Nyt kohutaan jo kaudesta 2005:
Saksa ja Italia
menettävät
toisen kisansa
F1-sähkeet 4.11.
Saksan ja Italian toinen Grand Prix - kilpailu on poistolistalla MM-sarjasta, kun Bernie Ecclestone käy neuvotteluja uusien GP-maiden kanssa.
Tyrkyllä ovat jo vuodeksi 2005 Turkki ja sen jälkeen Intia, Venäjä ja Korea. Lisäksi kiinnostusta löytyy Kreikasta, Pakistanista, Libyasta sekä toisen osakilpailun järjestämiseksi Kiinassa ja Yhdysvalloissa.
- Me taistelemme kahden kilpailun säilyttämiseksi Saksassa, Mercedeksen formulapomo Norbert Haug lupaa ja uskoo saavansa myös BMW:n tuen kampanjalleen.
TS/Heikki Kulta
----------------------
Ensi kauden osaltakin näyttää tosin epäselvyyksiä riittävän:
Nürburgring
kärsii
siirtoruletista
F1-sähkeet 4.11.
Nürburgringin rataisännät eivät hykertele Euroopan Grand Prix -kilpailun siirtoruletissa.
Kilpailu oli alun perin F1-ohjelmassa jo huhtikuun loppuun 2004.
Kanadan GP:n palauttamisoperaation myötä se siirtyi kuukaudella.
Nürburgringin rata oli ehditty vuokrata jo samaksi viikonlopuksi Saksan suurimmalle rocktapahtumalle "Rock am Ring", jota nyt joudutaan siirtämään.
Mikäli Kanada jää ajamatta, koko siirtoruljanssi on aiheuttanut melkoisesti ylimääräisiä ongelmia saksalaisisännille.
TS/München
--------------------------------
Ongelma lähti liikkeelle tästä:
Valtiovalta vetäytyi Kanadan
GP-kisan pelastustalkoista
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Formula ykkösten ensi kauden MM-kalenteri on jäämässä ilman Kanadan osakilpailua. Montrealin Grand Prix -organisaatio on kuumeisesti yrittänyt kerätä vaadittua korvaussummaa talleille kisan säilyttämiseksi MM-sarjassa
Kun Quebecin provinssin hallitus kieltäytyi osallistumasta pelastustalkoisiin, keräykseltä putosi pohja pois. Rahasummaa ei saada kokoon ja Kanada putoaa pois MM-ohjelmasta.
Tupakkamainokset kieltävä laki pudotti Kanadan kilpailun alun perin pois, mutta merkittävänä markkina-alueena maalle järjestyi erikoislupa.
Siihen olisi kuitenkin vaadittu, että kanadalaiset GP-isännät maksavat tallien matkakulut sekä vielä erikseen kaksi miljoonaa dollaria tallia kohti niille, jotka olisivat joutuneet luopumaan tupakkasponsorinsa mainoksista.
Takarajana Montrealin esittämille taloudellisille takeille olisi ollut lokakuun loppu. Asia on kanadalaisille hyvin kiusallinen, sillä paikalliset poliitikot ja Montrealin talouselämä olivat kilpailun pelastamisen kannalla.
Asiaa ajoivat GP-organisaation päämiehen Normand Legaultin rinnalla mm. NHL-seura Montreal Canadiensin omistaja George Gillet sekä Molson-panimo, joka oli lupautunut kilpailun nimikkosponsoriksi.
Lisäkilpailut
tulevat kalliiksi
Vaikka Kanadan GP:n peruuntuminen on talleille ikävä tapaus, kaiken kaikkiaan kustannussäästöt ovat merkittävät.
Mercedeksen F1-päällikkö Norbert Haug sanoo, että hänen mielestään 16 osakilpailua olisi ihanteellinen määrä. Mikäli Kanada tulisi mukaan, kaudella 2004 olisi ajettu peräti 18 GP:tä.
- 18 kilpailun kausi merkitsisi kustannusten nousemista kymmenellä prosentilla, Haug laskeskeli.
Kanada oli palautettu MM-ohjelmaan kesäkuulle. Kun kilpailua ei ajeta, Nürburgringin ja Indianapolisin osakilpailujen väliin on jäämässä kolmen viikon tauko.
-----------------------------------------------
Ratkaisu saattaa kuitenkin löytyä kaljasta:
Olutjätti avustaa
Kanadan GP:n
pelastustoimissa
F1-sähkeet 1.11.
Olutjätti Molson on tarjonnut apuaan Kanadan Grand Prix -kilpailun pelastamiseksi.
Molson-johto avustaa GP-promoottori Normand Legaultia tämän yrittäessä haalia kasaan vaadittua 30 miljoonan dollarin ylimääräistä kynnysrahaa kilpailun järjestämiseksi 13. kesäkuuta 2004.
Kanadan laki kieltää tupakkamainokset, mutta tallit ovat lupautuneet ajamaan kilpailun, mikäli niille korvataan sponsoritulojen menetys.
Legaultin mukaan kanadalaisisännillä on useampia ratkaisumalleja vaaditun rahasumman keräämiseksi.
Molsonin toimitusjohtaja Dan O'Neill vakuuttaa, että yhteinen tavoite on, että Kanadan GP ajetaan ensi vuonna ja myös tulevaisuudessa.
TS/Montreal
------------------------------------------------