Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
784
Oletteko tosissanne, että Katsuta nostettaisiin Lapin ohi kolmoskuskiksi?
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Oletteko tosissanne, että Katsuta nostettaisiin Lapin ohi kolmoskuskiksi?
Tätä mieltä itsekin olen. Vaikka Katsuta onkin hieno persoona, niin kyllä Lappi on voittajasuosikkina todennäköisempi, mitä Takamoto.

Aikalailla kaksi peilikuvaa toisistaan nämä kuskit. Takamotolla ei ainakaan vielä ole sitä vauhtia voittotaisteluihin, mitä Lappi pystyy esittämään parhaina päivinään, mutta paikkaa sitä suoritusvarmuudella, siinä missä Lappi saattaa yliyrittää ja tehdä jonkun hölmön virheen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Rohkenen epäillä että M-Sportilla ei Evansin esitykset eroaisi juurikaan Greensmithin vastaavista.
2019 ajoivat samalla kalustolla pari kisaa...

Tänä vuonna Virossa ja Portugalissa Evans oli ihan sairaan nopea, mutta Kalle oli vaan vielä nopeampi. Montessa ja Ruotsissakin vauhtia oli, mutta myös virheitä. Ei se Kallekaan merkkimestaruutta voita yksin Toyotalle, siihen tarvitaan Evansin kaltainen kakkoskuski.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
No mitä haittaa siitä Takalle on, että ajaakin sivutiimissä nelosautoa? Tuskin hänen autoonsa laitetaan Kallen edellisen kisan osia, vaan eiköhän autot ole kaikki samalla viivalla.
Kyllähän se maksaa Toyotalle ekstraa. Toisaalta Katsuta on Sardiniaa lukuunottamatta ollut aina kolmanneksi nopein Toyota, eli ei olisi tuonut tehdastiimin jäsenenä Toyotalle muissa kisoissa tallipisteitä, vaikkakin henkilökohtainen pistetilinsä on karttunut kauden mittaan isommaksi kuin Ogierin ja Lapin yhteenlaskettu. Toisaalta Katsutakaan ei ole minusta vielä ihan sellainen sordomaisen varma suorittaja jonka voisi laittaa varmistamaan tilannetta jossa kärkiauto keskeyttää, vaan omia virheitäkin vielä sattuu.

Sarjan kannalta on tietty harmillinen tilanne, jos Toyota ajattaakin joskus kolmea pääluokan autoa neljän sijasta.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Kyllä mä vielä Tänakin nostaisin Kallen yläpuolelle. Tietty hankala arvioida, kun eivät ole päässeet ajamaan kilpailukykyisillä autoilla toisiaan vastaan. Neuvillen ja Evansin paremmuutta on vaikea sanoa, mutta tämän nelikon jälkeen loput kuskit ovat kaukana perässä.
Ite on ihan pirun vaikee millään perustella Tänakkia kallen yläpuolelle, joo on maailmanmestari sun
muuta mutta 2 viimesenä vuotena tulosta ei ole oikeastaan tullut, kokonaisuutena on ollut huonompi kun Neuville ja ok viimevuonna johti monta kertaa kisoja mut sit vaimennus petti, no miksi se petti koska Ott ajaa niin pirun rajusti että ei se kestänyt.
Mä en vaa keksi perusteluja miksi Tänak olisi vielä kallen edellä. Mutta jos hyvä perustelun kerrot ni voi munkin mieli muuttua.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Ite on ihan pirun vaikee millään perustella Tänakkia kallen yläpuolelle, joo on maailmanmestari sun
muuta mutta 2 viimesenä vuotena tulosta ei ole oikeastaan tullut, kokonaisuutena on ollut huonompi kun Neuville ja ok viimevuonna johti monta kertaa kisoja mut sit vaimennus petti, no miksi se petti koska Ott ajaa niin pirun rajusti että ei se kestänyt.
Mä en vaa keksi perusteluja miksi Tänak olisi vielä kallen edellä. Mutta jos hyvä perustelun kerrot ni voi munkin mieli muuttua.
Katsos kun rallissa, ja moottoriurheilussa yleensäkin, lopputulos ei ole pelkästään kuskista, vaan myös kalustosta kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Hurmurisija

Well-known member
Liittynyt
3.3.2002
Viestit
3307
Katsos kun rallissa, ja moottoriurheilussa yleensäkin, lopputulos ei ole pelkästään kuskista, vaan myös kalustosta kiinni.
Hamilton on hyvä esimerkki. Tämän vuoden suoritusten perusteella harva arvaisi, mitä hän on aikaisemmin tehnyt.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Katsos kun rallissa, ja moottoriurheilussa yleensäkin, lopputulos ei ole pelkästään kuskista, vaan myös kalustosta kiinni.
Jep niin on, mutta ei pysty perustella asiaa silti sillä.
Viimevuonna Hyundai oli yhtä nopee kuin Toyota jossei paikotellen jopa nopeempi auto.
Tää ei nyt ollu kovin kummonen perustelu Tänakin puolesta. Tässä alkaa olemaan otantaa jo aika paljon pidemmältä ajalta että Tänakin omakin suoritustaso laskenut ja mä en edelleen keksi syytä millä tavalla Ott olisi parempi kuljettaja tällä hetkellä.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Hamilton on hyvä esimerkki. Tämän vuoden suoritusten perusteella harva arvaisi, mitä hän on aikaisemmin tehnyt.
Formuloissa näkyy se homma niin paljon raaemmin.
Hynynen ei oo ollu niin pahasti viimevuosina Toyotaa perässä, tällä hetkellä on toki selkeesti huonompi auto.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Millä perusteella viime vuoden Hyundai olisi ollut Toyotaa parempi? Eikö Toyota nimenomaan ole ollut aika ylivoimainen auto jo jostain vuodesta 2018 lähtien, mutta toisinaan vähän heikkorakenteinen.

Ja oli auton absoluuttiset suorituskyvyt mitä tahansa, rallissa on tärkeää että kuski ja auto sopivat toisilleen, muuten tulosta ei synny.

Jos oletetaan, että Hyundai ja Toyota olivat viime vuonna tasavertaisia, niin Kalle hävisi ajamalla Tänakille Rovaniemellä. Tänak oli myös Kallea nopeampi Portugalissa, Sardiniassa ja Jyskälässä ennen Kallen keskeytystä. Ja Tänak veti pohjia Virossa keskeytyksensä jälkeen ihan mielin määrin vaikka oli ekana tiellä. Akropoliksessa Kalle oli nopeampi, ja Ypresissä olivat aika tasaväkisiä jos jätetään pois Tänakin rengasrikko. Montessa Tänak nopeampi ennen rengasrikkoja.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Millä perusteella viime vuoden Hyundai olisi ollut Toyotaa parempi? Eikö Toyota nimenomaan ole ollut aika ylivoimainen auto jo jostain vuodesta 2018 lähtien, mutta toisinaan vähän heikkorakenteinen.

Ja oli auton absoluuttiset suorituskyvyt mitä tahansa, rallissa on tärkeää että kuski ja auto sopivat toisilleen, muuten tulosta ei synny.

Jos oletetaan, että Hyundai ja Toyota olivat viime vuonna tasavertaisia, niin Kalle hävisi ajamalla Tänakille Rovaniemellä. Tänak oli myös Kallea nopeampi Portugalissa, Sardiniassa ja Jyskälässä ennen Kallen keskeytystä. Ja Tänak veti pohjia Virossa keskeytyksensä jälkeen ihan mielin määrin vaikka oli ekana tiellä.
No ei ole ollut Toyota ylivoimainen, minun mielestä Hyundai ja Toyota on ollut aika lähellä koko 17 wrc aikakauden, jossain kisoissa toinen ollut aina vahvempi mutta kokonaisuutena aika tasavertanen pari.
Jep Tänak on monesti ollut nopeampi esimerkkeinä viimevuoden sardinia ja portugali, mutta kun se ajaa aina kaasupohjassa ja monesti ne laitteet särkyy.
Sitten nää suomenkisat olikin mielenkiintonen homma, molempiin kisoihin oli tehty ennen kisaan iso virhe kallella lukkojen säädöissä, varmasti oma vika ja kokemattomuutta.
Ott on absoluuttisella nopeudella ihan perhanan kova, varmasti nopein.
Mutta ralli ei ole edellenkään pelkkä nopeuslaji, pitäs päästä maaliin saakka.
Sillon 2019 kun voitti mestaruuden niin maltto välillä ajaa kierrellen kiviä ynm. Mutta nyt on tullut takas vanha Ott eli vedetään kaikkiin paikkoihin kaasupohjassa.
Joo varmasti molemmilla oma mielipide tästä ja saakin olla, mutta mun papereissa Kalle on tällä hetkellä kovin.
Absoluuttista totuutta ei saada selville niin kauan kun ajavat eri tiimeissä.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
No ei ole ollut Toyota ylivoimainen, minun mielestä Hyundai ja Toyota on ollut aika lähellä koko 17 wrc aikakauden, jossain kisoissa toinen ollut aina vahvempi mutta kokonaisuutena aika tasavertanen pari.
Jep Tänak on monesti ollut nopeampi esimerkkeinä viimevuoden sardinia ja portugali, mutta kun se ajaa aina kaasupohjassa ja monesti ne laitteet särkyy.
Sitten nää suomenkisat olikin mielenkiintonen homma, molempiin kisoihin oli tehty ennen kisaan iso virhe kallella lukkojen säädöissä, varmasti oma vika ja kokemattomuutta.
Ott on absoluuttisella nopeudella ihan perhanan kova, varmasti nopein.
Mutta ralli ei ole edellenkään pelkkä nopeuslaji, pitäs päästä maaliin saakka.
Sillon 2019 kun voitti mestaruuden niin maltto välillä ajaa kierrellen kiviä ynm. Mutta nyt on tullut takas vanha Ott eli vedetään kaikkiin paikkoihin kaasupohjassa.
Joo varmasti molemmilla oma mielipide tästä ja saakin olla, mutta mun papereissa Kalle on tällä hetkellä kovin.
Absoluuttista totuutta ei saada selville niin kauan kun ajavat eri tiimeissä.
Painottaisin vielä tässä sitä mikä kehitys kallella on tapahtunut viimevuodesta, on menny hurjasti eteenpäin kaikessa.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
1032
Painottaisin vielä tässä sitä mikä kehitys kallella on tapahtunut viimevuodesta, on menny hurjasti eteenpäin kaikessa.
On ja taisi kasvattaa aika paljon se viime kauden kolmen kisan keskeytysten sarja. Kroatiassakin viiden kilometrin jälkeen ulos. Taisi Katsutakin olla edellä pisteissä ja varsin reilusti. Tilanne kuitenkin kääntyi kauden loppua kohden ja nyt mennään sitten kovaa itseluottamus tapissa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16064
Sijainti
Tampereen lenkki
Painottaisin vielä tässä sitä mikä kehitys kallella on tapahtunut viimevuodesta, on menny hurjasti eteenpäin kaikessa.
Kyllä. Viime vuonna pidin vielä Evansia kovempana kuskina, tänä vuonna en enää. Tai sitten tämä auto vaan sopii Kallen käteen paremmin?

Ja kuten sanoit niin eihän tästä absoluuttista totuutta saada ikinä selville.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Kyllä. Viime vuonna pidin vielä Evansia kovempana kuskina, tänä vuonna en enää. Tai sitten tämä auto vaan sopii Kallen käteen paremmin?

Ja kuten sanoit niin eihän tästä absoluuttista totuutta saada ikinä selville.
Voi olla että sopii paremmin tai sitten muilla ei oo enään kilpailuetua autossa, niinku Jonne on ainakin monesti todennut.
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
416
Siis kenellä muilla? :)
Lähtökohta oli nyt kaikilla sama kun autot kaikille uusia👍, toisin ku aikasemmin muilla enemmän kokemusta autoista, mutta tuskin se enään viime vuonna juurikaan vaikutti.
Voi olla että nykynen auto enemmän käteen sopiva ku ajetaan kiinteellä lukolla ,vähän sama ku R5.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2141
Kallelle ei löydy vastusta tallikavereista ja se vääristää jonkun verran. Toki Ogieriin voi verrata jos ylpeys antaa periksi.
Monte ihan selvä, Portugalissa Kallen edeltä rengasrikko, Safari sama homma. Saa mainita sanan lähtöjärjestys, mutta näin se on silti mennyt.
Vai voiko tämän kauden Ogierista sanoa samaan suuntaan kuin Tänakista, että ”mutta kun se ajaa aina kaasupohjassa ja monesti ne kumit särkyy”
 
Ylös