Näinhän se todellakin on. Itse en koe olevani enää sunnuntaiajelia, vaikka lajia en ole koskaan enemmälti harrastanutkaan.
Siinä vaiheessa kun mietit, pohdit ja spekuloit näitä asioita tosissasi, et ole enään sunnuntai ajelija. Näin minä sen kylmiin raameihin iskisin, joten ei muuta kuin paljon ajo jatkossakin.
Parhaimmat kuskit ja kilpakumppanit tunnistaa siitä, että he tietävät mikä merkkaa radalla. Mielestäni, jos joku 60 kiloinen (tai itseä kevyempi) tulee ja kuittaa että olitpa hidas ja sanoo paino juttuja selittelyiksi tosissaan, on se ihan vaan kaverin oma moka paljastaa tuollaista tietämättömyyttä. Ihmisiähän sitä tässä vaan ollaan, mutta se on se henkinen peli ja itsetunto mitä siellä radan varrella nostatellaan helposti.
Kyllä kartingautoja on saatu toimimaan ja kääntymään vielä 40 lisäkilon kanssakin. Juuri niinkuin aiemmin mainittiin on painonsijoittelulla tässä kohtaa suuri merkitys. Kaikki paino on yrittetty saada penkkiin kiinni. Toki runkoa joutuu säätämään jo melko lailla enemmän, jotta siitä saa toimivan.
Kyllä karting auton tosiaan saa toimimaan 40kg lisänkin kanssa, mutta säätäminen on vaikeampaa. Autoon kohdistuu tällöin aivan omia rasituksiaan, joita ei ole otettu autoa suunnitellessa huomioon. Penkkiähän tosiaan on ainoa mahdollinen paikka painoille käytännössä. Balanssia hakemalla voi painoja sijoittaa myös esim eteen muutaman kilon rattiputken alle, kaikkea on nähty. Ihan teellista olisikin jos saisi noin 3-8 kiloa painoa liikuteltavaksi. Tällöin mielestäni balanssia voisi hakea todella hyvin.
Muistaakseni tuossa VM:n testissä juuri, kuski teki parannuksen aikaansa kun hänen autoonsa lisättiin 5 kg. Autosta tuli tällöin helpompi ja rauhallisempi ajettava, pito ja balanssi oli kuskille sopiva. ja taas, nämäkin asiat riippuvat niin kuskista, radasta, ajasta, paikasta yms. Mutta kyllä suurinpirteistä arvioita pystytään tekemään. Silti en mene sanomaan että tietty kilo määrä esim toisi juuri tietyn sekuntti lisän.