Kaksoiskölin toiminta?

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Aha, asia olikin näköjään jo selvitetty aika pitkälti, enpä huomannu :eek!:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ei se keulan venturitunnelihässäkkä sitä autoa mitenkään eteenpäin ime/vedä/yms, vaan nimen omaan alaspäin.
Ilmiötä voi koittaa ymmärtää hieman vaikka näin:
(nähty nukuksissa fysiikan luennolla)
1. Ota 1kpl pöytä/lattia
2. Ota arkki paperia
3. Rullaa paperia putkeksi, kunnes se pysyy alustalla (pöytä tai lattia) kaarena (tämä kaari kuvastaa nyt "kölejen" ja keulan muodostamaa kaarta.)
4. Puhalla paperin alle.

Tässä vaiheessa paperi imeytyy kiinni alustaan, eikä nouse siitä irti tai liiku eteen saati taakse. Kannattaa hönkäistä sen verran läheltä, että tietää kaiken ilman menevän juuri tämän kaaren alapuolelta...
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Otto Hokkanen sanoi:
Ei se keulan venturitunnelihässäkkä sitä autoa mitenkään eteenpäin ime/vedä/yms, vaan nimen omaan alaspäin.
Ilmiötä voi koittaa ymmärtää hieman vaikka näin:
(nähty nukuksissa fysiikan luennolla)
1. Ota 1kpl pöytä/lattia
2. Ota arkki paperia
3. Rullaa paperia putkeksi, kunnes se pysyy alustalla (pöytä tai lattia) kaarena (tämä kaari kuvastaa nyt "kölejen" ja keulan muodostamaa kaarta.)
4. Puhalla paperin alle.

Tässä vaiheessa paperi imeytyy kiinni alustaan, eikä nouse siitä irti tai liiku eteen saati taakse. Kannattaa hönkäistä sen verran läheltä, että tietää kaiken ilman menevän juuri tämän kaaren alapuolelta...
Wtf ? en oikein älynnyt tuota mutta siis kyllä tiedän että se on vähän sellainen imukuppi efekti (kait ?) eli synnytetään alipainetta, mutta formuloissa se alipaine korvataan nopeasti tulevalla ilmalla jolloin syntyy jonkin tyylinen imuefekti...
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kaikki eteenpäin vievä voima on peräisin moottorista ( ellei ole alamäki ). Tämä voima syrjäyttää edestään ilmaa ja ilma siirtyy auton muotojen mukaisesti. Kun ilma siirtyy toisaalla erilailla kuin toisaalla syntyy näiden välisestä erosta autoon vaikuttavia voimia sen mukaan miten muuttuneen ilmanpaineen voimat joko vetävät tai painavat autoa.

Aerodynaamiikalla pyritään hyödyntämään ja hallitsemaan näitä voimia joiiden kanssa joka tapauksessa joudutaan tekemisiin. Vähimpänä merkitykseltään ei toki ole ns jättöilma joka muodostuu nopeasti syrjaytyneen ilman pyrkiessä palautumaan normaalipaineeseensa auton takana. Vastaavaa esiintyy itseasiassa jokaisen muodon ja siiven takana. Tämä palautuva voima myös ns vetää autoa taakse päin tasaantuvan ilman myötä ja takaosan ja diffuuserinkin jättöilmalla on suuri merkitys. Ja edellähän jo käsiteltiin d.forcea, kiihtyneen ilman imevää voimaa.
 
Ylös