Formulanomi
Seksikäs rumä kääpiö
Vaikka tuulettaakseen, kun vihdoin kelitkin ovat viilenneet, niin ilma vaihtuu kunnolla.
Vaikka tuulettaakseen, kun vihdoin kelitkin ovat viilenneet, niin ilma vaihtuu kunnolla.
Se lisää ilmanvaihtoverokuluja. Asiakas nekin maksaa!Vaikka tuulettaakseen, kun vihdoin kelitkin ovat viilenneet, niin ilma vaihtuu kunnolla.
Jos myynti ei lisäänny, luuletko että kaupoilla on kauheasti kiinnostusta lisätä palkkamenoja? Ei se ostovoima tästä vapautuksesta mihinkään kohoa.
Tässäpä pointtini. Jos aukioloajan pidentäminen on kannattavaa ja niin tehdään, on maailmassa himppasen verran lisää työtä tehtäväksi (Kai? En minä tiedä, en ole mikään taloustieteilijä, mutta KANSAN OIKEUS TAJUNNAN MUKAAN kuulostaisi menevän näin.) ja pidentämisellä kai tällöin on nähtävä olevan työllistävä vaikutus. Jos aukioloaikojen pidentäminen ei ole kannattavaa, niin ei tehdä, eikä työllistävää vaikutusta ole. Tällöin ei myöskään ole negatiivisia vaikutuksia (yövuorot, pikkuputiikin kilpailuedun oletettu menetys yms.).Jos myynti ei lisäänny niin miksi pitää ovet auki?
Stadissa on käsitykseni mukaan tällä hetkellä kaksi 24/7 auki olevaa Alepaa ja joitain Siwoja. Kun pienten kauppojen aukiolo vapautettiin, noita tuli toviksi useita enemmänkin. Melko pikaisesti karsiutuivat nykyiseen lukumäärään. En tiedä kuinka paljon hypermarkettien kulurakenne eroaa alle 400 neliön markettien vastaavasta, mutta liekö tuon sanotun kokemuksen perusteella kovin todennäköistä, että hypermarkettien kovin laaja aukiolo olisi kannattavaa? Veikkaisin että ei, mutta mistäs perkeleestä näitä tietää.Eikö porukka nyt tajua että tarkoitus on ensisijaisesti vähentää turhaa byrokratiaa. Onhan niitä 24/7 kauppoja ollut tähän mennessäkin, Kampin K-Supermarket on auki joka päivä klo 22 asti, Torniossakin taitaa kaupat olla joka päivä auki klo 22 asti, kampaamoja on pyhinä auki, Jumbo on auki loppiaisena ja helatorstaina kun on venäläisiä turisteja jne. Samanlaisia poikkeuksia löytyy pitkin Suomena. Kaikki tuo vain edellyttää lupia, hakemuksia, aikaa, rahaa ja työtä niin julkiselta puolelta kuin yrityksiltä. Sitten vielä välillä käy niin että kaikki kaupat eivät saakaan poikkeuslupaa.
Eihän tuo tietenkään automaattisesti tarkoita sitä, että kylän isoin, kaikkea jäätälöstä taulutelkkareihin myyvä Prisma olisi auki 24/7 ja tämän seurauksena naapurikadun jäätölötötterökioski ja Erkin elektroniikka pistäisivät ovet säppiin. Eikä Vuittonin laukkua haluava menisi ostamaan Pirkka-laukkua viideltä aamulla Citymarketista.Enpä osaa edes arviolta veikata mikä on kokonaisyhteiskunnallisesti tällaisen uudistuksen vaikutusten etumerkki. Ei riitä järki saati tieto.
Perustuuko vastustaminen siis siihen, että pikkukaupat menettävät jonkin kilpailuvalttinsa aukioloaikojen vapauttamisen myötä? Siis se, että hypermarket on yöllä auki, aiheuttaa sen ettei Rapalan kivijalkamyymälästä myydä yhtä paljon sadinta? Miksi ihmeessä? Ja se, että hypermarket on illalla auki, aiheuttaa sen, ettei porukka enää klo 21:n jälkeen ostakaan iltapizzojaan viereisen korttelin lähikaupasta, vaan ajaa mieluummin autolla kauemmas hypermarkettiin ostamaan ko. eineet? Jotain mulla menee nyt väärin tai jää hahmottamatta, mutta mitä?
Sitä olen aikanaan kysellyt itsekin. Lähikaupasta haetaan se maitopurkki ja mahdollisesti jotain muuta pikkunaposteltavaa.Mutta. Edelleen minulle on hämärän peitossa, että miten mahdollinen hypermarketin yöaukiolo vie asiakkaita a) Rapalan erikoiskaupalta kivijalassa ja b) asuinrakennuksen alakerrassa olevalta lähikaupalta.
Ja tuet kupongeiksi joilla alkoholia ei saa.Kyllä ja sitten alk. myynnin vapauttaminen ja viron 24packit suomen kauppoihin viron hinnnoilla.
Alkoholin myynnin vapauttaminen on hieman pidemmän poliittisen väännön takana, mutta jossain vaiheessa sekin tulisi tehdä jo pelkästään sen vuoksi että saataisiin verotulot Virosta takaisin Suomeen.Kyllä ja sitten alk. myynnin vapauttaminen ja viron 24packit suomen kauppoihin viron hinnnoilla.
Hmm... HE-ehdotuksesta poimittua (s. 7-8): "Osa-aikaisten määrä vähittäiskaupassa vuonna 2012 oli 35 prosenttia, mihin suurimmat syyt olivat opiskelu ja se, ettei kokoaikatyötä ollut tarjolla. Selvitysten mukaan aukioloaikalaki ei ollut johtanut uusien kokopäiväisten työntekijöiden palkkaamiseen laajassa mittakaavassa. Uusia osa-aikaisia työntekijöitä oli sen sijaan palkattu ja ammattitaitoisia työntekijöitä oli ollut riittävästi tarjolla."Juu, enemmän työtä...aukioloaikojen lavetessa asiakasvirta tasoittuu, eikä henkilökuntaa tarvita niin paljoa isoissa yksiköissä ruuhkahuippuihin. Niissä pienissä puljuissa tarvitaan edelleenkin se yksi ainakin pitämään ovia auki.
Tai vähemmän myyjiä per aukiolotunti -> huonompi palvelutaso.Hmm. Jos jokin kauppa pidentää aukioloaan, eikö siitä seuraa lisää työtunteja? Miten lisääntynyt työmäärä ei lisää työpaikkoja? Jos sen sijaan aukioloa ei pidennetä, ei lisäänny työn määrä, mutta ei myöskään synny pelättyjä negatiivisia seurauksia?
Tein minäkin tuossa taulukkolaskentaa, kunnes painoin ruksia aivojen mentyä solmuunHmm... HE-ehdotuksesta poimittua (s. 7-8): "Osa-aikaisten määrä vähittäiskaupassa vuonna 2012 oli 35 prosenttia, mihin suurimmat syyt olivat opiskelu ja se, ettei kokoaikatyötä ollut tarjolla. Selvitysten mukaan aukioloaikalaki ei ollut johtanut uusien kokopäiväisten työntekijöiden palkkaamiseen laajassa mittakaavassa. Uusia osa-aikaisia työntekijöitä oli sen sijaan palkattu ja ammattitaitoisia työntekijöitä oli ollut riittävästi tarjolla."
Ymmärrän kyllä pointtisi, ja siksi tuolla ylempänä huomautinkin että en ole ihan varma menevätkö kaupan alalla syy-seuraussuhteet ihan noin simppelisti kuin pohdin. Toinen juttu on se, että jos ja kun asiakasvirta tasoittuu aukioloaikojen lavetessa, kannattaako sen kaupan ylipäänsä pidentää aukioloaan ja maksaa enämpi iltalisiä? Itselläni meinaa kyllä tässä spekulaatiossa nyt aivot loppua tyystin kesken.
Ymmärsinkö oikein, että logiikka menee esimerkissäsi näin: aukioloajat ovat pidemmät --> asiakasmäärä tasoittuu pidemmälle ajanjaksolle --> tarvitaan vähempi myyjiä per tunti. Mielestäni tässä ketjussa ei kai palvelutaso heikkene, kun niitä asiakkaita nimenomaan on vähempi palveltavana?Tai vähemmän myyjiä per aukiolotunti -> huonompi palvelutaso.
Jos K-raudan sisustusosastolla on yksi myyjä (kuten nykyään), niin eipä siinä muuten voi palvella kuin sävyttämällä maalia jonolle. Turha kysellä parketeista tai tapeteista.
Mutta jos h:n kasvattamisesta huolimatta myynti€ pysyy samana, miksi kasvattaa h:ta? Vaikka työvoimakustannukset pidettäisiin samana (eli sama työmäärä jaettaisiin pidemmälle ajalle), muut kustannukset kasvaisivat joka tapauksessa myynnin pysyessä samana.Myyntiteho lasketaan myynti€ /h/m2. Sen mukaan myyjiä.
Jos myynti€ pysyy samana niin vähemmän myydään /h.
Niinpä. Uhka lienee siinä, että se iso marketti pitää avoinna pidempään ja myynti€ laskee kokonaisuudessaan. Sen jälkeen kauppias vähentää henkilöstöä, että teho per myyjä pysyisi siedättävällä tasolla. Vähennetään palvelua ja lisätään itsepalvelutuotteita.Mutta jos h:n kasvattamisesta huolimatta myynti€ pysyy samana, miksi kasvattaa h:ta? Vaikka työvoimakustannukset pidettäisiin samana (eli sama työmäärä jaettaisiin pidemmälle ajalle), muut kustannukset kasvaisivat joka tapauksessa myynnin pysyessä samana.