"Kakkoskuljettajan" merkitys MM-taistossa

Profor1

Well-known member
Liittynyt
24.10.2000
Viestit
83
Sijainti
Finland
Kuski joka tarvitsee tallikaverinsa apua maailmanmestaruuden voittamiseen ei mestaruutta edes ansaitse. Omilla ansioilla se mestaruus pitää voittaa, ei jonkun toisen kuskin avulla/ansiosta.
Mielenkiintoinen pointti. Mutta Fangio oli vielä pahempi kuin schumacher. Otti kesken kisan tallilkaverin auton, kun se oli silloin vielä mahdollista. Silti kukaan ei sitä muista tai siitä välitä. Fangio on legenda, sanoin on Schumi. (Toi kuulostaa pahalle) Itse ennen ajattelin että tallimääräykset on syvältä (kuten pesis) mutta tosiasia on se että missä tahansa kilpailussa voitto on se mitä haetaan usein vielä keinoja kaihtamatta ja vilpillä... tai ainakin "harmaalla" alueella sompaillen. Ja voiton takia kuljettajat kisaan lähtevätkin...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ilmari:
Mäkkiin ei juuri voi vertailla, koska "ykköskuski" on aina ollut selvästi nopeampi.

Joo, täähän nähtiin kauden viimeisessäkin kisassa selvästi.

:D
Pistä nyt Ilmari tuo hymy perseeseen! Kovin näyttää teikäläistä naurattavan! :rolleyes:

Jos vähän miettisit! Japanissa ajettiin kauden viimeinen kisa! David ei taistellut mistään! Kimi taisteli mestaruudesta!

On vissi ero kun verrataan surullisen kuuluisaan Itävallan kisaan vuonna 2002!
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Ja jos verrataan Melbourneen 98. Kuinka moni uskoo oikeasti kyseessä olleen minkäänlainen "herrasmiessopimus"?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Profor1:
Kuski joka tarvitsee tallikaverinsa apua maailmanmestaruuden voittamiseen ei mestaruutta edes ansaitse. Omilla ansioilla se mestaruus pitää voittaa, ei jonkun toisen kuskin avulla/ansiosta.
Itse ennen ajattelin että tallimääräykset on syvältä (kuten pesis) mutta tosiasia on se että missä tahansa kilpailussa voitto on se mitä haetaan usein vielä keinoja kaihtamatta ja vilpillä... tai ainakin "harmaalla" alueella sompaillen. Ja voiton takia kuljettajat kisaan lähtevätkin...
Väärin!

Itse arvostan hienoja suorituksia. Voitto ei ole aina hieno suoritus! TIEDOKSI!

Vilpillä ansaittua voittoa ei voi, eikä tule arvostaa! Harmaata aluetta saa toki hyödyntää!

Itselläni meni täysi mielenkiinto mm. hiihtoon näiden doping kohujen myötä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ei tahdoton ihmisraunio:
Ja jos verrataan Melbourneen 98. Kuinka moni uskoo oikeasti kyseessä olleen minkäänlainen "herrasmiessopimus"?
En tiedä siitä, mutta Mika olisi voittanut kisan leikiten ilman turhaa varikkokäyntiään. Coulthard pääsi kärkeen vain ja ainoastaan sen vuoksi, että Mika teki ylimääräisen stopin.

Coulthardin voitto olisi ollut vääryys!
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
patriot:
Ilmari:
Mäkkiin ei juuri voi vertailla, koska "ykköskuski" on aina ollut selvästi nopeampi.

Joo, täähän nähtiin kauden viimeisessäkin kisassa selvästi.

:D
Pistä nyt Ilmari tuo hymy perseeseen! Kovin näyttää teikäläistä naurattavan! :rolleyes:

Jos vähän miettisit! Japanissa ajettiin kauden viimeinen kisa! David ei taistellut mistään! Kimi taisteli mestaruudesta!

On vissi ero kun verrataan surullisen kuuluisaan Itävallan kisaan vuonna 2002!
Joo työnnetään hymy perseeseen. Välillä vaan tuntuu kuin olisi herätysjuhlassa, eikä formulakeskustelussa, mutta enpä häiritse teitä tällä erää pidempään.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei tahdoton ihmisraunio:
Ja jos verrataan Melbourneen 98. Kuinka moni uskoo oikeasti kyseessä olleen minkäänlainen "herrasmiessopimus"?
Itse ainakin uskon. Seuraavat kaksi kautta todisti, ettei McLarenilla käytetä tallimääräyksiä kuin vasta silloin kun niihin on todella tarve, eli kauden viimeisissä kisoissa, jolloin talli satsaa siihen kuskiin, joka on korkeammalla pisteissä ja omaa siten paremmat mahdollisuudet mestaruuteen.

Talli ei Melbournessa muuta tehnyt kuin informoi Davidiä siitä, että Mikan kohdalla kävi kömmähdys.

<small>[ 21-10-2003, 23:14: Message edited by: Karpow ]</small>
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Ilmari
Joo työnnetään hymy perseeseen. Välillä vaan tuntuu kuin olisi herätysjuhlassa, eikä formulakeskustelussa, mutta enpä häiritse teitä tällä erää pidempään.
-hymiö-

epäilen minardilla olevan se käytäntö, että se kuski joka maksaa enemmän tallille rahaa saa ykköskuskikohtelun. doubtful toinen asia vaikuttaako se mm-taistossa. no kai yksikin piste on paljon.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
patriot:
Ei tahdoton ihmisraunio:
Ja jos verrataan Melbourneen 98. Kuinka moni uskoo oikeasti kyseessä olleen minkäänlainen "herrasmiessopimus"?
En tiedä siitä, mutta Mika olisi voittanut kisan leikiten ilman turhaa varikkokäyntiään. Coulthard pääsi kärkeen vain ja ainoastaan sen vuoksi, että Mika teki ylimääräisen stopin.

Coulthardin voitto olisi ollut vääryys!
No joopa joo, jotain tällaista kommenttia odotinkin, "se on eri asia..."
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
belated:
epäilen minardilla olevan se käytäntö, että se kuski joka maksaa enemmän tallille rahaa saa ykköskuskikohtelun. doubtful toinen asia vaikuttaako se mm-taistossa. no kai yksikin piste on paljon.
No jopas. Minardilla Verstappen maksoi enemmän ja hänen autoonsa tuli enemmän vikoja ratkaisevilla hetkillä. Aika erikoista ykköskuskinkohtelua.

Tosiasiassa Minardilla ei ole resursseja pistää yhtään extraa rahakuljettajaan, ellei tämä sitten samalla satu olemaan hyvä kuljettaja. Perinteisesti Minardin tavoitteena on ollut yhdistää raha ja ajotaidot sellaisella tavalla, että kausi saadaan vietyä läpi ilman että talli menee vararikkoon.

Siinä mielessä olet kyllä suuremman totuuden jäljillä, että se jolla on rahaa voi aina ostaa paikan Minardilta, näin ollen muutamat pankkiirinpojat ovat päässeet talliin ajamaan. Kuitenkin viime aikoina tällainen harrastusinto on vähentynyt ja vastakkain sopimusneuvotteluissa on ollut ns. oikeita kuljettajia ja heidän tukenaan olevia sponsoreita, mikä ei tietenkään tarkoita sitä, etteikö tällainenkin kuljettaja voisi olla taidoiltaan sitä luokkaa, ettei saa koskaan mistään ajopaikkaa muuten kuin vain rahalla. Wilsonin ajaessa Minardilla tällä kaudella, nähtiin se, että kyllä autot ihan tasaväkisiä olivat. kun vain kuljettajat osaavat niistä ottaa kaiken irti. Kiesa es. nyt vain on onnettoman surkea vertailukohta, kun hän häviäisi Verstappenille vaikka saisi seitsemänkin kymmenystä nopeamman menopelin. Es. Bruni pääsi muutamalla kierroksella säännöllisesti siihen, mihin Kiesa pääsee parhaimmillaan koko viikonlopun aikana. Toivon mukaan Brunilta löytyy sitä rahaa, että saa myös paikan, kun taidotkin näyttävät olevan kohdallaan.

sitten vielä yleisesti tästä iänikuisesta teemasta:

Henkilökohtaisesti sanon suoraan, että arvostusta sellaista tallia kohtaan, joka käyttää tallimääräyksiä vaikka niihin ei ole mitään tarvetta (ihan sama kuka hyötyy). Ferrari ja Itävalta on tässä se mikä ensimmäisenä tulee mieleen. McLarenin osalta jotain ihmeellisyyksiä liittyy kyllä myös yksittäisiin kisoihin, mutta kokonaisuus kertoo enemmän ja se, että tallissa on vuosikausia ollut muuan skotti joka on vain parhaimmillaan hyvä kuljettaja ja muuten vain keskinkertainen. Jos jokin menee pieleen es. autonsuunnittelussa ei mikään estä skottia keräämästä parempia sijoituksia kuin normaalitilanteessa nopeampi tallikaverinsa.

Williamsin osalta näkyy selvästi, miten BMW kokoajan on enemmän panostamassa Ralfiin kuin Montoyaan. Jos Montoya taistelee mestaruudesta puhutaan Williamsilla vain valmistajien mestaruudesta. Jos Ralfilla näyttää olevan mahdollisuus - saatiinkin Frankiltä väännettyä saksalaisten iloksi lausunto, että Ralfin mestaruusmahdollisuuksien asettamista etusijaan pitää harkita. Toistaiseksi tällainen skenaario ei ole realisoitunut. Oleellista Williamsin taktiikassa on se, että harvoin sama kuljettaja on voittanut tallille mestaruuden kaksi kertaa peräkkäin. Mikä on vain hyvä asia lajin kiinnostavuuden kannalta.

Kiinnostavuus on ollut Williamsin ylivalta-aikoina oleellisesti suurempaa kuin Ferrarin ylivalta-aikana ja sitähän tässä viimekädessä mitataan, miltä laji näyttää jos talli on paras. Ferrarilla kerran syntynyttä asetelmaa ei muuta mikään - edes ykköskuljettajan loukkaantuminen, koska silloin (viimeksi 1999) talli menee hetkellisesti sekaisin. Barrichello es. on kuljettaja joka ei koskaan tule voittamaan mestaruutta. Hänet potkaistaneen syrjään samalla kun Schumacherkin lopettaa uransa tai jokatapauksessa pian sen jälkeen jää Barrikin eläkkeelle.

Briatore on taas erikoinen sälli, siinä mielessä että hän kyllä varmasti asettaisi kuljettajat arvojärjestykseen, mutta es. tällä kaudella tallissa ajaa kaksi sellaista kuljettajaa jotka Briatore katsoo suosikeikseen ja mitään ykköskuljettajan asetelmaa ei synny - tai sitten Alonso on totaalisesti menettänyt hermonsa. En usko että kukaan tosiasiallista ykköskuskin kohtelua nauttiva valittaisi tilanteestaan niin paljon kuin hän.

Voisi pikkuhiljaa jo lopettaa tämän jauhamisen McLaren ja Ferrari faneista. Es Minä kannatan Minardia ja oikeastaan jouduin huomaamaan tässä kauden mittaan, etteivät muut kuin yksityistallit ja Räikkönen saa minulta aitoa sympatiaa, muutamaa yksittäistä kuljettajaa tämän lisäksi lukuunottamatta. Räikkönen menetti auton luotettavuuden takia yhden voiton ja olisi kyllä ansainnut mestaruuden kahdellakin voitolla kokonaissuorituksen perusteella. Maikkeli oli kuitenkin tosiasiassa sen kahden pisteen verran edellä loppupeleissä. Naurettavaksi menee MM-sarjan seuraaminen jos jatkuvasti viimeisessä kisassa saa jännittää Ferrarin ensimmäistä molempien autojen keskeytystä sitten vuoden x. Tottakai Räikkösen mestaruus on toivottavaa, mutta sen pitää tulla tallin ja kuljettajan optimaalisen tuloksen eikä kilpailijoiden viimeisen kisan yllätysongelmien kautta. Eri asia sitten on jos Ferrari keskeyttelisi tekniikan takia jo muissa kisoissa, silloin olisi Ferrari jo tasollisesti joutunut kiinniajetuksi ja mestaruuskin voisi ratketa vaikka sitten viimeisessä mutkassa molempien Ferrarien keskeytykseen.

Skotti on tehnyt niin paljon työtä, että toivoisin hänen olevan parhaalla tasollaan vielä viimeisinä vuosinaan, vaikka Räikkösen pisteidensaannin hinnalla, enkä mitään tällaistä surkeiden esitysten jatkuvaa sarjaa - miten paljon se sitten palvelisikaan Räikkösen mahdollisuuksia. (käytännössä ei yhtään mahdollisuudet olivat menneet jo viimeisessä kisassa Ferrarien luotettavuuden myötä, jos jotain apua päätettiinkin antaa oltaisiin se yhtä hyvin voitu jättää antamatta - kun mitään vaikutusta mihinkään ei ollut niin sama se minulle miten asia nähdään jälkikäteen; itse en osaa varmasti sanoa, kun en seurannut tarkasti kierrosaikoja tuossa vaiheessa ja nähnyt että tehtiinkö siinä keinotekoisesti eroa vai ei - ohituksia Suzukassa tuskin kukaan odottikaan näkevänsä)
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tuohon Minardi asiaan vielä vähän :D
Minardihan on tunnettu siitä että se nostaa "tulevaisuuden lupaukset" ykkösiin kuten Alex Yoongin :D

Formula ykkösten historian ensimmäinen malesialaiskuljettaja Alex Yoong kertoo verkkosivuillaan keräävänsä parhaillaan rahoitusta F1-tallipaikkaa varten kaudelle 2004. Yoong myöntää, ettei paikkaa heru ilman sponsoritukea, mutta hän uskoo löytävänsä riittävästi rahaa haaveen toteuttamiseksi. Paluunsa yhteydessä Yoong uskoo yllättävänsä useamman asiantuntijan kyvyillään.
Formula ykkösissä Yoong ajoi aiemmin Minardia kausina 2001 ja 02. Viime keväänä hän ajoi neljä kisaa CART-sarjassa, kunnes sai potkut sponsorirahojen huvettua.

Toimitus / Sportti.com
 

Mera

Tutkija
Liittynyt
15.10.2003
Viestit
589
Sijainti
Finland
JOC:
Formulathan ovat ennenkaikkea joukkueurheilua, vaikka usein kunnia kulminoituukin vain kuljettajan kohdalle - ja sitäpaitsi: vain yksi voi voittaa. Ja Ferrarin strategia on ennenkaikkea voittava ja tehokas.
Nimenomaan. Ferrarilla kuskien jako on tietty itsekästä toimintaa, mutta se tuo myös tuloksia, kun vain yksi voi olla mestari. Olisi mielenkiintoista tietää, paljonko esim. Ferrarilla sponsorit vaikuttavat toimintaan. Luulisin, että siellä on kokouksissa sanottu useampaankin kertaan, että "viis tyylipisteistä, vain voitto merkitsee jotain".

Onhan se joskus vähän säälittävää Rubensin kannalta, kun joutuu olemaan kakkoskuski vuodesta toiseen. Mies ei kuitenkaan tunnu pystyvän nousemaan aivan samalle tasolle kuin Schumi, Montoya ja Kimi. Se jokin puuttuu. Parhaina päiväinä loistava, mutta taso heittelee liikaa. Mies on kai itsekin myöntänyt tämän, ja mukautuu siten Ferrarin kakkoskuskiksi. Saapahan edes toisinaan nauttia voitoista ja on aika usein muillakin palkintosijoilla.
 
Ylös