Kiinan kisan top 5:
1. Max Verstappen. Ruudusta 16 sijalle 3. Ekan kierroksen aikana 9 ohitusta. Ei lisättävää.
2. Sebastian Vettel. Olisi muuten ottanut kauden toisen voiton, ellei olisi juuttunut hitaan Räikkösen taakse. Toki tallillakin olisi ollut tähän tilanteeseen puuttumisen varaa.
3. Lewis Hamilton. Grand Slam tuli, mutta aika helpon oloisesti. Veikkaan, että Hamilton olisi itse kaivannut enemmän mies vastaan miestä -taistelua.
4. Fernando Alonso. Otti itsestään ja autostaan 120% irti, kunnes tuli taas tekniikkakeskeytys. Lisäpisteitä radioviesteistä, haastatteluista ja Twitter-kommenteista.
5. Haas-talli. Magnussen keräsi pisteitä, mutta uskoisin että ilman Grosjeanin rangaistusta ja ylipäätään Q1:n nopeimman kierroksen missaamista molemmat autot olisivat olleet pisteillä. Grosjeanhan ajoi lopussa ihan Red Bullien kyytiä, toki kierroksella ohitettavana.
Flop 5:
1. Kimi Räikkönen. Jälleen valtava ero tallikaveriin verrattuna, vaikkakin osatekijä oli tallin epäonnistunut taktiikka. Mutta vauhti oli surkeaa silloinkin kun oli hyvät kumit alla. Jos auto ei miellytä, siihen pitää sopeutua. Kysyköön vaikka Vetteliltä tai Alonsolta. Tuo ajotyylin sopeuttaminen on eräs tärkeimmistä jutuista, joka erottaa hyvät huipuista.
2. Valtteri Bottas. Amatöörimäinen virhe, eli komeat piruetit turva-auton takana. Pisteet siitä, että kierrosajat olivat suunnilleen Hamiltonin luokkaa ja jälkikäteen myönsi että teki vain ajovirheen. Mutta ei sitä maailmanmestaruutta näin hommata. Jos mestaruus jää kiinni tämän kisan piste-erosta Hamiltoniin verrattuna, niin varmasti harmittaa.
3. Antonio "Kimin korvaaja" Giovinazzi. Ikävä virhe, joka jää helposti mieleen, mutta olisi toki voinut sattua kenelle tahansa muullekin. Mutta ei niitä näyttöjä tällä tavalla anneta.
4. Lance Stroll. Rahalla ei voi ostaa hahmotuskykyä. Hyvä että Perez ei saanut rangaistusta eikä erityisemmin kärsinyt kontaktista.
5. Tuomaristo. Vähän turhan tiukkaa rangaistuspolitiikkaa aika-ajoissa, vaikkakin toki tapaus Bianchi on muistissamme. Samoin Vettelin lähtöruutuhässäkän painaminen villaisella. No ehkä se johtui siitä että HAM sai joka tapauksessa paremman lähdön.
Kisan Hannu Hanhi: Carlos Sainz. Lähti kisaan riskitaktiikalla, joka ei toiminut, mutta ei kolaroinut autoaan ja hyötyi turva-autosta ja päätyi lopulta pisteille.
Kisan säälipisteet: Jolyon Palmer. Toinen viikonloppu peräkkäin kun kaikki menee päin sanonko mitä, ja itsestä riippumattomista syistä. Olisi päässyt Q2:seen jos ei olisi tullut tuplakeltaisia saatikka rangaistusta.