Kinnusen kommentit?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
On totta, että vuoden 95 autot ovat erilaisia ajettavia, johtuen luistonestosta. Itse jäin tässä pohtimaan, kuinka elektroniikalla saadaan kurvinopeus pidettyä maksimaalisena (tekniikkatopiikissa oli jotain juttua luistonestosta).

Ilmeisesti pitämällä nykyisissä autoissa ratti vakioasennossa, elektroniikan on helpointa pitää myös nopeus maksimaalisena. Palaisikohan ratin vemputus takaisin, jos luistonesto kiellettäisiin taas? -95 telemetriatiedosta ei käy selville kuinka suuria oli Schumin korjausliikkeet.

Onko kurviajossa muita parametrejä kuskilla kuin ratin asento ja kaasu (jarru on luusereita varten wink , vaihtaminen pitkässä kurvissa?) Jos ajetaan täysin manuaalisesti, Schumin "-95 tyyli" on nopea tapa, paitsi jos kaasujalka osaisi aistia herkästi pidon rajan (mikähän tällaisen ohjauksen viive on F1:ssä?).

Menee taas aika off-topiikiksi, mutta kiinnostavaksi.

<small>[ 07-08-2003, 12:56: Message edited by: ml ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tuo ajotyylin tai -tekniikan seuraaminen on mielestäni varsin kiehtovaa ja vaikka Keke sanoo mitä tahansa, niin kyllähän TV-kuvasta jotain näkee.

Schumacherin vahvuus on mielestäni aina ollut kyky sopeutua uskomattoman hyvin erilaisten autojen ja ratojen tuomaan haasteeseen. Hitaalla "neulansilmä" radalla Schumi saattaa paiskoa autoa varsin väkivaltaisesti ja toisaalta nopealla radalla autoa viedään sitten erittäin rauhallisesti ja klassisin linjoin. Aina ei yksi ja sama tyyli pure kaikkiin tilanteisiin. Varsinkaan silloin, kun autoa ei saada oikaan iskuun säätöjen puolesta, joutuu kuski venymään merkittävästi.

Omasta mielestä Schumin kaikkien aikojen paras kierros oli Suzukan aika-ajoissa 2001 paalulle oikeuttanut veto, jonka katsominen suorastaan liikutti. Siinä kierroksella näkee, kuinka tyyli vaihtuu alun S-mutkien täydellisestä kliinisyydestä Spoon-mutkan rajuhkoon yliohjaamiseen, joka kääntää autoa juuri sopivasti siten että vauhti säilyy seuraavalle suoralle. Se on mielestäni todella hyvä osoitus monipuolisuudesta.

Toinen täysin vastakkainen suoritus oli Buenos Airesissa 96, kun Schumacher taisteli täysin onnettomissa säädöissä olleella Ferrarilla kakkosruutuun likaisella radalla. Auto ei mennyt hetkeäkään suoraan ja meno oli lähinnä väkivaltaisen näköistä, tulos oli kuitenkin uskomattoman hyvä ottaen huomioon auton potentiaali. Sellainen on hienoa katsottavaa, kun konkreettisesti näkee jonkun kuljettajan akrobaattiset kyvyt.
 
Ylös