Kilpamoottoripyöristä...

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
bigbear sanoi:
Luulis nyt kuskien haluavan 300+ hv ainakin suorille.. Mutkissa ajoa voidaan kontrolloida esim luistonestolla ja vastaavilla systeemeillä.
Pyörät sutivat nytkin suurimman osan pitkistä suorista, ei kai siinä enää lisää tehoa tarvita?

edit. lisäksi kolmella pienimmällä vaihteella ei käytetä täysiä tehoja.
 
Viimeksi muokattu:

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Re: Re: Re: Re: Re: "off-topic"

Juoni sanoi:
Siis mitä kieroa MotoGP:n säännöissä on???
Ennen RR:n 500-luokassa oli maximikoko kuten nimikin sanoo 500cc. Tämä oli niin neli-, kuin kaksitahtisille. Nyt MotoGP-luokassa tuo 500cc:n koko jätettiin kaksitahtisille ja nelareille sallitaan 990cc:n koko. Ymmärrän että turhaa työtä tekeville nelareille annetaan tasoitusta, mutta nyt tasoitusta ei annettu reilulla tavalla vaan tosi törkeästi.
Erikseen ajettuina 2-tahtisella ajetaan jopa samoja kierrosaikoja, mutta kisatilanteessa ei käytännössä puolta pienemmällä ei ole mitään mahdoillisuuksia ja siitä johtuen 2-tahtiset ovat tarkoituksellisesti hävitetty luokasta. Kysymys ei ole mistään päästöistä sillä yhtä puhtaita/paskasia ne on kisanelaritkin, vaan kysymys on kaupallisista syistä.
Onhan nyt selostajien hieno kehua ettei 2-tahtisilla pääse mihinkään, mutta silloin unohdetaan tietenkin nämä KIEROT säännöt.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mä en kyllä lainkaan nyt käsittänyt, että miten tuo nelarien suosiminen itse kisaamiseen vaikuttaa. Jos valmistajat tekevät mielummin nelitahtisia (näin ymmärsin kun kaupallisuuteen viittasit) niin miksi siellä niitä kakstahtisia pitäisi mukana ajattaa? Kenen tappio se on, ettei niitä ole radalla?

Henk. koht. tykkään noista nelareista enemmän, ihan vaan siksi että ne kuulostaa mun korvaan paremmalta:rolleyes:
 

mun

Active member
Liittynyt
20.4.2004
Viestit
39
Bobakki sanoi:
Mä en kyllä lainkaan nyt käsittänyt, että miten tuo nelarien suosiminen itse kisaamiseen vaikuttaa. Jos valmistajat tekevät mielummin nelitahtisia (näin ymmärsin kun kaupallisuuteen viittasit) niin miksi siellä niitä kakstahtisia pitäisi mukana ajattaa? Kenen tappio se on, ettei niitä ole radalla?

Henk. koht. tykkään noista nelareista enemmän, ihan vaan siksi että ne kuulostaa mun korvaan paremmalta:rolleyes:
Olet oikeassa, ei nelarien suosiminen kisaamiseen vaikuta. Hyviä kisoja saadaan aikaan niin vakioluokissa, kuin myös viimesilleen viritetyissä luokissa oli konetyyppi ihan mikä hyvänsä.
Niinpä, miksi valmistajat tekevät mieluummin nelareita? Niistä he saavat enemmän rahaa kassaan ja arvaat keneltä se on pois.
Valitettavasti kaikkia ei nelareiden äänet miellytä. Koska nelareiden äänet kantautuvat kauemmaksi, niin ratojen ympäristölupia on yhä vaikeampi saada.

En jaksa alkaa aiheesta enää paasata, mutta pari vuotta sitten tuntui ettei muita asiasta kiinnostuneita kirjoittajia juuri Suomessa ollut, niin tuntui että oli pakko jotain yrittää. Nyt muitakin alkaa olemaan, erityisesti kun ovat nelareita kokeilleet ja laskuja maksaneet, niin voi pappa alkaa hiljentymään.

http://www.250info.net/vastine.rtf
Tuosta linkistä löytyy aikoinaan kirjoittamani vastine VM:n karting-juttuun. Kirjoitustani ei tietenkään julkaistu, mutta Malisen vastauksesta kartingkauppiaille huomasi että tuokin oli luettu, on kuulemma joitakin jotka eivät hyväksy kuin kaksitahtiset. Se on ainakin omalta osalta väärä arvaus, sillä mulla on vain yksi 2-tahtimoottori ja muut ovat nelareita. Kummassakin mootorityypissä on omat hyvät ja huonot puolensa.

Tätä vieläkin käynnissä olevaa kaksitahtisten järjetöntä tappamista en vain hyväksy! :mad_old:
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Hyvä esimerkki 2tahtisten käytöstä on mielestäni perämoottorit ,joissa SELVA on saanut tehtyä 2t moottorin jonka kulutus on jopa pienempi kuin vastaavan nelarin ja päästötkää ei ole ongelma!

HIUKAN OT:

Miksei 2tahti dieseleitä suosita enemmän?
 

aito_vale

Well-known member
Liittynyt
4.5.2004
Viestit
60
Sijainti
Suomi
mun, hyvä kirjoitus oli tuossa vastineessasi, samoja asioita olen pähkäillyt itsekin.

Häiritsi se minuakin, kun RR:ssä siirryttiin 500cc luokasta motogp luokkaan.
Siirtymävaiheessahan ajettiin molemmilla koneilla ja silloin vielä kaksitahtisella pärjäsi yllättävän hyvinkin mukana, nimenomaan aika-ajoissa, kuten mainitsitkin.
huippunopeudessa 500:t jäi lähes puolta suuremmille nelareille, mutta jarrutusmatkoissa ja ennenkaikkea mutkanopeuksissa voittivat nelareita.

Kartingissa touhu ihmetyttää vielä enemmän. (nelareihin siirtyminen)
Pienikokoiseksi kartingmoottoriksi nimenomaan sopisi paremmin kaksitahtinen.
Hintakin on tosiaan varmaan puolet edullisempi.

Oltiin verrattu ja moitittu tiheää huollontarvetta kaksitahtiselle koneelle. esim. oli juuri 100cc ICA ja FA luokkien moottorit.
No nämä tosiaan kiertää sen noin 19000rpm. ja tarvitsee huoltoa useasti, mutta kuten sanoit, ei se F1 moottorikaan kovin motaa sataa kilometriä kestä ja on viritysasteeltaan samaa luokkaa.

Tähän nelarivertaukseen voisi ottaa nykyään erittäin suosituksi tulleet 125cc ns. "herrasmies" koneet esim. Rotax max ja vaikkapa Iamen Leopard.
Ne ei ole niin korkealle viritettyjä ja myös ne saa "napista" käymään, eikä huollontarve ole kovin suuri. (koko kesän voi ajella huoletta, kunhan välillä bensaa muistaa lisätä)

Tehoja on ainakin Rotaxissa rajoitettu kierrosrajoittimella noin 13800-14000rpm.
Ilmoittavat tehoksi 21Kw .
No ainakin sillä pärjää helposti puolta suuremman ja kalliimman SA250 kanssa...

se kunnon vale
 
Ylös