Katalonian ralli

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hänninen tyrkkää hyvin. Alussa jäi Aignerista sekunnin kilometrillä, mutta nyt menee jo kovempaa useimmilla erikoiskokeilla. Aigner ei ole mitenkään huono asvaltilla. Jo viime vuonna kaveri säväytti Saksassa Fabia wrc:llä. Ja eikös jwrc-autoja pidetä N-ryhmäläisiä nopeampina asvaltilla. Nyt Juho on viime pätkillä voittanut nekin.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Jeps Valde, Hänniseltä aika lupaava suoritus ekaksi assukisaksi :thumbup:

Duvalin suoritus ollu aika ailahtelevainen, en oo nyt päässy radioo kuuntelemaan niin en tiedä missä vika, oudon epätasaista kuitenkin. Välillä pohjat ja välillä reippaasti kärjestä jääneenä.
 

Juppi

Well-known member
Liittynyt
24.9.2007
Viestit
300
Sijainti
Jkl
Tässähän on aivan formulahumussa unohtunut, että Espanjan suunnassa kruisaillaan rallia viimeistä päivää. Viimeinen pätkä menossa, EK:n 17 jälkeen Loeb johti Sordoa vajaalla 14 sekunnilla, eli ei siinä kovin suuriin virheisiinkään ole varaa, jäljellä reilut 25 km.
 

Juppi

Well-known member
Liittynyt
24.9.2007
Viestit
300
Sijainti
Jkl
... Ja niinhän siinä kävi kuin ounasteltiin, Loeb otti voiton ja ajoi tasan Sordon kanssa viimeisellä pätkällä. Mikolla oli kai jonkinlaista ohjelmaa pätkällä 17, MTV:n mukaan on osunut aitaa, mutta maaliin pääsi. Lopputulokset:

1 S. Loeb 3:22:50.5
2 D. Sordo +13.8
3 M. Gronholm +39.8
4 M. Hirvonen +1:25.8
5 F. Duval +2:28.7
6 P. Solberg +2:54.0
7 J. Latvala +3:38.2
8 C. Atkinson +4:22.4
ja tilanne MM-sarjassa:
1. M. GRÖNHOLM (FIN) 96 Pts
2. S. LOEB (F) 90 Pts
3. M. HIRVONEN (FIN) 74 Pts
4. D. SORDO (E) 39 Pts
 

PeeVee79

Paksu ja pehmeä.
Liittynyt
21.6.2006
Viestit
3348
Sijainti
J:vi
Kyllä asvalttikisat on mestaruussarjan suola.:yuck:

Perjantaina katselin kisakoosteen ja muutaman kerran netistä sijoituksia. Niiiin tylsä kisa, kuin vain olla saattaa.

Liikaa antoi Bosse tasoitusta, kun asvaltti"kisoja" on vielä kait pari jäljellä. Ja kun meinasivat Malcolmin kanssa, että tässä kisassa on parhaat mahdollisuudet voittoon, jos asvaltilla voiton meinaa ottaa.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4642
Sijainti
Kokkola
Voi voi.. Pitkä on vielä tie mestaruuteen. Heti taas käkättimeen kun mentiin asfaltille. Ja seuraava kisakin samalla alustalla :dunno:
 

Juppi

Well-known member
Liittynyt
24.9.2007
Viestit
300
Sijainti
Jkl
Kaksi asvalttikisaa, kaksi soralla. Jos Bosse onnistuu voittamaan molemmat sorakisat (ja Loeb toinen) ja on kolmas molemmissa asvalttikisoissa, voittaisi Marcus mestaruuden 2 pisteen erolla ennen Sebiä.

Tiukkaa on jatkossakin, eikä virheisiin ole varaa kummallakaan :dunno:
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Offtopicia..

Kovat oli odotukset rallilta. Ajattelin että olis tullut tasainen taistelu, ja monet kuskit olis ollut melko lähellä kärkeä, mutta tää ralli palautti taas asenteeni voimasuhteita kohtaan entiselleen. Korsika ja Irlanti menee todnäk samalla painolla, ellei Loebin ja Bossen väliin sitten vielä kiilaa jotain muita kuljettajia.

Ihmettelen myös sitä että Bosse on tiennyt jo vuosia heikoudekseen asfaltilla ajamisen sateella ja vaihtelevissa olosuhteissa, mutta ei ole tehnyt asialle mitään. Luulisi että Bossen asemassa ja talleissa, olisi Bosselle voinut laatia jo ajat sitten intesiivisen harjoitusohjelman tuota varten.

Myös tallikaverien apu MM:sta taistelussa on pelattu Fordilla huonommin. Jos muistelee, esim. Bossen ekaa mestaruutta Peugeotilla, niin sehän tuli pitkälti sen taktiikan avustamana että asfaltti kisoissa Delecour ja Auriol, ajoivat kärjessä ja veivät siten pisteet muilta kärki kuskeilta ja helpottivat Bossen työtä. Nyt Ford on valinnut 2 samanlaisen profiilin omaavaa kuljettajaa, eikä Mikosta ole Bosselle apua asfaltilla, tuskin edes sorallakaan Loebin nykyisellä vauhdilla.

Suomalaisten nopeutta asfaltilla pohtien mieleeni tuli myös off topic kysymys:
Ketkä suomalaiset ovat voittaneet asfaltilla ajetun MM rallin? Entä kuka suomalaisista on voittanut eniten niitä? Itselleni ei tule mieleeni kuin korkeintaan muutamia voittoja, Alén Korsikalla x2? Mäkinen jossain.. onko nämä kaikki?
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
San Remo: Alén ja To. Mäkinen 2, Vatanen 1
Korsika: Alén 2
Katalonia: To. Mäkinen 1

Nuo nyt ainakin.

Henri Toivonenhan oli todennäköisesti nopein suomalaiskuski asfaltilla. Erästä Korsikan ralliahan Toivonen johti todella ylivoimaisesti, kunnes...
 

toozi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
384
Henri Toivonen oli kyllä varmaankin nopein. Eikös se korsikallakin vedelly minuutin pohjia, joka on kyllä aivan uskomatonta. Nykyautojen turvallisuudella Henkan ulosajossa tuskin olis käyny kuinkaan :(
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1031
Sijainti
South Park
Ei nyt minuutin pohjia sentään, jollain pätkällä nokitti toiseksi nopeinta tallikaveriaan Biasionia melkein minuutilla, joku 56sek tms. Ainoa kuka jotenkuten pysyi menossa mukana ja pysti ajamaan parit pohjatkin, oli Bruno Saby, joka oli treenaillut Korsikalla maaliskuulta saakka.

Mielenkiintoinen kuriositeetti B ryhmän Korsikalta:

Vuonna 85

Ek10 - Pont d'Altiani - Pont St Laurent
Pituus 56.01 km
Pohja-aika: Vatanen Ari 38:41
Keskinopeus: 86.87 km/h

Ja seuraavana vuonna, eli 86

Ek10 - Pont d'Altiani - Pont St Laurent
Pituus 56.01 km
Pohja-aika: Toivonen Henri 37:36 :eek:
Keskinopeus: 89.38 km/h

Ei ihme jos kasvaneista vauhdeista on ollut puhetta tuolloin. :) Toki suorittajakin saattaa vaikuttaa mutta todella huima siltikin.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Juppi sanoi:
Kaksi asvalttikisaa, kaksi soralla. Jos Bosse onnistuu voittamaan molemmat sorakisat (ja Loeb toinen) ja on kolmas molemmissa asvalttikisoissa, voittaisi Marcus mestaruuden 2 pisteen erolla ennen Sebiä.

Tiukkaa on jatkossakin, eikä virheisiin ole varaa kummallakaan :dunno:
tälleen tää laskettiin suomen jälkeen.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
rallin sm sarjassa tulisi olla pari asvaltti rallia.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Nyt taas mopo keulii vähän liikaa parissa aiemminkin esillä olleessa aiheessa.

-Asvalttiralleille ei tunnu Suomessa olevan kysyntää. Tänä kesänä kisa jouduttiin perumaan kun ei tullut osallistujia ja aiempina vuosina on kisoja pidetty (ainakin Riihimäen UA) eivätkä ne ole ajajia kiinnostaneet. Asvaltti pitäisi oppia ajamaan ulkomailla.

-Korsikalla 1986 Henkka ajoi pohjat 12:lle EK:lle ajetuista 16:sta. Henkan ollessa mukana Saby ajoi kahdet pohjat kuin myös Salonen (joka muuten johti kisaa pätkien 2 ja 3 jälkeen). Selkeimmät pohjat tuli EK:lla 17, jossa Henkka oli nopein 47:llä sekunnilla. Tuolloin aikaerot ylipäänsä olivat lähes joka kisassa isompia kuin nykyään.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
ettelbruck sanoi:
-Asvalttiralleille ei tunnu Suomessa olevan kysyntää. Tänä kesänä kisa jouduttiin perumaan kun ei tullut osallistujia ja aiempina vuosina on kisoja pidetty (ainakin Riihimäen UA) eivätkä ne ole ajajia kiinnostaneet. Asvaltti pitäisi oppia ajamaan ulkomailla.
Mun on vaikea ymmärtää miksi asfalttirallit ei kiinnosta Suomessa. Ymmärrän kyllä että kotimaisista rallin harrastajista ehkä 2% on niitä joidenka tavoitteena on ammattilaisuus ulkomailla. Silti rallissa on kyse lajista jossa globaalilla mittapuulla ajatellen ajetaan hyvin pitkälti asfaltilla. Monien maiden sarjoissa asfalttia on eniten ja sorarallit on harvinaisuus, lumi on jo sitten ihan extreme. Siten on myös helppo ymmärtää että lumirallien "suurta" määrää on MM sarjassa kritisoitu. Ajatellen lajia yleisellä tasolla voisi olettaa että haluttaisiin joka maassa ajaa niin monella alustalla kuin mahdollista. Suomessa on kuitenkin jääty ajalle milloin ralleja alettiin järjestää ja soratiet olivat arkipäivää. Luulisi olevan kuskien kannalta mielenkiintoisempaa, jos esim. SM-sarja koostuisi, asfaltti, sora ja lumi ralleista. Eri asia on sitten mitä se tekee kustannuksille ja kuinka helppo Suomessa on nykyään ylipäätään järjestää ralleja, saati asfalttiralleja. Tuskin kovin rallimaisia asfalttiteitäkään löytyy yhdeltä paikkakunnalta ralliksi asti. Mieleeni tulee lähinnä joku MP1 lehti 80-luvulta jossa listattiin motoristeille "parhaita" Suomalaisia asfaltti"pätkiä". Kyllä niitä taisi muutama siinä listassa olla.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Holá!

"Ojasta" on jo päästy ylös kotio saakka. Hieman syvähköjä nuo paikalliset ojat...
Oli eräs oman uran kohokohtia tuo kisa. Harmi, että se päättyi poistumiseen, mutta siihen asti kaikki meni todella nappiin, palaute tiimiltä oli erittäin positiivista.

Ennen rallia Renault Sportin edustaja oli sanonut esimiehelleen, että nyt autolla olisi mahdollisuus taistella kisassa sijoista 4-5, jos puikoissa olisi joku huippuasfalttispecialisti. Siinä vaiheessa kun pätkä-aikoja alkoi huoltoparkkiin putoilemaan, olivat ukot olleet todella tyytyväisiä. Kalle ajoi viime vuonna n-ryhmän Ragnottilla 3 assukisaa (Katalonia, Korsika ja Saksa) ja nyt tänä vuonna on ajettu Saksa, joten tämä oli viides tarmac-kisa. Kokemusta ei siis vielä kovasti ole.

Sitä silmällä pitäen tuntui kerrassaan mainiolta, kun Sola otti kuokkaan perjantaina oikein kunnolla. Ovat hiukan paukutelleet henkseleitä uudesta R3 Civicistä ja taktisesti valitsivat ensimmäiseksi kohtaamiseksi kisan, jonka Dani tuntee kuin omat taskunsa. Lisäksi kun eivät ajaneet junioreiden puolella, oli heillä käytettävissä rajaton määrä renkaita ja seoksia.

Auto oli nyt erittäin hyvä ajaa, ranskalaiset toivat mukanaan taas iskarit ja viimeisimmät set-up'it, millä olivat ajaneet Ranskan asfalttisarjassa. Shakedown antoi hieman viitteitä potentiaalista, mutta shake on aina shake, sen perusteella ei kannata suuria johtopäätöksiä tehdä.
Meille oli selvästi eduksi, kun välillä oli märkää keliä. Silloin R3 vs. S1600 ovat lähempänä toisiaan. Kuivalla ja erityisesti ylämäkeen pitkiä hitaita mutkia sisältävillä osuuksilla tuli kuokkaan enempi, kuten esim. ss7/11 Vilaplana osoitti. S1600 on täysin puhdasverinen kilpa-auto, kaikki on suunniteltu silmällä pitäen mahdollisimman nopeaa etenemistä. R3 on lähempänä siviiliautoa, esim.moottorin viritysaste on huomattavasti miedompi, mutta sequentaali tuo rutkasti kilpurimaisuutta lisää. Käyttökuluiltaan S1600 on TODELLA järkyttävä, R3 on vielä ihan järjellisellä tasolla siihen verrattuna ja pääsehän sillä kohtalaisen kovaa.

Kisana Katalonia on hieno, tiestö on täysin eri planeetalta kuin Saksassa. Erittäin nopeita teitä, joilla leikataan uskomattoman rajusti. Hiekkaa oli välillä enempi tiellä, kuin keskiverto suomalaisella torpparinasfalttitiellä. Erityisesti ss9/13, millä sitten poistuimme, sisälsi osuuden, joka oli enempi soratietä, kuin asfalttia. Slickseillä kohtuullisen liukasta... Mielenkiintoinen oli ss8/12, jonne oli aseteltu oikein miehekkään kokoisia betonipossuja leikkaamista estämään. Ennemmin voisi puhua betonivasikoista, kokonsa puolesta olivat sellaisia.

Asfaltti on oikeasti sikamaisen hauskaa, katsojalle se ei vaan anna samoja efektejä, koska nopein suoritus on junamaista jonopyörää. Tietenkin aina voi etsiä mahdollisia liukkaita jarrutuskohtia, jos vaikka joku menisi kaiteen läpi...
Kuljettaja kävi ennen rallia Italiassa asfalttikoulussa, jossa ajetaan oikeilla teillä, ei siis missään radalla. SE on erittäin tärkeä pointti. Asfalttiralli on aivan oma kategoriansa, sitä ei voi oppia karting-autolla, eikä radalla. Perusteet asfaltilla ajamiseen voi tietenkin oppia, mutta ei asfalttirallin ajamiseen. Jos niilläkin leikattaisiin joka mutka soralta tai ruohoilta ja leviteltäisiin hieman mutaa sinne tänne, saisi ehkä hieman tuntumaa, mutta hyvin vähän silloinkin. Pitäisi myös "hieman" syventää ojia sekä viritellä jonkinasteista vuorenseinämää antamaan realismia riskeistä. Kokemus on asia, mikä korostuu entisestään asfaltilla ajettaessa. Esimerkiksi Urmo ja PG ovat molemmat ajaneet näitä kisoja useamman kerran ja sen kyllä huomaa. Olosuhteet ovat niin yksilöllisiä, että voitosta ajettaessa ne pitää olla tiedossa.

Meillä oli nuoteissa merkkaus siitä, että mutkassa on liukas jarrutuspaikka, koska siinä oli jo nuotituksessa mutaa. Sitä ei vain uskonut, että se olisi NIIN liukas. Saman tien kun jarruun hipaisi, meni auto aivan pulkkana. Kuski sai hieman käännettyä ja hetken luulimme kaiteen jeesaavan sen verran, että pysyisimme tiellä. Espanjalainen kaiteen asennus on kuitenkin hieman erilaista, kuin meikäläisillä, eli se kaide lähti siitä mukaan saman tien. Liike pysähtyi noin puoleksi sekunniksi, mutta sitten putosimme vielä syvemmälle, jolloin ehti jo miettiä, että onkohan tätä alamäkeä montakin sataa metriä...Onneksi ei ollut kuin noin 7metrin pudotus. Halusivat kuitenkin lääkärihelikopterin paikalle tarkastamaan, että ukot ovat ok, mikä sinänsä noissa jutuissa aina kannattaa.

Vaikka meidän auton varoituskolmiot laitettiin tielle, veti Barry Clark Fiestalla vielä samaan reikään. Kun me olimme vieneet kaiken hidastavan materiaalin edestä pois, lensivät pojat sujuvasti automme ylitse keula edellä maihin. Kovasti kiittelivät HANSsin olemassaoloa.

Suomessa on erittäin vaikea järjestää asfalttiralleja, koska tiestömme on siihen aivan liian nopeaa. Sopivia pätkiä on niin vähän ja ne ovat niin kaukana toisistaan, ettei se vain toimi. On sitä yritetty.

Sellaista piti vielä edittinä lisätä, että kisoilla on tällä hetkellä aika kohtalainen pituus, vaikka joskus ihmiset sprinttikisoista puhuvat kun vertaillaan wanhoihin hyviin aikoihin. Esimerkiksi Katalonia tänä vuonna sisälsi 352,87 ek-kilometriä, eli yhden viikonlopun aikana ajettiin yhtä paljon ek-kilometrejä kuin neljässä SM-rallissa yhteensä.
 
Viimeksi muokattu:

Jehu da Drifter

Well-known member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
193
Kyllä se on hienoa katsoa incarkameran kuvaa mitä telkkarista hieman tuli nähtyä tuolta Katalonasta, ei tosin sovi heikkohermoisille edes telkkarista katseltuna. Itse ajellut alppiteillä joskus lomilla eikä kyllä yhtään tee mieli hurjastella.:eek:
Olihan se tuuria 106, että ette sen syvempää rotkoon joutuneet! Olikohan se kaide muuten siinä vain mahdollisena varoituksena rotkosta siinä alla ja mahd. heijastintarrojen ripustusta varten.

Asfalttirallien suomalaisvoittajista, eikö se Montekin ole pääasiallisesti asfalttiralli nykyisin vai luokitellaanko se lumiralliksi vieläkin. Siinä olisi joka tapauksessa pitkä rivi suomalaisvoittajia jos laskee vanhat mestarit mukaan.:cool:
 
Ylös