Valkoinen Barbaari
New member
- Liittynyt
- 4.10.2016
- Viestit
- 4
Olisi kiinnostavaa keskustella Formula 1:n kilpailustrategioista. Eli yleistä keskustelua kaikenlaisista tallien kisaviikonlopun strategisista päätöksistä liittyen mm. rengasvalintoihin, millä renkailla vedetään Q2, millä renkailla kisa ja millä kierroksilla käydään varikolla. Tässä esimerkiksi muutama ajatus, mitä voi spekuloida:
1. Onko 11. lähtöruutu joissain kisoissa jopa parempi kuin 10., koska Q3:een menijät joutuvat lähtemään Q2-renkaalla?
2. Mersulla on havaittavissa epävarmuutta VSC ja SC tilanteissa? Hamilton jätettiin ulos Kiinassa turva-auton aikana ja Itävallassa VSC:n aikana, Bottas jätettiin ulos Britanniassa, Saksassa sählättiin (vaikka kaksoisvoitto tulikin) ja Unkarissakin olisi ehkä ollut parempi ottaa Bottas varikolle toisen VSC:n aikana.
3. Onko Red Bullin lähestymistapa maksimoida voiton todennäköisyys ottamalla isoja riskejä? Muilla pistesijoilla ei ole niin väliä, kun valmistajien kolmas sija on melkein varma. Esim. Kiinan tuplapitstoppi välittömästi turva-auton tullessa, Verstappenin aikainen intermediate-kokeilu Saksassa.
Itse olen seurannut jo jonkin aikaa mielenkiinnolla juuri tätä strategiapuolta ja olen kirjoitellut omalle sivustolleni aiheesta (melko teoreettisia) kirjoituksia. Oma sivustoni löytyy täältä, jos kiinnostaa: f1strategyblog.wordpress.com
1. Onko 11. lähtöruutu joissain kisoissa jopa parempi kuin 10., koska Q3:een menijät joutuvat lähtemään Q2-renkaalla?
2. Mersulla on havaittavissa epävarmuutta VSC ja SC tilanteissa? Hamilton jätettiin ulos Kiinassa turva-auton aikana ja Itävallassa VSC:n aikana, Bottas jätettiin ulos Britanniassa, Saksassa sählättiin (vaikka kaksoisvoitto tulikin) ja Unkarissakin olisi ehkä ollut parempi ottaa Bottas varikolle toisen VSC:n aikana.
3. Onko Red Bullin lähestymistapa maksimoida voiton todennäköisyys ottamalla isoja riskejä? Muilla pistesijoilla ei ole niin väliä, kun valmistajien kolmas sija on melkein varma. Esim. Kiinan tuplapitstoppi välittömästi turva-auton tullessa, Verstappenin aikainen intermediate-kokeilu Saksassa.
Itse olen seurannut jo jonkin aikaa mielenkiinnolla juuri tätä strategiapuolta ja olen kirjoitellut omalle sivustolleni aiheesta (melko teoreettisia) kirjoituksia. Oma sivustoni löytyy täältä, jos kiinnostaa: f1strategyblog.wordpress.com