Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Heikko vässykkähän se on ollut koko kauden, kuten oli edelliskauden Hamiltonia vastaan, joka on kuitenkin aivan eri kaliiberin kuljettaja.
Joka on varsinainen sonni.

Jos ohittaminen olisi yhtä vaikeaa kuin 2007-2008, Massakin saattaisi vaikuttaa vielä huippukuskilta, on meinaan viime aikoina melko usein ollut Alonson edellä aika-ajoissa.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miksi ihmeessä tekisi sellaisen tarjouksen, jota ei voi hyväksyä?
Et ole tainnut paljon sopimusneuvotteluita käydä? Onko sulla tapana hyväksyä potentiaalisen työnantajan ensimmäinen tarjous? Tai autokauppiaan ensimmäinen tarjous?

Kysehän on siis neuvotteluiden aloituspisteen määrittämisestä. Aluksi molemmat määrittävät oman aloituspisteen ja siitä aletaan sitten neuvottelemaan sillä ajatuksella, että jossain välimaastossa kohdataan. Näin siis tilanteessa, jossa kumpikaan ei ole ns. epätoivoinen (ja toinen siitä tietoinen).
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Et ole tainnut paljon sopimusneuvotteluita käydä? Onko sulla tapana hyväksyä potentiaalisen työnantajan ensimmäinen tarjous? Tai autokauppiaan ensimmäinen tarjous?

Kysehän on siis neuvotteluiden aloituspisteen määrittämisestä. Aluksi molemmat määrittävät oman aloituspisteen ja siitä aletaan sitten neuvottelemaan sillä ajatuksella, että jossain välimaastossa kohdataan. Näin siis tilanteessa, jossa kumpikaan ei ole ns. epätoivoinen (ja toinen siitä tietoinen).
Ok, asia ymmärretty. Juu, en ole paljon käynyt sopimusneuvotteluita. Potentiaalisen työnantajan tarjouksen hyväksyin 18v sitten välittömästi. Autokauppiaan tarjousta ja F1-sopimusta lienee turha vertailla? Mut ei kai tästä tämän enempää :wink:
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Nyt kun tätä Kimi/RB-tilannetta on vähän enemmän miettinyt, on tullut se fiilis, että Kimi olisi Red Bullille tärkeämpi kuin Red Bull Kimille.

Ensinnäkin vaikka joku voisi ajatella, ettei Vettelille haluta kovaa haastajaa, on se kuitenkin ainoa tapa pitää Vettel ns. hereillä ja edelleen kovalla kehityskäyrällä. Webber on sentään pystynyt vähän tuomaan miehelle painetta, mutta jos ensi kaudella rinnalla on Ricciardo, lienee aika selvää, ettei Vettelin paljoa tarvitsisi puristaa pysyäkseen tallin sisällä ylivoimaisena ykkösenä. Kolmin- tai mahdollisesti jopa nelinkertaisena maailmanmestarina ja Ricciardo tallikaverina, voi vaara olla, että mies ikäänkuin laiskistuu, eikä ole pakotettu kehittymään. Sen sijaan jos rinnalla on Kimin tasoinen kuski, joutuu Vettelkin tekemään hartiavoimin töitä kaikilla osa-alueilla, jotta pysyisi edelleen ykkösenä. Luulisi, että tämä nähtäisiin tallissa tavoiteltavana asiana. Ja en millään usko, että Vettel olisi Kimin tuloa vastaan. Sebastianin itseluottamus on varmasti niin korkealla kuin se kenelläkään urheilijalla voi olla, eikä hänen ajatusmaailmassaan varmasti ole mitään epäilystä siitä, etteikö hän olisi Kimiä parempi. Ja vielä tallin näkökulmasta yhtälössä on tietenkin valmistajien mestaruus, jonka osalta ei ole mitään epäilystä siitä, etteikö Kimi toisi lähes kaksi kertaa enemmän pisteitä kuin Ricciardo (tosin välillä varmasti Vettelin kustannuksella).

Kimille sen sijaan Red Bull olisi toki ajamisen ja menestymisen kannalta todennäköisesti parempi vaihtoehto, mutta olen aika varma, että nimenomaan tässä vaiheessa uraa ja tuon ikäisenä Kimin vaakakupissa painaa aika paljon myös muut asiat, jotka uskoisin Lotuksen tarjoavan ihan eri tasolla kuin Red Bull. Kupletin juoni on siis se, että Lotuksen kanssa Kimi voi varmasti aika pitkälle sanella ehtonsa, kun taas Red Bullille Kimin pitäisi olla valmis tekemään suhteellisen isojakin kompromisseja.

Kyse onkin siis siitä, kuinka suuri kunnianhimo Kimillä edelleen on voittoihin ja mestaruuksiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Webber on sentään pystynyt vähän tuomaan miehelle painetta, mutta jos ensi kaudella rinnalla on Ricciardo, lienee aika selvää, ettei Vettelin paljoa tarvitsisi puristaa pysyäkseen tallin sisällä ylivoimaisena ykkösenä. Kolmin- tai mahdollisesti jopa nelinkertaisena maailmanmestarina ja Ricciardo tallikaverina, voi vaara olla, että mies ikäänkuin laiskistuu, eikä ole pakotettu kehittymään.
Sitten taas jos muistellaan Mäkki aikoja, kun tallikavereina oli Hamiltton ja Alonso, ei tää niin päivänselvä juttu välttämättä olekkaan.

Se on selvää, että syystä tai toisesta ei ole Webber pystynyt lähellekkään samaan kuin Vettel, ois kiva tietää syyt. Välillä Webber väläytellyt, mutta vain väläytellyt.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sitten taas jos muistellaan Mäkki aikoja, kun tallikavereina oli Hamiltton ja Alonso, ei tää niin päivänselvä juttu välttämättä olekkaan.

Se on selvää, että syystä tai toisesta ei ole Webber pystynyt lähellekkään samaan kuin Vettel, ois kiva tietää syyt. Välillä Webber väläytellyt, mutta vain väläytellyt.
Webberille sattuu kaikenlaisia turhia tallivirheitä turhan paljon. Takkuisia kytkimiä ja irtoavia renkaita. Vettelin autorikot johtuu aina suorituskyvyn äärirajojen kohtaamisesta. Ottaako kuski enemmän irti autosta vai onko auton viritysaste kovempi?
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650
Webberille sattuu kaikenlaisia turhia tallivirheitä turhan paljon. Takkuisia kytkimiä ja irtoavia renkaita. Vettelin autorikot johtuu aina suorituskyvyn äärirajojen kohtaamisesta. Ottaako kuski enemmän irti autosta vai onko auton viritysaste kovempi?
Juu, ois kiva nähä jotain listaa teknisistä vioista ja huonoista starteista Vettelin ja Webberin välillä tilastoituna :D. Nyt on kyl väärässä ketjussa nää höpinät.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
On kyllä aika isostikin. Kumminkin Kimin kannattaisi kyllä siirtyä Red Bullille mutta riski on kyllä aika suuri tietyllä tavalla. Erityisesti asioiden alkaessa mennä väärin. Asioiden mennessä taas oikein Vetteliä voisi alkaa ärsyttämään tallikaverin kilpailullinen menestys, mutta tässä on huomioitava myös ajajien henkilökohtaiset välit.

Ne ovat olleet varmasti huonoimmillaankin paljon paremmat kuin Webberillä ja Vettelillä. Näin pienenä off-topicina Webber onnistui kyllä aina kauden 2010 päätöskisaan ja hänen ikiomaan Reutemannin tyyliin menetettyyn taisteluun saakka olemaan Vetteliä vastaan kilpailukykyinen.

2011 ja tämä kausi ovat menneet Aussilta sitten reippaasti huonommin. Viime kaudellakin ainakin keskikausi oli Markilta erittäin vahva, mutta muuten kausi oli varsin samaa. Näiden vuosien aikana on huomoitava myös Vettelin ja Webberin omat taistelut radallakin ja molempien ajajien tallimääräysten tottelemattomuudet oman edun tavoittelijoina. Takaisin asiaan.

Kimi kyllä tuo pisteitä ja voittoja tallille ja meno Red Bullille voi olla houkuttelevaa, mutta hänen pysyessään Lotusilla talli ainakin pysyisi moraaliltaan korkeana ja kyvykkäänä. Myös kilpailukykyisesti asiat olisivat paremmin. Boullierin tiimi on toki saavuttanut menestystä, mutta ollut myös erittäin ailahtelevainen taktiikkamokien ja virheiden ajalta jo ennen Kimiä.

No onneksi Kimin aikana ei koskaan ole vain vetäisty hommaa lekkeripeliksi ja laitettu kehitystyötä kahville tyyliin 2011 team leaderin etsijäntyön epäonnistuttua...:wall:. Sekin tallilla olisi taas todennäköisesti väistämättä edessä ilman todellista jättiyllätystä.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Gerard Lopez ylen mukaan Kimistä:
- Me tunnemme hänet hyvin ja hän tykkää olla tallissamme. Meidän täytyy vain todistaa hänelle, että hän saa täältä haluamansa paketin. Kun teemme sen, uskon että hän jää tänne, Lopez sanoi Autosportille.
Juuri näin olen itsekin miettinyt. Jos talli pystyy vakuuttamaan Kimille että ensi kauden auto tulee olemaan yhtä kilpailukykyinen kuin nyt, niin Kimi jää Lotukselle.

http://yle.fi/urheilu/lotus_aloittaa_neuvottelut_raikkosen_kanssa__han_tykkaa_olla_tallissamme/6725372
 

Ronttu

Well-known member
Liittynyt
12.3.2006
Viestit
650

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Ohan tuossa red bull hommassa myös riskinsä. Kaks mestaria samassa tallissa. Noh historia liene kertoo kaiken. Varsinki tuommoset persoonat, jotka tekee aika pitkälti radalla mitä huvittaa, niin kauan ko ei pelata mestaruuksista. Tokihan kimiki felipoa avusti ferrarilla aikoinaan, mutta tilanne oli jo ohi kimin kannalta. Mutta esim kauden alussa tämmmöset multi 21/12 yks jutut. Voin niin kuvitella, että esim kimiki varmasti tottelee :D

Ja seki että mitäs sitten jos kimi sattuis olemaan nopeampi pitkässä jjuoksussa? Vetteliä ei olla nähty vissi koskaan siinä tilanteessa että tiimikaveri ois nopeampi pitkässä jaksossa. Alkaako samanlainen kiukuttelu ko alonsolla hamiltonin kanssa. Ei muuta. Kuha jauhan paskaa. :D
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Veikkaan myös, että iso kanto kaskessa on Helmut Marko. Kaveri on niin uskomattoman rasittavan oloinen, että veikkaan hänen edustavan juuri sitä ihmistyyppiä, jota Kimin kaltainen kaveri ei voi sietää.

Juurihan se jossain haastattelussa linjasi, että uuden kuskin pitää tehdä valtavasti simulaattorityötä, tehdä 3-vuoden soppari ja palaveerata käsittämättömän paljon teknisen väen kanssa. Yritäpä saada Kimi mukaan tuohon yhtälöön... Ainoa mahdollisuus on se, että isoherra Dietrich jyrää Markon ja antaa Kimille tämän haluamat ehdot.

Kyllä se Lotarille jää, uskon minä nyt.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6407
Noh sopimuksen mitta nyt varmaan ole niin kriittinen ja kyllähän joka tallissa varmasti palaveerataan paljon teknisen väen kanssa. Mutta simulaattorityö. Mutta mitä hyötyä siittä olis kimillekään joka monen muun kuskin kanssa on sanonut tulevansa huonovointiseksi siittä. Mitä ne muuten testaa noilla simulaattoreilla?
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Juurihan se jossain haastattelussa linjasi, että uuden kuskin pitää tehdä valtavasti simulaattorityötä, tehdä 3-vuoden soppari ja palaveerata käsittämättömän paljon teknisen väen kanssa. Yritäpä saada Kimi mukaan tuohon yhtälöön... Ainoa mahdollisuus on se, että isoherra Dietrich jyrää Markon ja antaa Kimille tämän haluamat ehdot.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/07/1778813/red-bull-vaatii-kimilta-2-3-vuoden-sitoutumista

Maikkarin uutisessa kyllä sanottiin, että pitää olla saatavilla radan ulkopuolella simulaattorityöhön ja teknisiin palavereihin. 2-3 vuoden sitoutumista haettiin, jota uskoisin myös Kimin hakevan. En usko, että tuo simulaattorityö voi olla mikään este sopimukselle, jos kerran Räikkönen ei edes sitä pysty ajamaan. Onhan siellä Buemi sitä varten.
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Sportti.comia en lainaisi (en lukenut linkkiä). MSa:ssa sama stoori. Sen mukaan sopimus on enää pikkuasioista kiinni (mikäli ymmärsin oikein..).
Ei tuossa Msa:n jutussa millään tavoin annettu ymmärtää, että "sopimus olisi enää pikkuasioista kiinni". Päinvastoin, kerrottiin, että vielä kaikki on auki ja että harkinnassa ovat Kimi ja Toro Rosso -kuskit ja että päätös tehdään kesätauolla. Ja tuossakin viitattiin erittäin suureen määrään teknisiä palavereja.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Ei tuossa Msa:n jutussa millään tavoin annettu ymmärtää, että "sopimus olisi enää pikkuasioista kiinni". Päinvastoin, kerrottiin, että vielä kaikki on auki ja että harkinnassa ovat Kimi ja Toro Rosso -kuskit ja että päätös tehdään kesätauolla. Ja tuossakin viitattiin erittäin suureen määrään teknisiä palavereja.
Viimeisestä kappaleesta ymmärtäisin toisin. Joku oikeasti saksaa osaava voisi auttaa. Tai jos on tiedossa noheva kääntäjäohjelma.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Kimin ois parempi tehdä vähintään kolmen vuoden sopimus, ellei jopa pitempikin. Todennäköisesti RedBull on Kimin viimeinen talli. Kyllä sen ajamisen voi sitten lopettaa heti kun ei enää maistu. Ei siellä ole pakko rimpuilla.

Tota en jaksa uskoa, että Kimiltä vaadittaisiin simulaattorityötä, kun kerran siitä huono olo tulee. Joku jo totesi, että Buemi on sitä varten. Tekniset palaverit tuskin ovat Kimille mikään ongelma/rasite. Vähän itse yllätyin, kun Ossin haastattelussa Kimi oli yllättävän kiinnostunut autoonsa tehdyistä muutoksista ja muunmuassa jousien jäykkyyksistä.

Ja voihan Helmut Marko linjata vaikka mitä vaatimuksia, eri asia on sitten, mitä siellä sopimuspaperissa loppujenlopuks lukee :wink: Yllättävän vanha äijä muuten Helmut Marko, 70v jo mittarissa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös