Kisan startti

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6257
Oon aina miettiny, että miten se startti kokonaisuudessaan tapahtuu. Salohan aina lähetyksissä sanoo, että "se tapahtuu lähes täysin tietokoneilla", mistä nyt ei tyhmempi mitään tajua. Joku voisi vaikka kertoa.
 

P1 Rai

West Coast
Liittynyt
3.6.2013
Viestit
3027
Sijainti
Siellä
Eikös siellä kopissa ole Charlie Whiting vai kukaliekään ja painaa sitten jotain nappia josta valot sammuu.
Ne viisi punaista valoa syttyy automaattisesti sekunnin välein, ja sammuu sitten muistaakseni 1-5 sekunnin sisällä, riippuu millon se tyyppi sitä nappia painaa.
Anteeksi sekava viesti.
 
Viimeksi muokattu:

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6257
Eikös siellä kopissa ole Charlie Whiting vai kukaliekään ja painaa sitten jotain nappia josta valot sammuu.
Ne viisi punaista valoa syttyy automaattisesti sekunnin välein, ja sammuu sitten muistaakseni 1-5 sekunnin sisällä, riippuu millon se tyyppi sitä nappia painaa.
Anteeksi sekava viesti.
Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Mä olen ainakin käsittänyt niin, että Whiting sytyttää punaiset ja on säätänyt etukäteen jonkun ajan, missä punaiset sammuvat. Toki siinä välillä on vielä mahdollisuus painaa startti keskeytetyksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mä olen ainakin käsittänyt niin, että Whiting sytyttää punaiset ja on säätänyt etukäteen jonkun ajan, missä punaiset sammuvat. Toki siinä välillä on vielä mahdollisuus painaa startti keskeytetyksi.
Sama käsitys. Tai siis että punaisten sammuminen tulee tietokoneella tietyllä randomilla etukäteen asetetulla aikavälillä.
Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
Elektroniset starttijärjestelmät on tietysti kielletty, mutta jollain moottorinsäätösysteemillä kierroksia säädetään niin, että lähdössä saadaan optimaalipito (selvästikin se toimii toisilla paremmin kuin toisilla). Sääntöjen mukaan ainut tehoa säätelevä instrumentti on kaasupoljin, joten se mitä säädellään täytyy olla se, miten moottori reagoi kaasupolkimeen. (Näin siis maallikkonäkemykseni mukaan.)
 

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Meinasin että nuista Salon puheista saan semmosen käsityksen, että sillä kuskilla ei ole mitään melkein mitään merkitystä siinä startissa.
No ilmeisesti reaktio on kiinni kuskista mutta muut on inssien arvioita. Tai ainakin tollainen kuva mulle tuli tän vanhan blogiraapustuksen perusteella, jossa Heikki Kovalainen selvittää miten starttaaminen käytännössä otetaan.
http://blogit.mtv3.fi/heikkikovalainen/2011/07/12/nain-startti-hoidetaan/

Kovalaisen vanha blogi sanoi:
Sen (kytkimen säätö) jälkeen startin onnistuminen on kiinni kuljettajan reaktiosta sekä siitä, miten insinöörin arvio on osunut kohdalleen: luistaako kytkin liikaa tai pureeko se liian rajusti, jolloin renkaat rupeavat lyömään tyhjää.
 
Ylös