Keimola 1966- ?

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Elikäs otsikon mukaisesti muistoja ja kokemuksia legendaariselta radalta......

Kuljettajana, katsojana.....
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kokemusta sen verran, että tuli menneenä kesänä käytyä siellä ensimmäisen kerran. Ei ollut kovin vaikea löytää, vaikkakin oli keskellä ei-mitään. Pahasti metsittynyt. Olihan se myös tavallaan aika villiä huomata, että keskellä metsää vanhenee ajorata, jonka päällä on huristellut aikanaan kourallinen F1-maailmanmestareita. :) Tämä on se paikka joka jokaisen foorumilaisen täytyy käydä kokemassa, varsinkin jos asuu pk-seudulla, miksei tietysti muualtakin. Pian on nimittäin liian myöhäistä, sillä paikalle on tulossa asuinalue.

Ikävähän se tietysti on kun pk-seudun ainut varteenotettava moottorirata tuhottiin. Ei sillä, että tuolla millään muulla kuin korkeintaan kotimaisella ratakalustolla edes pystyisi ajamaan, mutta sekin olisi jo paljon.

Korkeuserot yllättivät, pääsuoraa joutuu melkeinpä kiipeilemään! Samoin takaosassa rataa muutama mutka on erittäin voimakkaasti kallistettu. Kumpikaan noista ei oikeastaan näy kuvissa, pitää itse käydä toteamassa.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Eipä ole juuri muistikuvia Keimolan aktiiviajoilta. Kävellen olen paikalla käynyt joskus vuosikymmen sitten. Mielenkiintoisen kuvan Keimolasta ja oikeastaan koko 70-luvun moottoriurheilusta saa selailemalla sen ajan Vauhdin Maailmoja. Eräässä artikkelissa ihan Keimolan viime ajoilta radan silloinen isännöitsijä Lasse Laakso kirjoitti radan pitämisen ongelmista. Silloiseen maailmanaikaan hommaa ei saatu yksinkertaisesti kannattamaan, eli ratavuokrilla ja mainosten myynnillä ei saatu katettua radan ylläpitoa ja pääomakuluja. 1978 oltiin tultu siihen tilanteeseen, että asvaltti kaipasi uusintaa ja siihen ei löytynyt rahaa. Huonokuntoista rataa ei olisi voitu enää käyttää kilpailutarkoituksiin joten portit suljettiin. Sulkeminen johtui siis ilmeisesti viime kädessä taloudellisista eikä ympäristöstä johtuvista syistä.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Keimola nyt?

Tietääkö joku onko radan päälle kaavoitettu asuinalue jo rakennettu? Vai taistellaanko radan tai sen osien säilyttämisen puolesta edelleen vai onko hanke jo haudattu?

Yritin etsiä tietoa tältä http://personal.inet.fi/urheilu/keimola/ keimola sivulta mutten löytänyt.

Suomessa moottoriurheilun puolesta taisteleminen vaikuttaa, ihan ulkopuolisestikin tarkkailtuna, tuulimyllyjä vastaan taistelemiselta..

Offtopicina mainittakoon kartingforumilla ollut tuore, huono uutinen http://www.kartingforum.net/phpBB2/viewtopic.php?t=494 Lahden karting radan tiukentuneista toimintaehdoista jotka saattavat pahimmillaan jopa lopettaa toiminnan yhdellä suomen parhaista ja perinteisimmistä karting pyhätöistä :mad_old: :mad_old:
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
Marjaradan piti mennä pääsuoran ylitse mutta kas kummaa kaavassa se meneekin Kivistön puolelle eli kyllä jotain ollaan saatu aikaan.
Museovirasto on osoittanut intressinsä kuten moni muukin ja radan pätkiä on jätetty ainakin kaduiksi niissä kaavaluonnoksissa mitä eteen on tullut.
Koska ja milloin koko rakennushanke alkaa on mielestäni yhtä verkkaista kuin koko radan sulkemisen jälkeiset rakennushankkeet muutenkin, kuka suomaalle mitään saa nykyään rakentaa kun radon arvot ovat "taivaissa" ja kuka aidosti haluaa Keimolan rakennetulle lähiölle muuttaa. Vieressähän on luonnonsuojeltu Suo!
Ai sitä itiköiden määrää :thumbup:

Vantaa ja sen poliisikaan tuskin kaipaa uutta slummia lisää....


Parempi olisi kun moottoritien vieressä oleva ja lentokentän melualueeksi kuuluva alue saisi edelleen olla se mitä se oli nyt kun se 1966 luvattu risteys joka saatiin 20v jälkeen Kivistöön Vaikka Vantaan korruptoituneille kaupunginherroille kelpasi F1 matkat jo 1966 Rata-yhtiön tarjoamana!
Senhän piti olla Herrojen lupausten mukaan valmiina jo avauskisaan mutta Vantaan kaupunki loisti jälleen!
Jos Vantaalla suojellaan 1969 valmistettuja elementtikerrostaloja julkisivukaavalla niin miksei Keimolaakin ?

Fakta on että minä en usko että tuo alue ikinä ainakaan Kivistöläisten takia elvytetään ja niin kauan kuin kumipyöräliikenne toimii Marjarataa ei tarvita lentokentälle Julkisen liikenne ei tarvitse tuurhaa rahareikää lisää jonka loppusuomi Maksaa!

Olen vain mielissäni että Kivistöläiset jäivät meluauleen alle koska sitä niin voimakkaasti vastustavat, luulen jopa että Kivistöläisten vanhemmat asuu Malmin nurkilla, sen sortin kommunistihippejä kun ovat molempien alueitten valittajat vaikka tonttinsa aikanaan "ilmaiseksi" saivatkin.

Terveisin Keimola-aktivisti ja Keimola kirjan avustaja.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vuosikymmenten tauon jälkeen kävin joku viikko sitten fillarilenkillä Keimolassa. Tai fillarilla en arvannut kyllä ajaa alueella, niin hyvin on pussikaljaporukoilta sinne pulloja särkynyt. Hyvin kasvaa alue pajukkoa - toisaalta onhan välivuosia toiminnoista niin paljon että voisi kuvitella radan olevan vielä pahemmin ummessa.

Kivistö on niin paljon kasvanut ja muuttunut että nykyisin valtaosalla alueella asuvista ei ole mitään yhteyttä radasta 30v sitten olleeseen valitukseen. Luultavasti suurimmat valittajat ovat jo siirtyneet toiseen olomuotoon.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Muistikuvia Keimolan aktiiviajoilta jäänyt joitakin katsojana, mutta ne ovat sellaisia alle 10v pojannassikan flashbackejä. Jostain kesäkisasta on sellainen hyvin elävän oloinen muisto, että niistä katsomon puupenkeistä tuli tikkuja sormiin. En muista, oliko kyseessä rata vai crossikisa.

Talvella käytiin katsomassa jokkista ja siitä on sellainen perinteinen muistitahra. Eli pikkunassikkana umpijäässä kitisemässä "Mennään isi kotiin"... :D

Onneksi Faija roudasi kuitenkin sitkeästi kisoja katsomassa, moottoriurheilukärpäsen purema jäi sitkeästi jälkikasvuun...
 

Mad-Mike

Well-known member
Liittynyt
16.11.2000
Viestit
349
ettelbruck sanoi:
Vuosikymmenten tauon jälkeen kävin joku viikko sitten fillarilenkillä Keimolassa. Tai fillarilla en arvannut kyllä ajaa alueella, niin hyvin on pussikaljaporukoilta sinne pulloja särkynyt. Hyvin kasvaa alue pajukkoa - toisaalta onhan välivuosia toiminnoista niin paljon että voisi kuvitella radan olevan vielä pahemmin ummessa.

Kivistö on niin paljon kasvanut ja muuttunut että nykyisin valtaosalla alueella asuvista ei ole mitään yhteyttä radasta 30v sitten olleeseen valitukseen. Luultavasti suurimmat valittajat ovat jo siirtyneet toiseen olomuotoon.
Aluetta karsittiin puustosta muistaakseni 2001-02 joten se selittää osan muttsa ihmeen hyvin rata taistelee ajan hammasta vastaan!
Viimeksi kun itse koitin jutella positiiviessa hengessä Keimolan moottoriradasta alueelta omien sanojen mukaan luvallisesti puita keräämässä ollut mies ainakin nousi takajaoilleen heti kun kuuli sanan moottorirata, päätin että tuollaisen jääräpään kanssa on Aivan turha vänkätä mitään, parempi kun Kivistöläiset saa niin paljon paskaa niskaan kun kuuluukin ihan vaan menneitten takia.

Ja uskon että Helsinki Vantaan lentokenttä pitää siitä niskaansatamisesta huolen enemmän kuin riittävästi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.4.2009
Viestit
12
joo täältähän se keimola motor circuit fanclub löytyi...:thumbup: itselläni ei ole henkilökohtaista kokemusta keimolan rata ajoilta,mutta olen sivusta vanhemmilta kuunnellut tarinoita radasta ja aika legendaarinen ratahan se on ollut. muutaman kerran olen siellä mielenkiinnosta käynyt kävelemässä ja on se kyllä semmonen paikka tänäpäivänä,että on vaikea kuvitella,että siellä on joskus sen ajan kovimmat rata-autoluokat ajaneet. Jotain siellä kumminkin on mikä saa mielikuvituksen liikkeelle. Isällä on kokemusta radasta ja myös joitain kuvia keimola500 ajoista missä hän kurvaa saab 96:lla. Hän ajoi myös bensaa suonissa elokuvassa markku alenin kanssa impeillä kilpaa sijaisnäyttelijöinä keimolan rataa ympäri ohitellen toisiaan..siinä taitaa parhaiten rata näkyä,ainakin minkä itse olen liikkuvana kuvana nähnyt... Olisi mielenkiintoista saada kuvia ajoilta jolloin kilpailuja järjestettiin keimolassa,koska niitä netissä aika vähän kumminkin on. Tässä mielen virkistykseksi youtubesta löytämäni video keimolasta...http://www.youtube.com/watch?v=mxORlsk5nY0&feature=related
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
^^ Youtubesta löysin tällasen. Eli näemmä Keimola elää ainakin virtuaalisesti jos ei enää muuten.
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3209
Sijainti
Lahti
Tulipa autenttinen fiilis! Ääniraita kuulosti aivan siltä kuin selän takana olisi räplyttänyt vanha kaitafilmi. Hauskaa. Johtuiko se sitten kuvakulmasta vai filmin nopeudesta, mutta Interserie-protot näyttivät menevän tuhatta, ja vieläpä Keimolassa.

Ei silti, vuonna 1973(?) Leksa ajoi Porschellaan vain kymmenyksen päähän Ronnie Petersonin JPS Lotuksella kellottamasta kierrosennätyksestä Silverstonessa. Tämä ihan vain huvin vuoksi tiedoksi niille, jotka ovat huolissaan F1-sarjan muuttumisesta F3-luokaksi. Ajatelkoon siitä itsekukin mitä haluaa:idea:
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Samaa ajattelin, nuo FIA Group 7 autot oli nopeita mutta tuossa videossa selvästi hieman liian nopeita.. En tiedä onko tuon alkuperäisen torrentin uploadannut tuon itse pelastanut filmiltä, mutta jos on niin entistä hienompi teko.

Interserie oli kai vähän kuin Can-Am -sarjan pikkuveli. Sieltä kierrosaikavertailut toteaa että 70-luvun alussa Mosportissa ja Watkins Glenissa käytännössä ajoivat F1:n kanssa samoille sekunneille aikoja. Toki moottorit oli isoja ja tehoja järkyttävästi (Porschen viimeisin malli 917/30 [tuossa videossa Leksa ajaa 917/10 TC:llä], twin-turbo flat-12 @ 1100 hp kisatrimmissä :yuck:) niin paino kuitenkin taisi vähän nollata. Can-Amia lähemmäksi täysin "unlimited" sarjaa ei ole kuitenkaan taidettu sittemmin päästä.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Samaa ajattelin, nuo FIA Group 7 autot oli nopeita mutta tuossa videossa selvästi hieman liian nopeita.. En tiedä onko tuon alkuperäisen torrentin uploadannut tuon itse pelastanut filmiltä, mutta jos on niin entistä hienompi teko.

Interserie oli kai vähän kuin Can-Am -sarjan pikkuveli. Sieltä kierrosaikavertailut toteaa että 70-luvun alussa Mosportissa ja Watkins Glenissa käytännössä ajoivat F1:n kanssa samoille sekunneille aikoja. Toki moottorit oli isoja ja tehoja järkyttävästi (Porschen viimeisin malli 917/30 [tuossa videossa Leksa ajaa 917/10 TC:llä], twin-turbo flat-12 @ 1100 hp kisatrimmissä :yuck:) niin paino kuitenkin taisi vähän nollata. Can-Amia lähemmäksi täysin "unlimited" sarjaa ei ole kuitenkaan taidettu sittemmin päästä.
huomasin vasta tämän keimola-palstan.kävin lähes kaikki kisat paikalla,toimitsijana ja katsojana.minulla on vanhoja lähtöluetteloita varmaan parikymmentä eri kisoista. myös olen filmannut pienen pätkän keimola 500 kisoista.olin siis jo ekoissa kisoissa v.-66
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Tuo Tuiskun lepakko-auto on kyllä yksi komeimmista kilpa-autoista Suomessa - eritoten 70-luvun autoja vertaillessa. Harmi että sekin kulkeutui Ruotsiin kun Tuisku pisti "kokoelmansa" rahaksi....

Tai oikeastaan tuo CSL oli koko diilin kulmakivi jonka saadakseen ostajan oli ostettava myös pari M3:a, SS-Zeta ja mahdollisesti myös se A-ryhmän 635:n :thumbup:
 
Ylös