Laitetaanpa tänne myös tuo Kullan tekemä haastis.
-----------------------------------
Olet nyt maailmanmestari ja tässä olet aloittamassa uutta kautta. Onko mieli muuttunut siitä, kun sanoit lopettavasi, kun voitat mestaruuden?
- Minulla on sopimus ajamisesta. Ei minun mieleni välttämättä ole muuttunut mihinkään. Katsotaan nyt. Minulla on oikein mukava olla. On hauska ajaa. Mikäs tässä on jatkaessa.
- En minä silloinkaan varmana tarkoittanut, että lopettaisin heti sen jälkeen. Ei tämä minua haittaa. Voin jatkaa pidempäänkin, Kimi kuittaa - ja antaa ilmeellään ymmärtää, että ei halua sanoa enempää.
Ei ajatustakaan tulevaisuuteen
Voisitko kuvitella jatkavasi vielä tämän sopimuksen päätyttyäkin ensi vuoden jälkeen?
- En tiedä. En ole ajatellut mitään. Ajan sen aikaa, kun tuntuu hyvältä, Kimi vastaa.
Tunnen tämän tähden rehellisyyden haastatteluissa. Kun nauhuri käy, Kimi on töissä ja puhuu silloin juuri niin, mitä ajatteleekin.
Lähipiiritkin ovat vakuuttuneet, ettei Räikkönen todellakaan ole miettinyt, mitä tekee vuonna 2010 ja sen jälkeen. Hän keskittyy nyt täysin alkavaan kauteen ja sen tarjoamiin haasteisiin.
Onko ajaminen tuntunut sinusta koskaan yhtä hyvältä kuin tällä hetkellä?
- Onhan minulla ollut mukavaa aiemminkin. Nyt vaan on kaikin puolin mukavampaa, Kimi tuumii.
Maailmanmestarina ei taida olla enää mitään murheita?
- Ei se nyt mitään muuttaisi, vaikka en olisi mestari. On se nyt tietty mukavampaa. On paljon mukavampaa, kun ihmiset antavat minun olla rauhassa ja työskennellä vaan, niin kuin haluankin.
Ihanteellista panostusta
Onko tämä nyt sitä F1:tä, mitä olet aina halunnut tehdä?
- Kyllä. Ne ihmiset Ferrarilla ovat panostaneet tähän, Kimi kiittää.
Voisiko joku asia olla vieläkin paremmin?
- Aina sitä kai voisi jotain olla paremmin, mutta ei minulla todellakaan ole mitään valittamista.
Räikkönen lunasti koko Ferrarin arvostuksen viime kauden taistelullaan ja teki samalla myös sellaisen uroteon, mitä tuskin uskalsi itsekään odottaa.
Suomalaiskuski tuli Michael Schumacherin tilalle ja voitti heti mestaruuden, mitä saksalaismaestro jäi paitsi kahdella viimeisellä kaudellaan.
Schumacher oli Ferrarilla ykköskuljettaja koko 11 vuoden valtakautensa ajan. Räikkönen jatkaa mestarina yhä tasa-arvoisessa asemassa tallikaverinsa Felipe Massan kanssa.
Kuinka suuri etu ykköskuljettajan posti olisi ja kuinka tärkeää olisi, jos talli keskittyisi vain sinuun?
- Minulla on ihan hyvä olla näin. Olisi se varmaan helpompaa, mutta ei se nyt ole se tärkein juttu. Eikä se olisi reilua ketään kohtaan. Sittenhän sen näkee, mitä taas tapahtuu, Kimi puntaroi.
Käsitykset muuttuneet
Kaikkien ulkopuolisten on helppo nähdä, kuinka hyväntuulinen ja rento Kimi Räikkösestä tuli hänen saavutettuaan unelmansa.
Entä mitä tuntee Kimi itse sisällään? Onko Kimi Räikkönen mestarina yhtään erilainen?
- En varmaan ole yhtään erilainen. Ei minulla ainakaan mikään ole muuttunut. Vain ihmisten käsitys minua kohtaan on muuttunut.
Ferrarin johto tietää nyt, miten Räikkösestä saa parhaan tehon ulos ihan niin kuin autostaankin.
- Tietenkin on aina helpompaa, kun on toinen vuosi samassa tiimissä kuin jos vertaa viime kauteen. Vuosi sitten ei ehditty hirveästi tehdä hommia ennen kuin kausi alkoi. Nyt yhden vuoden jälkeen kaikki sujuu niin paljon helpommin, Kimi myöntää.
Onko Ferrari sitten täydellinen kilpatalli Räikkösen kaltaiselle poikkeavalle rata-artistille?
- Sitä en tiedä, mutta ainakin minulla on ollut mukavaa. Siellä on hyvät ihmiset töissä. En osaa muiden puolesta sanoa mitään.
Oma päätös meni nappiin
Onko Ferrari ollut sellainen kuin odotitkin, kun päätit siirtyä sinne?
- Ei minulla ollut minkäänlaista käsitystä, millainen tiimi Ferrari on. En tuntenut sieltä oikein ketään. Mutta ihan tosi hyvä ja kiva paikka se on. Hyvä kun tulin taloon, Kimi huokaisee.
Räikkönen on tehnyt alusta asti selväksi, että hän halusi juuri Ferrarille. Maailmanmestarin mukaan ratkaisu syntyi ex-tempore. Kukaan ei suositellut Ferraria hänelle.
- Eihän siellä ollut ketään, jonka olisin tuntenut ennestään. En tiennyt mitään. Itse vaan päätin, minne haluan mennä. Olisihan minulla ollut paljon muitakin paikkoja, jos olisin niihin halunnut mennä.
Räikkösellä on monen vuoden ajan ollut ainoana tavoitteena voittaa mestaruus. Tähtäin ei muutu mihinkään nyt ensimmäisen tittelin jälkeenkään.
- Tietysti yritetään taas voittaa mestaruus. Sitten sen näkee, missä mennään, kun kausi lähtee liikkeelle. Kisoissa on aina erilaista kuin testeissä.
Vastustajat sivuseikka
Räikkösen päävastustaja on joko tallikaveri Felipe Massa tai viime vuoden tapaan McLarenin Lewis Hamilton.
- Massasta tiedän, mitä se touhuaa, kun näen sen kaikki datat, mutta ketään muuta en voi katsoa kuin ulkoapäin, eikä siinä ole mitään järkeä.
Onko Hamilton nyt kovempi vastus, kun on vuoden kokeneempi?
- En tiedä, onko hän parempi vai ei. Mistä minä voin tietää ja mihin se siitä muuttuisi?
- Onhan se hyvä, ei se muuten olisi pärjännyt viime vuonna. Kukaan ei varmaan tajua sitä. Mutta en usko, että se kuitenkaan olisi niin erilainen loppupeleissä, Kimi suostuu mittaamaan kohuttua kilpaveljeään.
Ketä pidät kaikkein nopeimpana kilpailijanasi?
- Älä kysy. En ole sitä miettinyt. En minä vaan tiedä. Jos laitettaisiin kaikki samaan autoon, ei tarvitsisi kysyä tyhmiä asioita, mestari murjaisee - tyylilleen uskollisesti.
-------------------------------------