Kimi saa vähän takaisin näin. Harmi vaan että jos McLaren aikana olisi ollut luotettavuutta olisi miehellä nyt kolme mestaruutta yhden sijaan. Nykymestareista vain Kimi ja Vettel ovat voittaneet mestaruutensa vastustajia huonommasta luotettavuudesta huolimatta.Vielä kun Brasiliassa vehkeet kestää Kimillä maaliin saakka niin 100% kisakierroksista ajettu. Huimaa on ollut luotettavuus tällä kaudella ja aikamoinen ero Mclaren-aikoihin verrattuna.:thumbup:
Helposti. Nämä renkaat eivät toimi lineaarisesti. Pienet lämpötilaerot voivat aiheuttaa yllättävän suuria pidon muutoksia. Erityisesti sateella tapahtuu lisäksi lumipalloefektiä: pito heikkenee, renkaiden lämpötila laskee, pito heikkenee edelleen, täytyy jarruttaa mutkiin varoivaisemmin ja jarrut jäähtyvät jonka johdosta vauhti mutkissa laskee ja rengaslämmöt putoavat edelleen, jolloin pito heikkenee edelleen jne. Tämän vuoksi Kimillä oli suuria vaikeuksia Spassa 2008. Hamilton elwisteli kisan jälkeen että hänellä on vaan niin paljon munaa, mutta "unohti" (no, todennäköisesti ei vain tajunnut) näitä mutkikkaampia seikkoja jotka vaikuttivat autojen nopeuteen kun ajettiin märällä tai märähköllä radalla kuivan kelin renkailla. McLarenin ja Ferrarin ominaisuudet olivat aika erilaiset tässä suhteessa tuolloin. Pirellin renkaat ovat myös aika konstikkaat eikä ole vaikea uskoa että eri autoilla on merkittäviä eroja näissä lämpötilakäyttäytymisissä.Ei kai se kokonaan kadonnut. Puolisekuntia varmaan vaikutti helposti kierrosaikoihin.
Kimi saa vähän takaisin näin. Harmi vaan että jos McLaren aikana olisi ollut luotettavuutta olisi miehellä nyt kolme mestaruutta yhden sijaan. Nykymestareista vain Kimi ja Vettel ovat voittaneet mestaruutensa vastustajia huonommasta luotettavuudesta huolimatta.
Jos ja jos! Jos McLaren olisi ollut luotettava, ei olisi ollut niin nopea!Jos ja jos-mestaruuksia on yhdellä jos toisellakin. Eikä se McLaren nyt aina niin epäluotettava ollut. Ei ainakaan kaudella 2003.
Jossain määrin näin voi ollakin, yleensä ottaen tämä on vain myytti, Macin ongelmat tuolloin johtuivat aika usein valmistusvirheistä eli tuotannon puutteellisista proseduureista, On hölmöä väittää että auto olisi automaattisesti hitaampi jos luotettavuus paranisiJos ja jos! Jos McLaren olisi ollut luotettava, ei olisi ollut niin nopea!
Edelliseen pistejärjestelmään verrattuna muutosta ei ole paljon tapahtunut noiden viidensien ja kuudensien sijojen arvojen kanssa. Viides sija on täsmälleen saman arvoinen ensimmäiseen verrattuna kuin edellisellä järjestelmällä ja kuudennessakin sijassa vahvistumista ensimmäiseen sijaan nähden on tapahtunut vain pari prosenttia. Toki 9.-10. sija antaa nykyään myös pisteitä, mutta noista Kimillä on vain yksi 9. sija. Tämä pisteuudistushan on ollut tavoitteeseensa, eli voiton merkityksen korostamiseen, nähden melkoisen epäonnistunut.Räikköstä ei ole suosinut pelkästään vain luotettavuus, vaan myös nykyinen pistesysteemi. Noilta kuudensilta-viidensiltä sijoilta se on kahminut niin paljon pisteitä että nykyisenkaltainen ero enemmän voittoja ajaneeseen Hamiltoniin on mahdollinen. Onni ei siis tällä kaudella ole suosinut rohkeaa vaan virheetöntä, mikä Räikkösen tauon muistaen on kyllä hiton hienoa.
Ei voi sanoa että pistesysteemi on suosinut Räikköstä, kun se on kaikkien tiedossa ja sen mukaan kisataan. Eri systeemillä otettaisiin erilaisia taktisia- ja kisatilanneriskejä jne..Räikköstä ei ole suosinut pelkästään vain luotettavuus, vaan myös nykyinen pistesysteemi. Noilta kuudensilta-viidensiltä sijoilta se on kahminut niin paljon pisteitä että nykyisenkaltainen ero enemmän voittoja ajaneeseen Hamiltoniin on mahdollinen. Onni ei siis tällä kaudella ole suosinut rohkeaa vaan virheetöntä, mikä Räikkösen tauon muistaen on kyllä hiton hienoa.
http://www.formula1.com/news/interviews/2012/11/14087.htmlThe Inside Line - on Lotus’s Kimi Raikkonen 20 Nov 2012
It’s no secret that Lotus’s Kimi Raikkonen isn’t a fan of long-winded media interviews - which is why we thought our quick-fire Inside Line format would be perfect for the Finn. And so it proved, with the 2007 world champion and 2012 Abu Dhabi winner providing brief but enlightening answers. What did we learn? For starters he loves steam, sushi and salmiak…
Q: What keeps you awake at night?
Kimi Raikkonen: Nothing keeps me awake. I have the ability to sleep well, wherever I am.
Q: If you could banish one thing from your life - for the rest of your life - what would that be?
KR: There is nothing to be banished.
Q: What’s been your most valuable life lesson?
KR: Never give up.
Q: What do you admire?
KR: Those boys from 1960s and early ‘70s in F1. Drivers made from steel in cars made of wood.
Q: If you could give your younger self some advice what would it be?
KR: Never give up.
Q: If your racing career ended this season what would you do with the rest of your life?
KR: I have some plans in my mind. I have a life outside racing as well, so it wouldn’t be the end of the world for me. (laughs)
Q: What animal best reflects your personality?
KR: My German Shepherd dog, Aksu.
Q: What is more important than winning?
KR: Health.
Q: What would you spend your last dollar on?
KR: I've got an idea, but it's a secret. (laughs)
Q: What is your biggest weakness?
KR: Candies, especially Finnish salmiak.
Q: What’s your ultimate comfort food?
KR: I'm a big friend of sushi dishes.
Q: What’s the first thing you do when you get home after a race?
KR: I've got a genuine Finnish sauna at home. It's the best place to relax and go through the race.
Q: What scares you?
KR: I'm not the type of a person who is scared of something. If something is going to happen, it's meant to be that way.
Q: What’s the best advice you have been given?
KR: Never give up.
Q: Are you the man you always thought you would become?
KR: Yes I am. My dream was always to become a world champion and that's what I have achieved.
Q: What tastes like home?
KR: Rye bread and liquorice.
Q: When were you happiest?
KR: October 21, 2007 in Sao Paulo, Brazil (after winning the world title).
Q: If you had to stay in one place for the rest of your life, where would it be?
KR: Finland.
Kun luotettavia ja ei-luotettavia lehtisiä listataan, on AMuS sieltä luotettavammasta päästä. Sen saa toki itse kukin päättää, missä raja menee.Ei ole taidettu yhdenkään luotettavan tahon toimesta vahvistaa tätä. Eli tornari toistaiseksi.
Ennätykset pitää aina jättää vähän vajaaksi että on parannettavaa.Ei jäänyt paljoa vajaaksi.