Kausi 2009

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Kenet mielestäsi Ferrarin olisi pitänyt hommata Massan korvaajaksi, kun nämä kaksi olivat virhe?
Näin jälkeen päin ajatellen tuntuu, että oli virhe. Ehkä Fisichellan valitseminen ei kuitenkaan ollut virhe, mutta Badoerin valintaa ihmettelen hieman. Totta on, että välttämättä muutkaan kuskit ei olisi suoriutuneet tuolla autolla yhtään sen paremmin, kuin Fisichella. Eikä ne ole etukäteen voineet Ferrarilla tietää, miten Massan tuuraajat selviytyvät.

Tarkemmin ajateltuna, olis ehkä pitänyt muotoilla tuo kohta paremmin. :)
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Button=Keskinkertainen kuski maailmanmestariksi ylivoimasella autolla. Paska kausi suomalaisilta.
 

LAHNAPAKASTE

Well-known member
Liittynyt
1.11.2009
Viestit
74
Oberfeldwebel
Quote:
Originally Posted by LAHNAPAKASTE
Ei Heikkiä kannata syyttää siittä että se ei pärjänny Hamiltonille. Heikki on ittekkin sanonu että se ei pysty ajamaan sillä autolla niinkuin haluais. Auto on tehty Hamiltonin ajotyylille.

Näin taitaa olla.

Silti, sopimustahan ei välttämättä kannata jatkaa (vaikka syy ei olisikaan Heikin nopeudessa) koska voi olla molempien etu, että Heikki vaihtaa tallia. McLaren saa tilalle kuljettajan joka kenties sopeutuu Larenin autoon vaikka perusnopeus ei olisikaan Heikkiä parempi. Tulokset olisi kuitenkin parempia sopivuuden takia. Heikin taas olisi parempi vaihtaa autoon joka sopii hänelle paremmin, viakka perus suorituskyky olisi hivenen huonompi.
Tarkotan just sitä että Heikin kannattais vaihtaa tallia mahdollisimman pian.
 

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
+ Brawnin nousu lajin huipulle
+ Edelliseen liittyen alkukauden tarjoamat yllätykset
+ Vakiomenestyjien ongelmat
+ Räikkösen loppukausi
+ Se uusin jaappanialainen

- Renault-Briatore-Piquet-skandaali josta Fernando "Kantelen FIA:lle" Alonso luki lehdestä
- Ferrari
- Toytota
- Sääntökikkailut ja politikointi
- H. Kovalainen
- Massan kolari
- J. Algersuosusosiri
- R. Grosjean
- J. Trullin sekavat selitykset
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Tämä kausi oli erittäin hieno Formuloissa pitkään aikaan... Tässä seuraavaksi kauden pakettiin laitto omalta osaltani.

Ferrari:

Maranello vajosi kurjuuteen ja Dominopalikalla oli vaikeaa ja ilmeisesti Lombardilta opitut kuumakalleillun sarat veivät yhdeltä mieheltä uran ,mutta muutoin johtaminen oli kuin eksyneellä karitsalla eli kyllä Todtin ois pitäny olla vielä ainakin 2-3 kautta pitempään tiimipomona ennen kuin pässi ajaisi juottokaritsan laitumille vehrehille.:D ja kuskien taival oli aina Massan loukkaantumiseen asti vaikea.

Räikkönen sai vain puukkoa selkään vaikka toi sen voiton joka olisi muutoin jäänyt kenties ottamatta ja rengassekoilut toivat mieleen Andrea Modan sekoilut kaudella 1992 jolloin sattui märän kelin renkaat kuivalle radalle myöskin. Badoerin ja Fisicon suoritus meni päin persettä ja ensi mainitulle olisi tulossa testauspäällikkökuskin paikka ensi kaudelle ja kun näitä kahta vertailee niin Badoer sai kyllä sen verta paljon kritiikkiä ,että en voi kyllä ymmärtää...:yuck: mies kuitenkin yritti ja sai kuitenkin huonoimmasta kierrosajasta aina eli 5,5 sekunnista aina sinne lähes sekunnin eroon Räikköseen asti kiinni ,mutta Maikkarilla oli kyllä melkonen rimanalitus... Miten ihmeessä sinne tuodaan selostajia jotka vain V***uilevat toisen suorituksista?:jaska: Koetappa itse olla ajamatta 10 kauteen ja tee Jan Lammersit ja sitten ala siinä selittämään ,kun pottuilevat päin naamaa... Ei taitais kantti kestää ja harvalla kestääkään... Fisicoa taas pidettiin pitkäpiimäisesti hyvänä ja vasta Abu Dhabissa Maikkarin louskuleuat alkoivat taas räkyttämään ja sillonkin vain pikaisesti vaikka Fisi ajoi enemmän kilpailuja kun Badoer niin suhteutettuna ajoi ihan yhtä huonosti ellei huonomminkin vaikka suurin ero oli pienempi ja ajo oli tasaisempaa kuin Badoerilla niin silti ero oli suuri Kimiin... Ja kun ei vain auto kulje ja kehitystyö on kahvilla jo kesästä asti niin ei siinä paljo parempaa saa aikaan. Valmistajan titteli meni McLarenille joten sekin on huono juttu.

McLaren:

Alkukausi yhtä huono kuin Ferrarilla mutta myöhemmin kaudesta kehitystyön jatko tuotti hedelmää ja jos mm-kausi olisi ollut pidempi 9 kisaa lisää niin kuin Hamilton sanoi niin Hamilton olisi ehkä kaksinkertainen mestari. Hamilton pesi Kovalaisen vaikka alkukauden valehtelupeli pilasi hänen mainetta vähän ,mutta formuloissa on nopea maailma ja asiat unohtuvat. Heikki taas oli todellakin Maailman nopein Heikki eli seinäänajossa ainakin alkukaudella ja epäonni ja jatkuva savustus ja bensanlaitto teki McLarenista kuorma-auton radalle jota kuljetti muuan Kuha...:D Tosin ensi kaudella Heikki voi yllättää raskaiden kuormien autolla.

Renault:

Umpisurkea kausi paitsi Kiinassa ja kaudesta tuli enemmänkin skandaalit mieleen ja Piquetin ja Briatoren ovenpaukkumiset ja ns. Crashgate ja Teflonson vakuuttelut ettei tiennyt mitään... Vielä ois puuttunu Mansell-tyyliset käsi Raamatulla vannomiset ja lähes itkemiset että en nähnyt sitä lippua:eek::eek: Ja nyt vielä kauden päätteeksi Rellun mahdollinen vetäytyminen olisi vain piste i:n päälle surkeasta kaudesta. Grosjean ajoi vain tyypillisenä Alonson aseenkantajana ,mutta ensi kaudella tilanne voi muuttua.

BMW:

Huono kausi tyyliin Renault vaikka sai sentään myöhemmin loppukaudesta hieman hommasta kiinni niin ei mennyt hyvin tosin Kubica olisi saattanut ehkä ekan kisan voittaa ,mutta huono tuuri ja kolarointi estivät sen. Kausi oli Puolan miehelle rankka pala ja Heidfeld oli vain parempi tällä kertaa. Tehdas vetäytyy ,mutta toivottavasti Sauber palaa lähtöruutuun... ja että ensi kausi olisi tälle tiimille lupaavampi.

Toyota:

Suuri rahasampo Japanin maalta suolti rahaa ja kankkulan kaivoon vaikka taas alkoi näyttää lupaavammalta niin ei vain riittäny kantti vielä yhteen kauteen etenkin ,kun Kobayashi ajoi hyviä tuloksia viimeisissä kisoissa... Trulli menee Lotukselle ensi kaudeksi näin ainakin toivotaan ja Glock Rellulle ja Erityisesti Kamuille tsemppiä toivoisin koska hänessä siintää Nihongolaisten (Japanilaisten) seuraava tähti joka voi olla parempi kuin jopa Aguri Suzuki...

Williams:

Frankin tiimi on nyt päässyt velkakurimuksesta ainakin toistaiseksi ,mutta niin kuin Toyota ja tämä tiimi niin eivät vain kyenneet hyödyntämään alkukauden menestystä... Nico löylytti Kazuki (Satorun poika) Nakajiman 34,5-0 joten Kazukin paikka löytyy kenties testipuolelta tai uudesta tiimistä tai jopa Formula Nippon sarjasta jos ei muut ajot kiinnosta. Nico taas on löytämässä tiensä joko Brawnille tai jopa McLarenille ensi kautta ajatellen.

Red Bull:

Vettel-Webber kaksikolta hieno kausi ja voittoja tuli kummallekkin ja kausi oli loistava ja vain tekniikkamurheet ja Vettelin Schumin leikkimisintoilut veivät mestaruuden... Ensi kautta ajatellen voi olla voittotiimi tai kärjen tuntumassa.

Brawn GP:

Hondan raunioille ja pilkkahintaan ostettu tiimi otti ja teki mahdottoman ja voitti kummatkin mestaruudet sitten Mersun 50-luvulla mutta tuolloin ei ollut tiimimestaruutta ja siitäkin puolet olisi kuulunut vuonna 1954 Maseratille. Buttonista tuli maailmanmestari ,mutta monet epäilevät sen tulleen onnenkantamoisena ja Buttonin täytyy todistaa ensi kaudella että näin ei ollut ja Barrichellolle tekee hyvää vielä yksi kausi että tulee 300 GP:tä täyteen ja menee miten menee ja sitten eläkkeelle.

Toro Rosso:

Franz Tost jatkaa äkäpussina ja Bourdais lähtee ja paikalle saapuu joku Alkusuhari ja leikkii kovista mutta todellisuudessa ajaa surkeasti... ja tämä isäntä kötelöi Badoerille ,mutta pata kattilaa soimaa:rolleyes: ainakin jos tulevaisuudessa vielä kunhan tämä isäntä on tarpeeksi vanha ukko ja ajaa yhtä hitaasti niin ainakin saa makeat röhönaurut kun tätä kautta muistelee...;) Buemi ajoi todella hyvän rookie-kauden ja ansaitsee päästä tulevaisuudessa parempaan tiimiin... Siinäpä se.

Force India:

Kauden yllättäjä häntäpäästä ja erittäin paljon harppauksia eteenpäin ottanut tiimi joka ehkä ensi vuonna ottaa keskikastin yleisen paikan. Kuskipuolella Fisicon kakkossija oli kauden kohokohta ja Span paalu oli myös kohokohta. Sutililla menee huonosti mutta eiköhän se siitä järjesty ja Intian Voima kun saapi vielä tuon pelin kulkemaan niin hyvä tulee...

Lopuksi vielä pitää sanoa että kausi 2009 oli moottoriurheilun kuninkuusluokassa eräänlainen tilkkutäkki uutta ja vanhaa... Uutta oli Brawnin nousu ja muutenkin todella pienet erot ja tasaisuus. Vanhaa taas oli johtajisto joka tullaan korjaamaan kun Mysli Mosley lähtee eläkkeelle ja tilalle tulee Todt. Bernie jää vielä rahastamaan ,mutta eiköhän se aika tule pian sillekkin vastaan... Toivottavasti näemme ensi kaudella todella hyvää kilvanajoa uusien sääntömuutosten myötä.
 
Viimeksi muokattu:

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13717
Tykkäsin tästäkin kaudesta. Mutta F1 on niin tärkeä osa elämääni :)
Hyviä asioita:
Voimasuhdepakka meni mukavan sekaisin.
Ferrarin otteen lipsuminen ei niin haittaa 2010:ntäkään ajatellen. Todtin näkee johtajana, Domenicalia ei.
Suoraan huonoa autoa ei lähtöruudukosta oikein löytynytkään.
Paras tiimi voittakoon, mulle ei niin merkitystä kuskin kansallisuudella vaikka toki hienoa kun suomalainen voittaa.
Nyt syksyllä realistiset toiveet 13 lähtörivistä ensi kauden kisastartteihin :thumbup:
Tämmöistä tähän kirjoitukseen...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Tähän ketjuun sopii Autosport-lehden valinnat Top-10 -kuskeiksi kaudella 2009. Tämä lista oli Atlaksella. Yritin etsiä Autosportin sivuilta (maksulliseltakin) ja en löytänyt listaa, ehkä se on lehdessä.

1. Lewis Hamilton
2. Jenson Button
3. Sebastian Vettel
4. Mark Webber
5. Robert Kubica
6. Fernando Alonso
7. Felipe Massa
8. Kimi Raikkonen
9. Rubens Barrichello
10. Nico Rosberg


Tuota, tuota...:confused:. Kärkikolmikko ok, mutta esim. Kubica sijalla 5., kun Heidfeld ei ole edes 10 joukossa? Alonso kuudes ja Rubens vasta yhdeksäs?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tähän ketjuun sopii Autosport-lehden valinnat Top-10 -kuskeiksi kaudella 2009. Tämä lista oli Atlaksella. Yritin etsiä Autosportin sivuilta (maksulliseltakin) ja en löytänyt listaa, ehkä se on lehdessä.

1. Lewis Hamilton
2. Jenson Button
3. Sebastian Vettel
4. Mark Webber
5. Robert Kubica
6. Fernando Alonso
7. Felipe Massa
8. Kimi Raikkonen
9. Rubens Barrichello
10. Nico Rosberg


Tuota, tuota...:confused:. Kärkikolmikko ok, mutta esim. Kubica sijalla 5., kun Heidfeld ei ole edes 10 joukossa? Alonso kuudes ja Rubens vasta yhdeksäs?
hahhah - ja joku vielä arvostaa lehteä.
 

Jonasz

Road Racing
Liittynyt
14.11.2007
Viestit
369
hahhah - ja joku vielä arvostaa lehteä.
Hah hah, vastaisko tämä herran mielestä todellisuutta? :rolleyes:

1. Kimi Raikkonen
2. Lewis Hamilton
3. Jenson Button
4. Sebastian Vettel
5. Mark Webber
6. Robert Kubica
7. Fernando Alonso
8. Felipe Massa
9. Rubens Barrichello
10. Nico Rosberg
 

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Kaudessa oli paljon hyvää sekä huonoa. Paljon vaihtelevampi kausi sillä tapaa, että mukaan mahtui huippuhetkiä, mutta myös täydellisiä pohjanoteerauksia.

Hyviä puolia pakan sekoittuminen, eli uusia nimiä kärjessä ja esim. Webber ja Button saivat tilaisuuden tehdä kunnon tulosta, molemmat sen ansaitsevat. Brawnin uskomaton alku ja mestaruudet, vaikka alku menikin jo liiankin ylivoimaiseksi. Kisoistakin löytyi muutamia varsin hyviä ja useita kelvollisia. Uudet aero-säännöt näyttivät olevan selkeästi oikealla tiellä aluksi, kunnes diffuusorit astuivat kuvaan. Slicksit oli mukava saada takaisin, vaikken edellistä kertaa muistakaan, sopivat kilpa-autoiluun. Suomalaisittain parasta ja hienoa seurattavaa oli Kimin huikea jälkimmäinen puolisko.

Hunointa oli karmea sekoilu kulisseissa ja armottomat väännöt lähes kaikesta. Siihen päälle McLarenin valehteluskandaali ja kaiken kukkuraksi Renaultin hirmuinen kusetus Singaporessa. Aivan liikaa skandaaleja ja porua. Diffuusorit ja KERS olivat perseestä molemmat. Asfalttiturva-alueille ei voi antaa kuin pitkän miinuksen. Hyvä esimerkki tästä oli Suzukan GP, jota jaksoi hyvillä mielin katsoa, vaikkei niitä ohituksia juuri tullutkaan, se näytti kunnon racingiltä ja fiilistä oli aivan eri tavalla, ilmeisesti myös kuskeilla. Suomalaisittain kausi oli pettymys, Heikki ei saanut mitään aikaan ja enemmän sitä Kimiltä odotti kuin kuudetta sijaa pisteissä, vaikka tallin piikkiin tuo menikin. Suosikiltani Ferrarilta myös aivan surkeaa tekemistä kaikin puolin, tuskallista oli seurata.

Saksan GP tuli katsastettua paikan päällä, erittäin hieno kokemus joka ei varmasti tule unohtumaan. Onneksi tuli käytyä, näki Kiminkin ajamassa Ferraria, vaikka tekniseen vikaanhan se tietenkin päättyi.

Tällaista tuli ensimmäisenä kaudesta mieleen. Täytyy katsoa, jos tallit ja kuskit vielä syynäisi tässä joku kerta tarkemmin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
hahhah - ja joku vielä arvostaa lehteä.
Kyseessähän ei ole mikään "lehden virallinen listaus" (jollaisen se kylläkin on tehnyt yhdistämällä kaikkien toimittajiensa listat), vaan yhden toimittajan (Mark Hughes) mielipide. Kertoo ehkä enemmän sinusta kuin lehdestä, jos tuo listaus mielestäsi vaikuttaa lehden arvostukseen.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tuo Autosportin "virallinen" lista on muuten seuraava:

1. Button
2. Vettel
=. Hamilton
4. Webber
5. Barrichello
6. Alonso
7. Räikkönen
8. Rosberg
=. Kubica

Kukin toimittaja teki viiden kuljettajan listan, jotka pisteytettiin 5-4-3-2-1. Viiden kärki pääsi useimmille listoille ja Alonso, Räikkönen, Rosberg ja Kubica saivat vain hajaääniä.
 
Viimeksi muokattu:

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Aikamoinen rivien tavaaja saa olla, että voi nostaa Alonson esim. Räikkösen ohi. Ei niitä varsinaisia näyttöjä nyt niin kuitenkaan ollut. Ainakaan tältä vuodelta. Ehkä vuodet 2005-2007 painoi alla. Ihan yhtä hyvin Alonson olisi voinut laittaa kympin ulkopuolelle. Tai esim. Kubican Alonson paikalle. Barrichellokin on aivan liian alhaalla. Samanlaista putkinäköä kuin 98%:lla ihmisistä yleensäkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Aikamoinen rivien tavaaja saa olla, että voi nostaa Alonson esim. Räikkösen ohi. Ei niitä varsinaisia näyttöjä nyt niin kuitenkaan ollut. Ainakaan tältä vuodelta. Ehkä vuodet 2005-2007 painoi alla. Ihan yhtä hyvin Alonson olisi voinut laittaa kympin ulkopuolelle. Tai esim. Kubican Alonson paikalle. Barrichellokin on aivan liian alhaalla. Samanlaista putkinäköä kuin 98%:lla ihmisistä yleensäkin.
Alonson nosti tuossa äänestyksessä Räikkösen edelle se, että yksi toimittaja sijoitti hänet ykköseksi. Kai Fernandon voisi nähdä nostaneen Renaultin pariin kertaan sijoille, jossa sen ei olisi pitänyt olla (lähinnä Unkari ja miksei myös Singapore), mutta kieltämättä häkellyttävä valinta. Barrichello on mielestäni juuri siinä, missä pitäisikin olla, ehkä Webberin edelle voisi nostaa jos hiuksia lähdetään halkomaan.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tuo Autosportin "virallinen" lista on muuten seuraava:

1. Button
2. Vettel
=. Hamilton
4. Webber
5. Barrichello
6. Alonso
7. Räikkönen
8. Rosberg
=. Kubica

Kukin toimittaja teki viiden kuljettajan listan, jotka pisteytettiin 5-4-3-2-1. Viiden kärki pääsi useimmille listoille ja Alonso, Räikkönen, Rosberg ja Kubica saivat vain hajaääniä.
Lehden listana tuota on markkinoitu, niin kantakoon päätoimittaja vastuun mitä julkaisee. Jos yksi espanjalaistoimittaja sekoittaa jo yksinään listaa niin kertoohan se vakavuudesta millä moinen tehty ja otannan suuruudesta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Hah hah, vastaisko tämä herran mielestä todellisuutta? :rolleyes:

1. Kimi Raikkonen
2. Lewis Hamilton
3. Jenson Button
4. Sebastian Vettel
5. Mark Webber
6. Robert Kubica
7. Fernando Alonso
8. Felipe Massa
9. Rubens Barrichello
10. Nico Rosberg
en kyllä listaa varmaan kohdalleen saa ( ei objektiivista ) mutta eiköhän Räikköstä pitäisi hieman pudottaa vaikka ihmeitä tekikin ja Vetteliä nostaa. Miten näitä arvostelet "irrallaan" autoistaan. Miten Alonso kuuluu koko listalle tai miten arvioida Massan kautta? Turhaa harrastelua.
 
Ylös