Kauden 2004 uudet GP:t

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Uusi kilpailukalenteri on julkaistu ja uusina kisoina ajetaan Shanghain ja Bahrain GP:t (tai Bahrainin tilalla San Marino jos Bahrain ei ehdi valmiiksi). Löysin netistä kuvia Shanghain radalta. Rakennusprojekti ei näytä kovin vakuuttavalta.

Kuvia Shanghain radalta. Viralliset kuvat näyttävät paljon hienommilta.



Radan viralliset sivut.

Shanghain rata ei herätä suuria tunteita ensi näkemältä. Rata rakennetaan melko tasaiselle maalle. Toista olisi kunnon korkeusvaihtelut.

Onko kenelläkään tarjota kuvia Bahrainista?

<small>[ 27-06-2003, 18:00: Message edited by: ml ]</small>
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
Saa nähdä minkälaiset katsomot noille radoille tulee. Tilken arkkitehdit ovat niissä onnistuneet ihan hyvin, kuten Sepangissa.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Right then.. kolmas punainen GP Imolan ja Monzan lisäksi. Vaikka hiukka eri punaista liputtavat Shanghaissa. Sanokaa ennakkoluuloiseksi, mutta pahoin pelkään että Kiinan GP:stä tulee kommunistien propagandapläjäys. Ikävä sekoittaa politiikkaa urheiluun, mutta totalitaarinen mahtivaltio ei voi sivuuttaa tilaisuutta mainostaa omaa erinomaisuuttaan koko maailmalle.. doubtful
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Taitaa tulla tylsiä kisoja Shanghaihin. Pitkiä suoria ja tiukkoja neulansilmiä. Joutuupahan ainakin jarrut koville tuolla radalla. Eikös tuo rata ollut jotain 5.5km pitkä vai olenko kuullut tai muistanko ihan mitä sattuu?

Yritetty aivan selvästi matkia Spa:ta. Saapa kyllä nähä, että tuleeko tuosta kisasta mitään..
 

epeli

Well-known member
Liittynyt
4.9.2002
Viestit
3144
Sijainti
Tre
No, sehän on ihan hyvä jos joku yrittää rakentaa Span kaltaista rataa, kun se on niin loistava. Toinen asia on sitten se että onnistutaanko siinä ilman korkeuseroja...?
 

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Liittynyt
22.10.1999
Viestit
41380
Sijainti
Toisaalla
Eikös Kiina olekaan kapitalistinen valtio. :D

Pari kolme kertaa maassa vierailleeni sanoisin, että harvemmassa paikassa olen tehnyt yhtä paljon kauppaa (siis tuliaisostoksia) kuin Pekingin kauppakaduilla.

Kommunismi ei välttämättä näy turisteille ollenkaan.

Joissakin asioissa saa toki olla varovainen. Esim. minä sain 10 juanin sakot (melkein 10-15 vuotta sitten 10 juania oli noin 80 penniä) heittäessäni barbaarimaisesti tupakantumpin maahan Kielletyn Kaupungin alueella. Harmi, että ei tullut kuvia. Olin parhaimmillaan noin 50-100 päätä lyhyemmän kiinalaisen ja sen poliisin piirittämänä. :D

Vierailuistani on toki aikaa ja kaupunki on eri, mutta tuonne voisi jopa lähteä. Sen verran eksoottinen juttu. (ja uskoisin maan hintatason GP aluetta ehkä lukuunottamatta olevan edelleen aika hyvä)

<small>[ 02-07-2003, 18:05: Message edited by: Formulanomi ]</small>
 

GeGe

Talvihorrostaja
Liittynyt
26.3.2002
Viestit
2828
epeli:
No, sehän on ihan hyvä jos joku yrittää rakentaa Span kaltaista rataa, kun se on niin loistava. Toinen asia on sitten se että onnistutaanko siinä ilman korkeuseroja...?</strong>
Spasta puheenollen viime viikonlopun Ilta-Sanomissa oli tämmöinen uutinen:

Imola putoaa, Spa takaisin

Formula ykkösten alustava kilpailukalenteri kaudelle 2004 on julkaistu. San Marinon(Imola) ja Itävallan(A1-Ring) osakilpailut tekevät tilaa Bahrainin ja Kiinan kisoille.

Belgia(Spa) pääsee yhden välivuoden jälkeen takaisin Grand Prix-isännäksi. Imolassa tosin saatetaan ajaa vielä kerran, mikäli Bahrainin rata ei valmistu ajoissa.

Lisäksi Brasilian osakilpailu saatetaan siirtää 17 mittelöä sisältävän kauden loppupuolelle.
<small>[ 02-07-2003, 18:17: Message edited by: GeGe ]</small>
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Ensimmäinen mutka on melkein sama kuin Indianapolisissa ja Barcelonassa, eikä Sepangkaan kovin kauaksi jää. Tiedossa siis tappavan samanlaisia kisoja yuck Eihän Sepangin kaikkia mutkiakaan muista ulkoa kun ympäristössä ei ole mitään persoonallisuutta, kuten taloja, katulamppuja tai puita wink
 

Mie-

Well-known member
Liittynyt
16.7.2002
Viestit
652
Sijainti
Highland
Nythän vaikuttaa siltä, että Shanghain osakilpailu tulee olemaan kauden päättävä. Ikävä kyllä herää pahat mielikuvat että jos/kun käydään mestaruustaistelu, niin TV-ohjaaja osaa näyttää kaikkea muuta kuin sitä olennaisinta... mietitään nyt vaikkapa jotain Malesian GP:tä yuck

Itse olisin aika vankasti sitä mieltä, että Japanin ja Kiinan GP:t voisivat vaihtaa paikkaa niin että Kiina olisi toiseksi viimeinen ja Japani sitten perinteisesti viimeinen GP. Mutta eipä sitten näköjään. frown
 

Erebus

Well-known member
Liittynyt
23.5.2001
Viestit
63
Sijainti
Kouvola
Kauden 2004 kisakalenteriksi uumoillaan seuraavaa (kalenteri on epävirallinen):

7.3. Melbourne , Australia
21.3. Malesia, Sepang
4.4. Bahrain
25.4. Espanja, Barcelona
9.5. Euroopan GP, Nürburgring
23.5. Monaco, Monte Carlo
6.6. Kanada, Montreal
20.6. USA, Indianapolis
4.7. Ranska, Magny Cours
11.7. Iso-Britannia, Silverstone
25.7. Saksa, Hockenheim
15.8. Unkari, Hungaroring
29.8. Belgia, Spa
12.9. Italia, Monza
26.9. Brasilia, Sao Paulo
10.10. Japani, Suzuka
24.10. Kiina, Shanghai

(MTV3)
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Kaivelin tuossa vähän racingcircuits.net -sivustoa. Vaikeahan noista on varmaa sanoa, kun ei tiedä korkeuseroja. :( Niin ja radat kierretään kellonsuuntaan.

Bahrainin GP, Manama, 5.230 km:


Maalisuoran päässä pitäisi olla todella hyvä ohituspaikka: hidas mutka ennen suoraa ja jyrkkä mutka suoran päässä. Muitakin potentiaalisia ohituskohtia tuossa on... Tuossa mutkaisessa osassa luulisi sitten tulevan kuskien välillä eroa. Noin monen mutkan yhdistelmässä saattaa jo löytyä pieniä eroja ajolinjoissa... Näyttäisi siltä, että rataan on yritetty hakea mahdollisimman paljon eri nopeuksisia mutkia, tosin huippunopeita mutkia ei vieläkään löydy vanhan Monzan yms. tyyliin. Hieman toisen pidemmän suoran jälkeinen nopea S-matka näyttää kiinnostavalta. Samaa suoraa edeltävä kahden mutkan yhdistelmä saattaa olla kohtuu vaikea, jos vain ovat tarpeeksi lähekkäin toisiaan. Erilaisten mutkien lisäksi hiekka tuo oman mausteensa kisaan, toivottavasti Manamassa olisi vielä kunnon korkeusvaihteluita! Odotan innolla Bahrainin GP:tä!

Kiinan GP, Shanghai, 5.455 km:


Ensimmäinen (maalisuoran jälkeinen!) sykkyrämutka saattaa olla todella mielenkiintoinen sopivilla korkeuseroilla. Joka tapauksessa lähtö on mielenkiintoista katsoa! Pitkä, loiva vasen olisi kuskille todella hieno paikka, jos siinä olisi alamäki! Todella pitkän suoran jälkeinen neulansilmä on hyvä ohituspaikka. Rata ei erityisesti säväytä, mutta jos Shanghaissa on kunnon korkeuserot, kai siitä ihan kohtuu hyvän radan saa... Varikkosuora näyttää kohtuu hitaalta, parempi niin, ettei nähdä joka kisassa kolmen pysähdyksen taktiikoita.

Tämän piti kai olla Venäjän GP? Moskova, Nagatino Island:


Komea syherö alussa. Lopun tiukka S-mutka hieno myös. Mutta ei jäädä kuitenkaan mistään erikoisesta paitsi!

<small>[ 11-07-2003, 23:06: Message edited by: Asko S. ]</small>
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Formulanomi:
Kommunismi ei välttämättä näy turisteille ollenkaan.
Siis eihän kommunismia parane ulkopuolisille näyttääkään. Todellinen kommunismitodellisuus on täysin eri asia kuin kommunistipropagandan välittämä kommunismitodellisuus..
wink
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Tässä kun katselen eurosportilta cart tjsp. sarjaa niin tuli mieleen ,että tarvitsisiko formulat ainakin yhden ovaali kisan? Siinä ainakin punnittaisiin moottorien kesto ja kuljetajien keskittymiskyky
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei helvetissä.

Edit: voisihan niitä perustelujakin toki laittaa... Ovaali vaatii hieman erilaisen auton kuin muut radat -> kallista. Toisekseen ikänsä Euroopassa kisanneet kuskit olisivat varsin pallo hukassa, turvatonta siis. Lisäksi ovaalikilpailu vaatisi varsin tasaväkiset autot ollakseen näyttävää, tasaväkisemmät kuin ykköset nykyiselläänkään ovat mielestäni. Ja ihan mielipiteenäni ovaalilla jollotus ei kuulu ykkösiin, 50-luvun Indyä lukuunottamatta ei ole ikinä kuulunut, eikä kuulunut oikeastaan silloinkaan, vaikka mm-sarjaan laskettiinkin.

<small>[ 13-07-2003, 02:51: Message edited by: Bobakki ]</small>
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Kele mitään ovaalinuhjausta.. aivokuoliohan semmoisesta iskee. Kaksi suoraa ja kaksi loivaa vasenta.. hohhoijjaa.. :rolleyes:

Varmasti CART-fani taas alkaa mulle ämpyillä mutta ihan sama. Minen mitään ovaalikisoja katso.. kyllä jämpti on näin.. :cool:
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Ku noita F1-tason ratoja rupee maailmalta löytyyn niin eikö joku sellanen kiertävä systeemi olis hyvä, jossa esim. radat vaihtuis joka toinen vuosi? Tosin vois sarjas olla "pysyviäkin" ratoja eli kaikkista legendaarisemmat mm. Monaco, jotka ajettais joka vuosi. wink
 

molde

Well-known member
Liittynyt
9.11.2002
Viestit
303
Itsekin olen tuota miettinyt, että eivätkö jotkut radat voisi vuorotella keskenään kun niitä GP-tasoisia ratoja kuitenkin on maailmassa niin paljon.

Näin saataisiin kenties vähennettyä "turhien" GP-ratojen määrää kauden aikana, ja samalla uusillakin mailla voisi olla mahdollisuuksia F1-kisan järjestämiseen.

Mutta tuskinpa kovin moni ratayhtiö, joka tällä hetkellä saa järjestää F1-kisan, ilahtuisi tällaisesta muutoksesta.
 

Asko S.

Tonttu
Liittynyt
1.3.2002
Viestit
4146
Sijainti
Tampere
Niin tuosta Bahrainin radasta sen verran, että tässä pitäisi olla se lopullinen versio. Oli päässyt lipsahtamaan vanha kuva tuonne aiemmin.

 
Ylös