Kimi Räikkönen kaudella 2010 - yksi teoria

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Monta kuukautta liikkuneet huhut ja "varmat tiedot" Kimin tulevaisuudesta ovat pistäneet pään täysin pyörälle. Itselleni on ollut hyvin vaikeaa tajuta

- Miksi Ferrari haluaisi maksaa Kimin vuosipalkan, ilman että kimi ajaa?
- Miksi Kimi, vireessä oleva maailmanmestari, potkittaisiin tallista pois ennen sopimuksen päättymistä?
- Mikä tulenpalava kiire on saada Alonso talliin jo vuodeksi 2010, eikä vasta 2011?
- Miksi tämän asian kanssa jahkaillaan niin pitkään?

Lopulta mieleeni juolahti seuraavanlainen teoria, mistä tässä kaikessa oikeastaan on kyse:

Alonso tarjoaa itseään Ferrarille kaudeksi 2010 lähes ilmaiseksi, 2011 eteenpäin huippupalkalla. Tämän takia Ferrarilla olisi varaa heittää ikkunasta ulos Kimin vuoden 2010 palkka, kun sillä rahalla saa Alonson. Samalla McLaren hieroo sopimusta Kimin kanssa, mutta he haluavat kiinnittää Kimin monivuotisella sopimuksella, kun Kimi haluaa mennä vuosi kerrallaan. Koska McLarenin ja Kimin välinen sopimusneuvottelu on kesken, ei Ferrari voi julkistaa Alonson ajamista vuodesta 2010, sillä Kimin sopimus velvoittaa Ferrarin maksamaan Kimille enemmänkin, kuin pelkän vuoden palkan, mikäli irtisanominen tapahtuu ei-yhteisymmärryksessä, ts. Kimillä ei ole sopimusta toisen tallin kanssa seuraavasta kaudesta.

Eli summa summarum: mikäli Kimi ei tee sopimusta McLarenin kanssa, hän ajaa Ferrarilla vielä vuoden 2010 ja Alonso hyppää kehiin vuonna 2011. Kuka ties, jos näin käy ja Kimi vaikka voittaisi mestaruuden Ferrarilla 2010, 2011 nähdään tallikavereina Kimi ja Alonso?

Muita teorioita?
 
Viimeksi muokattu:

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
Entäs jos lellikki-Felipe ei mahdollisesti enää toivu ajokuntoon lähivuosina tai koskaan?

Jos sattuisi niin että fernando olisi kimin tallikaverina yhden kauden niin tuskinpa kumpikaan voittaisi mestaruutta. Ferrarille se olisi välikausi tyyliin 'jokainen voitto omistettu felipelle, emme ota tosissaan ennen kuin rakkaamme massa on kunnossa'
 
Viimeksi muokattu:

Jonkki

Press Play ►
Liittynyt
16.1.2003
Viestit
4942
Sijainti
Suomi Fineland
Entäs jos lellikki-Felipe ei mahdollisesti enää toivu ajokuntoon lähivuosina tai koskaan?
Ihan hyvä kysymys, mutta tällä hetkellä se ei vaikuta, koska siihen ei saatane vastauta ennen kevättä ja ajopaikat pitää lyödä lukkoon paljon ennen sitä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tätä muuten pohditaan aika monessa toikissa.

Voi kyse pattitilanteesta olla, katsotaan kenen kantti kestää.

Ferrari liikahti ja rupesi tutkimaan Alonson saantimahdollisuutta. Ja syistä tai toisista Kimin tilalle eikä vain Massan tai ehkä näin Massan kolhun jälkeen. Saattoi mennä toisinkin päin: Kimi kyllästyi näihin taapertajiin ja rupesi tutkimaan poispääsyä.

Alonson siirtyminen kävi mahdolliseksi. Kimi teki aiesopimuksen jonkun tallin kanssa. Nyt Kimi ( ja toinen talli ) odottaa, että Ferrari haluaa Alonson niin kovin, että potkii Kimin ja ison rahakasan mukanaan pois. Ferrari odottaa, että Kimi tekee ensin siirtonsa jotta uusi talli saa kuskinsa päätettyä ja sovussa säästyy Ferrarin rahaa. Alonso odottaa näitä, jotta pääsee irti nykyisistä eikä joudu vahvistamaan ensikautta. Kimin uusi talli odottaa Kimin ja Ferrarin välienselvitystä ja tietää saavansa Kimin jos sieltä lähtee ja tietää, että Kimi koittaa hivuttaa rahaa mukaansa eikä lähde omatoimisesti. Ja lähes puolet kuskeista siis odottaa Kimin/Ferrarin liikahdusta - joskin tallit tietävät ainakin ne, ketkä eivät ole tässä tähtien jaossa mukana - paitsi keräämässä toisiksparhaita.

Ja mukana sopassa: Santander, Massa epigriisi sekä Piguet-case
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Alonson siirtyminen kävi mahdolliseksi. Kimi teki aiesopimuksen jonkun tallin kanssa. Nyt Kimi ( ja toinen talli ) odottaa, että Ferrari haluaa Alonson niin kovin, että potkii Kimin ja ison rahakasan mukanaan pois. Ferrari odottaa, että Kimi tekee ensin siirtonsa jotta uusi talli saa kuskinsa päätettyä ja sovussa säästyy Ferrarin rahaa. Alonso odottaa näitä, jotta pääsee irti nykyisistä eikä joudu vahvistamaan ensikautta. Kimin uusi talli odottaa Kimin ja Ferrarin välienselvitystä ja tietää saavansa Kimin jos sieltä lähtee ja tietää, että Kimi koittaa hivuttaa rahaa mukaansa eikä lähde omatoimisesti. Ja lähes puolet kuskeista siis odottaa Kimin/Ferrarin liikahdusta - joskin tallit tietävät ainakin ne, ketkä eivät ole tässä mukana.
Tämä alkaa myös minun mielestä olla todennäköinen vaihtoehto nykyiseen tilanteeseen. Asia voi tosiaan olla näin, no ainakin viimeinen lause johon kaiketi kuuluu mm Kovalainen ja Rosberg.

Ja totta lienee sekin, että Massan tilanne ei vaikuta näihin kuskisiirtoihin enää. Massan tilanne kun kerta on ja pysyy samana seuraavat 3 kuukautta ja sitä aikaa tuskin puolet porukasta odottaa, ei Ferrarikaan. Eli Massan kunnosta spekulointi lienee sivuseikka, eriasia toki se, että onko Massa Ferrarilla vai ei, oli kunto mikä tahansa. No, sekin taitaa olla selvää että Massa on Ferrarilla ens kaudella, oli kunto mikä tahansa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aiemmin uskoin Alonson jatkavan Renolla, mutta nyt kun Briatoori ja Simondsi on potkittu pellolle, ei talli välttämättä enää halua väkisin pitää kiinni kuskista isolla rahalla vaan katsoa tulevaan.

Kävi miten kävi, varmasti Kimille ajopaikka löytyy, ellei Ferrarilta niin sitten jostain muualta. Jotain avointa markkinoilla isojen nimien joukossa varmasti on, kun ei vieläkään julkisteta ensikauden kuskeja.

Heikin toivoisin siirtyvän McLarenilta vaikka takaisin Renaultille tai jonnekin. Kunhan ei niihin uusiin pikkutiimeihin joudu. Kimi ei ainakaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Spekulointi on kovin vaikeaa, kun ei ole tietoa oikein yhtään mistään.

- Kumpi osapuoli (Kimi/Ferrari) olemassaolevaa sopimusta on mahdollisesti purkamassa?
- Kuinka sitova sopimus on molemmille osapuolille?
- Olisiko Ferrarilla mahdollisuus pitää Kimiä varikkoruusuna täydellä palkalla 2010?
- Olisiko Kimillä mahdollisuus ajaa toisessa tallissa ja saada silti palkkaa Ferrarilta?
- Onko (sekä McLarenin että Ferrarin 2010 sponsori) Santander todella mukana kuviossa?
- Onko McLaren edes se toinen vaihtoehto, vai jokin muu talli?
- Onko Alonso se Kimin mahdollinen korvaaja, vai onko se vain espanjalaishuhua (2010 koskien).
- Onko Schumacher oikeasti palaamassa ajohommiin, jos vaikka Massa ei heti alkukaudesta lääkäreiden lupaa saakaan? Vai korvaako Fisico?

En taida ottaa kantaa, vaan odottelen vyyhdin avautumista.

-Edit- Tai jos puhtaasti spekulaation puolelle mennään, niin tämänhetkinen tilanne näyttää minusta siltä, että jonkinlainen vääntö Ferrarin ja Robertsonien välillä on käynnissä. Mutta en osaa päättää onko se mielestäni vain enää rahakysymys tallista lähdön kompensoimiseksi, vai onko jatko Ferrarilla vielä todellinen mahdollisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Poistettu jäsen 5082

Guest
Ja vielä kun muistetaan että Ferrari haluaa kovasti kolmannet autot käyttöön, voi olla ettei sieltä ole kukaan lähdössä pois jos näin käy.
 

K1M1

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
117
vai onko jatko Ferrarilla vielä todellinen mahdollisuus.
Luca di Montezemolo ei varmasti olisi sanonut että He hakevat "parasta ratkaisua" toiseen autoon jos Kimillä olisi vielä mahdollisuuksia Ferrarilla ajaa. Mun mielestä noista lausunnoista voi rivien välistä kyllä lukea että Kimi ei Ferrarilla ensi kaudella aja.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
Ferrari kertoo lähiaikoina jymyuutisen ja ei ilmoita Alonson tulemisesta tiimiin, vaan ensikaudella Massan kanssa ajaa Schumi! :rolleyes:
 

Aksu

Well-known member
Liittynyt
16.3.2006
Viestit
147
Kimin palvelukset ei "ehkä" enää kelpaa? ei ole mitään ongelmaa mennä vaik leranille. jokainen talli oottaa kimin! tuntuu vaan niin hullulta päästää mies pois?
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Saattaa muuten olla, että Santander pelaa isompaa roolia vyyhdissä kuin on uskottu. Miksi firma muuten pysyi edelleen McLarenilla, vaikka alkoi juuri satsata kovin panoksin Ferraria? Tietysti maksaakseen osan Kimin palkasta tämän ajaessa McLarenilla. Ferrari ja Kimi purkavat sopimuksensa, jolloin Räikkönen vapautuu McLarenille Heikin paikalle -> McLaren maksaa puolet ja Santander puolet Kimin vuosipalkasta. Alonso junaillaan samalla Ferrarille niinikään Santanderin rahoilla ja Massa pitää paikkansa, jos on siis kunnossa. Jos ei ole niin Schumacher hyppää rattiin. Fisichella ei kiskuskina täytä enää niitä mittoja mitä valmistajien MM-tittelistä taistelevan tallin kuljettajan tulisi olla. Muista skenaarioista Vettel on varattu, Kubica on viimeinen oljenkorsi ja Rossi pr-markkinointikikka.

Kimille jääminen Ferrarille ei se miellyttävin vaihtoehto ole, koska talli ei ole sataprosenttisesti hänen takanaan vaan kaksi tallin johtohenkilöä kyseenalaistaa jo hänen voimassaolevan sopimuksensa mediassa ja takaa loukkaantuneen, epävarmoilla kuntoutusnäkyvillä varustetun tusinabrassin paikan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luca di Montezemolo ei varmasti olisi sanonut että He hakevat "parasta ratkaisua" toiseen autoon jos Kimillä olisi vielä mahdollisuuksia Ferrarilla ajaa. Mun mielestä noista lausunnoista voi rivien välistä kyllä lukea että Kimi ei Ferrarilla ensi kaudella aja.
Eli sinun mielestäsi (tai sinun mielestäsi Montezemolon mielestä) Kimi ei ole "paras ratkaisu"? ;)

No, tervetuloa kerhoon, sillä minä en ole koskaan pitänyt Ferraria ja Kimiä "parhaana ratkaisuna". Maailmanmestaruus tuli (nippa nappa), mutta minään ihanneavioliittona en Kimin siirtymistä Ferrarille koskaan pitänyt (vaikka mies itse tallin henkeä ylistikin). Olen varmaan tälläkin foorumilla aikoinaan kirjoittanut, kuinka Ferrari on Kimille "väärä talli".

Ei ole salaisuus, ettei minulla ole suuria sympatioita Ferraria kohtaan, mutta olen jo vuosia ollut sitä mieltä, että Alonso sopisi Ferrarille - toisin kuin Kimi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Saattaa muuten olla, että Santander pelaa isompaa roolia vyyhdissä kuin on uskottu. Miksi firma muuten pysyi edelleen McLarenilla, vaikka alkoi juuri satsata kovin panoksin Ferraria?
Koska sopimuskautta oli vielä jäljellä?
Fisichella ei kiskuskina täytä enää niitä mittoja mitä valmistajien MM-tittelistä taistelevan tallin kuljettajan tulisi olla.
Jep, ajoi Spassa tosi amatöörimäisesti, kun ajoi vain paalun ja tuli toiseksi. Jotain tolkkua nyt tuohon kuskien arviointiin. Ferrari ei ehkä ole helppo opittava, mutta Fisichella täytti realistiset odotukset, eli pääsi Q2:een ja ajoi lähes pisteille. Tulos vastasi sitä mitä odotinkin. Singaporessa pistesija on realistinen tavoite. Eikä Ferrari tänä vuonna taistele enää valmistajien MM-tittelistä.
 
Viimeksi muokattu:

GFarina

Well-known member
Liittynyt
14.9.2009
Viestit
153
Jep, ajoi Spassa tosi amatöörimäisesti, kun ajoi vain paalun ja tuli toiseksi. Jotain tolkkua nyt tuohon kuskien arviointiin. Ferrari ei ehkä ole helppo opittava, mutta Fisichella täytti realistiset odotukset, eli pääsi Q2:een ja ajoi lähes pisteille. Tulos vastasi sitä mitä odotinkin. Singaporessa pistesija on realistinen tavoite. Eikä Ferrari tänä vuonna taistele enää valmistajien MM-tittelistä.
Jos kuitenkin tarkastellaan Fisin uraa pidemmällä haarukalla, voidaan nähdä, että hän oli ns. ottava osapuoli Alonsoa vastaan ja tiukkaa teki myös Kovalaisen kanssa. Fisi on pätevä kuski, mutta ei missään tapauksessa riittävän nopea (nykyään) Ferrarille muuten kuin tilapäisenä sijaisena tai testikuskina.

Räikkösen aika Ferrarilla oli (oho, lipsahti mennyt aikamuoto :) ) menestyksekäs siinä mielessä, että tuloksena oli mestaruus ja se on tärkeintä. Jos katsotaan kokonaisuutta, niin kaudet Ferrarilla olivat pettymys omiin odotuksiini nähden. En missään vaiheessa odottanut Massan olevan niin nopea ja niin suosittu tiimin sisällä, kuin mitä nyt on saatu todistaa. Pidin itsestään selvänä, että Räikkönen nostetaan ykköskuskiksi ja Massa hoitaa rengin roolin. Radalla miesten välinen vauhtiero on kuitenkin osoittautunut olemattomaksi.

Jos todella käy niin, että Räikkönen lähtee pois Ferrarilta, seuraa varmasti melkoinen jälkipyykki välirikon syistä. Tulee olemaan mielenkiintoista kuulla, mikä Ferrarin ja Räikkösen yhteistyössä meni niin pahasti pieleen, että oli kannattavaa savustaa Kimi ulos tallista.

Joka tapauksessa kyseessä on isku vasten Räikkösen kasvoja. Ferrari on autourheilun suurin ja kaunein, mikä tahansa tiimi on tietynlainen askel alaspäin. Jos Räikkönen päättää jatkaa ajamista, niin tuskin hän tästä silti suurta painetta ottaa.

Lähden nyt tavoistani poiketen pieneen spekulaation Kimin tulevaisuudesta. Siirto McLarenille ei kuulosta järkevältä, Massa on ehkä suosittu Ferrarilla, mutta Hamilton on kiistaton johtaja McLarenilla. Räikkösen uran kannalta McLaren voi olla todellista saattohoitoa. Red Bull on jo vahvistanut pätevän kuljettajakaksikon ja tiimin vauhti on ollut hieman hiipumaan päin. Saadessaan rahoituksen kuntoon, Brawn GB voisi olla myös ensi kaudella todellinen jokeri ja Kimi voisi lopultakin saada paikan kiistattomana ykkösenä. Jätän spekuloinnin nyt tähän ja jään mielenkiinnolla odottamaan, miten tässä lopulta käy.

Sinällään on sääli, että siirtokeskustelu on vienyt huomiota olennaisesta, Button johtaa sarjaa, mutta Barrichello näyttää kirivän oikein tosissaan. Tästä tulee vielä upea lopputaistelu kahden jo "menetetyn lupauksen" välillä! :alppu:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, ei kylläkään ole tiedossa onko ns välirikkoa olemassa. Onko Kimin irtaantuminen Kimin itsensä alulle panema, Ferrarin vai onko se johtuva kolmannesta osapuolesta kuten Alonso/Santander. Vielä on mahdollisuus myös Massan onnettomuuden hienoisella osuudella - ei tohdita miestä sairasvuoteelta erottaa.

Ja kuten sanoin, jos Ferrari on edes tutkinut Alonson värväämisen mahdollisuuksia, niin tottakai Robersonit ovat turvanneet Kimin selustaa ( ihan vaikka hintakilpailunkin vuoksi ) ja pyytäneet tarjouksia hyviksi katsomiltaan talleilta. Tässä tapauksessa huhujen liikkuessa tarjouksia lienee tullut pyytämättäkin.

No nyt Kimillä on kaksi lappua kädessä, Ferrarin sopimus ja jos se irtisanotaan uuden tallin kehyssopimus. Ferrarilla on Alonson ( ja Santanderin ) kehyssopimus ja he miettivät rahan käyttöänsä. Kimille kehyssopimuksen tehneellä on lappu kädessä, he saavat Kimin jos hän Ferrarilta lähtee. + että tietenkin sopparit omaavat optiot muutamalle tulevalle vuodelle.

Se miksi Kimi ei itsestäänselvyytenä ajaisi ensi vuotta onkin kummallisempi kysymys. Onko kyse Alonson toiveesta? Rahasta Santanderin suhteen? Kimin kanssa tehdyn sopimuksen kalleudesta ( maailmanmestaruus )? Ferrarin kyvyttömyydestä auton suhteen? Vai mistä.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Monta kuukautta liikkuneet huhut ja "varmat tiedot" Kimin tulevaisuudesta ovat pistäneet pään täysin pyörälle. Itselleni on ollut hyvin vaikeaa tajuta

- Miksi Ferrari haluaisi maksaa Kimin vuosipalkan, ilman että kimi ajaa?
Tuskin haluavatkaan, joten nyt väännetään kättä siitä millä ehdoilla sopimus irtisanotaan. Ferrari yrittää alentaa sitä summaa jolla Kimin saisi lähtemään. Yrittävät esimerkiksi kiristää sillä, että jos maksetaan koko summa, niin Kimi ei pääse ajamaan muihin tiimeihin ensi kaudeksi.
Ja eiköhän se ole lopulta Santander, joka hoitaa maksupuolen.

- Miksi Kimi, vireessä oleva maailmanmestari, potkittaisiin tallista pois ennen sopimuksen päättymistä?
- Santander.

- Mikä tulenpalava kiire on saada Alonso talliin jo vuodeksi 2010, eikä vasta 2011?
- Santander.

- Miksi tämän asian kanssa jahkaillaan niin pitkään?
Santanderin mukaantulossa on luultavasti sovittu, että Ferrari ajattaisi Alonsoa, ja että Santander tarvittaessa maksaa Kimin irtisanomiskustannukset. Nyt on vain niin isoista summista kyse, että yksityiskohtien sorvaamisessa menee aikaa. Yrittävät samalla saada Kimin tuntemaan itsensä 'ei toivotuksi henkilöksi', jolla toivovat saavansa Kimin kyllästymään tilanteeseen ja luopumaan suurista korvaussummista, että pääsisi vain kisaamaan johonkin muuhun tiimiin.

Tälläistä mutuilua tällä kertaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös