Kartingin painovaikutukset

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Sunnuntaina 7.12 Ruutulipussa oli painotesti jossa lisättiin 10kg,20kg ja 30kg painoja sisäkarting autoon. 10kg lisäys nostin Markus Palttalan kierrosaikaa noin 150 sadasosaa. 30kg nosti noin 800. Tälläisiä testiautoja pitäisi saada jokaisee muuhunki sisäkarting radalle. reilu 100kg kun on elopainoa niin huomaa selkeesti että siitä mutkasta ei lähdetäkkään kuin tykin suusta.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Harrison:
Sunnuntaina 7.12 Ruutulipussa oli painotesti jossa lisättiin 10kg,20kg ja 30kg painoja sisäkarting autoon. 10kg lisäys nostin Markus Palttalan kierrosaikaa noin 150 sadasosaa. 30kg nosti noin 800. Tälläisiä testiautoja pitäisi saada jokaisee muuhunki sisäkarting radalle. reilu 100kg kun on elopainoa niin huomaa selkeesti että siitä mutkasta ei lähdetäkkään kuin tykin suusta.
Totta! Tais olla Motor Forumissa viime tai toissa vuonna samanlainen testi. Tulokset oli saman suuntasia. Tottakai tohon vaikuttaa hirveesti radan muoto ja tietenkin pituus. Se missä painavat häviää eniten on hitaista mutkista kiihdytys. Joten mitä enemmän tiukkoja neulansilmiä, sitä enemmän jää.

Ja eiköhän ne luvut ollu kuitenkin tuhannesosia. Ei se 10 kg ihan puoltatoista sekuntia kuitenkaan ollu...
 

Jantze

Active member
Liittynyt
1.4.2002
Viestit
34
Sijainti
Nokia
Joo sillainhan se on, että mitä vähemmän on hevosvoimia niin sitä suurempi vaikutus on painoerolla. Painavampi saattaa saada aavistuksen enemmän pitoa nopeissa mutkissa, mutta hitaista kiihdyttäessä jää taas selvästi jälkeen.

Heh, joskus Le Mansen sisäkartingradan tyyppi kovasti väitti ettei painoerolla ole mitään merkitystä tällä radalla. Ilmeisesti muuten vaan kokemattomat pikkunassikat ajeli paria sekunttia lujempaa kuin vuosien ajokokemuksen omaavat aikuiset miehet.

Se on hyvä että vuokra-autoihin tulee lisäpainoja joilla saadaan tilannetta tasoitettu, mutta silti niissä monesti autoissa on paljon eroa renkaiden pidon ja käyttäytymisen mukaan. Toinen kääntyy mutkissa hyvin, mutta kulkee laiskasti suorilla ja toinen kulkee hyvin suorilla, mutta puskee mutkissa.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
Fysiikasta en mitään tiedä, mutta lisäpaino tuntuu varmuudella sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa. Mitä enemmän massaa pitää repiä liikkeelle tai pysäyttää sitä enemmän voimaa se vaatii. Ja jos voima pysyy samana niin sitä kauemmin se kestää. M.O.T. Tietääkö kukaan mitä vastaava rangaistuspaino vaikuttaa sport 2000:ssa. SM-kärkikuljettajilla on kyydissään aika usein täysi lasti eli 60 kg lisäpainoja. Itse veikkaisin yli sekunttia kierroksella. Asiasta ei paljon ole juttua ollut, kun kilpailujen tuloksia on lehdissä selostettu.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Jantze:
Painavampi saattaa saada aavistuksen enemmän pitoa nopeissa mutkissa, mutta hitaista kiihdyttäessä jää taas selvästi jälkeen.
Sain kerran piikinmikron irtoamaan kahdelle pyörälle oikein kunnolla nelosella ajettavassa oikeassa. Siirsin ruhoa ehkä hiukan liikaa ulos, jolloin painonsiirtymä ulommalle gummille meni jo "yli". Painoin tuolloin n. 110kg. Nipisteli sormissa ja varpaissa tilanteen jälkeen.

Sisämikrolla olen aina hävinnyt noin sekan kierroksella 30-40 kg kevyemmille kavereilleni. En ole koskaan kuvitellun eron tulevan ajotaidosta wink .
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Siinä vaiheessa kun kuljettajat ovat vielä ns. amatöörejä, jotka sillon tällön käyvät päräyttämässä muutama minuutin jossain sisäkarting radalla, on kilojen merkitys pienempi. Henkilökohtaisesti olen aina kiinnostunut kartingista ja olen pitänyt itseäni ns. rattimiehenä myöskin tavallisessa liikenteessä. Parissa vuodessa olen käynyt noin 15-20 kertaa ajamassa ja jos samaan aikaan ajamassa on alottelijoita niin ne jää suoraan pari sekunttia. itseasiassa samaan aikaa olevia nopeampia kuljettajia on ollut korkeintaan 2-3.

Kaveria joka painaa 30-40kg vähemmän olen alusta asti ollut paljonkin nopeampi, mutta yhteen aikaan käytiin paljonkin ja hän kehittyi ohitse ja hän voitti pari kertaa muutamalla kymmennyksellä. Syytökset painosta alkoivat siinä vaiheessa(luonto ei antanu periksi koska rattimiehen maine on raskas:)

Mutta aina riittää jossiteltavaa. Lisäpainojenkin jälkeen voidaan selittää häviötä sillä, että kevyemmillä kavereilla lisäpainot sijoitetaan alas jolloin ne kaverit jotka oikeesti painaa sen 110 kiloa, heillä on painoa myöskin ylhäällä. Itse olisin kyllä tyytyväinen jos ajokaverilleni laitettaisi 40kg lisää. Ei luulis olevan kovinkaan vaikea moista muutosta tehdä autoihin. Tiedän monta ihmistä jotka eivät käy ajamassa siksi, koska he eivät jaksa jossitella painojen kanssa enään.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Muijilla tilanne on tasapuolisempi, koska liika kertyy lähes poikkeuksetta perseeseen.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Ihan vaan Harrisonille tiedoksi: Se, että 110 kg:n kaverilla paino tulee YLEMMÄKSI kuin kevyellä, jolla painot laitetaan runkoon voi ja onkin usein etu.
Kehoitan perehtymään karting-auton säätämiseen ja ajodynamiikkaan. On aika lailla erilaista kuin normaaleilla autoilla s.o. painospistettä ei edes aina yritetä mahdollisimman alas.
Miksi näin: jääkööt tässä vaiheessa kertomatta.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
SpeedKing:
Ihan vaan Harrisonille tiedoksi: Se, että 110 kg:n kaverilla paino tulee YLEMMÄKSI kuin kevyellä, jolla painot laitetaan runkoon voi ja onkin usein etu.
Kehoitan perehtymään karting-auton säätämiseen ja ajodynamiikkaan. On aika lailla erilaista kuin normaaleilla autoilla s.o. painospistettä ei edes aina yritetä mahdollisimman alas.
Miksi näin: jääkööt tässä vaiheessa kertomatta.
Juu se on tällaisella läskillä ja varsinkin sadekelillä tosi helpoo. Kun taittaa sisään niin vaan vähän heilauttaa kroppaa ulos. Ei meinaan puske.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
On totta joo, että isot kaverit pystyy pelailemaan sen painon kanssa enemmän, kuin "lisäpainoruipelot".

Mutta kylmä tosiasia on se, että jos on kaks samanlaiset taidot omaavaa kuskia joista toinen painaa 100kg ja toinen 60kg, niin se 60kg kaveri on paljon parempi (sisä)mikroautoilija (=nopeempi). Turha siinä on selitellä mistään painoista, kaveri on vaan parempi.

Vähän sama, kun olis kaks yhtä taidokasta koripalloilijaa, joista toinen on 160 senttinen ja toinen 2 metrinen. Pidempi jamppa on taatusti parempi koripalloilija.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mr Cale:
Vähän sama, kun olis kaks yhtä taidokasta koripalloilijaa, joista toinen on 160 senttinen ja toinen 2 metrinen. Pidempi jamppa on taatusti parempi koripalloilija.
Aika huono vertaus, koska koripallo vaatii myös koordinaatiota. Koordiaatio on itseasiassa tärkeämpi. Mutta ymmärrän kyllä pointtisi.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Olihan ne palloilijat yhtä taidokkaita. Laskisin sen koordinaation niihin taitoihin...

<small>[ 15-12-2002, 17:56: Message edited by: Mr Cale ]</small>
 

A Salmenautio

Member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
9
sikanopee:
Fysiikasta en mitään tiedä, mutta lisäpaino tuntuu varmuudella sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa. Mitä enemmän massaa pitää repiä liikkeelle tai pysäyttää sitä enemmän voimaa se vaatii. Ja jos voima pysyy samana niin sitä kauemmin se kestää. M.O.T. Tietääkö kukaan mitä vastaava rangaistuspaino vaikuttaa sport 2000:ssa. SM-kärkikuljettajilla on kyydissään aika usein täysi lasti eli 60 kg lisäpainoja. Itse veikkaisin yli sekunttia kierroksella. Asiasta ei paljon ole juttua ollut, kun kilpailujen tuloksia on lehdissä selostettu.
 

A Salmenautio

Member
Liittynyt
21.2.2001
Viestit
9
A Salmenautio:
sikanopee:
Fysiikasta en mitään tiedä, mutta lisäpaino tuntuu varmuudella sekä kiihdytyksissä että jarrutuksissa. Mitä enemmän massaa pitää repiä liikkeelle tai pysäyttää sitä enemmän voimaa se vaatii. Ja jos voima pysyy samana niin sitä kauemmin se kestää. M.O.T. Tietääkö kukaan mitä vastaava rangaistuspaino vaikuttaa sport 2000:ssa. SM-kärkikuljettajilla on kyydissään aika usein täysi lasti eli 60 kg lisäpainoja. Itse veikkaisin yli sekunttia kierroksella. Asiasta ei paljon ole juttua ollut, kun kilpailujen tuloksia on lehdissä selostettu.
Sorry, taas oli liian nopeat sormet.
60kg tekee hieman radasta riippuen 1 sekunnista 1,5:een.
Vaikutus on suurin kiihdytyksissä ja hieman vähemmän jarrutuksissa.
Nopeissa kurveissa vaikutusta tuskin on.

Terv. Arto
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
No tässäpä aihe josta olen itse puhunut aina innostuneesti ja aihe josta kuulee joka päivä. Mutta aina kannattaa keskustella, voi oppia uutta ja kerrata vanhaa.

Aluksi voin kertoa teille tosi tarinan jonka olen kokenut ja nähnyt. Tämän tarinan jälkeen voimme kaikki miettiä, palaan sitten myöhemmin vielä fysikaalisesti ja spekuloimalla asiaan.

Tarinamme alkaa Varkaudesta monta aikaa sitten, no ei nyt ihan vuotta mutta melkein. Varkaudessa kun paino erot on, ja olivat päätetty ratkaista seuraavalla reseptillä. Eli koska 100kg todellakin häviää 60 kiloiselle reilusti, oli ratkaisuksi otettu tämä lisäpainojen laitto. Lisäpainojen laitto on hieno, jalo ja fiksu ratkaisu, mutta mikä meidän tarinassamme tästä tekee kiintoisan, on painon sijoitus. Nimittäin Varkaudessa painot oli päätetty sijoittaa auton sivuponttoonien sisälle, suoraan kiinni runkoon! Aivan, suoraan kiinni runkoon, eli 60 kiloiselle kaverille se tekee 40 kiloa.

Paino ero tasoittuu, mutta ikävin seurauksin. Sillä väärin sijoitetut painot tekevät autosta todella vaikean ja raskaan ajaa. 40 kiloa sivu ponttooneissa kun on väärä paikka. Mutkaan tultaessa puskee, riuhtaisu aloittaa yliohjaamisen. Kartingin fysiikkaa nyt pidemmittä selittämättä, takasisä rengas ei jaksa nousta, koska runkoon kohdistuu niin huomattavat voimat, suoraan! Karting auton runkoon ei saisi sijoittaa kuin MAKSIMISSAANKIN 2 kg suoraan (mm. Alfamerin "mikroautoilu kirjasta wink ). Joten opimme tästä, miten paljon painon sijoitus voi merkitä ja ratkaista.

En tiedä ruutulipun ja motor forumin sijoittamis ratkaisuista, mutta luulisin että ne olivat fiksusti penkkiin. Vm:ssä on ollu samanlainen juttu. Mutta hyvin tärkeää on huomata, miten paljon taas kevyempi häviää jokatapauksessa suurissa paino määrissä. Lisätty paino on aina kuollutta painoa ja sen sijoitus ratkaisee.

Ohjeeni onkin täällä kaikille sisämikroautoja ajaville, että sisällä ajaminen on vain hauskan pitoa. Jos lähdetään vakavissaan, niin kuin kyllä aina kun radalle mennään, niin voidaan päästä sellaisiin jaaritteluihin ja selittelyihin, että oksat pois. Ottakaa vaikka huomioon, nyt kun teen "suuren paljastuksen", että sisämikroautot ovat kaikki erillaisia. Eli pelkästään kaverin auto voi olla omaasi 0.5 sekunttia nopeampi. Joka taas riippuu autosta aivan täysin, puhumattakaan muista rataan ja pitoon liittyvistä asioista. Muuttuvia asioita on aina moottoriurheilussa miljoonia, se voi olla se ruuvi siinä penkissä mikä ratkaisee sen viimeisin tuhannes osan siinä nopeassa taka mutkassa, mutta vain jos ollaan tosissaan.

Totta on siis että hidas häviää kiihdytyksissä ja kevyt häviää nopeiden mutkien aikana. Mutta nämäkin seikat riippuvat täysin radan pinnasta. Esim usein sisällä käytetyt pinnat ovat betonia, joskus maalattuja (useimmat ovat). Näillä pinnoilla pito on huono, eikä sisällä käytettävistä kovista kumi seoksista ole hyötyö, kumi kun ei paljoa nuiihin tartukkaan, joten painavampi saa suuremman pito hyödyn. Tällöin kevyt kaveri liukastelee ja joutuu ottamaan hitaatkin mutkat kieli keskellä suuta, mutta nopeissa vasta ongelmia onkin. Pidon parantuessa asetelmat muuttuvat.

Tekijöitä on, valitkaa niistä vain omanne. :)
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
*wruuum*:
Tekijöitä on, valitkaa niistä vain omanne. :)
Juu, painoliivit kuskeille niin loppuu jaarittelu. Tietysti painohaalarit olisivat vielä enemmän pro. Tosin kuljettajat ovat eri lailla ylipainoisia, toisilla on enemmän kessiä ja toisilla kuorrutusta on joka puolella tasaisesti. Ehkä olisi parempi ajaa vain simulaattoreilla. Ne ovat tasapuolisia. Niin tai rekkaa...
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Norman:
*wruuum*:
Tekijöitä on, valitkaa niistä vain omanne. :)
Juu, painoliivit kuskeille niin loppuu jaarittelu. Tietysti painohaalarit olisivat vielä enemmän pro. Tosin kuljettajat ovat eri lailla ylipainoisia, toisilla on enemmän kessiä ja toisilla kuorrutusta on joka puolella tasaisesti. Ehkä olisi parempi ajaa vain simulaattoreilla. Ne ovat tasapuolisia. Niin tai rekkaa...
Yksi juttu on aina varmaa, nimittäin ajaminen, se on aina yhtä hauskaa :)

Mielestäni paras hetki radalla onkin se, kun ajat itseäsi vastaan. Kun ajat äärirajoilla ja lähdet seuraavalle kierrokselle, sinulla on silti tunne että nyt mennään vielä kovempaa, silloin on oikea meininki. Sitten kun nouset autosta ja otsalla valuu hikipisarat ja hymyä on vaikea pyyhkiä huulilta, silloin tiedät mitä se on. Itsensä ylittäminen, ajatuksen koossa pito, niihin kannattaa pyrkiä, ei aina muihin vertailemalla. Ensin kannattaa oppia itsestä, opi sitten muista.

Ottaako tuosta selvää, yrittäkää ainakin :)
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
*wruuum*:
Totta on siis että hidas häviää kiihdytyksissä ja kevyt häviää nopeiden mutkien aikana. Mutta nämäkin seikat riippuvat täysin radan pinnasta. Esim usein sisällä käytetyt pinnat ovat betonia, joskus maalattuja (useimmat ovat). Näillä pinnoilla pito on huono, eikä sisällä käytettävistä kovista kumi seoksista ole hyötyö, kumi kun ei paljoa nuiihin tartukkaan, joten painavampi saa suuremman pito hyödyn. Tällöin kevyt kaveri liukastelee ja joutuu ottamaan hitaatkin mutkat kieli keskellä suuta, mutta nopeissa vasta ongelmia onkin. Pidon parantuessa asetelmat muuttuvat.
Muistan eräänkin kerran Kaanaan radalla, kun oltiin porukalla siellä ajamassa syksyllä. Ne vuokra-autot nyt ei tietenkään olleet mitään viimeisenpäälle timmissä olevia laitteita, mutta kyllä niilläkin syyskylmällä ja tihkusateisella radalla sai tilanteita aikaan. Kevyillä kuskeilla katosi se hyöty siihen, että mutkasta ulostultaessa täytyi kaasun annostelussa olla paljon varovaisempi kuin meillä "miesten mitoissa" olevilla, tai muuten katos vetopito varsin yllättäen... Toisaalta pääsuoralla kerkis keräämään sitä vauhtia sen verran, että mikäli jätit jarrutuksen vasta niille merkeille, mitä vakavissaan ajavat kaverit käyttivät kesäkelillä, niin jo yksin sen massankin vaikutuksesta poistuit autoinesi hiekalle vääjäämättä...
Sisäradoilla tuskin on samaa ongelmaa, kun niissä syheröissä ei kai vauhtia ole missään niin paljoa ettäkö massavoimilla olisi liiemmälti vaikutusta.. vaikka maalatun betonin pito-ominaisuudet ovatkin lähinnä vitsi.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Todellakaan sunnuntai ajelijalle näillä jutuilla ei ole niinkään merkitystä, mutta henkilö tai henkilöt joilla kokemusta ja taitoa löytyy, heillehän painolla on väliä.

Rataprofiilin vaikutus on huomattava, niinkuin Don Vitokin tuossa viittaili. Suomestakin löytyy jos jonkin moista sisärataa. Joillakin sisäradoilla on onnistuttu luomaan hyviä ja tasaisia rataprofiileja, yksi tällainen on ainakin Jyväskylässä.

Syytä on myös ottaa huomioon tuosta maalatusta betonista, jonka pito ominaisuudet todellakin ovat lähinnä vain vitsi, että myös siinä pito kuitenkin vaihtelee huomattavasti. Joissakin paikoissa voi olla sekaisin asfalttia ja betonia, eri kohdissa. Tämmöiset seikat luovat sitten aivan oman jutun. Pito radan pinnassa vaihtelee esim sisäradan aukiolo aikana päivällä huomattavasti. Hiljainen rata päivä kerää vain kumipölyä ja on liukas ajaa. Monet tilaisuudet ja useat ajat pääasillisesti parantavat pitoa. Tosin usein, lähinnä kokemattomuudesta johtuen, ihmiset seilailevat omia linjojaan (lue: ei oikeita) ja tästä johtuen kumipölyä ja likaa levittyy pitkin rataa. Toisin kuin saman linjan ajaminen jatkuvasti pidemmän aikaa...

Näitähän tosiaan voisi spekuloida pitkät päivät :D
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Joskus on tehty testi Lahden ulkoradalla 100cm3 autolla ja todettu että yksi kilo painoá tuo 0,07 sekuntia lisää per kierros. Kierros on Lahdessa vähän alle kilsan.
Joskus käytiin muutaman kaverin kanssa jotka on ajaneet jonkin verran, parilla eri sisäradalla ja lopputulos oli aina sama kevyimmästä painavimpaan.Joten on sillä suuri merkitys ja onhan sillä kiva spekuloida.
PS. oisin voittanut sen kisan jos en olisi spinnannut ekassa mutkassa.
 
Ylös