Kostamolla täydellisyyttä hipova viikonloppu IRRC-finaalissa
Kansainvälisen IRRC-katuratasarjan kauden päätösosakilpailu ajettiin Saksan Frohburgissa. Erno Kostamolle viikonloppu oli täydellisyyttä hipova, sillä saldona oli kaksi voittoa, yksi kakkossija ja rataennätys.
Erno Kostamolle IRRC-sarjan osakilpailut ovat tällä kaudella toimineet lähinnä testialustana muita isoja tapahtumia silmälläpitäen. Frohburgissa joensuulainen Kostamo kilpaili sekä IRRC SBK -luokassa että SBK/STK1000-luokassa eli niin sanotussa Open-luokassa.
Lauantain harjoituksissa Kostamo testasi juuri BMW:n tehtaalta saatua uuden kehitysmallin moottoria, ja mukana oli niin paljon muitakin muutoksia, että Kostamon mukaan kyseessä on teknisesti uusi pyörä.
Ensimmäinen aika-ajo ajettiin sadekelillä, mutta sen Kostamo jätti väliin, sillä seuraaviin aika-ajoihin oli luvattu kuivaa keliä. Toisessa aika-ajossa uuden pyörän kytkin alkoi luistaa, joten hyvät lähtöruudut jäivät kummankin luokan viimeisen aika-ajon varaan. Luistavan kytkimen korjaamiseen oli aikaa vain 45 minuuttia ja pyörä oli valmis vasta kun viimeisestä aika-ajosta oli ajettu jo puolet.
– Pit luikahtoo semmosesta ei niin hallitusta raosta radalle, kun virallisesti varikolta ei piäse radalle kesken aika-ajon. Sanktioo ei tällä kertoo onneks siitä tullu. Sekunnin parannus kierrosaikaan tul, vaikken ehtiny kun kolme kierrosta ajjoo, Kostamo kertasi tiedotteessaan.
Open-luokassa Kostamo kirjasi kakkoslähtöruudun ja IRRC SBK -lähtöön kolmospaikan.
Voitto ja rataennätys
Lauantai-iltana ajettiin ensimmäinen Open-luokan kilpailu. Erittäin vahvan startin ottanut Kostamo kiilasi heti kärkeen ja ensimmäisen kierroksen jälkeen ero seuraavaan oli jo viisi sekuntia. Kilpailu kuitenkin
keskeytettiin punalipulla, ja vuorossa oli uusintastartti.
Se sujui Kostamolta edellisen tapaan, ja kilpailua suvereenisti hallinnut suomalainen ajoi maaliin viiden sekunnin erolla seuraavaan. Openin toinen kisalähtö oli sunnuntaina aamulla, mutta sen Kostamo päätti jättää väliin säästääkseen uutta moottoria kauden päätöskisaan, Macaon GP:hen.
IRRC SBK -luokassa ajettiin sunnuntaina kaksi kilpailua. Ensimmäisen startti meni uuden starttiuavustimen ”avustamana” Kostamolta täydellisesti vihkoon, ja ensimmäiseen mutkaan Kostamo taittoi vasta kuudentena.
Toisella kierroksella suomalainen oli raivonnut tiensä jo kakkospaikalle, mutta kärjessä ajava David Datzer oli ehtinyt karkaamaan sillä välin kolmen sekunnin päähän. Tämä ei Kostamoa lannistanut, vaan alkoi Datzerin eron kaventaminen, mikä onnistuikin ja samalla suomalainen kirjasi myös Frohburgin uuden rataennätyksen.
– Sain “Datzin” kiinni, mutta siinä vaiheessa ol ukko ja renkaat loppu, eikä ollut ennää mahkuja vastata Datzin vauhtiin. Hän ajoi hyvin ja tasasesti ja ansaitsi voittonsa.
– On kyllä mennyt viime vuodesta sekä oma ajo että koko sarjan kuskien vauhti hurjan harppauksen etteenpäin. Ajoin kaks sekkaa kovempoo kuin viime vuonna, ja silti ol vielä yks ukko kisassa eellä. Tuolla kierrosajalla oisin viime vuonna ollu täällä ”täysjumala”.
Viikonlopun viimeinen startti, IRRC SBK:n kakkoskisa, ajettiin aluksi märällä ja loppua kohti kuivuvalla puolihullulla kelillä. Kilpailuun Kostamo lähti ennakkosuunnitelmien mukaan, joten sadekelillä alla oli viime vuoden ”vanha” kisapyörä.
– Kyllä se vesikeli edelleenkin soppii miulle ihan kivasti, sillä vaikkei takarenkaan pito hyvä ollukaan, niin lopulta voittomarginaali kasvoi 17,6 sekuntiin. Näyttötaulumiehet näytti alussa monta kierrosta eroksi kaks ja kolme sekkaa, ihmettelin että kuka siellä vielä roikkuu ja pit lisätä kierroksia konneeseen, joensuulainen naurahtaa.
Tällä kaudella Erno Kostamo ajoi vain osan IRRC-sarjan kilpailuista, mutta ei ilmoittautunut sarjaan eikä siten ajanut virallisista pisteistä.
– Vaikka ajoin vielä vähemmän kisoja kuin viime vuonna, oisin silti näillä sijoituksilla ollut loppupisteissä noppeesti laskien kolmas tai neljäs. Että jos joku potentiaalinen uusi yhteistyökumppani ilmoittautuisi halukkaaksi ens kauden alussa maksamaan kahen tonnin ilmoittautumismaksun IRRC-sarjaan, niin kyllä siihen kannattaisi ilmoittautua.
– Tähän asti on kassa aina ollut kauden alussa niin tyhjä, että mieluummin on se paritonninenkin käytetty renkaisiin.
IRRC-sarjan pistetilanteet löydät
TÄÄLTÄ.