Kausi alkaa kabineteissa 14.4

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kausi alkaa kabineteissä 14.4

FIA.n päätöksistä riippuu miten 2009 kauden käy?

Aivan kaikkea sopii pohtia....


Jäävätkö nykyiset pisteet voimaan?

Kielletäänkö kaksi/kolmekerros diffuuserit?

Sallitaanko ne kaikille ja uusi varustelukierre alkaa?

Miten käy pikkutalleille jos hylky tulee....

Mikä isotalli pystyy ensimmäisenä nykäisemään toimivan ratkaisun kisoihin...
 
Viimeksi muokattu:

ihmekeke

Active member
Liittynyt
18.3.2007
Viestit
38
Oma veikkaus on, että kaksikerroksiset diffuusorit kielletään, mutta tallit ja kuskit saavat pitää pisteensä. Eihän siinä olisi mitään järkeä, että päätöstä pitkitetään muutamalla viikolla ja annetaan ajaa ensimmäiset kaksi kisaa ja sen jälkeen vietäisiin pisteet pois. Varmasti halutaan myös tasoittaa pakkaa, ettei Brawn GP olisi niin ylivoimainen.
 

Troy

Well-known member
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
7935
Sijainti
Very Good.
Kaikilla näillä kysymyksillä miten tahansa vastaten on omanlaisensa kielteinen vaikutus koko lajin julkisuuskuvaan. Pohjatyöt on tehty FIA:ssa luokattoman huonosti, mutta eiköhän nyt pisteet sentään jää voimaan. Mitä niitä omia oksiaan sahailemaan.
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
420
Sijainti
Lievestuore
Tuskin tulee hylkyjä,kun diffuusorit on todettu laillisiksi,eikä isot tallit tuosta noin vaan saa etumatkaa kiinni testauskiellon takia,sanoisin,että Barcelonassa nähdään loppukauden suunta,Brawn on vaan niin hyvä,ettei sitä isotkaan tallit ota helposti kiinni,jotenkin tulee mieleen Jordan ja Frentzen kymmenen vuoden takaa,paitsi että pienemmät tallit vaikuttaa nyt suhteessa paljon vahvemmilta,mutta silloinhan Jordan pysyi kehityksessä melko hyvin mukana kauden loppuun asti,tulee mielenkiintoisin kausi pitkiin aikoihin... :alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Tiettävästi McLaren (joka ei muuten protestoinut) on ainakin tehnyt lujasti töitä uuden aerodynamiikkapaketin kanssa.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Pisteet jää voimaan.

Tupla-diffut kielletään.

3 tallia rakentaa uudet diffussorit.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pisteet 2 kisan jälkeen.

Ainoastaan yllättäen Williams on sössinyt mahdollisuutensa...

Constructors:
1. Brawn GP 25
2. Toyota 16.5
3. Renault 4
4. BMW-Sauber 4
5. Williams-Toyota 3.5
6. Toro Rosso-Ferrari 3
7. Red Bull-Renault 1.5
8. McLaren-Mercedes 1
 
Viimeksi muokattu:

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
En uskalla veikata yhtään mitään. Tähän asti kausi on ollut yksi iso sekametelisoppa höystettynä vielä paskalla suomalaismenestyksellä ja eiköhän tuo sekoilu ainakin puoleenväliin kautta jatku. Toivottavasti edes suomalaismenestys paranisi. FIA:lta voin jo odottaa ihan mitä tahansa. Tällä hetkellä ihmeellinen ärtymys päällä koko formulaSIRKUSTA kohtaan. Montezemolo on ilmeisesti ennustaja, sillä jos joku sana kautta 2009 tähän mennessä kuvaa erittäin hyvin on se sirkus.

EDIT: Sen verran tietysti täytyy ottaa kantaa, että FIAlla hankala rako, kun KERS vaikuttaa riippakiveltä verrattuna tehokkaisiin diffuusoreihin. FIA kun tuota KERSsia on vielä oikein ajanut läpi niin...
 

CountZero

Well-known member
Liittynyt
23.2.2004
Viestit
162
Sijainti
Tampere
Luulen että monikerrosdiffuusorit "sallitaan" tälle kaudelle, koska ne eivät sinänsä riko kyseistä sääntöä (henkeä kylläkin). Ensi kaudelle sitten tarkennetaan taas sääntöä suuntaan tai toiseen.

Ja olisiko näillä kolmella tiimillä edes mahdollisuutta tehdä uutta diffuusoria parissa hassussa päivässä Kiinan osakilpailuun? Jos ei, niin sallitaanko näille tiimeille erivapaus siksi aikaa kun uudet osat valmistuvat vai kielletäänkö niiltä kisoissa ajaminen? Ja mikä vaikutus tällä kiellolla olisi mm. Toyotan kantaan F1-suhteen (eikös ne jo vähän varoitellu homman järkevyydestä).
 

SPE 04A

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
652
Pisteet jäävät ilman muuta voimaan. Sääntöjen sanamuoto on kuitenkin melko yksiselitteinen, vaikka siitä suurta draamaa on saatukin aikaiseksi.

En myöskään usko tupla-diphusöreitä kiellettävän, koska se laittaisi uusiksi
-Brawnit, joilla ei taida olla edes loppukauden budjettia kasassa,
-Williamsit, jotka ovat matkalla konkurssiin, sekä
-Toyotat, joilla ei ole varaa enää yhteenkään heikkoon kauteen.
FIA:lla ei ole varaa 14 auton MM-sirkukseen - ei sittenkään, vaikka joukossa olisi 6 Dallara-Renault-GP2-autoa. Asia yksinkertaisesti asettuu mukavasti itsestään, jos ne, joilla on isosti hilloa, joutuvat kehittämään kaksikerrosdiffuusorin. McLarenilla ja kumppaneilla ei ole ainoastaan resursseja vaan myös rahaa laittaa autonsa uusiksi.

En muuten ole aivan varma, miten FIA voisi muuttaa teknisiä sääntöjä. Minun mielestäni ei ole kyse mittaustavalle määrätystä rajoituksesta, vaan siitä, että ainoastaan alta näkyvän osan mitat on rajattu.
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Sääntöä on tarkennettava, se on lähtökohta.

En näe mitään mahdollisuutta sille, että sääntöä tarkennettaisiin diffuusoritallien kannalta suosiollisella tavalla, koska on ilmiselvää, mitä säännöllä on pyritty sanomaan.

Hylkääminen ei myöskään tule kysymykseen, koska autot on todettu katsastuksessa vallitsevien sääntöjen mukaisiksi.

Eli diffut kielletään jatkossa, mutta tuloksia ei sorkita. Se on mielestäni urheilulliselta kannalta paras kompromissi.

Reilu viikko tässä täytyy nyt odotella.:dunno:
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Jos pisteet poistetaan voidaan koko lajin saman tien saattaa arkkuunsa. Luultavasti diffuusorit kielletään, jolloin ensimmäisenä hyötyjien listalla olisi Red Bull, jonka auto tuntuu kulkevan mukavasti ilmankin. Luultavasti uusi tuplat kieltävä sääntö astuu voimaan vasta Euroopan puolelle tultaessa, koska siinä ajassa (kabinettikokous samalla viikolla kuin Shanghain GP) ei ehditä tehdä yhtikäs mitään noille kuudelle autolle. Tai toki siellä saatetaan tehdä näitä kummallisuuspäätöksiä kuten että tallin autoihin laitetaan Shanghain ja Sakhirin ajaksi lisäpainoja diffuusorien tuoman edun korreloimiseksi.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Tässä tapauksessa kaikki ratkaisut on ihan perusteltavissa, joten varmaan ratkaisevinta on se, mikä on kaupallisesti F1:n kannalta parasta. En ole ihan varma mikä olisi, mutta olettaisin että näillä mennään ja kaikki pysyy ennallaan, Button saa juhlia mestaruuttaan ja ensi vuonna uudet kujeet :alppu:
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Heidfeld on sitä mieltä että Brawnin nopeus ei perustu pelkkään diffusoriin joten rahaa palaa muutamalla tallilla säkeittäin tällähetkellä...

Heidfeld ei siltikään usko, että Brawnin etumatka on otettavissa kiinni nopeasti.
- Se vie aikaa. Vaikka diffuusorit todettaisiin laittomiksi, uskoisin Brawnin olevan yhä kärjessä. Heidän etumatkansa on niin suuri, Heidfeld tuumi.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2009/04/852471
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Tässä tapauksessa kaikki ratkaisut on ihan perusteltavissa, joten varmaan ratkaisevinta on se, mikä on kaupallisesti F1:n kannalta parasta. En ole ihan varma mikä olisi, mutta olettaisin että näillä mennään ja kaikki pysyy ennallaan, Button saa juhlia mestaruuttaan ja ensi vuonna uudet kujeet :alppu:
Luulin, että kaksi kisaa oli vasta takana..:rolleyes:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Sen lisäksi, että tämä on hyväksi lajille ihan noin muuten vaan, niin eikö FIA:n pitäisi nauttia tästä tilanteesta. Isot tiimit, jotka ehkä halusi Mosleyn savustaa ulos seksiskandaalin jälkeen, on nöyryytetty. Ja mikäs parempaa aiheuttamaan vähän rakoilua FOTA:n riveissäkin...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Pisteet jää voimaan.

Tupla-diffut kielletään.

3 tallia rakentaa uudet diffussorit.
Luultavasti niin mutta koskaan ei tiedä...

FIA:n omilta sivuilta...

QUOTE]It means Brawn GP, Toyota and Williams could in theory be stripped of any points they score in Australia and Malaysia, should their cars be deemed outside of the rules.
[/QUOTE]


http://www.formula1.com/news/headlines/2009/3/9075.html

http://www.formula1.com/news/headlines/2009/3/9052.html
 
Ylös