No tässäpä aihe josta olen itse puhunut aina innostuneesti ja aihe josta kuulee joka päivä. Mutta aina kannattaa keskustella, voi oppia uutta ja kerrata vanhaa.
Aluksi voin kertoa teille tosi tarinan jonka olen kokenut ja nähnyt. Tämän tarinan jälkeen voimme kaikki miettiä, palaan sitten myöhemmin vielä fysikaalisesti ja spekuloimalla asiaan.
Tarinamme alkaa Varkaudesta monta aikaa sitten, no ei nyt ihan vuotta mutta melkein. Varkaudessa kun paino erot on, ja olivat päätetty ratkaista seuraavalla reseptillä. Eli koska 100kg todellakin häviää 60 kiloiselle reilusti, oli ratkaisuksi otettu tämä lisäpainojen laitto. Lisäpainojen laitto on hieno, jalo ja fiksu ratkaisu, mutta mikä meidän tarinassamme tästä tekee kiintoisan, on painon sijoitus. Nimittäin Varkaudessa painot oli päätetty sijoittaa auton sivuponttoonien sisälle, suoraan kiinni runkoon! Aivan, suoraan kiinni runkoon, eli 60 kiloiselle kaverille se tekee 40 kiloa.
Paino ero tasoittuu, mutta ikävin seurauksin. Sillä väärin sijoitetut painot tekevät autosta todella vaikean ja raskaan ajaa. 40 kiloa sivu ponttooneissa kun on väärä paikka. Mutkaan tultaessa puskee, riuhtaisu aloittaa yliohjaamisen. Kartingin fysiikkaa nyt pidemmittä selittämättä, takasisä rengas ei jaksa nousta, koska runkoon kohdistuu niin huomattavat voimat, suoraan! Karting auton runkoon ei saisi sijoittaa kuin MAKSIMISSAANKIN 2 kg suoraan (mm. Alfamerin "mikroautoilu kirjasta wink ). Joten opimme tästä, miten paljon painon sijoitus voi merkitä ja ratkaista.
En tiedä ruutulipun ja motor forumin sijoittamis ratkaisuista, mutta luulisin että ne olivat fiksusti penkkiin. Vm:ssä on ollu samanlainen juttu. Mutta hyvin tärkeää on huomata, miten paljon taas kevyempi häviää jokatapauksessa suurissa paino määrissä. Lisätty paino on aina kuollutta painoa ja sen sijoitus ratkaisee.
Ohjeeni onkin täällä kaikille sisämikroautoja ajaville, että sisällä ajaminen on vain hauskan pitoa. Jos lähdetään vakavissaan, niin kuin kyllä aina kun radalle mennään, niin voidaan päästä sellaisiin jaaritteluihin ja selittelyihin, että oksat pois. Ottakaa vaikka huomioon, nyt kun teen "suuren paljastuksen", että sisämikroautot ovat kaikki erillaisia. Eli pelkästään kaverin auto voi olla omaasi 0.5 sekunttia nopeampi. Joka taas riippuu autosta aivan täysin, puhumattakaan muista rataan ja pitoon liittyvistä asioista. Muuttuvia asioita on aina moottoriurheilussa miljoonia, se voi olla se ruuvi siinä penkissä mikä ratkaisee sen viimeisin tuhannes osan siinä nopeassa taka mutkassa, mutta vain jos ollaan tosissaan.
Totta on siis että hidas häviää kiihdytyksissä ja kevyt häviää nopeiden mutkien aikana. Mutta nämäkin seikat riippuvat täysin radan pinnasta. Esim usein sisällä käytetyt pinnat ovat betonia, joskus maalattuja (useimmat ovat). Näillä pinnoilla pito on huono, eikä sisällä käytettävistä kovista kumi seoksista ole hyötyö, kumi kun ei paljoa nuiihin tartukkaan, joten painavampi saa suuremman pito hyödyn. Tällöin kevyt kaveri liukastelee ja joutuu ottamaan hitaatkin mutkat kieli keskellä suuta, mutta nopeissa vasta ongelmia onkin. Pidon parantuessa asetelmat muuttuvat.
Tekijöitä on, valitkaa niistä vain omanne.