Kilpamoottoripyöristä...

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Prätkäpuolella MotoGp Ducati on käyttänyt nelipyttyisessä 90 asteen moottorissaan kahta erilaista kampiakselia. Ilmeisesti kuljettajat haluavat ajaa moottorilla, joka antaa teho- tai vääntöpulssit mahdollisimman harvoin jotta rengas toimii paremmin. Moottori toimii silloin kuin kaksipyttyinen. Kampiakseli on kyllä kolmella laakeripisteellä mutta kaikkien kiertokankien laakeripiste on samalla linjalla. Silloin sytytykset tapahtuu:
0, 450, 0, 450
720, 1170, 720, 1170
jne. Tuollainen kampiakseli vaatii vastapainon.

Tehoa on saatu paremmin irti sellaisella kampiakselilla jossa crankpinien väli on ollut 180 astetta. Tällä kampuralla sytytytkset tapahtuu tasaisemmin:
0, 90, 360, 450,
720, 810, 1080, 1170
jne.

Kuka viitsisi selittää tuota renkaan toimintaa syvällisemmin.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Silloin kun Honda kokeili erilaisia kampiakseleita NSR 500:ssa, syyksi "big bang"-akselin käyttöön mainittiin, että kun voimapulssit tulevat harvemmin takarenkaalle, on kumilla paremmin aikaa tarttua niiden välillä taas uudelleen asvalttiin. Jos voimaa tulisi koko ajan, olisi pito ollut huonompi. Samasta syystä esim. yksipyttyiset nelitahtiset supermono-RR-kilpurit ovat radalla nopeampia kuin niiden suhteellisen vaatimaton teholukema antaisi ymmärtää.
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Ymmärrettävä selitys Kokkis!

Ilmeisesti ABS on kielletty sekä myös sutimisenesto?
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Ei kai ne kiellettyjä ole, mutta ainakin aikaisemmin ongelma oli siinä, että tekniikka oli liian hidasta eikä pystynyt reagoimaan riittävän nopeasti. Tulee tietysti huomata, että harjaantuneissa sormissa ja ranteissa on herkempi tunto ja toiminta kuin nilkoissa, jolloin hallinta on vastaavasti täsmällisempää kuin autoissa. Rossit ja doohanit ajavat vielä toistaiseksi paremmin kuin tietokone. Sen sijaan katufillareissa abs toimii, ja joissain tehokkaammissa vehkeissä rajoitetaan tehoja sytytystä muuttamalla pienillä vaihteilla hallittavuuden helpottamiseksi.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kokkis sanoi:
Ei kai ne kiellettyjä ole, mutta ainakin aikaisemmin ongelma oli siinä, että tekniikka oli liian hidasta eikä pystynyt reagoimaan riittävän nopeasti.


Aikaisemmin? Eli milloin? 80-luvulla? Tarkoitat nyt kenties bittivehkeiden hitautta vai kenties jotain muuta ?

joissain tehokkaammissa vehkeissä rajoitetaan tehoja sytytystä muuttamalla pienillä vaihteilla hallittavuuden helpottamiseksi.
Paitsi sytytystä, niin myös tietysti polttoaineen suihkutusta säädellään jotta TC (Traction Control) saadaan toimimaan. Eurosportin lähetyksissä on mainittu myös moottorijarrutusefektin minimoiminen antamalla kahdelle sylinterille hieman bensaa jarrutuksen aikana.

Eli tekniikaltaan MotoGP-luokassa käytettävät moottorit (mm. pneumaattiset venttiilit) ja pyörät eivät häpeä laisinkaan esim. F1-autojen rinnalla.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
F1 moottori 3l ,900hv eli aika tarkkaan 300hv/l. Motogp moottori hiukan alle Litran ja tehoa ei ole "kuin" 220hv,luulis pienemmästä koneesta saatavan enemmän tehoa suhteessa suurempaan.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
F1 moottori 3l ,900hv eli aika tarkkaan 300hv/l. Motogp moottori hiukan alle Litran ja tehoa ei ole "kuin" 220hv,luulis pienemmästä koneesta saatavan enemmän tehoa suhteessa suurempaan.
Saadaan enemmän, mutta ei haluta ottaa, koska halutaan mieluummin laaja vääntöalue kuin piikikäs kone. Kai se on ymmärrettävää, koska mm. rengaspinta-ala tienpintaan on huomattavasti pienempi kuin F1-autolla.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Luulis nyt kuskien haluavan 300+ hv ainakin suorille.. Mutkissa ajoa voidaan kontrolloida esim luistonestolla ja vastaavilla systeemeillä.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
bigbear sanoi:
Luulis nyt kuskien haluavan 300+ hv ainakin suorille.. Mutkissa ajoa voidaan kontrolloida esim luistonestolla ja vastaavilla systeemeillä.
Toki suorien päihin niitä tehoja kaivattaisiin, mutta kun mutkat on tärkeitä myös. Siinä ei paljoa TC auta jos mutkasta lähdettäessä ei vääntöä löydy kun tehot on siellä jossain ylhäällä.
 

O.G

Member
Liittynyt
29.12.2003
Viestit
21
"off-topic"

Onko niin että F1 auto voittaa motoGP pyörät kierros ajoissa?? Veikkaisin ainakin..
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Re: "off-topic"

O.G sanoi:
Onko niin että F1 auto voittaa motoGP pyörät kierros ajoissa?? Veikkaisin ainakin..
F1-auton aerodynaaminen ja varmaan mekaaninenkin pito on sen verran parempi kuin MotoGP-pyörässä, että kierrosajat eivät ole vertailukelpoisia. Mutta silti MotoGP on parempaa katsottavaa :D
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Juu, ainankin Mugello on yhteinen rata Motoille ja F1:lle ja kyllä ykkösten kierrosajat ovat jopa kymmeniä sekunteja parempia. Kiintoisaa kuitenkin että Ducatin huippunopeusennätys Mugellolla on hieman parempi kuin F1:sten vaikka Ducce tulee viimeisestä mutkasta lähes 100km/h hitaammin pääsuoralle. Ei siis liene epäselvyyttä kummat laitteet kiihtyvät paremmin, tosin sekin johtuen lähinnä ykkösten suuresta ilmanvastuksesta.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Juoni sanoi:
Juu, ainankin Mugello on yhteinen rata Motoille ja F1:lle ja kyllä ykkösten kierrosajat ovat jopa kymmeniä sekunteja parempia. Kiintoisaa kuitenkin että Ducatin huippunopeusennätys Mugellolla on hieman parempi kuin F1:sten vaikka Ducce tulee viimeisestä mutkasta lähes 100km/h hitaammin pääsuoralle. Ei siis liene epäselvyyttä kummat laitteet kiihtyvät paremmin, tosin sekin johtuen lähinnä ykkösten suuresta ilmanvastuksesta.
Olisi mielenkiintoista nähdä jotain faktaa tuosta Ducatin paremmasta huippunopeudesta Mugellossa. Mutta jos näin todellakin on, johtunee se juuri F1-auton suuremmasta downforcesta ja sitä kautta ilmanvastuksesta. Tosin tämä sama vastus sitten saakin aikaan sen, että koko kierros mutkineen mennään huomattavasti moottoripyöriä kovempaa.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
http://www.ducati.com/racing/home_news_popup.jhtml?newsId=17920
Barcelonassa ajeltiin viime keväänä kovempia huippunopeuksia kuin hornuloilla. Tuosta yritin silloin etsiä tietoa ja jos oikein muistan niin samassa mutkassa hornula jarruttaa 50 metrin päässä ja pärrä 200 metrin päässä. MotoGP pyörillä G-voimat liikkui yhden ja kahden välillä, eikös formula pääse jarrutuksissa jopa päälle viiden?
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Re: Re: "off-topic"

Apa_02 sanoi:
F1-auton aerodynaaminen ja varmaan mekaaninenkin pito on sen verran parempi kuin MotoGP-pyörässä, että kierrosajat eivät ole vertailukelpoisia. Mutta silti MotoGP on parempaa katsottavaa :D

Tostakin voi olla montaa mieltä. :alppu:


Varsinkin vuonna 2005! :ahem:
 

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Re: Re: Re: "off-topic"

Joni sanoi:
Tostakin voi olla montaa mieltä. :alppu:


Varsinkin vuonna 2005! :ahem:
Jos lajeiksi otetaan RR ja F1, niin ekaks haluan kattoa piikkikisoja, 2:ks puolikkaita. Kolmanneksi "laittomin säännöin". tai ei ainakaan reilunpelinsäännöin luotua MotoGP:tä ja viimeiseksi jää bernien F1-show :wink:
 

Juoni

Member
Liittynyt
14.6.2004
Viestit
16
Sijainti
Helsinki, Finland
Re: Re: Re: Re: "off-topic"

mun sanoi:
Jos lajeiksi otetaan RR ja F1, niin ekaks haluan kattoa piikkikisoja, 2:ks puolikkaita. Kolmanneksi "laittomin säännöin". tai ei ainakaan reilunpelinsäännöin luotua MotoGP:tä ja viimeiseksi jää bernien F1-show :wink:
Siis mitä kieroa MotoGP:n säännöissä on???
 
Ylös