Tämä kausi oli erittäin hieno Formuloissa pitkään aikaan... Tässä seuraavaksi kauden pakettiin laitto omalta osaltani.
Ferrari:
Maranello vajosi kurjuuteen ja Dominopalikalla oli vaikeaa ja ilmeisesti Lombardilta opitut kuumakalleillun sarat veivät yhdeltä mieheltä uran ,mutta muutoin johtaminen oli kuin eksyneellä karitsalla eli kyllä Todtin ois pitäny olla vielä ainakin 2-3 kautta pitempään tiimipomona ennen kuin pässi ajaisi juottokaritsan laitumille vehrehille.
ja kuskien taival oli aina Massan loukkaantumiseen asti vaikea.
Räikkönen sai vain puukkoa selkään vaikka toi sen voiton joka olisi muutoin jäänyt kenties ottamatta ja rengassekoilut toivat mieleen Andrea Modan sekoilut kaudella 1992 jolloin sattui märän kelin renkaat kuivalle radalle myöskin. Badoerin ja Fisicon suoritus meni päin persettä ja ensi mainitulle olisi tulossa testauspäällikkökuskin paikka ensi kaudelle ja kun näitä kahta vertailee niin Badoer sai kyllä sen verta paljon kritiikkiä ,että en voi kyllä ymmärtää...:yuck: mies kuitenkin yritti ja sai kuitenkin huonoimmasta kierrosajasta aina eli 5,5 sekunnista aina sinne lähes sekunnin eroon Räikköseen asti kiinni ,mutta Maikkarilla oli kyllä melkonen rimanalitus... Miten ihmeessä sinne tuodaan selostajia jotka vain V***uilevat toisen suorituksista?:jaska: Koetappa itse olla ajamatta 10 kauteen ja tee Jan Lammersit ja sitten ala siinä selittämään ,kun pottuilevat päin naamaa... Ei taitais kantti kestää ja harvalla kestääkään... Fisicoa taas pidettiin pitkäpiimäisesti hyvänä ja vasta Abu Dhabissa Maikkarin louskuleuat alkoivat taas räkyttämään ja sillonkin vain pikaisesti vaikka Fisi ajoi enemmän kilpailuja kun Badoer niin suhteutettuna ajoi ihan yhtä huonosti ellei huonomminkin vaikka suurin ero oli pienempi ja ajo oli tasaisempaa kuin Badoerilla niin silti ero oli suuri Kimiin... Ja kun ei vain auto kulje ja kehitystyö on kahvilla jo kesästä asti niin ei siinä paljo parempaa saa aikaan. Valmistajan titteli meni McLarenille joten sekin on huono juttu.
McLaren:
Alkukausi yhtä huono kuin Ferrarilla mutta myöhemmin kaudesta kehitystyön jatko tuotti hedelmää ja jos mm-kausi olisi ollut pidempi 9 kisaa lisää niin kuin Hamilton sanoi niin Hamilton olisi ehkä kaksinkertainen mestari. Hamilton pesi Kovalaisen vaikka alkukauden valehtelupeli pilasi hänen mainetta vähän ,mutta formuloissa on nopea maailma ja asiat unohtuvat. Heikki taas oli todellakin Maailman nopein Heikki eli seinäänajossa ainakin alkukaudella ja epäonni ja jatkuva savustus ja bensanlaitto teki McLarenista kuorma-auton radalle jota kuljetti muuan Kuha...
Tosin ensi kaudella Heikki voi yllättää raskaiden kuormien autolla.
Renault:
Umpisurkea kausi paitsi Kiinassa ja kaudesta tuli enemmänkin skandaalit mieleen ja Piquetin ja Briatoren ovenpaukkumiset ja ns. Crashgate ja Teflonson vakuuttelut ettei tiennyt mitään... Vielä ois puuttunu Mansell-tyyliset käsi Raamatulla vannomiset ja lähes itkemiset että en nähnyt sitä lippua
Ja nyt vielä kauden päätteeksi Rellun mahdollinen vetäytyminen olisi vain piste i:n päälle surkeasta kaudesta. Grosjean ajoi vain tyypillisenä Alonson aseenkantajana ,mutta ensi kaudella tilanne voi muuttua.
BMW:
Huono kausi tyyliin Renault vaikka sai sentään myöhemmin loppukaudesta hieman hommasta kiinni niin ei mennyt hyvin tosin Kubica olisi saattanut ehkä ekan kisan voittaa ,mutta huono tuuri ja kolarointi estivät sen. Kausi oli Puolan miehelle rankka pala ja Heidfeld oli vain parempi tällä kertaa. Tehdas vetäytyy ,mutta toivottavasti Sauber palaa lähtöruutuun... ja että ensi kausi olisi tälle tiimille lupaavampi.
Toyota:
Suuri rahasampo Japanin maalta suolti rahaa ja kankkulan kaivoon vaikka taas alkoi näyttää lupaavammalta niin ei vain riittäny kantti vielä yhteen kauteen etenkin ,kun Kobayashi ajoi hyviä tuloksia viimeisissä kisoissa... Trulli menee Lotukselle ensi kaudeksi näin ainakin toivotaan ja Glock Rellulle ja Erityisesti Kamuille tsemppiä toivoisin koska hänessä siintää Nihongolaisten (Japanilaisten) seuraava tähti joka voi olla parempi kuin jopa Aguri Suzuki...
Williams:
Frankin tiimi on nyt päässyt velkakurimuksesta ainakin toistaiseksi ,mutta niin kuin Toyota ja tämä tiimi niin eivät vain kyenneet hyödyntämään alkukauden menestystä... Nico löylytti Kazuki (Satorun poika) Nakajiman 34,5-0 joten Kazukin paikka löytyy kenties testipuolelta tai uudesta tiimistä tai jopa Formula Nippon sarjasta jos ei muut ajot kiinnosta. Nico taas on löytämässä tiensä joko Brawnille tai jopa McLarenille ensi kautta ajatellen.
Red Bull:
Vettel-Webber kaksikolta hieno kausi ja voittoja tuli kummallekkin ja kausi oli loistava ja vain tekniikkamurheet ja Vettelin Schumin leikkimisintoilut veivät mestaruuden... Ensi kautta ajatellen voi olla voittotiimi tai kärjen tuntumassa.
Brawn GP:
Hondan raunioille ja pilkkahintaan ostettu tiimi otti ja teki mahdottoman ja voitti kummatkin mestaruudet sitten Mersun 50-luvulla mutta tuolloin ei ollut tiimimestaruutta ja siitäkin puolet olisi kuulunut vuonna 1954 Maseratille. Buttonista tuli maailmanmestari ,mutta monet epäilevät sen tulleen onnenkantamoisena ja Buttonin täytyy todistaa ensi kaudella että näin ei ollut ja Barrichellolle tekee hyvää vielä yksi kausi että tulee 300 GP:tä täyteen ja menee miten menee ja sitten eläkkeelle.
Toro Rosso:
Franz Tost jatkaa äkäpussina ja Bourdais lähtee ja paikalle saapuu joku Alkusuhari ja leikkii kovista mutta todellisuudessa ajaa surkeasti... ja tämä isäntä kötelöi Badoerille ,mutta pata kattilaa soimaa
ainakin jos tulevaisuudessa vielä kunhan tämä isäntä on tarpeeksi vanha ukko ja ajaa yhtä hitaasti niin ainakin saa makeat röhönaurut kun tätä kautta muistelee...
Buemi ajoi todella hyvän rookie-kauden ja ansaitsee päästä tulevaisuudessa parempaan tiimiin... Siinäpä se.
Force India:
Kauden yllättäjä häntäpäästä ja erittäin paljon harppauksia eteenpäin ottanut tiimi joka ehkä ensi vuonna ottaa keskikastin yleisen paikan. Kuskipuolella Fisicon kakkossija oli kauden kohokohta ja Span paalu oli myös kohokohta. Sutililla menee huonosti mutta eiköhän se siitä järjesty ja Intian Voima kun saapi vielä tuon pelin kulkemaan niin hyvä tulee...
Lopuksi vielä pitää sanoa että kausi 2009 oli moottoriurheilun kuninkuusluokassa eräänlainen tilkkutäkki uutta ja vanhaa... Uutta oli Brawnin nousu ja muutenkin todella pienet erot ja tasaisuus. Vanhaa taas oli johtajisto joka tullaan korjaamaan kun Mysli Mosley lähtee eläkkeelle ja tilalle tulee Todt. Bernie jää vielä rahastamaan ,mutta eiköhän se aika tule pian sillekkin vastaan... Toivottavasti näemme ensi kaudella todella hyvää kilvanajoa uusien sääntömuutosten myötä.