Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.Eikös siellä kopissa ole Charlie Whiting vai kukaliekään ja painaa sitten jotain nappia josta valot sammuu.
Ne viisi punaista valoa syttyy automaattisesti sekunnin välein, ja sammuu sitten muistaakseni 1-5 sekunnin sisällä, riippuu millon se tyyppi sitä nappia painaa.
Anteeksi sekava viesti.
Ai että miten auto lähtee liikkeelle?Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
Sama käsitys. Tai siis että punaisten sammuminen tulee tietokoneella tietyllä randomilla etukäteen asetetulla aikavälillä.Mä olen ainakin käsittänyt niin, että Whiting sytyttää punaiset ja on säätänyt etukäteen jonkun ajan, missä punaiset sammuvat. Toki siinä välillä on vielä mahdollisuus painaa startti keskeytetyksi.
Elektroniset starttijärjestelmät on tietysti kielletty, mutta jollain moottorinsäätösysteemillä kierroksia säädetään niin, että lähdössä saadaan optimaalipito (selvästikin se toimii toisilla paremmin kuin toisilla). Sääntöjen mukaan ainut tehoa säätelevä instrumentti on kaasupoljin, joten se mitä säädellään täytyy olla se, miten moottori reagoi kaasupolkimeen. (Näin siis maallikkonäkemykseni mukaan.)Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
No ilmeisesti reaktio on kiinni kuskista mutta muut on inssien arvioita. Tai ainakin tollainen kuva mulle tuli tän vanhan blogiraapustuksen perusteella, jossa Heikki Kovalainen selvittää miten starttaaminen käytännössä otetaan.Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
Kovalaisen vanha blogi sanoi:Sen (kytkimen säätö) jälkeen startin onnistuminen on kiinni kuljettajan reaktiosta sekä siitä, miten insinöörin arvio on osunut kohdalleen: luistaako kytkin liikaa tai pureeko se liian rajusti, jolloin renkaat rupeavat lyömään tyhjää.