Kimin ja Heikin kannatusmatkat vuonna 2012

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Matka tuli tehtyä ja kyllähän se kannatti. Paluu Suomeen tapahtui varhain tänä aamuna, joten ehti vielä hyvin kotiin katsomaan Malesian kolmansia harjoituksia ja aika-ajoja.

Lennot olivat mennen tullen Singaporen kautta Finnairin ja Qantasin koneilla. SIN-MEL-välin pääsikin sitten uudehkolla Airbus A380:lla. Hotelli oli St. Kildan alueella, joka osoittautui viihtyisämmäksi kuin kaupungin keskusta. Ei myöskään tarvinnut taistella ruuhkissa muiden kanssa, vaan radalle pääsi ihan kävelemällä. Samassa hotellissa oli tuttujakin, mutta siitä lisää myöhempänä.

Ensimmäiset kolme päivää menivät kaupunkiin tutustuessa ja aikaeroon tottuessa. Jo maanantaina kävimme radalla kun sinne pääsi vielä vapaasti kulkemaan. Torstaina alkoikin sitten tositoimet, päivä alkoi lippujen haulla portin vierestä. Aikaisin lipun ostaneet pääsivät aamupäivällä mm. varikkokävelylle ja se mahdollisuus tuli toki käytettyä. Kuskeja ei näkynyt, mutta tallien toimintaa pääsi seuraamaan aika läheltä. Keskiviikkona tuli sentään Vettel bongattua paikalliselta uimarannalta, mies oli helppo löytää kun olivat siellä Webberin kanssa olleet antamassa haastatteluja. Väenpaljous oli sen mukainen.

Torstaina eivät formulat tietenkään vielä ajaneet, mutta muut luokat ajoivat jo harjoituksiaan ja aika-ajojaan. Muita luokkia olivat V8 Supercars, Porsche Carrera Cup, Formula Ford ja pari muuta ei niin vakavasti otettavaa luokkaa. Radalla oli tapahtumia päivittäin noin klo 11-19. Sää oli to-pe vielä aika epävakainen ja sateenvarjo tuli tarpeeseen. Päivän lopuksi tuli käytyä vielä kuljettajien nimikirjoituslavalla kun sen ruuhka alkoi helpottaa. Mercedes oli kuljettajineen vuorossa toiseksi viimeisenä ja porukkaa oli Schumin takia tietysti runsaasti. Caterham oli vuorossa viimeisenä ja piti mennä tietysti jututtamaan Heikkiä ja pyytää samalla nimmarit.

Perjantai alkoikin sitten sillä että huomasin MTV3:n porukan olevan kaikista maailman hotelleista meidän kanssa juuri samassa. Tuli Oskari Saaren kanssa pariin kertaan juteltuakin niitä näitä (terveisiä vaan jos satut tätä lukemaan). Radallakin nähtiin vihdoin F1:set ja silloin kun niitä ei nähty, niin vapaiden harjoitusten välissä nähtiin todella rankka sade. Rata ehti olla kunnolla veden vallassa. Kimiä olisi toivonut näkevän enemmän harjoituksissa radalla.

Lauantai jatkui nousujohteisesti kolmansilla harjoituksilla ja aika-ajoilla. McLarenit, Mersut ja Lotus vaikuttivat tosi vahvoilta ja suomalaisten epäonni hieman harmitti. Toki tiesi että kisassa voi tapahtua mitä vaan, ja niin melkein tapahtuikin.

Sunnuntain kisa oli paikan päältä seurattavaksi aika sopivankaltainen, ei täysi sekasotku mutta ei liian tylsäkään. Brabham-katsomosta näki kaksi eri screeniä (joissa oli toki sama kuva), niitä tuli tuijotettua tarpeen mukaan. Lopussa tapahtui vähän liikaakin jotta olisi pysynyt kaikesta kärryillä, esim. Kimin tarkka sijoitus selvisi vasta lopputuloksista. Myös Heikin keskeytys meni hieman ohi kunnes huomasi ettei mies enää yksinkertaisesti rataa kierrä.

F1-viikonlopun jälkeen tuli ajeltua kolme päivää Australian etelärannikon teillä (Great Ocean Road) nähtävyyksiä katsellen. Vasemmanpuoleinen liikenne jännitti hieman etukäteen, mutta yllättävän nopeasti senkin omaksui. Liikennevahinkoja ei syntynyt.

Pari viimeistä päivää meni vielä Melbournen keskustassa lähinnä ostoksia tehden ja kotiinlähtöön henkisesti valmistautuen. Matkoihin meni lähes vuorokausi suuntaansa (josta lentoaikaa noin 20 tuntia), joten koneessa istumiseen oli syytä latautua myös henkisesti.

Hyvä reissu, mutta tulipahan tehtyä. Lisää jossain vaiheessa kun tulee mieleen. :)
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Perjantai alkoikin sitten sillä että huomasin MTV3:n porukan olevan kaikista maailman hotelleista meidän kanssa juuri samassa. Tuli Oskari Saaren kanssa pariin kertaan juteltuakin niitä näitä (terveisiä vaan jos satut tätä lukemaan).
Kai muistit antaa myös palautetta? :frank:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kai muistit antaa myös palautetta? :frank:
Oli puhetta MTV3:n uusista live-lähetyksistä, niitä oli toki vaikea kommentoida kun en niitä ole vielä nähnyt. Kerroin kyllä että tarjonta on mielestäni hyvää kun nykyään jo testejäkin seurataan ja kisaviikonlopuista on näytetty kaikki sessiot jo vuodesta 2004.
 

Betelgeuze

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
557
Sunnuntain kisa oli paikan päältä seurattavaksi aika sopivankaltainen, ei täysi sekasotku mutta ei liian tylsäkään. Brabham-katsomosta näki kaksi eri screeniä (joissa oli toki sama kuva), niitä tuli tuijotettua tarpeen mukaan. Lopussa tapahtui vähän liikaakin jotta olisi pysynyt kaikesta kärryillä, esim. Kimin tarkka sijoitus selvisi vasta lopputuloksista. Myös Heikin keskeytys meni hieman ohi kunnes huomasi ettei mies enää yksinkertaisesti rataa kierrä.
TV-katsojan näkökulmasta kisa oli ainakin suunnilleen niin helposti seurattava kuin se vain voi olla. Varsinkin, kun turva-auto keräsi letkan lopussa siististi kasaan. Kuvittele, jos olisit ollut vaikka Interlagosissa 2010!

Kuinka hyvin muuten autot ovat tunnistettavissa paikan päältä katsomosta?
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
TV-katsojan näkökulmasta kisa oli ainakin suunnilleen niin helposti seurattava kuin se vain voi olla. Varsinkin, kun turva-auto keräsi letkan lopussa siististi kasaan. Kuvittele, jos olisit ollut vaikka Interlagosissa 2010!

Kuinka hyvin muuten autot ovat tunnistettavissa paikan päältä katsomosta?
Tosiaan kierroksellaohitettuja oli aika vähän ja se helpottaa järjestyksen hahmottamista paikan päällä ilman että katsoo sitä videotaululta. Paikanpäällä on vähän se ongelma että videotaulujen grafiikat ovat kaukaa katsottuna aika pieniä, ja kuljettajien nimilyhenteiden erottaminen toisistaan vaatii hieman pidempää tuijottamista.

Autot ovat paikanpäällä erittäin hyvin tunnistettavissa jos vain tuntee eri tallien värit. ;) Itse olin tehnyt kotiläksyt vähän huonosti ja opettelin peräpään tallien värejä vasta vapaissa harjoituksissa. Kuljettajien erottaminen toisistaan on vaikeaa ilman sitä värikoodia kamerassa. Kypärät ovat vauhdissa niin samannäköisiä että parempi opetella ne värikoodit.

Red Bull näytti muuten väriensä puolesta luonnossa todella upealta ja sen oudon äänen kuuli hyvin myös katsomoon. Red Bullista kuului mutkan hitaimmassa kohdassa aivan erilainen ääni kuin muiden tallien autoista, sellainen outo jurnuttava ääni.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Jonnekin vois lähteä jos koira EI saa pentuja, Monza nähty viime vuonna, joten jotain muuta tällä kertaa, joskus tulevaisuudessa Monaco haaveissa...
 

DudeLikeF1

Active member
Liittynyt
9.3.2012
Viestit
40
F1-matka on ollut haavena jo erittäin pitkään. Toivoisinkin, että saisin nyt hieman vinkkejä kokeneimmilta reissajilta, että miten tällainen matka kannattaisi järjestää.

Matka on varmasti järkevin järjestää Euroopan sisäpuolelle, koska reissuun olisin kuitenkin lähdössä opiskelijabudjetilla. Sehän rajaa matkakohteiksi Espanjan, Italian, Iso-Britannian, Belgian, Saksan ja Unkarin. Mielenkiintoisimmilta näistä vaikuttaisivat Italia, Belgia ja Iso-Britannia. Italian kielen alkeet olisivat hallussa, joten siellä voisi sitäkin puolta treenailla kaiken muun ohessa, Belgia lähinnä vain Span radan takia ja Iso-Britannia kielen vuoksi. Englanti taittuu sujuvasti, joten siellä voisin seikkailla kuin kotonani, melkeinpä.

Telttamatkailu ei tule kyseseen, joten hotelleja/motelleja/hostelleja täytyy sitten varailla ja tietenkin etuna olisi, että majoituksen saisi mahdollisimman läheltä rata-aluetta. Reissun pituushan roikkuu siinä viikonloppu + 2 arkipäivää-vyöhykkeellä (mahdollisesti kesälomalla pidempäänkin), joten kerkeääkö moottoriurheilun ohessa tutustua myös maan kulttuuriin vai kannattaako varautua vain siihen, että koko reissu keskittyy vain ja ainoastaan pörinään?

Matkaseurasta vielä sen verran, että tuleeko yksinäinen reissu jos lähtee seikkailemaan yksinään? Tietenkin itse kisatapahtumasta saattaa löytää samanhenkistä sakkia, mutta onko riski lähteä yksin seikkailemaan? Matkaseuraksi voisin napata mahdollisesti isän tai jopa siskon. Siskon kanssa reissatessa matkakohde täytyisi olla sellainen, että hänkin löytää aktiviteettiä, kuten kulttuuria, jne.. Tosin F1-kisan kokeminen antifanillekin voisi olla aikamoista.

Tuli sekava viesti, mutta piti saada nyt vain ajatuksia hieman ylös, jotta jossain kohtaa saisin tämän pitkäaikaisen haaveen toteutettua.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Spa tai Hockenheim kiinnostaisivat. Tarkoituksena olisi ajella omalla autolla Ruotsin ja Tanskan kautta Saksaan. Pitää alkaa suostuttelemaan jotaki innokasta kakkoskuskia jakamaan diesselkuluja. :D Spa ja Eau Rouge innostaisi kyllä enemmän, mutta heinäkuu sopisi paremmin, ei olisi niin kiirettä ajella takaisinkaan. Mutta Belgiassahan se Räikkönen tietenkin voittaa.

Onko Hockeinheimissa käyneillä jakaa kokemuksia?
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
F1-matka on ollut haavena jo erittäin pitkään. Toivoisinkin, että saisin nyt hieman vinkkejä kokeneimmilta reissajilta, että miten tällainen matka kannattaisi järjestää.

Matka on varmasti järkevin järjestää Euroopan sisäpuolelle, koska reissuun olisin kuitenkin lähdössä opiskelijabudjetilla. Sehän rajaa matkakohteiksi Espanjan, Italian, Iso-Britannian, Belgian, Saksan ja Unkarin. Mielenkiintoisimmilta näistä vaikuttaisivat Italia, Belgia ja Iso-Britannia. Italian kielen alkeet olisivat hallussa, joten siellä voisi sitäkin puolta treenailla kaiken muun ohessa, Belgia lähinnä vain Span radan takia ja Iso-Britannia kielen vuoksi. Englanti taittuu sujuvasti, joten siellä voisin seikkailla kuin kotonani, melkeinpä.

Telttamatkailu ei tule kyseseen, joten hotelleja/motelleja/hostelleja täytyy sitten varailla ja tietenkin etuna olisi, että majoituksen saisi mahdollisimman läheltä rata-aluetta. Reissun pituushan roikkuu siinä viikonloppu + 2 arkipäivää-vyöhykkeellä (mahdollisesti kesälomalla pidempäänkin), joten kerkeääkö moottoriurheilun ohessa tutustua myös maan kulttuuriin vai kannattaako varautua vain siihen, että koko reissu keskittyy vain ja ainoastaan pörinään?

Matkaseurasta vielä sen verran, että tuleeko yksinäinen reissu jos lähtee seikkailemaan yksinään? Tietenkin itse kisatapahtumasta saattaa löytää samanhenkistä sakkia, mutta onko riski lähteä yksin seikkailemaan? Matkaseuraksi voisin napata mahdollisesti isän tai jopa siskon. Siskon kanssa reissatessa matkakohde täytyisi olla sellainen, että hänkin löytää aktiviteettiä, kuten kulttuuria, jne.. Tosin F1-kisan kokeminen antifanillekin voisi olla aikamoista.

Tuli sekava viesti, mutta piti saada nyt vain ajatuksia hieman ylös, jotta jossain kohtaa saisin tämän pitkäaikaisen haaveen toteutettua.
Valitse kohde, jossa kiinnostaa muukin kuin F1. Älä anna liikaa arvoa radan ja kisan "hyvyydelle". Paikan päällä et huomaa, onko rata ja kisa tylsä. Fiilis on se miksi kannattaa paikalle vaivautua.

Matkassa sinänsä mitään järjestämistä ole; valitse kohde, surffaa päivä sopivia lentoja (aikataulu, budjetti), buukkaa pörssillesi sopiva hotelli ja tilaa liput esim gpticketshopista. Hotellin ei tarvitse olla radan lähellä, pikemminkin sopivalla paikalla kohdekaupungissa. Metro / juna / bussi vie radan läheisyyteen ja sitten on se helvetillinen talsiminen radalle...

Ota systeri mukaan, niin on varmasti seuraa. Jos matkaat yksin, niin kokeile samanhenkistä seuraa vaikkapa radan camping-alueilta. Härmäläisiä tuskin sieltä löydät mutta monenmoisia moottoripäitä kuitenkin.

Itse menossa Barcelonaan kolmatta vuotta peräkkäin. Joo - voi olla tylsä kisa telkkarista mutta matkakohde itsessään on kyllä mahti. Kaikki muu on hommattu / varattu paitsi pöytävaraukset ravintoloista. Ne hoidetaan tällä viikolla :p
 
Ylös