Keskeyttäneet jatkaan kisaa

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
FIA suggests 'retirement' plan
18/12/2003 11:45:57


The president of world rallying's governing body, the FIA, has put forward a plan to allow drivers who have retired from a rally to continue in the event.

Max Mosley thinks the idea would help spectators or television viewers to maintain an interest in an event that might, due to retirements, have become depleted.

"I'd like to see a situation where, if a car retires on the opening day, like Marcus Gronholm did on Wales Rally GB, he can still run and maintain the opportunity to win on the second or third days," he said.

"Rallying is a spectator sport," he added, "so what's the point in not allowing a car to run on the second or third day if it could have been fixed. You may not win the event but there could be a points system arranged to make this a viable option."

Double world champion Gronholm was sceptical about the idea, particularly in terms of making the sport easier to understand.

" It sounds a bit strange," he said. "You might think someone had retired but then be confused when they re-appeared on the stages."

WRC commercial boss David Richards thought that Mosley's idea would be "good for the television side of things to have the top drivers still running later in the event".
Lähde: wrc.com

Ihme show-idea meikäläisen mielestä tässä :mad:
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Eihän tossa nyt oo mitään järkeä! Mosley pitäis varmaa laittaa jo eläkkeelle, kun alkaa tollasia älyvapaita ideoita sepustamaan...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
ttkorhon:
Eihän tossa nyt oo mitään järkeä! Mosley pitäis varmaa laittaa jo eläkkeelle, kun alkaa tollasia älyvapaita ideoita sepustamaan...
älä nyt.. mun mielestä tossa on hieman ideaa. Walesin ralli oli juuri hieman ikävää katsottavaa kun grönholm, märtin ja sainz keskeyttivät heti alussa. Myös australian ralli oli hieman ikävä. Grönhölm menetti aikaa todella paljon ja menetti siinä mahdollisuutensa voittoon ja pistesijoille, vaikka olikin nopein kuski ja auto oli kunnossa.

Kilpailu voisi olla 3 päiväinen, niin että jokaisenä päivänä ajetaan n. 100km.
Jokaisen päivän kahdeksalle parhaalle jaettaisiin pisteitä vaikka tyyliin 1. 8p, 2. 7p jne. tai ihan miten vaan. Sitten kokonais kilpailun kolmelle parhaalle jaettaisiin pisteitä 1. 3p, 2. 2p. jne.

Ajetaanpa kuvitteellinen ralli:
1. päivä
Märtin 8p
Solberg 7p
Loeb 6p
Gardemeister 5p
Sainz 4p
Hirvonen 3p
Panizzi 2p
Loix 1p

Grönholm kesk.

2. päivä
Grönholm 8p
Loeb 7p
Solberg 6p
Märtin 5p
Sainz 4p
Duval 3p
Sola 2p
Gardemeister 1p

Hirvonen kesk.
Panizzi kesk.

3. päivä
Grönholm 8p
Solberg 7p
Sainz 6p
Märtin 5p
Loeb 4p
Hirvonen 3p
Gardemeister 2p
Panizzi 1p

Kokonaiskilpailu:
Solberg 3p
Märtin 2p
Loeb 1p

Kilpailun kaikki pisteet.
Solberg 23p
Märtin 20p
Loeb 18p
Grönholm 16p
Sainz 14p
Gardemeister 8p
Hirvonen 6p
Duval 3p
Panizzi 3p
Sola 2p
Loix 1p

Mä en näkisi mitään väärää tollasessa pistetaulukossa. Useampi kuljettaja saisi pisteteitä kuitenkin niin että voittoa arvostettaisiin ja yhden päivän ongelmistä ei menettäisi koko viikonloppua.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Ja paskat! Aivan helvetin vaikeaksi menis! Jatkossakin ne jotka keskeyttävät ennen viimeisen ek:n maalia, oli syy mikä tahansa, jäävät ilman pisteitä!

PISTE!
 

ttkorhon

Well-known member
Liittynyt
13.4.2003
Viestit
274
Mä olisin ainakin ihan sekasi noissa pisteissä, jos niitä alettaisiin laskemaan oldezin ehdottamalla tavalla, mutta sehän oli vaan ehdotus. Itse en kyllä vieläkään tajua mitä järkeä tollasessa säännössä olisi.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Todella hyvä idea - siis jos halutaan pilata lopullisesti toi ralli
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kun tuota Mosleyn ideaa vähän pureksii niin kyllä se vois olla jollainlailla toteuttamiskelpoinen. Ei kuitenkaan mitään ihme päivä-kohtaisia pistelaskusysteemejä, vaan kylmästi niille kuskeille joilta hajoo pelit ja vehkeet - eikä näin pääse ajamaan jotain ek:ta - kirjattaisiin ajamatta jääneeltä ek:lta oman luokan heikoin aika ikäänkuin laskennallisena aikana. Näinhän tehdään niissäkin tapauksissa kun jonkun tahvo tasalakin kaadon takia jokin pätkä joudutaan kesken kaiken muuttamaan siirtymätaipaleeksi. Toki voitosta ajamisen voi sen jälkeen unohtaa, koska tod.näk. sen heikoimman A8:n pätkäajan ajaa joku paikallinen Fabricio deSanctis, joka vauhdissa ottaa klyyvariin jopa S1600-autoilta.
 

K.Koulu

Well-known member
Liittynyt
18.3.2001
Viestit
117
Ei välttämättä huono ajatus.. oldezin mallissa pisteitä olisi hyvin onnistuessaan mahdollista kerätä nykyistä enemmän, mutta olisihan siinä kaikilla samat mahdollisuudet. Itse henk.koht. antaisin kokonaiskilpailun sijoituksista hieman enemmän pisteitä.
Mitä tulee mahd. keskeytyksen jälkeiseen uuteen mahdollisuuteen osalistua vielä kilpailuun, niin sehän olisi loistava asia.. seuraavana päivänä aloitetaan ikäänkuin puhtaalta pöydältä niin, että kaikki kuljettajat olisivat taas mukana ja myös kaikkien kuljettajien kannattajat tulisivat katsomoihin.. ja voisihan se "uuden mahdollisuuden" tieto takaraivossa saada kuljettajat yrittämään (riskeeraamaan) enemmän.. uskon, että tämä lisäisi ilman muuta kilpailun kiinnostavuutta koko viikonloppua ajatellen. Harkiten toteutettuna ihan kannatettava ajatus. :rolleyes:
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Siis mitä vitun rallin alasajoa FIA jaksaa jatkaa?
TV:n nimissähän noita keskeyttäneiden paluita tehtiin "99 ainakin Korsikalla ja Jyskälässä eikä se kyllä vakuuttanut.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Don Viton ehdotus kuullostaa ihan suht. järkevältä. Ralliin kuuluu tietty kestävyysmeininki ja kolme minikisaa veisi jotain sen luonteesta ja tekisi muutenkin hommasta sekavan.

Tulee vaan mieleen pesis vastaavana esimerkkinä. Oma pesisseuraaminen lopahti jaksosysteemiin, koska pitkän ja samalla tasaisen pelin kasaantuneet jännitteet ja panokset hävisivät pois. Yksi rallin viehätys onkin siinä, että kaverit ratkaisevat kolmen päivän pelin viimeisillä erikoiskokeilla; koko kolmen päivän panostus huipentuu loppuun ja jokainen erikoiskoe on kokonaisuuden kannalta ratkaiseva.
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Voisipa toisaalta olla toimivakin, ja jos on tullut "keskeytys" jossain vaiheessa, menettäisi teoreettisetkin mahdollisuudet kokonaiskilpailun voittoon, eli tasaisuudesta saisi mannaa sitä kautta, ja taas päiväittäiset pisteet antaisi mahdollisuuden sekä motivaation koittaa kovempaa. Myös riskillä ajaminen palkitsisi.
Aika hurja ehdotus äkkiseltään, mutta ehkä toisi ralliin sitä mitä se kaipaa. Kunhan vielä ne autot saataisiin menemään jotenkin muuten kuin raiteilla (eli poikittain), niin saataisiin entistä enemmän kuskeille eroja.
Kokonaiskilpailun voitosta minustakin enemmän pisteitä, ehkä päivittäin wanhan hyvän ajan formula pisteytys, ja kokonaiskilpailulle nykyajan mallin mukaan. Kokonaiskilpailun voitostahan ei voi taistella mikäli saa keskeytys-merkinnän jollekin pätkälle?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Nyt tästä uutisoitiin myös autosportilla. Jotenkin tuntuu tuo FIA:n yltiöhätiköivä linja jatkuvan. Vuodeksi 2004 tehtii isoja muutoksia sääntöihin ja nyt ei edes tiedetä miten ne toimii. Silti ollaan pukkaamassa uusia muutoksia. Edelleenkin ihmettelen että mikä tässä rallissa nyt oli niin väärin ennen vuotta 2003?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Itse olen Oldezin idean kannalta. Päivittäinen pistejako olisi hyväksi autonvalmistajille, katsojille ja tiimien sponsoreille.
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Nyt kauhistellaan sitä että mestaruus saattaa mennä kuljettajalle, joka ei ole voittanut ainuttakaan osakilpailua. Tällä uudistustahdissa mestaruuden voi kohta voittaa vaikkei pääsisi yhdessäkään rallissa edes maaliin :eek:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tiedä sitten oonko vanhanaikainen, mutta mun mielestä se lausahdus, että "To finish first, you must be finish", eikun siis "To finsih first, you must firt finish". Eli siis rallin voittamisessa on tuiki oleellista tuo maaliinpääsy. Ja mun mielestä ralli on edelleenkin kolmipäiväinen tapahtuma.

Oishan se tietysti kiva, että jokaiselle päivälle olisi paljon autoja, monesti viimeinen päivä lässähtää ikävästi kärkinimien keskeytettyä. Siinä mielessä kuskit voisivat ajaakin näitä ralleja silleen, että saisivat startata aina uudestaan. Se palkitsee kuskeja jotka on nopeita mutta epävarmoja. Ei niitä pisteitä kuitenkaan MM:ään saisi laskea. Sitähän voisi kehitellä jonkun oman kisan sitä varten. Nimeksi voisi laittaa vaikka "Armin Schwarz-Trophy".
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
pmv:n esittämän asianhan voisi korjata juuri sillä että antaa enmmän pisteitä kokonaiskilpailun voitosta, ja joka päivälle saa joka ukon yrittämään kovasti sillä että päivän kärki saa pisteitä kans. Ei voi hölläillä rajusti, mut toisaalta jos ottaa liikaa riskejä, menettää päivän pointsit ja kokonaiskilpailun.
 

Tiekki

Active member
Liittynyt
21.1.2004
Viestit
35
Ei saa kannatusta kyllä tommoinen.
Eikös tuosta nousis jo kustannuksetkin, jos joka päivälle tuotaisiin uusi auto. Tai siis korjattaisiin kuntoon.
 
Ylös