Ghost_Glove
Jääkausi
Vertailukuvia:
Vastaavanlaisen kuin?F1 technicalilla joku kaveri tehnyt itse suunnitelemaansa autoon vastaavanlaisen virityksen, ja tosta voi vähän seurailla pakokaasujen kulkua.
Joo siihen tosiaan viittasin. Kuvassa olevassa versiossa kaasut menevät 50-50 pohjan alle ja päälle.Vastaavanlaisen kuin?
Ilmeisesti Renuun viittaat. Vikahan tossa on se, että kaasut tungetaan vissiinkin pohjan alle, ei ponttoonin sivuitse diffun päälle.
Mun ymmärtääkseni ponttoonin sivuitse puhaltamisessa ei olis mitään hyötyäkään vrt. ponttoonien taakse sijoitettuihin pakareihin. Molemmissa pakokaasut päätyy diffun päälle, jolloin vaivannäkö pakarien sijoituksesta ponttoonien eteen ei taida ongelmineen/riskeineen kannattaa...
Tuolla hyllyllä luulisi saavan melkoisen määrän downforcea etupäähän. Lisäksi tuo 'harjaantunut silmä' havaitsee, että ilmavirtausten osalta hylly saattaa toimia hyvin noiden McLarenien sivuponttoonien kanssa.Mäkki on taas tuolla hyllyratkaisullaan selvästi matalimman oloinen keulastaan (ns. "tehollisesti")... Kovasti suosivat korkeaa keulaa nykyisin, joten liekö Mäkin hyllyratkaisu jo nähnyt parhaimmat päivänsä?
Tästähän on juteltu ennenkin. Viime kaudella Mäkin hyllyllä ideana kuulemma oli ohjata ilmaa enemmän auton alle ja siten ruokkimaan tupladiffua. Minusta nykyinen on hyvin samankaltainen, joten liekö tarkoituskin sama?Tuolla hyllyllä luulisi saavan melkoisen määrän downforcea etupäähän. Lisäksi tuo 'harjaantunut silmä' havaitsee, että ilmavirtausten osalta hylly saattaa toimia hyvin noiden McLarenien sivuponttoonien kanssa.
Toisaalta pyörteilevän (hyllyltä tulevan) ilman ohjaaminen noinkin vapaassa ilmassa olevaan kohtaan kuulostaa kyllä toisaalta melko typerältä. No eipä näitä silmällä olla ennenkään ratkaistu!Tästähän on juteltu ennenkin. Viime kaudella Mäkin hyllyllä ideana kuulemma oli ohjata ilmaa enemmän auton alle ja siten ruokkimaan tupladiffua. Minusta nykyinen on hyvin samankaltainen, joten liekö tarkoituskin sama?
Muotonsa puolesta sen luulisi toki luovan myös downforcea etupäähän.
Liekö tarpeen ohjata ilmaa ponttoonien kouruihin, kun ne muutenkin saa melko puhtaalta linjalta ilmaa? Toki ei virtausten tehostus tietenkään pahasta ole...
Näinhän Ferrari on jo tehnytkin...Red Bullin ratkaisu on helposti kopioitavissa muihin blow diffuusoria käyttäviin autoihin. Erittäin nerokas ja yksinkertainen ratkaisu.
Pakoputkihan ei vissiin ole kokonaan tuon katetun alueen levyinen vaikka soikea päältään kuulemma onkin. Lisäksi kaikilla tätä ratkaisua käyttävillä tiimeillä on nuo ilmanohjaimet pakoputken katteen ulkolaidoilla. Eli ohjaavat ponttoonin kylkeä pitkin tulevaa ilmaa pakoputkihärvelin ja takarenkaan väliin. Renkaan kuumeneminen riippuu varmaan ihan virtauksista. Jos virtaukset menee nätisti renkaan ohi, niin tuskin renkas juuri mitään säteilemällä ehtii itseensä keräämään. Jos pakokaasut taas törmää renkaan kylkeen, niin varmaan lämpiää...Vähintäänkin pistää mietityttämään RB:n ratkaisu renkaiden suhteen. Luulisi takarenkaiden seinämän kuumentuvan tuntuvasti tuon johdosta.
Juu Mäkkärin on myös uumoiltu kokeilleen Renun tyylistä etupakoputkistoa... Kukaan ei vaan oo vissiin vieläkään löytänyt sen ulostuloa eli faktaa siitä ei taida olla missään...Mäkillähän on mahdollisesti myös jotain erikoisempaa viritystä.
Oliko se nyt Midweek Motorsportin kausiennakossa, jossa myös kerrottiin McLarenilla olevan suuria ongelmia pakojärjestelmän kanssa, ja sen yksinkertaisesti lämpenevan liikaa.
Joka siis olisi sekasikiö omasta 90 asteen mutka ideasta, RB:n pakoputken ulostulosta ja diffun keskiosan ahtamisesta.... Sopii sekasikiöiseen autoon kyllä ihan hyvin...Although McLaren haven't opted to use forward-facing exhausts, the team have come up with two different exhaust solutions at the back. One is very traditional (inset) and blows directly towards the rear of the car. The second is much more complex (main image) and features a U-bend pipe, with a bonded section on the side of the car's stepped bottom. This hides the flat and wide exhaust exit, which blows towards the starter hole in the centre of the rear diffuser.
Johon lukian kommentti:Badger GP.com sanoi:Renault - The gaps in the pit box paint line up with the char marks that the exhaust system is leaving on the tarmac when the car is stationary. They are using 2 extra crew members with cold air blowers to cool the bodywork down around this area when the car stops. If it's that hot how will it react to debris/marbles stuck in the intake.
I think the guys with the fans are probably trying to stop the tarmac from melting - hot bodywork you can handle, but melted tar on your rears is a nightmare !