Kuulostaa hyvältä bisnekseltä.
Hyvä ja hyvä... Ehkä kateellisen ja kaunaisen kaupunkilaisen mielestä.
Lähinnä selkeyttää sen, onko sadonkorjuuta aina pakko yrittää ( täysin pilalle mennystä sadosta) ja jos ei onnistu, niin pitkät selvitykset ja ilmoitukset maaseutuviranomaiselle. Itse voin kyntää nuo heinät maan sisään, kun nurmi on 4-6 vuotta vanhaa eli se nurmi pitäisi uudistaa muutenkin, jos laatuheinää aikoo tuottaa. Jopa tietoisesti olen venyttänyt vuoden pari tuota uudistamista, kokeillaan taas ensi kesänä, miten onnistuu. Tänä vuonna taisi tulla loppu vetävän käteen.
Serkkupojalla eka vuoden nurmi, eli jos heiniä ei saa kuivana pois, niin melkein pakko ne on paalata märkänä ja ajaa metsään. Olisko joku 12 euroa/ paali ilman muovitusta urakoitsijan taksa. Jos ne ( rehevä kasvusto) jättää peltoon, niin seuraavan vuoden sadon laatu ja määräkin huononevat aika paljon. Jonkin verran on kaveri panostanut heinänviljelyyn, uusi pöyhin ja uusi käytetty niittokone, kohtuullinen lannoitus ja keväisin rikkakasvien torjunta. Syksyllä voisi saada jonkinmoisen sadon, jopa ohutta kuivaa heinää tänäkin vuonna joskus elokuun puolenvälin jälkeen, jos on tosi poutaa silloin.
Sovittiin tänä aamuna, että kahden kolmen seuraavan päivän toimenpiteet tähtää siihen, että serkkupojan heinät ovat aina ensisijalla korjuun suhteen.
Viljapuolella tunnollisimmat yrittivät aikoinaan märkinä syksyinä ajaa ohran haippuja ja puimurit jäi jumiin.
On joskus meilläkin viritelty puimuriin tuplarenkaat ja sitten voimansiirto ei kestänyt, hammasrattaista irtohampaita...
Itsellä vanhat koneet ja keväinen ruiskutus hierakkaa, voikukkaa yms vastaan ( n 30-40 e ainekulut/ha + polttoaineet yms ha), että panostus on vähäisempää. Syksyllä tosin sitten glyfosaattiruiskutus( jos vielä saanee) ennen kyntöä, kaikki kuolee.
No jaa, onhan noita osa vuokrapelloilla, joku 170 e/ha vuokra. Siinäpä se n reilun 400 euron ha-tuki alkaa huveta.
Myel-eläkemaksu on noin 5500 vuodessa 3 tonnin kk-työtulolla. Sen ja hieman päälle jos saisi tuista+ vähäisitä myynneistä - kuluista jäämään, niin aika hyvin! Panostushan mulla on hyvin minimaalista, hömppäheinää, kesantoa, riistapeltoa ( vähätöistä ja vähäriskistä) mahdollisimman paljon!
Toinen vaihtoehto on sitten panostaa rutkasti ja yrittää kovia satoja. Eläintilojen on melkein pakko toimia noin.
Satovahinkokorvausjärjestelmä on kanssa loppunut viime vuoden loppuun. Itse on otettava satovahinkovakuutus.
Pikkuhiljaa tuo tukipolitiikka ja ehdot ajavat markkinavetoisempaan suuntaan.