Ohittamisen oppia
Oli nautinto katsella Kimi Räikkösen ajamista Hockenheimissa. Hän ajoi älykkäästi ja teki upeita, ammattimaisia ohituksia. Räikkösen ohitustyyli on juuri sellainen kuin todellisella huippukuljettajalla pitääkin olla. Ohitukset ovat rohkeita, mutta samalla myös herrasmiesmäisiä. Kimi ymmärtää, että on hyvä jättää hieman tilaa myös toiselle kuljettajalle. Siksi hän ei ole mukana hölmöissä kolareissa.
Aika-ajot olivat Kimille taas ikävä kompastuskivi. Kymmenennestä ruudusta pystyy harvoin voittamaan. Uskon kuitenkin, että eturivin lähtöruutu tulee Kimille vielä loppukaudella. Se voi tulla hyvinkin pian.
Toiset ja kolmannet sijat eivät miestä tyydytä, ja ymmärrän sen hyvin. On ihan luonnollista, että vain voitot kelpaavat sellaiselle kuljettajalle, joka on jo voittanut maailmanmestaruuden ja 18 osakilpailua.
Hockenheimissa oli haasteellinen keli. Kuljettajalle se tarjoaa mielenkiintoisia mahdollisuuksia, vaikka auto ei olisikaan ihan parhaassa mahdollisessa iskussa. Keskittymistaso pitää vaan nostaa korkeammalle, mutta kaikilta se ei tietenkään onnistu. Fernando Alonso on ollut aika uskomattomassa vedossa, mutta vielä on kesää ja kautta jäljellä. Omissa arvioissani en vielä nosta Alonsoa kovin selkeäksi mestarisuosikiksi. MM-taistelussa on täysillä mukana vielä monta muutakin kuljettajaa.
Oman F1-urani aikana Ferrari oli usein se kovin vastustaja. Jo silloin Ferrari pystyi yleensä kehittämään erittäin hyvän auton sille kuljettajalle, jolla oli parhaat mahdollisuudet mestaruuteen. Tämänvuotinen Ferrari on tehty täysin Alonson ajotyylille sopivaksi. Tallikaveri Felipe Massa näyttää olevan edelleen aivan aseeton.
Sebastian Vettelille mätkäisty 20 sekunnin aikasakko oli ihan oikea päätös. Säännöt ovat sääntöjä, ja jokaisen pitää ajaa niiden mukaan. Ohitustilanteessa, joka johti Vettelin rangaistukseen, tuli mielestäni esiin Jenson Buttonin älykkyys. Lewis Hamilton sen sijaan toimi kisan aikaisemmassa vaiheessa hyvin epätavallisesti lähdettyään ohittamaan Vetteliä, joka oli kierroksen edellä. Hamilton on jo sellaisessa asemassa, ettei hänen enää tarvitse todistella nopeuttaan tuolla tavalla. Hän ajatteli siinä tilanteessa hyvin erikoisesti.
Seuraavaksi ajetaan jo ensi viikonloppuna Unkarissa, jossa on upea rata. Siellä on mahtava pito nopeissa mutkissa.
Olen voittanut Hungaroringillä kaksi F1-kisaa, enkä unohda niitä voittoja koskaan. Niihin aikoihin katsomot olivat aivan täynnä siniristilippuja. Ajofiilis oli mahtava. Ihan kuin olisi ajanut Suomessa. Oli hienoa lyödä varsinkin Michael Schumacher, kun katsomoissakin oli meneillään hurja Suomi-Saksa -maaottelu.
Tässä vaiheessa haluan kiittää kolumnieni lukijoita. On hienoa huomata, että ajatuksistani ja mielipiteistäni ollaan kiinnostuneita.