Kauden 2011 tekniset innovaatiot

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2011/03/1303862/hamilton-aloitti-jo-red-bullin-syyttelyn

Hamilton aloitti jo Red Bullin syyttelyn

McLaren-kuljettaja Lewis Hamilton oli ensimmäisenä epäilemässä Red Bull -tallin RB7-auton sääntöjenmukaisuutta Australian avauskisan jälkeen.

Red Bullin RB6-auto oli viime kaudella vilunkipeliä epäilleiden kilpailijoiden hampaissa. Sebastian Vettelin ylivoimainen voitto Australiassa käynnisti taas epäilyt uuden auton sääntöjenmukaisuudesta.

Tallin mekaanikkojen nähtiin korjailevan viikonloppuna etusiiven päätypaloja, kun ne olivat vaurioituneet osumista radan pintaan ja reunakiveyksiin. Hamilton epäili auton etusiiven taipuvan liikaa.

- Oletteko nähneet Vettelin auton etusiiven? Joko me tukimme tämän porsaanreiän, tai kaikki kopioivat sen, kommentoi Hamilton saksalaisen Bild-sanomalehden mukaan.

Red Bullin konsulttina toimiva Helmut Marko ei näe syyttelyssä mitään uutta.

- Sama juttu kuin viime vuonna. He jaksavat yrittää aina uudestaan ja uudestaan, mutta me läpäisemme testit joka kerta, jyrähti Marko.

(MTV3)
Hei kato, joku F1-sisäpiiriläinenkin on sitä mieltä että näissä taipuvissa etusiivissä on jotain epäilyttävää. Ja foorumin logiikan mukaan sisäpiiriläiset ovat aina paljon paremmin perillä asioista ja ymmärtävät asioita muutenkin 107% paremmin kuin kukaan muu.

No eipä silti, Hamsteri tekee hyvin ja vaatii myös oman tallinsa tilille näistä metkuista.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Saahan sitä syytellä. Se on FIAn homma hoitaa asia kuntoon, jos niin näkevät. Nyt Red Bullin, kuten muidenkin siivet taipuu ja ovat laillisia.

Hamsterilta sikäli hauskaa kommenttia "jos ei kielletä, pian kaikki kopio tämän...", sitähän Mäkkäri on koittanut kohta jo vuoden. Ei vaan oo onnistunut sitten millään, joten huudellaan syytöksiä laittomuudesta.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Nyt ei sentään tarvitse Red Bullin etusiivestä valittaessa selitellä mitään: "Yks meijän tallin heppu näki kun niitten pohjalevy on kamalan monimutkaisella systeemillä kiinni, että voisko joku tarkistaa sen..." kun toi etusiipien taipuminen näkyy televisiokuvassakin.

Mutta tosiaan kun pari kolmesataa kilsaa tunnissa ajetaan hiukan epätasaisella radalla niin melkoinen siipisysteemi saisi olla ettei yhtään liiku. Täysin paikoillaan pysyvä siipi voisi olla aika vaarallinenkin kun koko siiven massan tärähtelyt siirtyisivät suoraan siiven kiinnityspisteisiin ilman liikkuvuuden aiheuttavaa vaimennusta.
 

Frentsen

Well-known member
Liittynyt
27.3.2011
Viestit
159
Mutta tosiaan kun pari kolmesataa kilsaa tunnissa ajetaan hiukan epätasaisella radalla niin melkoinen siipisysteemi saisi olla ettei yhtään liiku. Täysin paikoillaan pysyvä siipi voisi olla aika vaarallinenkin kun koko siiven massan tärähtelyt siirtyisivät suoraan siiven kiinnityspisteisiin ilman liikkuvuuden aiheuttavaa vaimennusta.
Heh, Massa.

Noi giffit mitä täälläkin on nähty on niin pieniä pätkiä, että lieneekö kyse tosiaan jostain töyssyjen aiheuttamista hetkellisistä taipumisista?
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
Noi giffit ja muut on nii huonoi esimerkkejä kuin vaan voi olla. Autothan joustaa ja siivet siinä mukana ni kyllähän se käy muilla talleilla ihan samalla tapaa siipi välillä hirmu lähellä maata. Siipi on läpäissyt tuomariston tarkastuksen joten se on lailinen. Tämäkii on hirmu yksinkertainen asia joten en ymmärrä miksi siitä täälä riidellään edes ?!
 

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tämäkii on hirmu yksinkertainen asia joten en ymmärrä miksi siitä täälä riidellään edes ?!
No koska sääntöjä lueskelemalla ymmärtää auton olevan sääntöjen vastainen, vaikkei sitä FIAn nykyisillä testeillä pystytäkään "todistamaan". Ennenkään näillä testeillä ei saatu huijareita kiinni, mutta muutoksia autoihin vaadittiin heti jos sääntörike oli näinkin näkyvä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Jos säännöissä on kerrottu, että sillä ja sillä voimalla painaen siipi ei saa taipua tiettyä lukemaa enemmän, niin miten tallit mahtavat sitten siivet toteuttaa. Voisi hyvinkin kuvitella, että tekevät siivet, jotka sillä tietyllä voimalla painaen eivät taivu sitä tiettyä lukemaa enempää. Jos kisoissa siivet taipuvatkin enemmän, niin ei kai se ole sääntöjentekijöille ylipääsemätön paikka muuttaa säännöissä olevaa tiettyä mittausvoimaa sen verran suuremmaksi, että siivet eivät kisassa enää taivu liikaa.[/I]
Viittaisin tähän aikaisempaan viestiini. Mikä estää muuttamasta sitä mittauspainoa tarpeeksi isoksi. Aika paskamaista talleille jos pitää ruveta erikseen virittelemään videokameroita auton keulalle ja kuvatusta materiaalista sitten mittailemaan, että liikkuuko siipi liikaa vai ei.
 

VilleH

Banned
Liittynyt
24.6.2010
Viestit
2087
Sijainti
Kuopio
No koska sääntöjä lueskelemalla ymmärtää auton olevan sääntöjen vastainen, vaikkei sitä FIAn nykyisillä testeillä pystytäkään "todistamaan". Ennenkään näillä testeillä ei saatu huijareita kiinni, mutta muutoksia autoihin vaadittiin heti jos sääntörike oli näinkin näkyvä.
Ai että vain red bullin auto on laiton ? Ihan samanlaisia kuvia saa muista autoista kanssa. Sopivasti vauhtia mutkassa ja pieni monttu vaikka ni sielä on aika monella siipi lähellä maata. Pitäisikö f1 kausi 2011 perua kun Red Bull on liian ylivoimainen... Aika naurettavaa minun mielestäni syytellä heitä etusiivestä edelleen. Talleilla on ollut vuosi vissiin aikaa kopioida ja tehdä samanlaiset viritelmät, mutta kun ei vaa skillit riitä !
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ai että vain red bullin auto on laiton ? Ihan samanlaisia kuvia saa muista autoista kanssa. Sopivasti vauhtia mutkassa ja pieni monttu vaikka ni sielä on aika monella siipi lähellä maata. Pitäisikö f1 kausi 2011 perua kun Red Bull on liian ylivoimainen... Aika naurettavaa minun mielestäni syytellä heitä etusiivestä edelleen. Talleilla on ollut vuosi vissiin aikaa kopioida ja tehdä samanlaiset viritelmät, mutta kun ei vaa skillit riitä !
Ei Red Bull ole suinkaan ainut, eikä sellaista kaiketi kukaan ole väittänytkään. Red Bullilla lienee kuitenkin kaikista selvimmin havaittava (lähimmäksi maata taipuva) systeemi.

Eikä kyse ole mistään montuista mutkissa, vaan pitempikestoisesta taipumisesta.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kyllä se Ferrarinkin siipi taipuu, mutta ei näyttäs taipuvan toki niin paljoo kuin Ferrarin. Tosta Vettelin videosta kuitenkin näkyy, että taipuminen on aika kohtuullista ja tasaista. Joten jos se läpäisee mittaukset, niin vaikea tuota on sinänsä kieltääkin. Vasta argumentti on, että minkäs teet, kun auto menee niin kovaa niin siipi tuppaa taipuun... :)

Videokuva edestä olis kans kiva. :) Onboard kamera näyttää kuitenkin sen, että jos RB:n siipi olis koko ajan niin alhaalla kuin joissakin kuvissa, niin eipä sillä kanttareiden yli noin mentäis.
 

Quattra

Well-known member
Liittynyt
1.5.2007
Viestit
296
Tämä on sinänsä hauska keskustelu kun tätä samaa käytiin jo edellis kaudella. Tuliko kenellekkään yllätyksenä, että Red Bull edelleen käyttää samanlaista rakennetta siivessä mikä mahdollistaa tuon taipumisen? Kilpailevat tiimit itkevät vain sen takia etteivät ole kykeneviä tuottamaan vastaavaa rakennetta niin, että se läpäisisi vielä FIAn testit. Niin kauan kuin siipi menee läpi niille asetetuista testeistä on se mielestäni laillinen. Naurettavaa vinkumista omasta osaamattomuudesta!
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä on sinänsä hauska keskustelu kun tätä samaa käytiin jo edellis kaudella. Tuliko kenellekkään yllätyksenä, että Red Bull edelleen käyttää samanlaista rakennetta siivessä mikä mahdollistaa tuon taipumisen? Kilpailevat tiimit itkevät vain sen takia etteivät ole kykeneviä tuottamaan vastaavaa rakennetta niin, että se läpäisisi vielä FIAn testit. Niin kauan kuin siipi menee läpi niille asetetuista testeistä on se mielestäni laillinen. Naurettavaa vinkumista omasta osaamattomuudesta!
Siis kunniotettava suoritus. Vaatii kumminkin paljon ammattitaitoa että pystyy valmistamaan tuollaisen siiven joka läpäisee testit ja silti taipuu vauhdissa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Mutta tosiaan kun pari kolmesataa kilsaa tunnissa ajetaan hiukan epätasaisella radalla niin melkoinen siipisysteemi saisi olla ettei yhtään liiku. Täysin paikoillaan pysyvä siipi voisi olla aika vaarallinenkin kun koko siiven massan tärähtelyt siirtyisivät suoraan siiven kiinnityspisteisiin ilman liikkuvuuden aiheuttavaa vaimennusta.
Tuo em nyt on kyllä aikamoista bullshittiä. Oletkohan koskaan tuollaista hiilikuitusiipeä edes käsitellyt. Sen massa on hyvin pieni ja sopivasti rakentamalla se ei kyllä taivu yhtään. Tullaisen sandwitch honeycomb-rakenteen lujuus on ihan käsittämätön. Eikä siitä mitään "värinöitä" välity, heko.
Mutta: Red Bulin siiven nerous onkin siinä, että se taipuukin sopivasti = liikaa säännön "hengen" vastaisesti, mutta selvästi kirjaimen = vääntötestit, mukaisesti. Eli FIA ei mahda mitään, ja muut kiukkuisina, kun eivät keksi samaa.
Mielenkiintoista miten tuon tekevät.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tuo em nyt on kyllä aikamoista bullshittiä. Oletkohan koskaan tuollaista hiilikuitusiipeä edes käsitellyt. Sen massa on hyvin pieni ja sopivasti rakentamalla se ei kyllä taivu yhtään. Tullaisen sandwitch honeycomb-rakenteen lujuus on ihan käsittämätön. Eikä siitä mitään "värinöitä" välity, heko.
Käsittääkseni tällaista santanoita hunajakennorakennetta ei käytetä siivissä vaan niissä paneeleissa käytetään pelkästään hiilikuitua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kaikki ne särkyneet siivet, joita mä oon nähnyt, ovat sisältäneet muutakin kuin hiilikuitua. Osassa on ollut jonkin sortin kennoa, osassa mulle tuntematonta vaahtoa ja osassa kumpaakin. Tän tarkempaan analyysiin en nyt taivu, kun en ole komposiittirakenteissa käytettäviin materiaaleihin syvällisemmin tutustunut.

Ikinä en tosin ole fykkösen siiven sisuksia pääsyt tutkimaan, mutta eiköhän ne vastaavia rakenteita ole kuin muissakin formuloissa...
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Muistaako kukaan enää niin vanhoja asioita kuin 2006? Tuolloin FIA kehotti McLarenia ja BMW:tä muuttamaan siipiään. Samalla myös Ferrari (jota ei jostain syystä huomautettu, ainakaan julkisesti) teki uuden siiven. Ferrari tosin taisi väittää uudistaneensa siipeä vain suorituskyvyn parantamiseksi, mutta kummasti taipuilu loppui samalla.

Staattiset testit tulivat käyttöön jo vuosia aikaisemmin, ja nämä kolme tiimiä läpäisivät ne. Olemassa on siis ennakkotapaus, jonka mukaan auton tulee olla sääntöjen mukaisia koko kisan ajan (aivan kuten säännöissä sanotaan), eikä vain katsastuksessa.
 
Viimeksi muokattu:

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Staattiset testit tulivat käyttöön jo vuosia aikaisemmin, ja nämä kolme tiimiä läpäisivät ne. Olemassa on siis ennakkotapaus, jonka mukaan auton tulee olla sääntöjen mukaisia koko kisan ajan (aivan kuten säännöissä sanotaan), eikä vain katsastuksessa.
Muistatko mistä syystä tämä huomautus tuli?
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Kaikki ne särkyneet siivet, joita mä oon nähnyt, ovat sisältäneet muutakin kuin hiilikuitua. Osassa on ollut jonkin sortin kennoa, osassa mulle tuntematonta vaahtoa ja osassa kumpaakin. Tän tarkempaan analyysiin en nyt taivu, kun en ole komposiittirakenteissa käytettäviin materiaaleihin syvällisemmin tutustunut.

Ikinä en tosin ole fykkösen siiven sisuksia pääsyt tutkimaan, mutta eiköhän ne vastaavia rakenteita ole kuin muissakin formuloissa...
Jaa. Taitaa olla ajat muuttuneet. Ne videot mitä olen nähnyt niin niissä on ladottu vain hiilikuitua.
 
Ylös