Kauden 2004 kisat varmistettu

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
Tässä on varmaan lopullinen kisa kalenteri kaudelle 2004

7.3. Australian gp, Melbourne
21.3. Malesian gp, Sepang
4.4. Bahrainin gp, Bahrain
25.4. San Marinon gp, Imola
9.5. Espanjan gp, Barcelona
23.5. Monacon gp, Monaco
30.5. Euroopan gp, Nürburgring
13.6. Kanadan gp, Montreal
20.6. Yhdysvaltain gp, Indianapolis
4.7. Britannian gp, Silverstone
11.7. Ranskan gp, Magny-Cours
25.7. Saksan gp, Hockenheim
15.8. Unkarin gp, Budapest
29.8. Belgian gp, Spa-Francorchamps
12.9. Italian gp, Monza
26.9. Kiinan gp, Shanghai
10.10. Japanin gp, Suzuka
24.10. Brasilian gp, Sao Paulo
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tossa on 18kisaa.. Concorde-sopimus sallii vain 17kisaa kaudessa. Saa nähä mitä tapahtuu..
 

vormula

Well-known member
Liittynyt
15.8.2003
Viestit
359
oldez:
Tossa on 18kisaa.. Concorde-sopimus sallii vain 17kisaa kaudessa. Saa nähä mitä tapahtuu..
Niin mutta eccelstone antaa talleille lisää pätäkkää...tai joku muu antaa muta kuitenkin siitä ei koidu lisä kustannuksia talleille.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Bernie haluaa nähtävästi kahmia lisää rahaa pitämällä viimeisen kisan Euroopan prime timeen, ja käy se sama jenkeillekin. Jotenkin vaan tuntuu ettei Brasilia sovi viimeiseksi kisaksi, nuhjuinen ja omalla tavalla värikäs ja pehmeä alkukauden kisa. Suzuka ansaitsisi vielä kauden päätöskisan. Tai sitten uusi rata Brasiliaan...
 

Jkalliom

Kerran VeVe aina VeVe
Liittynyt
5.2.2001
Viestit
891
Sijainti
Espoo
Jos nyt pysytään asiassa niin Brasilian pahin sadekkausi osuu meidän kevääseemme, Brasilia sijaitsee eteläisellä Pallonpuoliskolla jossa vallitsee huhtikuusa Syksy ja talvea odotellaan, kun taas lokakuun lopulla on Brasilian Alkukevät ja paljon kuivempaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
160581:
Jos nyt pysytään asiassa niin Brasilian pahin sadekkausi osuu meidän kevääseemme, Brasilia sijaitsee eteläisellä Pallonpuoliskolla jossa vallitsee huhtikuusa Syksy ja talvea odotellaan, kun taas lokakuun lopulla on Brasilian Alkukevät ja paljon kuivempaa.
Brasilian GP ajettaisiin 24.10. eli loka/marraskuun vaihteessa, jolloin pahin sade kausi on alkaa Pahin sadekausi alkaa juuri lokakuussa jä päättyy huhtikuussa. Eniten vettä sataa marras-, joulu-, ja tammikuussa. GP käytiin ennen huhtikuussa jolloin sataa keskimäärin noin 5cm vähemmän lokakuuhun verrattuna.

SADEMÄÄRÄT (mm):
tam 241
hel 215
maa 189
huh 124
tou 39
kes 9
hei 12
elo 13
syy 52
lok 172
mar 238

jou 249
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
13.6. Kanadan gp, Montreal
20.6. Yhdysvaltain gp, Indianapolis

Jaahas, vihdoinkin! Taidan lentää Montrealiin ja ajaa autolla indyyn. Kaksi kisaa yhdellä iskulla + tulee nähtyä 1200km pohjois amerikan maisemia.

<small>[ 16-10-2003, 21:18: Message edited by: Finn75 ]</small>
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tallit ei varman tykkää, mutta näin katsojan näkövinkkelistä ei voi valittaa kun lisää kisoja tulee. On muuten vähän eri tasoa rallin ja Formuloiden muutokset, formuloissa mennään eteenpäin, mutta rallissa pahasti taaksepäin. yuck
 

Ei tahdoton ihmisraunio

Guest
Bahrain on murto-osan kokoinen lilliputti saarivaltio Persianlahdessa! Sinne ei sovi F1-kilparataa kun ei sovi oikein mitään muutakaan!

oldez:
Kyllä hieman ihmetyttää toi FIA rahan säästöpolitiikka. Miksi keskellä kesää kahden viikon välein pitää matkustaa Eurooppa-Amerikka-Eurooppa? Miksi Brasilian ja USAn gptä ei voisi ajaa peräkkäin samalla mantereella?
Vaikka Brasilian ja Yhdysvallat sijaitsevatkin määritelmäsi mukaan samalla mantereella, ei lentomatka (katso kun ne kuitenkin lentokoneella lentävät, eivät lähde ajamaan Keski-Amerikan halki koko Hannibaalin norsujoukkio, ei lento Atlantin yli ole sen kummempaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Imola pysyy mukana ihan sen takia, että italialaisilla pitää olla kaksi kisaa, kuten myös nykyään saksalaisilla. Ja kyllä ne ranskalaisetkin aina sen "toisen" kisan tuonne kalenteriin politikoi.

Imola kyllä sais jo kovasti tippua, kuten myös Unkari ja Magny-Cours.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Tupakkamainonta myös Kiinan F1-kisan ongelmana

21.10.2003 19:42

Kiinan F1-kisan ympärillä käydään The People's Daily -lehden mukaan kamppailua tupakkamainonnasta. Kiina on hyväksynyt WHO:n tupakkamainontaa koskevat suositukset, mutta maassa valitsee erilaisia käsityksiä siitä voiko F1-autoissa olla tupakkamainokset Shangain kisassa vai ei.

Shanghain radan toimitusjohtaja Yu Zhifei on luottavainen sen suhteen, että ongelmat ratkeavat ajoissa. Sen sijaan tupakan vastustajien etujärjestön nokkamiehiin kuuluva Yang Gonghuan sanoo, että tupakkamainokset F1-kisassa ovat vastoin lakia.

Shaingai on tehnyt F1-kisasta järjestelysopimuksen F1-sarjaa johtavan Bernie Ecclestonen kanssa. Sopimus yltää aina vuoteen 2010. Kansainvälinen autoliitto FIA päätti hiljattain, että Kiinassa ajetaan ensi kaudella 23. syyskuuta edellyttäen, että Shanghain rata on hyväksytty siihen mennessä.

(MTV3-STT)
Parempi on ongelman ratketa ajoissa. On se niin monta kertaa jo nähty, että jos tupakkamainonnan kanssa on ongelmia niin kisa ei kauaa pysy kalenterissa (esim. Kanadan putoaminen, joskin vain hetkellinen).
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nyt kohutaan jo kaudesta 2005:

Saksa ja Italia
menettävät
toisen kisansa

F1-sähkeet 4.11.
Saksan ja Italian toinen Grand Prix - kilpailu on poistolistalla MM-sarjasta, kun Bernie Ecclestone käy neuvotteluja uusien GP-maiden kanssa.
Tyrkyllä ovat jo vuodeksi 2005 Turkki ja sen jälkeen Intia, Venäjä ja Korea. Lisäksi kiinnostusta löytyy Kreikasta, Pakistanista, Libyasta sekä toisen osakilpailun järjestämiseksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
- Me taistelemme kahden kilpailun säilyttämiseksi Saksassa, Mercedeksen formulapomo Norbert Haug lupaa ja uskoo saavansa myös BMW:n tuen kampanjalleen.
TS/Heikki Kulta

----------------------

Ensi kauden osaltakin näyttää tosin epäselvyyksiä riittävän:

Nürburgring
kärsii
siirtoruletista

F1-sähkeet 4.11.
Nürburgringin rataisännät eivät hykertele Euroopan Grand Prix -kilpailun siirtoruletissa.
Kilpailu oli alun perin F1-ohjelmassa jo huhtikuun loppuun 2004.
Kanadan GP:n palauttamisoperaation myötä se siirtyi kuukaudella.
Nürburgringin rata oli ehditty vuokrata jo samaksi viikonlopuksi Saksan suurimmalle rocktapahtumalle "Rock am Ring", jota nyt joudutaan siirtämään.
Mikäli Kanada jää ajamatta, koko siirtoruljanssi on aiheuttanut melkoisesti ylimääräisiä ongelmia saksalaisisännille.
TS/München
--------------------------------

Ongelma lähti liikkeelle tästä:

Valtiovalta vetäytyi Kanadan
GP-kisan pelastustalkoista

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula ykkösten ensi kauden MM-kalenteri on jäämässä ilman Kanadan osakilpailua. Montrealin Grand Prix -organisaatio on kuumeisesti yrittänyt kerätä vaadittua korvaussummaa talleille kisan säilyttämiseksi MM-sarjassa
Kun Quebecin provinssin hallitus kieltäytyi osallistumasta pelastustalkoisiin, keräykseltä putosi pohja pois. Rahasummaa ei saada kokoon ja Kanada putoaa pois MM-ohjelmasta.
Tupakkamainokset kieltävä laki pudotti Kanadan kilpailun alun perin pois, mutta merkittävänä markkina-alueena maalle järjestyi erikoislupa.
Siihen olisi kuitenkin vaadittu, että kanadalaiset GP-isännät maksavat tallien matkakulut sekä vielä erikseen kaksi miljoonaa dollaria tallia kohti niille, jotka olisivat joutuneet luopumaan tupakkasponsorinsa mainoksista.
Takarajana Montrealin esittämille taloudellisille takeille olisi ollut lokakuun loppu. Asia on kanadalaisille hyvin kiusallinen, sillä paikalliset poliitikot ja Montrealin talouselämä olivat kilpailun pelastamisen kannalla.
Asiaa ajoivat GP-organisaation päämiehen Normand Legaultin rinnalla mm. NHL-seura Montreal Canadiensin omistaja George Gillet sekä Molson-panimo, joka oli lupautunut kilpailun nimikkosponsoriksi.

Lisäkilpailut
tulevat kalliiksi
Vaikka Kanadan GP:n peruuntuminen on talleille ikävä tapaus, kaiken kaikkiaan kustannussäästöt ovat merkittävät.
Mercedeksen F1-päällikkö Norbert Haug sanoo, että hänen mielestään 16 osakilpailua olisi ihanteellinen määrä. Mikäli Kanada tulisi mukaan, kaudella 2004 olisi ajettu peräti 18 GP:tä.
- 18 kilpailun kausi merkitsisi kustannusten nousemista kymmenellä prosentilla, Haug laskeskeli.
Kanada oli palautettu MM-ohjelmaan kesäkuulle. Kun kilpailua ei ajeta, Nürburgringin ja Indianapolisin osakilpailujen väliin on jäämässä kolmen viikon tauko.
-----------------------------------------------

Ratkaisu saattaa kuitenkin löytyä kaljasta:

Olutjätti avustaa
Kanadan GP:n
pelastustoimissa

F1-sähkeet 1.11.
Olutjätti Molson on tarjonnut apuaan Kanadan Grand Prix -kilpailun pelastamiseksi.
Molson-johto avustaa GP-promoottori Normand Legaultia tämän yrittäessä haalia kasaan vaadittua 30 miljoonan dollarin ylimääräistä kynnysrahaa kilpailun järjestämiseksi 13. kesäkuuta 2004.
Kanadan laki kieltää tupakkamainokset, mutta tallit ovat lupautuneet ajamaan kilpailun, mikäli niille korvataan sponsoritulojen menetys.
Legaultin mukaan kanadalaisisännillä on useampia ratkaisumalleja vaaditun rahasumman keräämiseksi.
Molsonin toimitusjohtaja Dan O'Neill vakuuttaa, että yhteinen tavoite on, että Kanadan GP ajetaan ensi vuonna ja myös tulevaisuudessa.
TS/Montreal

------------------------------------------------
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Ensi kausi saattaa sittenkin päättyä Suzukaan!
Brasilian GP peruutusuhan alla

09.11.2003 15:40

Formula ykkösissä ei ensi kaudella välttämättä ajeta Brasilian GP- kisaa.

Brasilian GP on kansainvälisen autoliiton FIA:n julkaisemassa ensi kauden F1- kalenterissa merkitty ajettavaksi 24. lokakuuta Interlagosissa. Paikallinen oikeusistuin on kuitenkin kumonnut kisan järjestämisestä tehdyn sopimuksen, koska F1-osakilpailu rasittaa oikeuden päätöksen mukaan liikaa Sao Paulon kaupungin budjettia. (MTV3)
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mustaerkki:
Ensi kausi saattaa sittenkin päättyä Suzukaan!
Brasilian GP peruutusuhan alla

09.11.2003 15:40

Formula ykkösissä ei ensi kaudella välttämättä ajeta Brasilian GP- kisaa.

Brasilian GP on kansainvälisen autoliiton FIA:n julkaisemassa ensi kauden F1- kalenterissa merkitty ajettavaksi 24. lokakuuta Interlagosissa. Paikallinen oikeusistuin on kuitenkin kumonnut kisan järjestämisestä tehdyn sopimuksen, koska F1-osakilpailu rasittaa oikeuden päätöksen mukaan liikaa Sao Paulon kaupungin budjettia. (MTV3)
JES!!! tätä toivoinkin. Vaikka toisaalta haluaisin enemmän kisoja niin en haluaisi, että brasilia olisi kalenterissa.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Katsojien kannalta Brasilia on mielestäni ihan ok.. Ainakin tänä vuonna.. wink
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä Brasilia saisi kalenterissa olla. Toki ymmärrän kannan köyhän kaupungin kannalta, mutta taasen, moniko F1-kisa tuottaa tappiota?

Kun katsotaan sarjan ratoja, niin eipä ole tällä hetkellä montaa Euroopan rataa, joka hakkaisi kilpailullisesti Brasilian kilpailun. Hungaroring, Imola, Magny-Cours, Barcelona ja ehkä uusittu Hockenheimkin saisi paljon enemmin lähteä. Unkari oltais saatu heittää sarjasta pois heti ekan 86 jälkeen -en voi ymmärtää niitä suomalaisia, jotka sinne ovat "F1:siä lähteneet katsomaan". Interlagosissa on rata pomppuinen, sadeviemärit ei vedä ja järjestelytkin kuvauksen takia hieman tökkii, mutta rata saa aikaiseksi aina kunnon kilpailun.
 

Mustaerkki

Well-known member
Liittynyt
18.9.2003
Viestit
325
Sijainti
Jumalan selän takaa
Yrittäisivät nyt päättää :rolleyes:

Brasilian GP-kisan peruutus
kumotaan heti alkuviikolla

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Viikonloppuna formula 1 -maailmassa jysähti pommin lailla uutinen, että ensi kauden päätöskilpailuksi valittu Brasilian Grand Prix peruuntuu Sao Paolon oikeusistuimen tuomiolla.
Sao Paolon pormestari Marta Suplicy näki paljon vaivaa, että pääsi MM-kalenterista vastaavan Bernie Ecclestonen kanssa sopimuksene Brasilian kilpailun siirtämisestä keväästä kauden loppuun.
Brasilia on aikataulullisesti edullinen. Mikäli mestaruus ratkeaa jälleen vasta päätöskilpailussa, se käytäisiin Euroopan television kannalta todelliseen paraatiaikaan alkuillasta.
Latinalaisessa Amerikassa kaikki on kuitenkin mahdollista. Sensaatiot seuraavat toistaan.
Niihin kuuluu nyt myös Brasilian GP-peruutus.
Sikäläisen lainsäädännön mukaan tietty tuomarirypäs pystyy halutessaan antamaan oikeustuomioita, jos joku riitauttaa jonkin asian ja hänen kantansa katsotaan oikeaksi.
Tällä kertaa tällainen oikeusistuin, jossa tuomarina toimi Joao Ander de Vincenzo otti käsittelyyn syytteen Sao Paulon pormestaria vastaan. Haasteen mukaan rouva Suplicy tekemä kymmenen miljoonan dollarin investointi Grand Prix -isännyyden lunastamiseksi Ecclestonen yhtiöltä ei ollut järkevä.
Oikeus katsoi, että pormestarin sijoittamalle rahalle ei ole tiedossa riittävää taloudellista hyötyä ja niin se mitätöi Brasilian GP-organisaation ja Ecclestonen yhtiön välisen kilpasopimuksen. Oikeus asetti myös uhkasakon, mikäli peruutusmääräys yritetään kiertää.

Kumoaminen
täysin varmaa

Pormestari Suplicy ja GP-kilpailun promoottori suhtautuvat kuitenkin erittäin rauhallisesti peruutustoimiin. Sao Paulon Estadio -lehden F1-reportteri Livio Oriocchio kertoi Turun Sanomille, että kohuttu oikeuden määräys kumotaan heti alkuviikosta.
- On sataprosenttisen varma, että Brasilian GP ajetaan ensi vuonna. Tällaisellä oikeustuomiolla ei ole mitään merkitystä. Kuka tahansa voi haastaa kenet tahansa ja saada mielensä ratkaisun. Aina löytyy kuitenkin aina ylempi taho, joka kumoaa tuomion, Oriocchio vakuutti.
Näillä näkymin MM-sarjassa ajetaan ensi kaudella 17 osakilpailua. Kanada taistelee yhä ylimääräisestä paikasta, mutta kun aluehallinnon taloudellinen tuki kariutui, vaaditun korvaussumman kokoaminen talleille on äärimmäisen työlästä.

Päivitetty: 9.11.2003 23:00:13
Mielestäni Interlagos saisi pysyä kalenterissa, mutta ei kuitenkaan päätöskilpailuna. Jos viimeinen kisa pitää ajaa eurooppalaisittain parhaaseen katseluaikaan, olisivat voineet laittaa siihen vaikka Indyn tai Montrealin.
 

JJ7

Well-known member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
287
Autosportilta:

Canadian GP secures funding
Montreal race finds cash for tobacco ad compensation

The Canadian GP looks to have secured its spot on the 2004 schedule

The Canadian Grand Prix has secured the funding necessary to keep its place on the 2004 Formula 1 calendar, according to reports in the Canadian media.

The Montreal-based event was in doubt because of new anti-tobacco legislation, which necessitated the race organisers to provide compensation to the F1 teams to run without cigarette branding.

According to Canadian newspaper Le Journal de Montreal, race promoter Normand Legault, the Quebec provisional government and the Canadian federal government will all contribute to a $20m (£11.7m) compensation package, which will see each F1 team receive $2m.

Of the $20m total, Legault will be responsible for providing approximately half, with the provincial government adding $5m and the national government $8m.

The compensation will apply only to the 2004 event, which is provisionally listed on the schedule for June 13. The contract between Legault and F1 supremo Bernie Ecclestone runs to the end of 2006, and stipulates that the cars will run without tobacco branding.
Kanadassa siis ajetaan ensi kaudellakin.. :)
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Imolassa ajetaan viimeisen kerran
31.01.2004 14:23


Imolan F1-kilpailu poistuu formula ykkösten kilpailukalenterista tämän vuoden jälkeen. F1-pomo Bernie Ecclestone vahvisti asian Gazzetta dello Sport -lehdelle antamassaan haastattelussa.

- Tämä vuosi on Imolan viimeinen. Vuonna 2005 kilpailu poistuu kalenterista ja Italiassa ajetaan vain yksi kisa, Ecclestone kertoi.

Imolassa ajettiin ensimmäisen kerran MM-sarjan osakilpailu vuonna 1980. Ayrton Senna menehtyi San Marinon GP:n nimellä ajettavassa kilpailussa vuonna 1994.

(MTV3-Reuters)
 
Ylös