Kevytkoeajorapo: Toyota Aygo

  • Viestiketjun aloittaja Andy
  • Aloituspäivämäärä

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Tulipa lomamatkalla Kreikan länsirannikolla ajeltua vuokra-Aygolla nähtävyyksiä katsellen. Jotakuta saattaa kiinnostaa kuulla ajokokemuksia tästä rimpulasta.

Tarkoitus oli vuokrata Suzuki Samurai, tms. puoliavokattomaasturi, mutta koska sellainen ei ollut vapaana, vuokraamoyrittäjä suostui tinkimään Aygon vuokraushinnasta sanoen sen olevan hauska peli, ja ilmastoinnin, jota ei Samuraissa ole, tulevan tarpeeseen 40 asteen helteessä.

Ensi-istuminen autoon antaa positiivisen kuvan. Istuinten mitoitus on pikkuautoksi reilu, reisi- ja sivuttaistuki ovat kohtuulliset. Ratti jää pikkuautotyyliin liian kauaksi (vain korkeussäätö) turvallista=urheilullista ajoasentoa haettaessa. Matustamotiloista ei havaintoa; etutilat riittävät reilusti kahdelle 170-senttiselle, takapenkillä ei tullut käytyä. Tavaratila todella pieni. Kaksi reppua mahtuivat, enempää ei juurikaan olisi. Mahtaisiko takapenkki olla säädettävä?

Vaihde silmään ja menoksi. Vaihdelaatikko tuntuu heti jotenkin epämääräiseltä. Sitä liikutellaan pitkällä, ohuella tikulla jossa on päässä kumitappi. Hahlo tuntuu epämääräiseltä. Askia on kyllä kevyt liikuttaa, mutta en olisi kuvitellut nykypäivän Toyotassa, edes halvimmassa sellaisessa, olevan näin epämääräisen tuntuista vaihdelaatikkoa.

Muuten ajotuntuma on kelvollinen. Ohjaus palauttaa kapeista renkaista huolimatta ihan kohtuullisesti ja tuntuma ok. Moottoritienopeuksilla ohjaus tosin hieman kevyen oloinen. Alusta näin pieneksi autoksi todella onnistunut. Ei ole pintakova, mutta en saanut pohjaamaankaan. Mutkissa ei kallistele paljoa. Luisto on helppo oikaista (helppo heittää sladiin Kreikan sileällä asfaltilla), kuten jokaisessa etuvetoisella, vahvasti etupainoisella autolla. Pyörien sijainti niin nurkissa, kuin mahdollista auttaa toki asiaa. Alusta ehdottomasti Aygon paras ominaisuus!

Yksilitrainen, kolme(?)sylinterinen moottori tuntuu ihan ok:lta kaupunkiajossa, mutta moottoritienopeuksissa ylämäessä ilmastointi päällä joutuu hakemaan nelosta, ja siltikin vauhti hyytyy alle 120:n. Eipä tunnu kivalta ei. Pienillä nopeuksilla kiihdytykset eivät tunnu hitailta suurimman väänön alueella (oisko 2000-5000r/min, rundimittaria ei ole). Moottorin pörinä kuuluu todella selvästi matkustamoon. Rengasmelusta muuten vaikea sanoa mitään, koska etelä-Euroopan tiet ovat siis paljon sileämpiä, kuin Suomessa.

Muita havaintoja esimerkiksi, että vaikka kaupunkiajo luonnollisesti Aygon vahvin puoli, kääntöympyrä voisi olla pienempi, ja toisaalta auto yllättävän leveä pituuteen verrattuna. Sain oik. takapyörän kapseliin näyttävän naarmun, kun parkkeerasin puolihuolimattomasti korvakuulolta. Kulutus vaikuttaa ainakin älyttömän pieneltä. 150 km ajoa ennen kuin digitaalisen bensamittarin ensimmäinen pylväs katosi. Tankkasin tankin palauttaessani "täyteen" juurikin niin, että ylin palkki hikisesti taas syttyi :)

Aygon paras ominaisuus mielestäni on alusta. Huonoin älyttömän lepsu vaihdelaatikon tuntuma. Varmasti näppärä kaupungissa, mutta moottoritiellä hermoja raastava. Ei ominaisuuksiltaan kilpaile isompien, "oikeiden" pikkuautojen kanssa, eikä kyllä minusta miltään ominaisuudeltaan hauska ollut.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Darren sanoi:
Yksilitrainen, kolme(?)sylinterinen moottori tuntuu ihan ok:lta kaupunkiajossa, mutta moottoritienopeuksissa ylämäessä ilmastointi päällä joutuu hakemaan nelosta, ja siltikin vauhti hyytyy alle 120:n. Eipä tunnu kivalta ei. Pienillä nopeuksilla kiihdytykset eivät tunnu hitailta suurimman väänön alueella (oisko 2000-5000r/min, rundimittaria ei ole). Moottorin pörinä kuuluu todella selvästi matkustamoon. Rengasmelusta muuten vaikea sanoa mitään, koska etelä-Euroopan tiet ovat siis paljon sileämpiä, kuin Suomessa.
Olen ottanut tyypit ko. kaltaisesta kinneristä. Tädillä kun sattuu olemaan punainen kolmiovinen Aiko.

Tosta rengasmelusta: Kuuluu ja selvästi. Lisäksi auto pompottaa talvella jonkun verran ja sutii/puskee todella herkästi. Pidän kuitenkin suht vakaana ajaa talvellakin kaikesta huolimatta.

3-pyttyisessä on kivat pörinät ja kuulostaa hieman köyhänmiehen Porschelta mikäli mielikuvitus antaa myöten :p
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Darren sanoi:
Askia on kyllä kevyt liikuttaa, mutta en olisi kuvitellut nykypäivän Toyotassa, edes halvimmassa sellaisessa, olevan näin epämääräisen tuntuista vaihdelaatikkoa.
Mahtaisko aski olla Pökötin/Sitikan vastuulla... samaa autoahan myydään kolmella nimellä.
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Otto Hokkanen sanoi:
Mahtaisko aski olla Pökötin/Sitikan vastuulla... samaa autoahan myydään kolmella nimellä.
Joo, eikös ne tuu jopa ihan samalta tuotantolinjalta tsekeistä kaikki ulos?
 

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Liittynyt
27.12.1998
Viestit
1967
Sijainti
Suomi
Otto Hokkanen sanoi:
Mahtaisko aski olla Pökötin/Sitikan vastuulla... samaa autoahan myydään kolmella nimellä.
Tänään ajoin sillä Citikan versiolla eli C1:llä. Samanlaista "menikö vaihde päälle vai irtosiko keppi lattiasta" -tuntumaa kuin C3:ssa. Karmeitahan ne on kaikki, kun on tottunut Hondan liki täydelliseen ja tarkkaan "kuuma veitsi voissa" -tuntumaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Runar ja Kyllikki sanoi:
Joo, eikös ne tuu jopa ihan samalta tuotantolinjalta tsekeistä kaikki ulos?
Näin oon ymmärtänyt. Raskalaismerkeillä myytävät mallit taitavat olla merkkejä vaille lähes identtiset, mutta Toyotassa on puskurit valot yms reilummin erilaiset... sama auto silti.

Wikipedian mukaan bensamoottori on Daihatsun Toyotalle suunnittelema ja valmistetaan Puolassa. Diesel taas on PSA:n ja Fordin yhteistyön tulos ja valmistetaan Fordin tehtaalla Englannissa... aika huimia ja jokseenkin sekavia muuten nuo autoteollisuuden yhteistyöprojektit nykyisin.

Vaihteiston alkuperä ei selvinnyt, mutta kuvausten perusteella veikkaan sen tulevan Ranskasta :wink:
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Otto Hokkanen sanoi:
Mahtaisko aski olla Pökötin/Sitikan vastuulla... samaa autoahan myydään kolmella nimellä.
Antti sanoi:
Tänään ajoin sillä Citikan versiolla eli C1:llä. Samanlaista "menikö vaihde päälle vai irtosiko keppi lattiasta" -tuntumaa kuin C3:ssa. Karmeitahan ne on kaikki, kun on tottunut Hondan liki täydelliseen ja tarkkaan "kuuma veitsi voissa" -tuntumaan.
No nyt ymmärrän. PSA-linkki autoon selittää asian!
 

Runar ja Kyllikki

Next door to Alice
Liittynyt
9.4.2000
Viestit
45727
Sijainti
Suami
Offtopiciksi menee, mutta onkos kukaan esim. Espanjassa autoa vuokrannut huomannut sellasta että vastaava auto Suomessa tuntuis olevan paremmista materiaaleista tehty, paremmilla äänieristyksillä, äänettömämmällä puhaltimella yms. varustettu ja paremmin koottu?
Hyvänä esimerkkinä Opel Corsa. Olen ajanut melkein uutta ihan samaa Corsan malliversiota sekä Espanjassa, että Suomessa ja se Espanjassa ajettu tuntui todella äänekkäältä ja rämisevältä ja muutenkin ihan rimpulalta siihen Suomessa ajettuun versioon verrattuna. Ainakin renkaat siinä oli 10 milliä kapeemmat kuin ensiasennusrenkaat Suomessa myydyissä Corsissa oli.

Tää ilmiö mun mielestä on vain tossa pienimmässä autoluokassa. Esim. Espanjassa ajettu VW Golf Gti Karmann Cabriolet ja iso Rellu tuntui ihan samanlaiselta kuin samanlainen tai vastaava auto Suomessakin.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11181
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Runar ja Kyllikki sanoi:
Offtopiciksi menee, mutta onkos kukaan esim. Espanjassa autoa vuokrannut huomannut sellasta että vastaava auto Suomessa tuntuis olevan paremmista materiaaleista tehty, paremmilla äänieristyksillä, äänettömämmällä puhaltimella yms. varustettu ja paremmin koottu?
Jep, useita kertoja.
Näin heti mieleentulevia autovuokraamoiden halpisversioita tingityllä varustuksella on ollut mulla ainakin:

Plymouth Neon (ei siis Chrysler) Dallasissa
Opel Tigra Madridissa (se hajos muutenkin totaalisesti 995km ajettuna)
Toyota Camry Sydneyssä
Opel Corsa Barcelonassa
Opel Kadett Düsseldorfissa

Lisäksi on jotain runsaasti Suomen varustelusta poikenneita laitteita, esim muuten hieno Jaguar tammikuussa Kölnistä mutta eipä ollut vakionopeussäädintä.
 
Ylös