Kimi Räikkönen - Born to win - kaudella 2013

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
– Ilman meitä Kimin F1-paluu olisi voinut olla erilainen. Voitko kuvitella, millaista olisi ollut, jos hän olisi tehnyt sopimuksen meidän sijaan Williamsin kanssa? Rakensimme kaiken Kimin ympärille.

– Jos hän olisi lopettanut uransa rallivaiheen jälkeen, Kimi Räikkönen olisi tänä päivänä unohdettu. Annoimme hänelle oikeat työkalut itseluottamuksen palauttamiseen, Boullier uskoo.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/10/1818510/raikkonen-f1-sarjan-kovapalkkaisin---olisi-unohdettu-ilman-meita

Olisihan tuo saattanut Williamssillakin ottaa osakilpailuvoiton viime vuonna. Eikä tainnut olla vain yksi kerta viime vuonna, kun täälläkin mainittiin, miten Kimi olisikaan Williamssilla pärjännyt hyvin, kun Pastori tupeksi...
 
Viimeksi muokattu:

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Kyllähän tästä alkaa p*skan maku jäädä suuhun. Kaipa tässä talli yrittää saada sponsoreita ja on annettava mielikuva, ettei tallin menestys ollut lähtevän tähtikuskin ansiota. No, eihän se sitä kokonaan ollutkaan, mutta puhuisiko kukaan Lotuksesta tähän malliin ilman Kimiä?

Räikkösellä oli ralliaikanaankin valtava fanipohja ja se seurasi Lotukselle. Suomen lippuja ja Kimi-banderolleja on olleet F1-katsomot täynnä, ei siellä niinkään Lotusta ole kannatettu.
 

molotow

Albiino Hottentotti
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
74
Sijainti
(00=[][]=00)
Nuo Lotuksen kommentit rupee oleen jo sellaista v*tun ripulipaskaa.. huh huh.
sietäs Kimin olla joo kiitolinen ettei se oo kokonaan unohdettu ja itseluottamuskin on kohonnut..:yuck: vaikka ei taida Kimi KIINOSTAA tuo paskanjauhaminen
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Lotus ratsastaa Räikkösen suosiolla. :wall: Mikä Lotus olisi, jos Räikköstä ei olisi? :doubtful:
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Lotus ratsastaa Räikkösen suosiolla. :wall: Mikä Lotus olisi, jos Räikköstä ei olisi? :doubtful:
Niinno. Siellähän se Grosjean on taas 4. ruudussa. Kuka osaa sanoa paljon tiimin kilpailukyvystä on Kimin ansiota?
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Niinno. Siellähän se Grosjean on taas 4. ruudussa. Kuka osaa sanoa paljon tiimin kilpailukyvystä on Kimin ansiota?
Tässähän ei oikeastaan ollut kyse kilpailukyvystä vaan tallin yleisestä näkyvyydestä ja suosiosta. Boullier on pahasti harhainen mikäli kuvittelee Kimin suosion johtuvan Lotuksella ajamisesta, eikä päinvastoin.

edit: Vaikka kyllähän Lotukselle pitää antaa hatunnosto siitä, että ovat ymmärtäneet oikein miten hyödyntää Räikkösen markkina-arvo. Eivät ole yrittäneetkään väkisin vääntää Kimiä perinteiseen F1-pilotin kiiltokuvapoikamuottiin. Sen sijaan ovat ottaneet huumorin keinoin kaiken irti eksentrisestä kuskistaan. Ei Kimillä ole valtavaa fanikuntaa siitä huolimatta että on niin muusta porukasta eroava, vaan juuri sen takia.
 
Viimeksi muokattu:

James Hunter

Well-known member
Liittynyt
20.7.2008
Viestit
281
Vaikka Räikkösen ongelmat aika-ajoissa johtuvat kaiketi renkaista niin huomionarvoista myös sekin että ajoi McLarenilla 21% kaikista kisoista nopeimman kierroksen ja Ferrarilla 30%. Lotuksella enää 8%. Huippuvuosina 2005 ja 2008 olivat prosentit 52% ja 55%.

Tietysti näitä on mahdoton yksi yhteen vertailla, autojen erilaisuuden vuoksi. Mutta ehkä Räikkönen oli hetkellisesti nopeampi nuorempana jos nyt on kyllä helvetin fiksu kisakuski.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Vaikka Räikkösen ongelmat aika-ajoissa johtuvat kaiketi renkaista niin huomionarvoista myös sekin että ajoi McLarenilla 21% kaikista kisoista nopeimman kierroksen ja Ferrarilla 30%. Lotuksella enää 8%. Huippuvuosina 2005 ja 2008 olivat prosentit 52% ja 55%.

Tietysti näitä on mahdoton yksi yhteen vertailla, autojen erilaisuuden vuoksi. Mutta ehkä Räikkönen oli hetkellisesti nopeampi nuorempana jos nyt on kyllä helvetin fiksu kisakuski.
Lotusaikakaudesta on hyvä huomioida se, että Lotarin taktiikat rakentuvat hyvin pitkälti paremman rengaskestävyyden varaan. Käydään vaihtamassa aikaisemmin, otetaan sitä kautta muutama sija. Tämä johtaa siihen, että kisan lopussa, kun nopeimmat kierrokset nykybensasäännöillä ajetaan, Kimillä on miltei aina vanhemmat renkaat, kuin muilla.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Vaikka Räikkösen ongelmat aika-ajoissa johtuvat kaiketi renkaista niin huomionarvoista myös sekin että ajoi McLarenilla 21% kaikista kisoista nopeimman kierroksen ja Ferrarilla 30%. Lotuksella enää 8%. Huippuvuosina 2005 ja 2008 olivat prosentit 52% ja 55%.

Tietysti näitä on mahdoton yksi yhteen vertailla, autojen erilaisuuden vuoksi. Mutta ehkä Räikkönen oli hetkellisesti nopeampi nuorempana jos nyt on kyllä helvetin fiksu kisakuski.
On muistettava, että Kimin Mclaren-aikoina autojen erot olivat suuremmat vapaampien sääntöjen johdosta, joten aika-ajoissa joku kympän virhe sinne tänne ei tuntunut missään. Nyt tuntuu. Kimi on viimeksi dominoinut tallikaveriaan aika-ajoissa (koko kausi huomioonottaen) joskus 2000-luvun puolivälissä, joten aika selkeä johtopäätös on, että Kimi on keskinkertainen aika-ajaja ja erinomainen kilpa-ajaja.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Sehän nähdään sitten taas kilpailussa.
Joo onhan se yksi parhaista kisapituudella.

Mua muuten ihmetyttää kuinka joskus puhutaan, että kuski muovaa ajotyyliään autoon tai renkaisiin sopivaksi. Kuitenkin samoilla kuskeilla samat ongelmat vuodesta toiseen (silloin kuin renkaat mahdollistaa ongelmat). Kimi ei saa renkaitaan tarpeeksi nopeasti lämpimiksi parasta tulosta varten aika-ajoissa. Massa ei osaa säästellä takarenkaitaan kisassa ja ne kuluvat ja paukkuvat. Webber ei saa parasta irti pehmeistä renkaista. Hamiltonin renkaat kuluvat tallitoveriaan nopeammin, vaikka pitäisi venyttää stinttiä. Button ei saa aina renkaitaan lämpiämään...

Miksi siis näin, eikö näiden kuskien ajokyvyt pitäisi olla ylivertaiset (maailman parhaat) ja siksi sopeutuminen kulloiseenkin tilanteeseen pitäisi sujua?
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Joo onhan se yksi parhaista kisapituudella.

Mua muuten ihmetyttää kuinka joskus puhutaan, että kuski muovaa ajotyyliään autoon tai renkaisiin sopivaksi. Kuitenkin samoilla kuskeilla samat ongelmat vuodesta toiseen (silloin kuin renkaat mahdollistaa ongelmat). Kimi ei saa renkaitaan tarpeeksi nopeasti lämpimiksi parasta tulosta varten aika-ajoissa. Massa ei osaa säästellä takarenkaitaan kisassa ja ne kuluvat ja paukkuvat. Webber ei saa parasta irti pehmeistä renkaista. Hamiltonin renkaat kuluvat tallitoveriaan nopeammin, vaikka pitäisi venyttää stinttiä. Button ei saa aina renkaitaan lämpiämään...

Miksi siis näin, eikö näiden kuskien ajokyvyt pitäisi olla ylivertaiset (maailman parhaat) ja siksi sopeutuminen kulloiseenkin tilanteeseen pitäisi sujua?
Ehkä ajotyyli on verrattavissa ihmisen käsialaan. Kerran sen opittuaan tyyliä on hyvin vaikea, ellei peräti mahdotonta muuttaa merkittävästi.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Vaikka Räikkösen ongelmat aika-ajoissa johtuvat kaiketi renkaista niin huomionarvoista myös sekin että ajoi McLarenilla 21% kaikista kisoista nopeimman kierroksen ja Ferrarilla 30%. Lotuksella enää 8%. Huippuvuosina 2005 ja 2008 olivat prosentit 52% ja 55%.
Nykyään tuo kisan nopein kierros on otettavissa melkein millä tahansa autolla, jos käy syystä tai toisesta hakemassa uudet renkaat lopussa.

Esimerkiksi viime kisassa Singaporessa jopa Caterhamilla olisi ollut saumat ajaa kisan nopein. Ajoivat Q1:ssä pari kymppää kovempaa kuin Vettelin nimiin jäänyt kisan nopein.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Täytyy muistaa, että sekin hyvä puoli Lotuksen renkaankulutuksessa on, että voidaan tulla ekana sisään ja silti renkaat riittää vähintään yhtä pitkään kuin muilla samalla taktiikalla myöhemmin sisään tulevilla.

Katos nykyään se, joka pysähtyy ensimmäisenä voittaa varikkopysähdyksissä. Syy tietysti, että uusilla renkailla pääsee kovempaa kun se toinen niillä jo kuluneilla. Tietysti riippuu mihin väliin tippuun.

Eli sanoisin, että Kimi vaan rohkeasti nopeesti varikolle sit kiskotaan niitä nopeampia kierroksia, niin ohitetaan todennäkösesti nelikko Massa, Rosberg, Hülk ja Alonso. Sitten kovia kierroksia ja katotaan pystytäänkö vastaamaan Hamiltonin Ja Grossun kyytiin. Sit taas ajotetaan varikkopysähdys oikein ja ehkä päästään vielä noistakin kavereista ohi ja palkintopallille.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Täytyy muistaa, että sekin hyvä puoli Lotuksen renkaankulutuksessa on, että voidaan tulla ekana sisään ja silti renkaat riittää vähintään yhtä pitkään kuin muilla samalla taktiikalla myöhemmin sisään tulevilla.

Katos nykyään se, joka pysähtyy ensimmäisenä voittaa varikkopysähdyksissä. Syy tietysti, että uusilla renkailla pääsee kovempaa kun se toinen niillä jo kuluneilla. Tietysti riippuu mihin väliin tippuun.

Eli sanoisin, että Kimi vaan rohkeasti nopeesti varikolle sit kiskotaan niitä nopeampia kierroksia, niin ohitetaan todennäkösesti nelikko Massa, Rosberg, Hülk ja Alonso. Sitten kovia kierroksia ja katotaan pystytäänkö vastaamaan Hamiltonin Ja Grossun kyytiin. Sit taas ajotetaan varikkopysähdys oikein ja ehkä päästään vielä noistakin kavereista ohi ja palkintopallille.
Tuollahan Kimi on viimeaikoina onnistuneimmat kisat tehnyt. Eka stoppi jonossa ajellen ehkä kierrosta paria myöhemmin sisään kuin edessä olleilla, toiselle stopille sitten sisään vaikka renkaassa olisi pitoa jäljellä. Tuoreehkolla kakkostintin kumilla kiri alkaa jo nopealla sisäänajokierroksella. Muiden on vaikea reagoida Kimin aikaiseen kakkostoppiin, kun eivät ole yhtä luottavaisia renkaidensa kestämisestä loppuun asti. Ekalla stopilla Kimilä ei vielä vastaavaa etua ole, ja trafiikkikin saattaa olla siinä vaiheessa epäsuotuisampi aikaiselle stopille.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Pyöriipähän ainakin naurettavan nolo Shellin v-power mainos max kanavalla :D Pääosissa Alonso, Massa ja Domenicali. Räikköstä ei varmaan tuollaisissa tulla näkemään :D
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös