belated:
epäilen minardilla olevan se käytäntö, että se kuski joka maksaa enemmän tallille rahaa saa ykköskuskikohtelun. doubtful toinen asia vaikuttaako se mm-taistossa. no kai yksikin piste on paljon.
No jopas. Minardilla Verstappen maksoi enemmän ja hänen autoonsa tuli enemmän vikoja ratkaisevilla hetkillä. Aika erikoista ykköskuskinkohtelua.
Tosiasiassa Minardilla ei ole resursseja pistää yhtään extraa rahakuljettajaan, ellei tämä sitten samalla satu olemaan hyvä kuljettaja. Perinteisesti Minardin tavoitteena on ollut yhdistää raha ja ajotaidot sellaisella tavalla, että kausi saadaan vietyä läpi ilman että talli menee vararikkoon.
Siinä mielessä olet kyllä suuremman totuuden jäljillä, että se jolla on rahaa voi aina ostaa paikan Minardilta, näin ollen muutamat pankkiirinpojat ovat päässeet talliin ajamaan. Kuitenkin viime aikoina tällainen harrastusinto on vähentynyt ja vastakkain sopimusneuvotteluissa on ollut ns. oikeita kuljettajia ja heidän tukenaan olevia sponsoreita, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tällainenkin kuljettaja voisi olla taidoiltaan sitä luokkaa, ettei saa koskaan mistään ajopaikkaa muuten kuin vain rahalla. Wilsonin ajaessa Minardilla tällä kaudella, nähtiin se, että kyllä autot ihan tasaväkisiä olivat. kun vain kuljettajat osaavat niistä ottaa kaiken irti. Kiesa es. nyt vain on onnettoman surkea vertailukohta, kun hän häviäisi Verstappenille vaikka saisi seitsemänkin kymmenystä nopeamman menopelin. Es. Bruni pääsi muutamalla kierroksella säännöllisesti siihen, mihin Kiesa pääsee parhaimmillaan koko viikonlopun aikana. Toivon mukaan Brunilta löytyy sitä rahaa, että saa myös paikan, kun taidotkin näyttävät olevan kohdallaan.
sitten vielä yleisesti tästä iänikuisesta teemasta:
Henkilökohtaisesti sanon suoraan, että arvostusta sellaista tallia kohtaan, joka käyttää tallimääräyksiä vaikka niihin ei ole mitään tarvetta (ihan sama kuka hyötyy). Ferrari ja Itävalta on tässä se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. McLarenin osalta jotain ihmeellisyyksiä liittyy kyllä myös yksittäisiin kisoihin, mutta kokonaisuus kertoo enemmän ja se, että tallissa on vuosikausia ollut muuan skotti joka on vain parhaimmillaan hyvä kuljettaja ja muuten vain keskinkertainen. Jos jokin menee pieleen es. autonsuunnittelussa ei mikään estä skottia keräämästä parempia sijoituksia kuin normaalitilanteessa nopeampi tallikaverinsa.
Williamsin osalta näkyy selvästi, miten BMW kokoajan on enemmän panostamassa Ralfiin kuin Montoyaan. Jos Montoya taistelee mestaruudesta puhutaan Williamsilla vain valmistajien mestaruudesta. Jos Ralfilla näyttää olevan mahdollisuus - saatiinkin Frankiltä väännettyä saksalaisten iloksi lausunto, että Ralfin mestaruusmahdollisuuksien asettamista etusijaan pitää harkita. Toistaiseksi tällainen skenaario ei ole realisoitunut. Oleellista Williamsin taktiikassa on se, että harvoin sama kuljettaja on voittanut tallille mestaruuden kaksi kertaa peräkkäin. Mikä on vain hyvä asia lajin kiinnostavuuden kannalta.
Kiinnostavuus on ollut Williamsin ylivalta-aikoina oleellisesti suurempaa kuin Ferrarin ylivalta-aikana ja sitähän tässä viimekädessä mitataan, miltä laji näyttää jos talli on paras. Ferrarilla kerran syntynyttä asetelmaa ei muuta mikään - edes ykköskuljettajan loukkaantuminen, koska silloin (viimeksi 1999) talli menee hetkellisesti sekaisin. Barrichello es. on kuljettaja joka ei koskaan tule voittamaan mestaruutta. Hänet potkaistaneen syrjään samalla kun Schumacherkin lopettaa uransa tai jokatapauksessa pian sen jälkeen jää Barrikin eläkkeelle.
Briatore on taas erikoinen sälli, siinä mielessä että hän kyllä varmasti asettaisi kuljettajat arvojärjestykseen, mutta es. tällä kaudella tallissa ajaa kaksi sellaista kuljettajaa jotka Briatore katsoo suosikeikseen ja mitään ykköskuljettajan asetelmaa ei synny - tai sitten Alonso on totaalisesti menettänyt hermonsa. En usko että kukaan tosiasiallista ykköskuskin kohtelua nauttiva valittaisi tilanteestaan niin paljon kuin hän.
Voisi pikkuhiljaa jo lopettaa tämän jauhamisen McLaren ja Ferrari faneista. Es Minä kannatan Minardia ja oikeastaan jouduin huomaamaan tässä kauden mittaan, etteivät muut kuin yksityistallit ja Räikkönen saa minulta aitoa sympatiaa, muutamaa yksittäistä kuljettajaa tämän lisäksi lukuunottamatta. Räikkönen menetti auton luotettavuuden takia yhden voiton ja olisi kyllä ansainnut mestaruuden kahdellakin voitolla kokonaissuorituksen perusteella. Maikkeli oli kuitenkin tosiasiassa sen kahden pisteen verran edellä loppupeleissä. Naurettavaksi menee MM-sarjan seuraaminen jos jatkuvasti viimeisessä kisassa saa jännittää Ferrarin ensimmäistä molempien autojen keskeytystä sitten vuoden x. Tottakai Räikkösen mestaruus on toivottavaa, mutta sen pitää tulla tallin ja kuljettajan optimaalisen tuloksen eikä kilpailijoiden viimeisen kisan yllätysongelmien kautta. Eri asia sitten on jos Ferrari keskeyttelisi tekniikan takia jo muissa kisoissa, silloin olisi Ferrari jo tasollisesti joutunut kiinniajetuksi ja mestaruuskin voisi ratketa vaikka sitten viimeisessä mutkassa molempien Ferrarien keskeytykseen.
Skotti on tehnyt niin paljon työtä, että toivoisin hänen olevan parhaalla tasollaan vielä viimeisinä vuosinaan, vaikka Räikkösen pisteidensaannin hinnalla, enkä mitään tällaistä surkeiden esitysten jatkuvaa sarjaa - miten paljon se sitten palvelisikaan Räikkösen mahdollisuuksia. (käytännössä ei yhtään mahdollisuudet olivat menneet jo viimeisessä kisassa Ferrarien luotettavuuden myötä, jos jotain apua päätettiinkin antaa oltaisiin se yhtä hyvin voitu jättää antamatta - kun mitään vaikutusta mihinkään ei ollut niin sama se minulle miten asia nähdään jälkikäteen; itse en osaa varmasti sanoa, kun en seurannut tarkasti kierrosaikoja tuossa vaiheessa ja nähnyt että tehtiinkö siinä keinotekoisesti eroa vai ei - ohituksia Suzukassa tuskin kukaan odottikaan näkevänsä)