Trullinkaasu
Well-known member
En saa, ihan muista jutuista saan kiksejä. Jos ulkona on kova myrsky ja ukkonen, totean vain, että 'aha, siellä ukkostaa ja myräkkä on kova'.
Oltiin kuudennella luokalla ja tehtiin luokkaretki muutamaks päiväks Sotkamoon. Illalla tuli ukkonen siihen liki ja se jylläs koko yön siinä meidän mökkien päällä kun ei päässyt viereisestä vaarasta yli. Aamulla ukoilman tauottua mentiin tutkimaan vahinkoja, oli kuus puuta ukonilma lyöny pillun päreiks siitä ihan muutaman sadan metrin alueelta. Se oli parsas ukonilma ikuna jonka oon nähny.Paras ukkonen mitä ikänä olen nähnyt oli vajaat kymmenen vuotta sitten Kajaanissa. Suomessa oli "ukkoskesä" tuolloin ja sain seurata yön aikana paikalle saapunutta ukkosta. Tais olla loppukesää vielä, joten Kajaanin korkeudellakin yöt oli pimeitä. Järjettömän valo- ja äänishown taivas esitti ja sitä kesti MONTA tuntia.
:thumbup:
Joo, äkkiseltään vois sanoa, että näytänohjaimeen lisää muistia ja 32-bittinen värikartta käyttöön 8-bittisen sijaan, mutta eiköhän toi aito kuva tosiaan ole.:thumbup:
Huh, maisema on kuin maalarin siveltimestä. Ei uskoisi valokuvaksi. Ei varsinkaan käsittelemättömäksi.
En saanut isoa kuvaa auki.
Näytä liitetiedosto 9481
Jopas, pilvihän on kuin huovutettua villaa.:thumbup:
Huh, maisema on kuin maalarin siveltimestä. Ei uskoisi valokuvaksi. Ei varsinkaan käsittelemättömäksi.
En saanut isoa kuvaa auki.
Näytä liitetiedosto 9481
Kyllä tällä romullakin pitäisi kuva näkyä suunnilleen sellaisena kuin on tarkoituskin.Joo, äkkiseltään vois sanoa, että näytänohjaimeen lisää muistia ja 32-bittinen värikartta käyttöön 8-bittisen sijaan, mutta eiköhän toi aito kuva tosiaan ole.
Mitä hemmettiä.Uuden Suomen tuore juttu näistä.
Mielenkiintoisia pilviä nuo asperatukset.Mitä hemmettiä.
Tässä herää kysymys, että mikä on muuttunut äkisti jos noita pilvimuotoja ei ole ennen esiintynyt lain. Ja nyt niitä on artikkelin mukaan yht'äkkiä ympäri maailmaa.
Varsin outoa. Eikö?
Mielestäni olen joskus 15-20v sitten nähnyt jotain tuon tapaisia mutta varmaks en mene sanomaat. Ei kumminkaan ihan tollasilla sekavilla väriefekteillä, jotka varmaan johtuu kuvaustekniikasta.Tämä uusi pilvityyppi asperatus on kyllä aika pelottavan makeen näköinen!
Huhhuh! Mahtavia.Täältä löytyy hienoja kuvia erikoisemmista pilvistä, kohdasta Natural Phenomena Section.
edit. Esimerkiksi mammatus-pilvet (mitä lienevät suomeksi) on aika jännän näköisiä:
Näytä liitetiedosto 9568
Jos tollasia mammatuksia tai asperatuksia sattuisi näkemään niin vois melkein ruveta pelottamaan.Huhhuh! Mahtavia.
Kokeilin piruuttani miltä se mun panoraamakuva näyttää jos tummentaa ja lisää kontrastia taivaaseen. Aika jylhältä näyttää (ainakin käsittelemättömään verrattuna):Kyllä noissa ainakin asperatuksen piirteitä oli ainakin maallikon silmään noissa kuvissasi.
Älä vaan koske kuvakylläisyyssäätöihin, tai näkyy neutronipilvi.Jos tollasia mammatuksia tai asperatuksia sattuisi näkemään niin vois melkein ruveta pelottamaan.
Kokeilin piruuttani miltä se mun panoraamakuva näyttää jos tummentaa ja lisää kontrastia taivaaseen. Aika jylhältä näyttää (ainakin käsittelemättömään verrattuna):
Näytä liitetiedosto 9570
Vielä jos muuttelisi värejä niin alkaisi tulla kivasti pelottavuusaspektia mukaan.