Kalle Rovanperä - Pojasta polvi paranee jne

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
759
Hieno ja ymmärrettävä päätös.

Rallin tai pitäisikö sanoa videosulkeisten MM-sarja vetelee muutenkin viimeisiään. Hirveässä univajeessa tuntitolkulla runkataan videoita pätkä kerrallaan, vähemmästäkin menee motivaatio.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
256
Tuleeko mieleen onnistuneita hyppäyksiä eli sorateiltä radalle tai radalta soratielle tapauksia? Loeb on kuitenkin pysynyt rallin parissa vaikka ajaakin aavikkoa. Valentino Rossi on yhdeksänkertainen MotoGP maailmanmestari ajaa nyt WEC-sarjaa GT3 -luokassa BMW:n WRT Teamissä. Hänhän myös sanoi MotoGP:n jälkeen tavoitteeksi F1:sen ja testasi myös Ferrari F1:stä, mutta en nyt sitten tiedä mihin tuo Rossin siirtyminen tyssäsi. Onhan tuo tavoite F1 aika rankka.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
969
Laitetaanpa ylös nämä ennakkoon satavarmat julistukset ”ei mitään mahkuja ykkösiin” ”liikkuva shikaani” ja katsotaan muutaman vuoden päästä mikä on tilanne 🙂

Todella kova ja erittäin vaikea tavoitehan tuo on, mutta en minä ainakaan lähtisi kirkossa kuuluttamaan asiaa 100% varmaksi.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3999
Sijainti
JKL
Kova on vaade jos meinaa F1:iin päästä. Tässä muualta kopioitu taulukko miten superilisenssipisteet kertyvät.

Pisteitä tarvitaan edelliseltä 3 vuodelta vähintään 40.

F2:
1.-3. 40 pistettä
4. 30 pistettä
5. 20 pistettä
6. 10 pistettä
7. 8 pistettä
8. 6 pistettä
9. 4 pistettä
10. 3 pistettä

Super Formula:
1. 30 pistettä
2. 25 pistettä
3. 20 pistettä
4. 15 pistettä
5. 12 pistettä
6. 9 pistettä
7. 7 pistettä
8. 5 pistettä
9. 3 pistettä
10. 2 pistettä

Eli jos parinvuoden päästä tarkoitus on olla F1:ssä niin aikalailla kärjessä pitää olla superformuloissakin jo ihan alusta saakka. Ei tuossa oikein ole aikaa opetella vaan tulosta pitäisi tulla kokolailla heti.,
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10897
Sijainti
Helsinki
Japanian formulaa pystyy varmaankin jostain netin kautta seuraamaan. Mielenkiinto heräsi heti ja varhaiset aamukisat ovat parhaita 😄
Maksullinen motorsport.tv-sivusto näyttää kilpailut englanniksi selostettuna. Kisauusinnat löytyvät kuitenkin pian vkvideo-sivulta.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10897
Sijainti
Helsinki
Kova on vaade jos meinaa F1:iin päästä. Tässä muualta kopioitu taulukko miten superilisenssipisteet kertyvät.

Eli jos parinvuoden päästä tarkoitus on olla F1:ssä niin aikalailla kärjessä pitää olla superformuloissakin jo ihan alusta saakka. Ei tuossa oikein ole aikaa opetella vaan tulosta pitäisi tulla kokolailla heti.,
Kalle sanoi Autosportille, että F1 ei ole tavoite, hän haluaa ainakin ajaa Le Mansissa. Hän saa mukavasti rahaa Toyotalta ja haluaa uusia haasteita, sen vuoksi haluaa ajaa Japanin Super Foruloissa.

"I cannot tell you what will be my ultimate goal, I have told you it is the highest level. Formula 1 is the highest level but obviously there are so many cool series and events in circuit racing.

"If you ask me ‘do I want to Le Mans one day?’, for sure, if I have the chance, I want to do Le Mans. I want to do all these big races. There are so many possibilities."
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17188
Sijainti
Tampereen lenkki
Kalle sanoi Autosportille, että F1 ei ole tavoite
Ei kyllä noiden lainaamiesi kohtien perusteella niin sano, vaan että

"En voi kertoa lopullista tavoitettani, olen kertonut että se on korkein taso. F1 on tietysti korkein taso, mutta toki muitakin hienoja sarjoja ja tapahtumia on rata-autoilussa"

Eli varmasti F1 kiinnostaa, mutta se ei ole ainoa tavoite.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
139
Ouninpohjan maalissa rallin tuoreena voittajana Kallen antama lausunto pisti heti silloin korvaan. Vapaasti suomennettuna Kalle sanoi: "Meidän todella tarvitsi voittaa täällä tänä vuonna". Taisi olla jo silloin lopullinen päätös tehtynä. Jonnehan sanoi että on tiennyt tästä jo kuukausia.

Oma rehellinen ensimmäinen reaktio uutiseen oli tyhjentävä VITTU! Mutta kun tätä on nyt pureskellut, niin olihan tämä odotettavissa. Lapsesta lähtien elämä on ollut yhtä rallia ja uudestaan rallia. Kalle kuitenkin saavutti jo nuorella iällä itselleen asettamat tavoitteet rallissa, niin miksipä jatkaa jos veri vetää toisiin sarjoihin. Uudet tavoitteet on kunnianhimoiset. -27 Formula 2:ssa. Se on äärimmäisen kova tavoite. Mutta tämä nuori mies on pellavapäisestä lapsesta asti osoittanut, että lyödään käteen mikä tahansa moottoriajoneuvo, niin ajo sujuu. Ja kun ottaa huomioon luontaisten ajotaitojen lisäksi Kallen markkinoinnillinen arvo, en yllättyisi vaikka Kalle saisi mahdollisuuksia näyttää eri sarjoissa ja rata-urasta tulisi menestyksekäs. Aika näyttää. Onnea matkaan Kalle!
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10897
Sijainti
Helsinki
Ei kyllä noiden lainaamiesi kohtien perusteella niin sano, vaan että

"En voi kertoa lopullista tavoitettani, olen kertonut että se on korkein taso. F1 on tietysti korkein taso, mutta toki muitakin hienoja sarjoja ja tapahtumia on rata-autoilussa"

Eli varmasti F1 kiinnostaa, mutta se ei ole ainoa tavoite.
Kalle on kuitenkin sentään realisti, eikä ajattele "F1 tai ei mitään". Hän on halukas ajamaan kaikkia autoja. Siinä mielessä samanlainen, kuin Max Verstappen.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3999
Sijainti
JKL
Kalle sanoi Autosportille, että F1 ei ole tavoite, hän haluaa ainakin ajaa Le Mansissa. Hän saa mukavasti rahaa Toyotalta ja haluaa uusia haasteita, sen vuoksi haluaa ajaa Japanin Super Foruloissa.
MTV kommentit:

"Viime vuosina on nähty, että sinne (F1-sarjaan) on vaikea päästä, ja sinne on paljon kovia talentteja menossa, mutta totta kai tähdätään siihen, että tehdään niin paljon töitä, että kaikki on mahdollista, Rovanperä toteaa"
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
10897
Sijainti
Helsinki
MTV kommentit:

"Viime vuosina on nähty, että sinne (F1-sarjaan) on vaikea päästä, ja sinne on paljon kovia talentteja menossa, mutta totta kai tähdätään siihen, että tehdään niin paljon töitä, että kaikki on mahdollista, Rovanperä toteaa"
F1:siin on nykyään vielä vaikeampaa päästä, kuin 20 vuotta sitten. Testaamista ei käytännössä ole, ellei laske simulaattoriajoja, Junnut kuuluu tallien akatemioihin ja FIA haluaa kaikkien ajavan heidän hallinnoimissa sarjoissa (F4. Formula Regional, F3 ja F2). Kalle ei ole kolmessa ensin mainitussa ajanut ollenkaan. Kunhan pitää hauskaa ja hänestä tulee Heikin tapaan Toyotan pr-mies merkin kotimaassa.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1418
Nyt konkretisoitu se mikä oli nähtävässä jo pari vuotta sitten. Onnea Rovikselle uusiin haasteisiin.
 

moikki

Member
Liittynyt
14.11.2014
Viestit
8
Voisiko olla, että Kallen(itsensäkin mielestä) testailusta f1/rata-autoilla on tullut sen verta vahvaa näyttöä, että nyt kannattaa oikeasti kokeilla. Jotenkin tuntuisi, että ei tuollaisella aikatauluilla muuten olla F2 yrittämässä/pääsemässä. Tai edes haaveilla F1. + toki Kallen markkina-arvo on todella suuri.
 

Ykkösnick

Heh, Massa!
Liittynyt
1.12.2013
Viestit
647
Sijainti
Kerros 107
Tuleeko mieleen onnistuneita hyppäyksiä eli sorateiltä radalle tai radalta soratielle tapauksia? Loeb on kuitenkin pysynyt rallin parissa vaikka ajaakin aavikkoa. Valentino Rossi on yhdeksänkertainen MotoGP maailmanmestari ajaa nyt WEC-sarjaa GT3 -luokassa BMW:n WRT Teamissä. Hänhän myös sanoi MotoGP:n jälkeen tavoitteeksi F1:sen ja testasi myös Ferrari F1:stä, mutta en nyt sitten tiedä mihin tuo Rossin siirtyminen tyssäsi. Onhan tuo tavoite F1 aika rankka.

Loebillähän tuo ei taidoista jäänyt kiinni. Nopeus F1 testeissä oli hyvää ja paikka Toro Rossolta olisi irronnut, mutta rata kokemuksen puute (lisenssi) ja ikä sen kerryttämiseen tuli vastaan.

Rossilla puolestaan mulle kaikki heti nyt asenne taisi muodostua esteeksi, kun ei häntäpään tiimissä ajo kiinnostellut ja sitten jatkettiin pyörien puolella, kunnes F1 juna oli jo mennyt.

Roviksen toivon siirtymässään onnistuvan. Aika ainakin on vielä hänen puolellaan.
 

Dieselmoottori

Well-known member
Liittynyt
25.4.2021
Viestit
4968
Tästä Kalle Rovanperän ilmoituksesta WRC- ralli-uran lopettamisesta ja siitä, että ajot vaihtuu tulevaisuudesta kaudesta 2026 lähtien ratapuolelle, tuli itselleni vahvat takaumat Kimi Räikkösen ilmoituksesta kauden 2009 loppupuolella, kun Kimi ilmoitti ajavansa jatkossa WRC-puolella F1:n sijaan.

Ajattelin, että mitähän tästä seuraa ja mahtaako Kimi menestyä rallipuolella.

Tulihan sieltä rallipuoleltakin Kimille menestystä, kuten kokonaiskilpailun viides sija Turkin MM-rallissa vuonna 2010, erikoiskoe-voitto, sekä 59 MM-pistettä.

Kimi saavutti muuten eniten MM-pisteitä niistä kuljettajista, jotka ovat ajaneet sekä Formula 1:ssä, että rallin MM-sarjassa. Kimi saavutti ralli-urallaan 59 MM-pistettä, kun vastaavasti muut sekä F1:ssä että rallin MM-sarjassa ajaneet kuljettajat saavuttivat pisteitä seuraavasti: Carlos Reutemann 24 pistettä, Robert Kubica 43 pistettä, Stephane Sarrazin 26 pistettä, sekä Heikki Kovalainen 1 piste.

Tietenkään Kimi Räikkönenkään ei rallissa yltänyt aivan terävimpään kärkeen, mikä ei yllätys ollut.

Alla Turkin MM-rallin kilpailu vuodelta 2010, jossa Kimi Räikkönen saavutti viidennen sijan:



Artikkeli kuljettajista, jotka ovat sekä rallin MM-sarjassa, että kilpailleet rata-autoilun huipulla:

https://www.wrc.com/en/news/race-or-rally-these-wrc-stars-have-done-both

Pian Kalle Rovanperä liittyy ylläolevan artikkelin kuljettajien joukkoon, mutta Kallella on jo nyt kokemusta F1-autosta.


Miten uskot Kalle Rovanperän pärjäävän rata-autoilu urallaan?



 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1862
Tavallaan odotettavissa, että näin tulee käymään. Ajattelin että hän olisi kuitenkin nautiskellut vielä ens vuoden kun on vika vuosi kunnon autoilla ennen kuin siirrytään "kakkosiin". Mutta todennäköisesti nämä videosulkeiset vie sen kaiken nautinnon eli kokonaisuus jää pakkaselle kuitenkin. Välivuosi oli ensimmäinen hätähuuto ja sen päätöksen hän oli tehnyt jo 23 Ruotsissa joten tämä nykyinen päätös ei liene mikään hetken mielijohde. Siemen oli kylvetty jo aikoja sitten.

Kuskiruletti pyörähti päälaelleen. Nyt on Toyota sitten lirissä. Jos Toyota haluaa mestaruuden, niin heidän on saatava Tänak tai puhuttava Ogierilta täysi kausi. Heidän olisi pitänyt ottaa Tänak jo 24 kaudelle kun Kun Kalle jäähdytteli ja Tänak olisi ollut vapaana. Sanoin sen jo silloin. Mutta kun se ylpeys. Tänak voi tehdä nyt kylmät ja sanoa Toyotalle pitäkää tunkkinne. Tänak saa ens vuonna mestaruuden Hyundaillakin ajamalla.....
 
Ylös