Prätkäpuolella MotoGp Ducati on käyttänyt nelipyttyisessä 90 asteen moottorissaan kahta erilaista kampiakselia. Ilmeisesti kuljettajat haluavat ajaa moottorilla, joka antaa teho- tai vääntöpulssit mahdollisimman harvoin jotta rengas toimii paremmin. Moottori toimii silloin kuin kaksipyttyinen. Kampiakseli on kyllä kolmella laakeripisteellä mutta kaikkien kiertokankien laakeripiste on samalla linjalla. Silloin sytytykset tapahtuu:
0, 450, 0, 450
720, 1170, 720, 1170
jne. Tuollainen kampiakseli vaatii vastapainon.
Tehoa on saatu paremmin irti sellaisella kampiakselilla jossa crankpinien väli on ollut 180 astetta. Tällä kampuralla sytytytkset tapahtuu tasaisemmin:
0, 90, 360, 450,
720, 810, 1080, 1170
jne.
Kuka viitsisi selittää tuota renkaan toimintaa syvällisemmin.
0, 450, 0, 450
720, 1170, 720, 1170
jne. Tuollainen kampiakseli vaatii vastapainon.
Tehoa on saatu paremmin irti sellaisella kampiakselilla jossa crankpinien väli on ollut 180 astetta. Tällä kampuralla sytytytkset tapahtuu tasaisemmin:
0, 90, 360, 450,
720, 810, 1080, 1170
jne.
Kuka viitsisi selittää tuota renkaan toimintaa syvällisemmin.