Kisakalenteri 2014

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Variante Bassa shikaani on poistettu Imolan radalta, joten voisi olla paremmat mahikset ohittaa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Variante Bassa shikaani on poistettu Imolan radalta, joten voisi olla paremmat mahikset ohittaa.
Variante Bassan poisto helpottaa kyllä vähän, mutta Tamburelloon ei nykyisellään voisi silti ohittaa. Vrt. Monzassa ykkösshikaaniin pystyy ohittamaan, koska se on rakennettu ennen Curva Grandea, eikä keskelle sitä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Variante Bassan poisto helpottaa kyllä vähän, mutta Tamburelloon ei nykyisellään voisi silti ohittaa. Vrt. Monzassa ykkösshikaaniin pystyy ohittamaan, koska se on rakennettu ennen Curva Grandea, eikä keskelle sitä.
Ei se lähtösuora niin paljon taivu, että se ohitukset estäisi, mutta Tamburello-shikaani voisi olla vähän tiukempi. Muutenhan se on ihan OK puikkaus, mutta ohittamisen kannalta tiukempi olisi parempi.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Nämä radat joita nykyisin tehdään ei kyllä nappaa mua. Keskelle kaupunkia vaan väsätään jotain tylsiä mutkia, ja jossain aina se 1km pitkä suora. Singapore on ok, mutta muut onkin sitten surkeita. Intia, Korea yms. Toisivat mieluummin vaikka vanhat legendat takas kuten Imola ja Jerez.
Nykyään uusia ratoja tehdessä on pakko radalta löytyä vähintään kilometrin mittainen suora, koska FIA vaatii sitä.

Mitä taas tulee noihin legendaarisiin ratoihin niin moni niistä ei täytä nykyisiä F1-sarjan vaatimuksia ja siksi vaadittaisiin mittava remontti jotta ne pääsisivät takaisin kalenteriin, mutta se taas johtaisi siihen, että niiden profiilit muuttuisivat väkisinkin sen verran paljon, että ne niiden luonne muuttuisi selkeästi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mitä taas tulee noihin legendaarisiin ratoihin niin moni niistä ei täytä nykyisiä F1-sarjan vaatimuksia ja siksi vaadittaisiin mittava remontti jotta ne pääsisivät takaisin kalenteriin, mutta se taas johtaisi siihen, että niiden profiilit muuttuisivat väkisinkin sen verran paljon, että ne niiden luonne muuttuisi selkeästi.
Kummasti Monaco kuitenkin täyttää :eek:
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Kummasti Monaco kuitenkin täyttää :eek:
Jos Monaco olisi jostain syystä joutunut pois kalenterista 10 vuotta sitten, niin ei varmasti pääsisi takaisin ilman täydellistä remonttia. Sama homma luultavasti Suzukan tai Monzan kanssa.

Ongelma on siinä, että ennen vanhaa turvallisina kilparatoina pidetyt radat ovat nykyään Tilken aavikkostadiumparkkipaikkojen rinnalla muuttuneet "vanhanaikaisiksi" ja siten muka turvattomiksi.
Ilman 2000-luvun ratojen tuomaa kontrastia Road America, Brands Hatch tai Zandvoort kelpaisivat kenties kalenteriin sellaisenaan, koska kliinisempiä vaihtoehtoja ei olisi. Mutta parempi, että eivät pilaa oikeita klassikkoratoja sen takia, että FIA haluaa F1:sille sopiviksi tehdä kaikista radoista olemukseltaan identtisiä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ongelma on siinä, että ennen vanhaa turvallisina kilparatoina pidetyt radat ovat nykyään Tilken aavikkostadiumparkkipaikkojen rinnalla muuttuneet "vanhanaikaisiksi" ja siten muka turvattomiksi.
Ilman 2000-luvun ratojen tuomaa kontrastia Road America, Brands Hatch tai Zandvoort kelpaisivat kenties kalenteriin sellaisenaan, koska kliinisempiä vaihtoehtoja ei olisi. Mutta parempi, että eivät pilaa oikeita klassikkoratoja sen takia, että FIA haluaa F1:sille sopiviksi tehdä kaikista radoista olemukseltaan identtisiä.
Niin, turvallisuusvaatimukset ovat vuosien myötä muuttuneet. Ei yllättäne ketään. Jos uusia ratoja ei olisi tullut, vanhat olisi modernisoitu. Paitsi etteihän niillä ole siihen varaa. joten F1 olisi silti mennyt sinne missä rahaa on.

Brands ja Zandvoort tippuivat kalenterista jo 80-luvun puolivälissä, eli ihan 2000-luvun vaatimuksista ei ollut kyse. Brandsilla ei olisi mitään asiaa kalenteriin nykyään (maailmasta löytyisi kosolti vaatimukset paremmin täyttäviä ratoja), Zandvoort sen sijaan modernisoitiin 2000-luvun alussa, eikä "klassikkoradasta" ole jäljellä paljoakaan. Molemmat sitä paitsi ovat liian syheröisiä soveltuakseen F1-radaksi.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Jos Monaco olisi jostain syystä joutunut pois kalenterista 10 vuotta sitten, niin ei varmasti pääsisi takaisin ilman täydellistä remonttia. Sama homma luultavasti Suzukan tai Monzan kanssa.
Miksi Suzuka ja Monza ei olisi päässeet? Kummatkin vetää katsojia ihan kiitettävin määrin



Rikkinäinen quote korjattu. -Webs-
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Katsojamäärät ja radan turvallisuus kulkevat perin vähän käsikkäin. Kenties peräti käänteisesti.
Sekö tekee esim. Suzukasta vähemmän turvallisen, koska siellä ei ole joka mutkan turva aluetta asfalttisoitu.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Imolan ohi aika nyt ehkä mennyt on mutta mitä esteitä Monzalle on? Turvallisuus ei ehkä ole sama kuin uusimmilla radoilla mutta mitä sitten?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Hakkiksen oletus lienee, että päästäkseen kalenteriin täytyy nykypäivänä olla asfalttikeidas. Tämähän ei pidä paikkaansa, kuten Valencian ja Singaporen (ja ensi kaudella Sotshin ja New Jerseyn) pääsy kalenteriin kertoo. Edelleenkin voidaan vaikka ajaa muurien keskellä. Ja jos Meksikokin vielä ensi kaudella ajetaan, niin Monzalla ja Suzukalla ei luulisi siihen verrattuna olevan hätäpäivää.

Toki täytyy muistaa, että jos nuo kaksi olisivat tosiaan tippuneet 10 vuotta sitten, niin niitä joitakin mutkia ei oltaisi luultavasti koskaan asfaltoitu. Eli eivät olisi nykykunnossa.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Sekö tekee esim. Suzukasta vähemmän turvallisen, koska siellä ei ole joka mutkan turva aluetta asfalttisoitu.
Degnerit on ihan oikeasti vaarallinen paikka ja joka vuosi siinä joku myös romuttaa F1:n. Todennäköisesti se pitäisi muuttaa, jotta kalenteriin pääsisi takaisin.

Yksi viime kauden kohokohtia oli nähdä, kun Perez jumittui Suzukan hairpinniin :alppu: Ja sitten taas most epic fail ever ratojen suunnittelussa oli asvaltoida Rivagen 180 Spassa :wall: Kummatkin on hitaita mutkia, missä ei ilman hiekkabunkkeria ole/olisi mitään jännitystä.
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Ylös