Kausi 2009

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Enpä huomannut että tällaista toikkia vielä olisi joten pistetäämpä näin yön hämärässä kausi nippuun. Mun mielestä mielenkiintoisin kausi pitkään aikaan vaikkei suomalaismenestystä tullutkaan. Uudet tiimit kärjessä ja kauden mittaan vaihdellut suorituskyky eri tallien välillä teki asiat mielenkiintoisiksi, vaikkei niitä paljon kaivattuja ohituksia tullut edes uusien lumikolaformuloiden avulla

Pistän tähän myös vertailuksi ajatuksiani Maaliskuulta: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?p=1229666#post1229666

McLaren
Hamilton
Kokee ensikertaa keskikastin raadollisuuden, pisteitä silti yli 60

Kovalainen
Ei pärjää vieläkään tallitoverilleen, pisteitä yli 35
Huono alkukausi olikin jo tiedossa, mutta vauhti oli kyllä surkeampaa kuin moni osasi odottaakaan. Auto kehittyi hurjasti kauden edetessä ja Hamilton näytti miksi hän on mestari. Napsi voittoja ja podiumeja siinä missä Heikki hyytyi jämäpisteille. Nousu Ferrarin ohi oli nimenomaan Hamiltonin ansiota.

Ferrari
Massa
Mestarikandidaatti, pisteitä yli 80

Räikkönen
Mestarikandidaatti vol.2, pisteitä yli 80
No eihän se menny ihan lapaan :p. Massa ajoi vauhdillisesti ihan tasatahtia Kimin kanssa ja onnistui keräämään enemmän pisteitä. Onnettomuus oli paha takaisku koko tallille, vaikka Kimin suoritukset tekikin yhtäkkiä melkoisen nousun. Se ettei Kimi ole pystynyt murskaamaan Massaa ei ole mun mielestä Kimiltä mitenkään pois, vaan ennemminkin Massalle sulka hattuun. Harva olisi uskonut tällaista kolme vuotta sitten. Tähän kauteen: ilman kehitystyön lopettamista ja Massan loukkaantumista valmistajien kolmospaikka olisi ollut varma. Toisaalta Fisichellan tulo sai kaikki varmasti ymmärtämään että Ferrarien vauhti on ollut enemmänkin kuskien kuin auton hyvyyttä. Kimi raahasi Ontuvan Oriin useasti hyvälle sijalle samalla kun Fisico rypesi jossain keskijoukon huonommalla puolen.

BMW-Sauber
Kubica
Saattaa voittaakin pari kisaa, pisteitä yli 60

Heidfeld
Tasaisen varmaa suorittamista, pisteitä yli 50
Yksi pettymyksistä. Viimeinen niitti oli Bemarin päätös heittää pyyhe kehään. Suoritukset ailahteli paljon, mutta kuskit olivat tasaisia. Kubicaa kehuttiin paljon viime vuonna, mutta tällä kaudella hän ei kyllä ollut yhtään Heidfeldia nopeampi. Tasainen kaksikko, mutta autosta ei vaan ollut kärkitaistoon. Australiassa näytti vielä hyvältä. Toivotaan että tiimi jatkaa sarjassa.

Renault
Alonso
Piiskaa Rellun äärirajoille, pisteitä yli 40

Piquet Jr.
Pistää Alonson välillä tiukoille, pisteitä yli 20
Alonson mahtavasta johtajuudesta ja kehitystaidoista huolimatta toinen vuosi putkeen keskikastissa. Fernando keräsi pisteitä aina kun niitä oli tarjolla. Piquet ei ollut kauhean huono, mutta pisteet jäi uupumaan. Grosjean oli yksinkertaisesti huono. Hyvä kierros siellä toinen täällä, muttei minkäänlaista tasaisuutta. Miten olisi Rellun käynytkään jollei Alonso olisi tuonut mukanaan sitä maagista 0,6 sekuntia? :D

Toyota
Trulli
Vauhti alkaa hyytyä, pisteitä yli 15

Glock
Päihittää Trullin, pisteitä yli 25
Hyvä alkukausi. Ehkäpä piirun verran kyvykkäämmillä kuskeilla olisi jopa voitto ollut mahdollinen. Vauhti hyytyi sittemmin. Trulli piti Glockin usein takanaan, mikä ei ollut Timon osakkeille kovinkaan hyvä juttu. Kobayashi oli kesken kauden tulleista ehdottomasti paras. Räväkkää ajamista eikä sortunut painostuksen alla. Ensi kauden tallipaikka taattu.

Toro Rosso
Bourdais
Toinen epäonnistunut kausi, pisteitä yli 10

Buemi
Pari kertaa pisteille, 5 pojoa
Buemi yllätti tasaisuudellaan. Nopeuttakin alkoi löytyä loppukaudesta kun auto saatiin taas iskuun. Kesällä koko talli tuntui vajoavan porukan hännille. Bourdaisin potkut oli ehkä ihan ansaitut. Ehdottomasti olisi pitänyt pystyä tulokas tallikaveri lyömään. Alguersuari tuli mukaan kovin puhein, mutta aika köykäiset oli näytöt. Liian nuorena mukaan?

Red Bull
Webber
Hyvä aika-ajoissa, vaan ei kisoissa, pisteitä 10

Vettel
Päihittää Webberin kisoissa ja yllättää pariin otteeseen, pisteitä 30
Enpä arvannut että tämä tiimi olisi näin kovassa vedossa. Kokonaisuutta ajatellen ehkäpä jopa kauden nopein auto, mutta jotenkin tuntuu siltä että talli ei tarttunut tilaisuuteen. Vettel ajoi välillä upeasti, mutta sähläsi kyllä itse itsensä ulos mestaruustaistelusta. Joutui säästöliekille kun Rellun pannuja paukkui aika hurjaan tahtiin. Webber pysyi aika hyvin Vettelin kyydissä ja tasaiset suoritukset toi hyvin pisteitä. Se eka voittokin napsahti tilille. Pitkä pisteetön putki ei tehnyt hyvää.

Williams
Rosberg
Muutama hyvä kisa, muuten keskikastissa, pisteitä yli 20

Nakajima
Ei aivan pärjää Kekelle, pisteitä 10
Nico toi Williamsille arvokkaita pisteitä tasaisen nopeilla suorituksilla. Alkukaudesta tosi hyvässä vauhdissa ja taisipa napata vapaiden harjoitusten mestaruuspystin, sikäli kun se Frankia yhtään lohduttaa. Nakajima ei pysynyt lainkaan kyydissä eikä ottanut pistettäkään. Vaihtoon.

Brawn GP
Button
Musta hevonen, 50 pistettä

Barrichello
Musta hevonen vol.2, 40 pistettä
Tuplamestaruus. Alkukauden sensaatio ja Button otti tilanteesta maksimaalisen hyödyn. Hyytyi sen jälkeen täysin, ja näytti siltä kuin paineet olis saanu kuupan sekaisin. Kukaan ei kuitenkaan tarttunut tilaisuuteen ja tasainen pisteille ajo riitti mestaruuteen. Piristyi viimeisiin kisoihin. Barrichello sähläsi alkukaudesta mutta koko itsensä ja olikin toistuvasti se nopeampi Brawnkuski. Ei vaan riittänyt tällä kertaa. Hyvin paappa kuitenkin ajoi.

Force India
Sutil
Yllättää pari kertaa, saattaa yltää pisteille

Fisichella
Peräpään valvoja, ei ehdi Sutilin vauhtiin.
Auto kehittyi hienosti kauden aikana, ja varsinkin Span ja Monzan suoritukset toi hymyn huulille. Sutil ei kylläkään lyönyt Fisicoa niin kuin olisi ollut syytä. Liuzzi tuurasi ihan hyvin ja olisi varmaan ollut Monzassa pisteillä ilman vehkeiden leviämistä.

En nyt tiedä onko pisteitä edes noin paljon jaossa, mutta suurin piirtein tämän näköisiä voimasuhteita odottelen. Onneksi kausi on pitkä ja jotkut varmasti yllättää ja toiset alisuorittaa. Täytyy kaivaa tämä kauden päätteeksi esiin ja katsoa miten kävi.
Oli niin yllättäjiä kuin alisuorittajiakin. Arvelut voimasuhteista meni kyllä ihan metsään mutta se olikin tämän kauden suola. Lisäksi se että sekunnin sisään mahtui usein yli puolet porukasta piti homman jännänä. Tästä on hyvä jatkaa ensi kauteen.
 

Ruutulippu

Pohjosen Räikkönen
Liittynyt
31.8.2009
Viestit
251
Sijainti
Suomi - Tornio
Olin 1 niistä jotka liputti RB:n puolesta ennen kautta, ikävä kyllä tuo diffuusoripelleily Rellun paskojen mottien kans vei mestaruuden, auto oli kyllä nopein.

Ferrari piti olla talvitestien perusteella kauden kuningas(ennen brawnin tuloa), mutta toisin kävi.

Kauden TOP:it

+++Force India
++Hamiltonin loppukausi
+Räikkösen loppukausi

---Ferrari
--Kovalainen
-Renault'n motit(rb)

Force Indian ajottaiset väläytykset ja jopa voitttaistot, ehdoton positiivinen yllätys.

Hamilton, oliko ne suoritukset puhtaasti hanskalla tehtyjä ko tallin toinen kuski on aivan helvetisti perässä jatkuvasti? Hamiltonille pitää kuitenki antaa propsit, oli auto millanen tahansa niin näin tallikaveriaan vastaan joilla on kuitenki yhtä paljon kokemusta ykkösistä.

Räikkösen voitto, paskalla autolla upea voitto, ei siihen muuta tarvi sanoa.
Tallikaverit rämpii sijoilla 15-20 ja Kimi ajeli podiumeja nipun tossa loppukaudesta ja muita pistesijoja, murskaava tallikavereihin nähden, ja jos auto on niin huono ko mitä fisi ja badoer sano, nostaa se suoritusten arvoa.

-----

Ferrari lähti kauteen mestarisuosikkina mutta kausi oli kokonaisuutena täysi fiasko, mikään ei onnistunu ensimmäisellä puoliskolla ja sitten nämä kakkoskuskit pelleilee ihan häpeällisillä sijoilla.

Ja kovalainen, ei tarvi ees sanoa mitään.
Kausi ihan päin vittua ja tallikaverilta 10-0 pataan.

Red Bullilla ei rellut kestäny millään, sinne meni liuta arvokkaita pisteitä ja todennäkösesti mestaruus.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Olipas tylsä kausi! Muutama hyvä yksittäinen kisa, mutta kokonaisuutena tylsä kausi.

Brawnin ylivoima alkukaudesta takasi tylsiä kisoja. Mestaruudet olivat periaatteessa ratkenneet jo seitsemän kisan jälkeen. Sen jälkeen kun peli tasottui ja kisat paranivat ei mestaruuksista ollut enää realistista taistelua.

Jos kauden 8 viimeistä kisaa olisivat olleet ensimmäiset ja ensimmäiset viimeiset olisi kausi sen sijaan ollut aivan hiton mielenkiintoinen ja Button suuri mestari, mutta niin ei käynyt.

Ohitusten helpottamisessa epäonnistuttiin totaalisesti, eikä vähiten tupladiffuusoripelleilyn vuoksi. Surkeinta on ettei tupladiffuusoreja kielletty ensi vuodeksi.

edit. Siis oli kyllä aika todella surkea kausi kun tarkemmin ajattelee. Yleisesti ottaen jäi aika paska maku tästä kaudesta. Liikaa politikointia. Mosleyn toimintaan paloi kyllä totaalisesti käämit ja onneksi max lähteekin pois.

Autotkin oli tällä kaudella aika hiton rumia. Niihin kyllä tottu kauden mittaan, mutta kun katselee viime kausien autoja niin kyllä ne oli hienoja kun oli matalat siivet, eikä ollut mitään julmetonta puimuria auton nokalla.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
BGP:n alkukauden ja muiden räpeltämisen vuoksi tylsä kausi. Lisäksi tylsä siinä mielessä, ettei tullut Massan ja Kimin loppukauden taistelua paskalla kärryllä.

Lisäksi nämä kärryt ovat niin typerän näköisiä, että hirvittää odottaa ensi kauden kotteroita :yuck:

Tähän päälle kun lisätään tupladiffu ja muut loistavat FIA yms politkointi pelleily päälle, ja tylsääkin tylsemmän oloiset uudet radat, niin eipä voi tätä(kään) kaikkien aikojen suomalaiskautta kutsua kuin tylsäksi.

RB:n ja varsinkin Vettelin ansiosta kausi jaksoi kuitenkin kiinnostaa loppuun asti. Oikeestaan se ainut valopilkku oli Vettel :ahem:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ohitusten helpottamisessa epäonnistuttiin totaalisesti, eikä vähiten tupladiffuusoripelleilyn vuoksi. Surkeinta on ettei tupladiffuusoreja kielletty ensi vuodeksi.
Se vasta pöljää olisi, jos suurella radalla kehitetyt diffuusorit kiellettäisiin ensi kaudeksi kun ne nyt kerran sallittiin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Se vasta pöljää olisi, jos suurella radalla kehitetyt diffuusorit kiellettäisiin ensi kaudeksi kun ne nyt kerran sallittiin.
No ei ne niitä samoja diffuusoreita kumminkaan ensi vuonna käyttäisi. Nythän ne kaikki vasta rakentaa ne autonsa alusta asti diffuusoreita ajatellen.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Fiasko.

Politikointia ja räpeltämistä koko ajan, skandaaleja sakndaalien perään. Ei näin

Suurin moka oli tupladiffujen salliminen. Ohituksilla ennakkoylistetty kausi oli varmaankin 2000-luvun ohitusköyhin.

Kisat oli hypertylsiä, eikä edes sää ollut tällä kaudella katsojien puolella. 4 mieleenpainuvaa kisaa: Australia, Kiina, Brasilia ja Spa, Spakin lähinnä starttikolarin ja hienon radan takia. Ehkä tästä paras esimerkki on se, että odotin viikonloppuisin enemmän Gp2:sia kuin formuloita

Ensi kautta odotellessa. Jos uudet kuskit sais jotain kivaa ensi kaudella aikaseksi.
Toivottavasti muuten Korean rata on Dhabia parempi. Yas Marina oli yksi Gp2 rata lisää kalenteriin
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kauden kolme ensimmäistä kisaa valehtelivat päin naamaa. Antoivat odottaa mielenkiintoista kautta siitä eteenpäinkin, mutta mitäs nähtiinkään - umpitylsiä kisoja ja ohituksia jopa viime vuosia vähemmän, jos mahdollista. Tulokset ovat virkistäviä ja voimasuhteiden muutokset tervetulleita, mutta mitä väliä sillä on jos radalla ei tapahdu mitään ja oheisluokat (Porsche, GP2, BMW + yms) ovat jatkuvasti kisaviikonlopun parasta antia.

Ja politiikalle :thumbdown
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Ensi kautta odotellessa. Jos uudet kuskit sais jotain kivaa ensi kaudella aikaseksi.
Toivottavasti muuten Korean rata on Dhabia parempi. Yas Marina oli yksi Gp2 rata lisää kalenteriin
Ainakin mun käsityksen mukaan korean rata koostuu kokonaisuudessaan noista 90-asteen mutkista joita marinassa oli ihan tarpeeksi. Varmaan joillekin sheikeille ja rikkaille aasialaisille kivaa ajella omalla superautoilla kavereiden kaa noita ratoja mutta eivät tuo formula yhteen paljon mitään.
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Ei Heikkiä kannata syyttää siittä että se ei pärjänny Hamiltonille. Heikki on ittekkin sanonu että se ei pysty ajamaan sillä autolla niinkuin haluais. Auto on tehty Hamiltonin ajotyylille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ei Heikkiä kannata syyttää siittä että se ei pärjänny Hamiltonille. Heikki on ittekkin sanonu että se ei pysty ajamaan sillä autolla niinkuin haluais. Auto on tehty Hamiltonin ajotyylille.
Näin taitaa olla.

Silti, sopimustahan ei välttämättä kannata jatkaa (vaikka syy ei olisikaan Heikin nopeudessa) koska voi olla molempien etu, että Heikki vaihtaa tallia. McLaren saa tilalle kuljettajan joka kenties sopeutuu Larenin autoon vaikka perusnopeus ei olisikaan Heikkiä parempi. Tulokset olisi kuitenkin parempia sopivuuden takia. Heikin taas olisi parempi vaihtaa autoon joka sopii hänelle paremmin, viakka perus suorituskyky olisi hivenen huonompi.

Eli yhteistyöhän voi olla parempi lopettaa, vaikka syy olisi ties missä.
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Aika tylsä kausi kilpailutapahtumien valossa, verrattuna pariin edelliseen kauteen. Hyviä kisoja oli Australia, Malesia, Kiina ja Belgia. Toisessa ääripäässä sitten sellaiset kammotukset kuin Valencian ja Singaporen GP.

Tulosten valossa sitten kuitenkin mukava kausi, voimasuhteet vaihteli todella nopeasti ja moni kuski oli podiumilla ja pisteillä. Tulipahan ainakin vaihtelua tähän totuttuun Mclaren-Ferrari linjaan.

Nämä jäi päällimmäisenä mieleen;
+ Brawnin ja Red Bullin nousu
+ Kimin ja Lewisin vahva loppukausi
+ Force Indian vauhdin pilkahdukset
+ Kobayashi
+ Trullin ja Sutilin episodi
+/- Piquet jr. toi koko likakaivon esille
- Ferrarin koko touhu, taktiikka mokat, Massan korvaajat, ...
- Mclarenin alkukausi sukkasi pahasti
- Politikointi
- Lewisin valehtelu juttu Australiassa
- BMW
- Red Bullin luotettavuus ongelmat
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Tänä vuonna piti olla niin helppo ohittaa mutta tuntui menevän vaan enemmän peräkkäi ajeluksi. Mentiin autotkin vielä muuttamaan tyhmän näköiseksi. :frank:
En tiedä sitten johtuiko radoista. Ainakin Singapore jäi vahvasti mieleen jonka voisi poistaa kalenterista.
 

Kakenstain

Wololo
Liittynyt
1.4.2009
Viestit
649
Tänä vuonna piti olla niin helppo ohittaa mutta tuntui menevän vaan enemmän peräkkäi ajeluksi. Mentiin autotkin vielä muuttamaan tyhmän näköiseksi. :frank:
En tiedä sitten johtuiko radoista. Ainakin Singapore jäi vahvasti mieleen jonka voisi poistaa kalenterista.
Tupladiffu on suurin syy. Se estää seuraamisen tarpeeksi lähellä. Toinen syy on KERS, sen takia tulppien ohi ei päässyt
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Kausi olisi voinutkin olla hieno, jos tupladiffu olisikin tullut kielletyksi. RB olisi sitten mennyt karkuun Brawnin sijaan?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Kausi, jona todelliset rattimiehet pääsivät näyttämään tasonsa. Maailmanmestareiden Hamiltonin ja Räikkösen alkukaudet ja sitä myöten mestaruusjahdit menivät harakoille, mutta loppukaudesta duo oli silkkaa timanttia. Rosberg siinä vanavedessä rökittäen Nakajiman 34,5-0 ja suosikkikuskini Trullin kiilaaminen Alonson ja Massan eteen mestaruustaulukossa oli hieno temppu. Tallipuolelta Adrian Neweyn ja Ross Brawnin comebackit olivat tyrmäävän upeita.

Negatiivisena puolena tietysti Ferrarin sekoilut vähän joka asiassa: Huonoin auto 15 vuoteen, kuskipelleily, ex-mestarin poispotkiminen ja maksukuskin pestaaminen. Muista tehdastalleista BMW:n alkukausi oli heikko, mutta loppukausi selvästi parempi ja MM-sarjan kutostila oli ihan ok-suoritus. Negatiiviseksi tallin tuloksen vetää Baijerin miesten housuunkuseminen ja toiminnan lopettaminen heti ensimmäisen vastoinkäymisen osuttua horisonttiin. Renault oli tallien surkein tapaus, niin urheilullisesti kuin poliittisesti. Team hajosi miltei alkutekijöihinsä Singaporen crashgaten myötä, oli tulossa kilpailukieltoa kahteen otteensen mutta polittiika pelasti. Pienempi talli olisi heitetty niskavilloista pihalle samantien. Sponsoritkin jättivät uppoavan laivan.

Hieman jäi välikauden maku suuhun. Ensi kaudella on Buttonin aika näyttää epäilijöille, että tämä mestaruus ei ollut sattumaa.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
+ Buttonin, Rubensin ja Brawn GP:n loistava kausi
+ Red Bullin ja Vettelin lopullinen läpimurto huipulle
+ Kimi Räikkönen ja Ferrari Belgian Spassa
+ Force India ja Fisico Belgian Spassa
+ Australian, Malesian, Belgian ja Brasilian GP:t (sekä viimeisessä myös aika-ajo)
+ Sebastian Buemi ja Kamui Kobayashi

- Loputon politikointi ja sääntösekoilut
- Ferrarin taso
- Valencia, Singapore ja Abu Dhabi
- KERS
- Kovalaisen kausi kokonaisuudessaan
- Renaultin pohjanoteeraus
- Algersuarin kiilaaminen Saton ja kumppaneiden ohi Toro Rosson kakkospaikalle
 
Ylös