Kitkarengas vs. kesärengas

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Huonot kitkat on oikeasti huonot. mitkä sulla tuossa on? (merkki, malli ja koko?)

Omien kokemusten mukaan varsinkin kovin leveänä ja matalaprofiilisena kitkat ei toimi hirveän hyvin.
Itse olen ajanut -99 talvesta asti kitkakumeilla ja nastoja ei tosiaan ole ikävä tullut kertaakaan.
Omass aautossa on nyt GoodYearin kitkat, kokona 205/55R16 ja pelittää hyvin.
Tämä, myös koko on sama.
Tuli toiseksi TM:n uusimmassa rengasvertailussa kitkarenkaiden luokassa.
Kehuttiin myös parhaaksi kitkaksi ajaa asfaltilla. Ja asfaltillahan me pääosin ajetaan jouluun saakka.




Uskon ja toivon, että nämä pitävät satunnaisessa liukkaassa kelissä (joita esiintynee ennen joulua muutaman kerran) hieman paremmin kuin nuo ensiasennuskumeina toimivat Continentalin kesärenkaat.
En voi kuitenkaan luvata, kun en ole kesärenkailla liukkailla ajellut siinä määrin, että niiden "jääpidosta" olisi riittävän tarkkoja mielikuvia takaraivoon syöpynyt.
Joka tapauksessa jo kerran esiintyneessä jääkelissä olivat aika surkeat nämä. Tuskin kesärenkaat olisivat kuitenkaan paremmat?
 
Viimeksi muokattu:

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Ne, jotka ovat satunnaisesti jääliukkaalla ajaneet kesärenkailla sekä kitkoilla, voisivat kommentoida, menivätkö rahani hukkaan hankkiessani laadukkaat kitkarenkaat?

Onko näissä käytännön eroa kesärenkaisiin loppusyksyn/alkutalven vaihelevissa olosuhteissa?

Talvi- eli nastarenkaista on turha puhuakaan samana päivänä edellisten kanssa.
Tässä toikissa vertaillaan nimenomaan kesärenkaan ja kitkarenkaan ominaisuuksia rospuuttokaudella, jolloin esiintyy kaikenlaisia olosuhteita satunnaisesti.

Harmillisesti mikään autolehti ei ole älynnyt tehnyt tästä vertailukelpoisesta parista (kesä-kitka) laajoja rospuuttokauden vertailutestejä.
 
Viimeksi muokattu:

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Ne, jotka ovat satunnaisesti jääliukkaalla ajaneet kesärenkailla sekä kitkoilla, voisivat kommentoida, menivätkö rahani hukkaan hankkiessani laadukkaat kitkarenkaat?

Onko näissä käytännön eroa kesärenkaisiin loppusyksyn/alkutalven vaihelevissa olosuhteissa?

Talvi- eli nastarenkaista on turha puhuakaan samana päivänä edellisten kanssa.
Tässä toikissa vertaillaan nimenomaan kesärenkaan ja kitkarenkaan ominaisuuksia rospuuttokaudella, jolloin esiintyy kaikenlaisia olosuhteita satunnaisesti.

Harmillisesti mikään autolehti ei ole älynnyt tehnyt tästä vertailukelpoisesta parista (kesä-kitka) laajoja rospuuttokauden vertailutestejä.
Kesärengas ja Pohjoismaiden talveen suunniteltu kitkarengas eivät ole loskalla, lumella eikä jäällä vertailukelpoisia ollenkaan, eli Pöhkiksen ehdottama testi olisi älytön. Ajoin puolikkaan päivän kesärenkailla ja puolikkaan kitkoilla talvisissa olosuhteissa nyt viime pakkas- ja lumikeleissä, ja kesärenkaiden ja kitkojen ero oli erittäin merkittävä. Kesärenkaat tuntuivat ihan oikeasti vaarallisilta.

Minusta kitkarenkaat ovat ihan vertailukelpoiset nastarenkaiden kanssa. Ennen ajoin nastoilla, mutta nykyisessä autossani on kitkat, enkä nastoihin vaihtaisi enää takaisin. Lumella kitka on parempi, röpelöisellä jäällä ajaa ihan samalla asiansa kuin nastarengaskin, ja sileällä jäälläkin pärjää oikein hyvin kun muistaa että jarrutusmatka saattaa olla pidempi kuin nastoilla. Asfaltilla ajomukavuus nastarenkaisiin verrattuna sitten taas onkin aivan erinomainen.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllä kunnon kitkoilla pärjää ihan jäälläkin. Ja ero kesärenkaisiin on kuin yöllä ja päivällä. Onhan noita jarrutusmatkoja yms. tutkittu ja miten renkaat ikääntyy, ja näissä taas kitkan ja nastan erot tasoittuu ja jopa vaihtuu. Kitka ikääntyy nopeasti ja menee vaihtoon viimeistään kolmannen talven jälkeen.

Kitkoissa ja nastoissa on sivuttaispidossa eroja. Myös minusta kitkoissa pito häipyy pikkuhiljaa, eikä laakista kuten nastoilla. Eli kitkarengakaalla ajaessa tunnistaa aikaisemmin pidon heikkenemisen ja silti homman saa vielä hanskaan, etenkin näillä avustimilla.

Ja kun valitsee autoon riittävästi vetäviä pyöriä, niin tulee hauskaa oli alla kummat vain renkaista. Ja toisaalta pääsee vajakkia pidemmälle pellolla/metsikössä :tongue:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Tämä, myös koko on sama.
Tuli toiseksi TM:n uusimmassa rengasvertailussa kitkarenkaiden luokassa.
Kehuttiin myös parhaaksi kitkaksi ajaa asfaltilla. Ja asfaltillahan me pääosin ajetaan jouluun saakka.

Uskon ja toivon, että nämä pitävät satunnaisessa liukkaassa kelissä (joita esiintynee ennen joulua muutaman kerran) hieman paremmin kuin nuo ensiasennuskumeina toimivat Continentalin kesärenkaat.
En voi kuitenkaan luvata, kun en ole kesärenkailla liukkailla ajellut siinä määrin, että niiden "jääpidosta" olisi riittävän tarkkoja mielikuvia takaraivoon syöpynyt.
Joka tapauksessa jo kerran esiintyneessä jääkelissä olivat aika surkeat nämä. Tuskin kesärenkaat olisivat kuitenkaan paremmat?
Parhaat renkaat ehkä kuivalla asfaltilla, mutta täällähän sataa vettä ja on märkää. Silloin nastat pitää paremmin, koska niissä on pehmeämpi kumiseos. Keski-Euroopan kitkat taas on suunniteltu toimimaan märissä olosuhteissa. Pohjoismaiden kitkat on suunniteltu toimimaan lumessa, loskassa ja jäällä, joten sun tapauksessa olisi ehkä kannattanut ostaa Keski-Euroopan kitkat. Sitten vaihtaa nastoihin joulun tienoilla.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei edes hyvillä renkailla pelasteta paskaa alustaa.

Olis se tavan C5 niin jo toimis!
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24298
Sijainti
lappeen Ranta
Hankalimmat kelit osui kohdalle reilu viikko sitten torstaina kun keskiviikkona satoi vetta ja sitten ke-to välisenä yönä oli pakkasta. Ongelmitta sujui ajo silloinkin.
Ehkä hankalin kohta oli silloin jäistä tietä kesärenkailla ajaessa tässä kohdassa. Tuonne rautatiesillan suuntaan ajoin ja toi mutka on jotenkin hiukan sellaisen väärinpäin kallistetun oloinen. Mutta kun on tuttu tie ja osaa olla varovainen niin eipä siinäkään mitään ongelmia tullut.
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
Moon antanu itteni ymmärtää, jotta rengasmerkeillä ja -malleilla olis myös eroja eikä pelkästään onko kitkat vai nastat. Tässä vois piillä monen toikin siemenet tyyliin Hakka vs. Conti, Hankook vai Dunlop. Kuumottavia toikkeija olis myöskin loska vai lumi, suolaus vai ei!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Moon antanu itteni ymmärtää, jotta rengasmerkeillä ja -malleilla olis myös eroja eikä pelkästään onko kitkat vai nastat. Tässä vois piillä monen toikin siemenet tyyliin Hakka vs. Conti, Hankook vai Dunlop. Kuumottavia toikkeija olis myöskin loska vai lumi, suolaus vai ei!
A- vai B-rappu?
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ehkä hankalin kohta oli silloin jäistä tietä kesärenkailla ajaessa tässä kohdassa. Tuonne rautatiesillan suuntaan ajoin ja toi mutka on jotenkin hiukan sellaisen väärinpäin kallistetun oloinen. Mutta kun on tuttu tie ja osaa olla varovainen niin eipä siinäkään mitään ongelmia tullut.
Joko tuossa tai sitten seuraavassa vastaavassa rautatien alikulussa päätti serkun kaveri päivänsä, kun meni toisen poikasen kanssa mopolla kahdestaan vähän turhan lujaa törmäten keskipalkkiin - toki kyytiläisellä oli kaljakori messissä :nope:
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Minulla ei ole tähän toikkiin mitään sanottavaa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onko noi pöhkön dunlopit eu renkaat vai kitkat? Kuvan perusteella eu. Lienevät ihan ok loskalla autobaanalla nastoihin ja kesiksiin ja kitkoihin verrattuna.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös