Kauden 2011 tekniset innovaatiot

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
F1 technicalilla joku kaveri tehnyt itse suunnitelemaansa autoon vastaavanlaisen virityksen, ja tosta voi vähän seurailla pakokaasujen kulkua.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
F1 technicalilla joku kaveri tehnyt itse suunnitelemaansa autoon vastaavanlaisen virityksen, ja tosta voi vähän seurailla pakokaasujen kulkua.
Vastaavanlaisen kuin?
Ilmeisesti Renuun viittaat. Vikahan tossa on se, että kaasut tungetaan vissiinkin pohjan alle, ei ponttoonin sivuitse diffun päälle.

Mun ymmärtääkseni ponttoonin sivuitse puhaltamisessa ei olis mitään hyötyäkään vrt. ponttoonien taakse sijoitettuihin pakareihin. Molemmissa pakokaasut päätyy diffun päälle, jolloin vaivannäkö pakarien sijoituksesta ponttoonien eteen ei taida ongelmineen/riskeineen kannattaa...
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Vastaavanlaisen kuin?
Ilmeisesti Renuun viittaat. Vikahan tossa on se, että kaasut tungetaan vissiinkin pohjan alle, ei ponttoonin sivuitse diffun päälle.

Mun ymmärtääkseni ponttoonin sivuitse puhaltamisessa ei olis mitään hyötyäkään vrt. ponttoonien taakse sijoitettuihin pakareihin. Molemmissa pakokaasut päätyy diffun päälle, jolloin vaivannäkö pakarien sijoituksesta ponttoonien eteen ei taida ongelmineen/riskeineen kannattaa...
Joo siihen tosiaan viittasin. Kuvassa olevassa versiossa kaasut menevät 50-50 pohjan alle ja päälle.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Tässä olisi vähän vertailukuvia testien viimeisestä päivästä, jolloin kaikki ovat yhtäaikaa radalla:

Williams:


Mercedes:


Toro Rosso:


Ferrari:


Virgin:


Red Bull:


Team Lotus:


Renault:


McLaren:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Noiden perusteella Ferrari on kokolailla ainoa joka on pitäytynyt kapeassa keulassa. Red Bullihan on tykännyt jostain vuoden 2009 puolivälistä asti leveästä ankannokastaan, jota lienee moni kopioinut.

Muistelisin jostain lueskelleeni, että leveä nokka ja siten kaukana toisistaan olevat etusiiven kannakkeet olis jollain lailla paremmat kuin kapea nokka.

Varmaan taas löytyy tältäkin kolikolta se toinen puoli...
Liekö Ferrarin syviksi venytetyt siiven kannakkeet stabiloimassa juuri nokan alittavia virtauksia ja siten kompensoimassa kapeaa nokkaa...

Mäkki on taas tuolla hyllyratkaisullaan selvästi matalimman oloinen keulastaan (ns. "tehollisesti")... Kovasti suosivat korkeaa keulaa nykyisin, joten liekö Mäkin hyllyratkaisu jo nähnyt parhaimmat päivänsä?
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Mäkki on taas tuolla hyllyratkaisullaan selvästi matalimman oloinen keulastaan (ns. "tehollisesti")... Kovasti suosivat korkeaa keulaa nykyisin, joten liekö Mäkin hyllyratkaisu jo nähnyt parhaimmat päivänsä?
Tuolla hyllyllä luulisi saavan melkoisen määrän downforcea etupäähän. Lisäksi tuo 'harjaantunut silmä' havaitsee, että ilmavirtausten osalta hylly saattaa toimia hyvin noiden McLarenien sivuponttoonien kanssa.

Virginillä näyttäisi olevan myöskin melkoisen matala keula.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuolla hyllyllä luulisi saavan melkoisen määrän downforcea etupäähän. Lisäksi tuo 'harjaantunut silmä' havaitsee, että ilmavirtausten osalta hylly saattaa toimia hyvin noiden McLarenien sivuponttoonien kanssa.
Tästähän on juteltu ennenkin. Viime kaudella Mäkin hyllyllä ideana kuulemma oli ohjata ilmaa enemmän auton alle ja siten ruokkimaan tupladiffua. Minusta nykyinen on hyvin samankaltainen, joten liekö tarkoituskin sama?
Muotonsa puolesta sen luulisi toki luovan myös downforcea etupäähän.

Liekö tarpeen ohjata ilmaa ponttoonien kouruihin, kun ne muutenkin saa melko puhtaalta linjalta ilmaa? Toki ei virtausten tehostus tietenkään pahasta ole...
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Tästähän on juteltu ennenkin. Viime kaudella Mäkin hyllyllä ideana kuulemma oli ohjata ilmaa enemmän auton alle ja siten ruokkimaan tupladiffua. Minusta nykyinen on hyvin samankaltainen, joten liekö tarkoituskin sama?
Muotonsa puolesta sen luulisi toki luovan myös downforcea etupäähän.

Liekö tarpeen ohjata ilmaa ponttoonien kouruihin, kun ne muutenkin saa melko puhtaalta linjalta ilmaa? Toki ei virtausten tehostus tietenkään pahasta ole...
Toisaalta pyörteilevän (hyllyltä tulevan) ilman ohjaaminen noinkin vapaassa ilmassa olevaan kohtaan kuulostaa kyllä toisaalta melko typerältä. No eipä näitä silmällä olla ennenkään ratkaistu!
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tupladiffun kiellon jälkeen tallit ovat joutuneet miettimään pakoputkiratkaisunsa uusiksi. Tässä kuvia uusista ratkaisuista, joita on periaatteessa kolmea eri sorttia:
  • "Perinteinen" diffun keskikohdan/starttireiän ahtaminen
  • Diffun ulkolaitojen ahtaminen
  • Auton pohjan/kylkien ahtaminen etupakoputkilla

Perinteiset ensin:
FI

Lotus

Mäkki

Williams


Sitten tämän "kehitysversio" eli diffun laitojen ahtaminen ja "keksijä ekana:
RB

Ferrari

Toro Rosso

Myös Mersu voitaneen laskee tähän kategoriaan, kun varmaan samaa hakevat


Ja vikana se erikoisin innovaatio tällä saralla: etupakarit
Renault (ja huono kuva :))
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4390
Red Bullin ratkaisu on helposti kopioitavissa muihin blow diffuusoria käyttäviin autoihin. Erittäin nerokas ja yksinkertainen ratkaisu.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Vähintäänkin pistää mietityttämään RB:n ratkaisu renkaiden suhteen. Luulisi takarenkaiden seinämän kuumentuvan tuntuvasti tuon johdosta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Vähintäänkin pistää mietityttämään RB:n ratkaisu renkaiden suhteen. Luulisi takarenkaiden seinämän kuumentuvan tuntuvasti tuon johdosta.
Pakoputkihan ei vissiin ole kokonaan tuon katetun alueen levyinen vaikka soikea päältään kuulemma onkin. Lisäksi kaikilla tätä ratkaisua käyttävillä tiimeillä on nuo ilmanohjaimet pakoputken katteen ulkolaidoilla. Eli ohjaavat ponttoonin kylkeä pitkin tulevaa ilmaa pakoputkihärvelin ja takarenkaan väliin. Renkaan kuumeneminen riippuu varmaan ihan virtauksista. Jos virtaukset menee nätisti renkaan ohi, niin tuskin renkas juuri mitään säteilemällä ehtii itseensä keräämään. Jos pakokaasut taas törmää renkaan kylkeen, niin varmaan lämpiää...

Enemmänkin tätä voisin miettiä tuosta Mersun ratkasusta. Sielä kun ei tuossa kuvassa ole edes sitä pohjan ilmanohjainta ennen rengasta. Tosin on kuvissa näkynyt myös ilmanohjaimella varustettu versiokin. Joka tapauksessa itse pakokaasuja eivät voi tuolla ohjata niin tarkkaan kuin RB:n versiossa, jossa putki on katetussa tunnelissa ja johdetaan paljon lähemmäksi diffua.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mäkillähän on mahdollisesti myös jotain erikoisempaa viritystä.

Oliko se nyt Midweek Motorsportin kausiennakossa, jossa myös kerrottiin McLarenilla olevan suuria ongelmia pakojärjestelmän kanssa, ja sen yksinkertaisesti lämpenevan liikaa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mäkillähän on mahdollisesti myös jotain erikoisempaa viritystä.

Oliko se nyt Midweek Motorsportin kausiennakossa, jossa myös kerrottiin McLarenilla olevan suuria ongelmia pakojärjestelmän kanssa, ja sen yksinkertaisesti lämpenevan liikaa.
Juu Mäkkärin on myös uumoiltu kokeilleen Renun tyylistä etupakoputkistoa... Kukaan ei vaan oo vissiin vieläkään löytänyt sen ulostuloa eli faktaa siitä ei taida olla missään...

Tuosta valokuvissa nähdystä 90 asteen mutkasta pakoputkessa on myös uumoiltu, että sen jälkeen pakoputket menisivät vaihdelaatikon kylkiä pitkin diffun starttimoottorin reiälle. Eli olisi sinänsä tuota "perinteistä" mallia edellä olevalla jaottelulla...
Joko niin tai näin:

Toinen vaihtoehto on F1.comin näkymys:
Although McLaren haven't opted to use forward-facing exhausts, the team have come up with two different exhaust solutions at the back. One is very traditional (inset) and blows directly towards the rear of the car. The second is much more complex (main image) and features a U-bend pipe, with a bonded section on the side of the car's stepped bottom. This hides the flat and wide exhaust exit, which blows towards the starter hole in the centre of the rear diffuser.
Joka siis olisi sekasikiö omasta 90 asteen mutka ideasta, RB:n pakoputken ulostulosta ja diffun keskiosan ahtamisesta.... Sopii sekasikiöiseen autoon kyllä ihan hyvin... :p
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Renun versiosta on pari kivaa kuvaa kans tarjolla:



Pakoputket siis puhaltavat alatakaviistoon.. Ja onko noi jotain lämpötarroja tuossa ponttoonin ja pohjalevyn nurkassa? Eli tuleeko Renulla sittenkin osa pakokaasuista myös pohjalevyn päälle?

Badger GP.com sanoi:
Renault - The gaps in the pit box paint line up with the char marks that the exhaust system is leaving on the tarmac when the car is stationary. They are using 2 extra crew members with cold air blowers to cool the bodywork down around this area when the car stops. If it's that hot how will it react to debris/marbles stuck in the intake.
Johon lukian kommentti:
I think the guys with the fans are probably trying to stop the tarmac from melting - hot bodywork you can handle, but melted tar on your rears is a nightmare !
 
Viimeksi muokattu:

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
Taipuva etusiipi taitaa olla pääosin viimevuoden innovaatio, mutta niissäkin on taas tapahtunut kehitystä, joten eiköhän niiden keskustelu sovi tänne paremmin mitä tallien omiin topic:eihin.

Törmäsin tällaisiin vertailukuviin, josta ilmenee eri tallien lähestymiskohdat :

Red Bull

McLaren

Mercedes




McLarenin kohdalla liike tapahtuu selvästi jo nokkakappaleessa. Red Bull taipuu myös nokkakappaleen kohdalta, mutta siipi joustaa selvästi myös keskeltä, joka ilmenee hyvin siiven päätyjen liikkestä.
Mersun kohdalla ei nokkakappale ole kuvassa juuri näkyvissä, mutta siiven liike näyttää kuitenkin olevan selvästi yhdensuuntaista, kuten McLarenillakin.








Red Bullissa tuo liike näyttää näyttää todella rajulta ja insinöörin näkökulmasta on melkoinen saavutus saada tuo taipuma toimivaan halutulla tavalla ja vielä kestämään kisan rasitukset. Liike on jo niin suurta, että Fia:n siipien taipumien testaus alkaa kyllä vaikuttaa aika onnettomalta. Red Bullin siiven liike, kun alkaa jo pikkuhiljaa lähestymään liikkuvaa aerodynaamista osaa.
 
Ylös