Kolmannet autot

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Minusta tuossa mahdollisessa kolmansien autojen ajattamisessa ei ole mitään hyvää.

Turhaan ne siellä olisivat sekoittamassa muiden ajoa, koska eivät kilpailisi henkilökohtaisista eikä merkkimestaruuspisteistä.

Jos talleja vähenee eikä kilpailla 7 tai 8 tallilla, niin sitten pitäisi kolmannet autot ottaa mukaan pisteitä keräämään myös. Jos karsitaan kilpailuun, niin voitaisiin ottaa sääntö että kukin talli saa vähintään kaksi autoa joka tapauksessa kisaan, ettei käy niin että vaikka kolme Sauberia (tai kolme Minardia, jos mukana)karsiutuu kisasta ja kaikki muut pääsevät mukaan.

Eihän siinäkään olisi mitään järkeä, että voittotaistelussa voisi olla pisteistä ajava Räikkönen ja Badoerin kolmas Ferrari. Senhän tietää jokainen miten siinä taistelussa kävisi hyvissä ajoin ennen ruutulippua ...
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
No concorde sopimus pitää tietysti avata jos kolmannet autot tulee. Sellainen ei käy laatuun, että kolmatta autoa ajava ei saisi henk.kohtaisia pisteitä ollenkaan.
 

Lintu

Siipeilijä
Liittynyt
20.1.2004
Viestit
6401
Sijainti
South Georgia and the South Sandwich Islands
Ja toisaalta, jos nyt esimerkiksi Jaguar vetäytyy kauden päätteeksi sarjasta ja mukana on pakko olla 20 autoa, kaksi tallia joutuu/saa ajattaa kolmea autoa kisoissa. Millä perustein sitten valitaan ne tallit? Budjetin mukaan, viime vuoden menestyksen perusteella vai kuinka?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Itse toivon ettei kolmansiin autoihin koskaan edes päädytä. Bernie voi ihan rauhassa väittää että siinä saataisiin enemmän kilpailukykyisiä autoja ruudukkoon, mutta kuinkas käykään vaihtelun?

Minä kaipaan oikeastikin pikkutalleja myös kisaamaan, heidän puolestaan voi aina olla onnellinen kun tulee onnistumisia :thumbup:
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Toivottavasti joku taho (Red bull?) jatkaa Jaguarin toimintaa ja näin vältyttäisiin kolmansilta autoilta.

Hauskempaa on katsoa värikkäämpää ja tallirikkaampaa sarjaa, kuin 3-4 Ferrarin, Renaultin... ym taistelua keskenään.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Omasta mielestäni sarjan mielenkiinto vähenee entisestään, jos kolmen auton ajattamiseen mennään. Ferrarin ylivoimaiset kolmoisvoitot kauden ensimmäisissä kisoissa mahdollistavat kuljettajien MM:n ratkeamisen vielä tätäkin vuotta aikaisemmin ja todennäköisesti myöskin hopeasija jaetaan paljon aikaisemmin. Jos kolmansien autojen kuljettajat ovat lisäksi mukana MM-sarjassa, voidaan kuljettajien MM-sarjan kolmaskin tila ratkaista jo ennen kauden loppua.

Pahaenteistä tässä suhteessa on se, että Fordin kaupallinen puoli on huhujen mukaan jo kesällä hylännyt F1-puolen valmiiksi neuvotellut sopimukset Jaguarin siirtämisestä Red Bullin omistukseen. Saattaa hyvinkin olla, että kaupallisella puolella katsotaan riski kasvojen menetyksestä liian suureksi, jos joku Red Bull onnistuisi jo ensi vuonna tekemään paljon parempaa tulosta kuin Jaguar.

Kolmansien autojen ajattaminen lisää väistämättä tallien kustannuksia. Epäilen, ettei es. Toyota ole valmis miehittämään 3 viimeistä lähtöruutua autoillaan kuvinkaan pitkään. Jos yksi kolmea autoa ajattavista autonvalmistajistakin vetäytyy tarvitaan jo sääntöä 4:n auton ajattamisesta. Tässä tilanteessa voidaan olla jo kauden 2006 alussa.

Yhtenä mahdollisuutena on myös se, että Ferrari peruu moottorisopimuksensa Sauberin kanssa, jos sille tulee kolmannen auton ajattamisvelvollisuus. Moottoripuoli voisi joutua liian kovalle rasitukselle, jos pitäisi toimittaa moottorit viidelle autolle joka kisaan ja tuskinpa Ferrarilla ollaan valmiita tinkimään omasta kilpailukyvystä. Toisaalta Ferrari ei ikinä suostu siihen, että kolmannet autot keräävät pisteitä, jos se itse ei ajata kolmea autoa.
 

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
Mielenkiintoisia kuljattajanimiä saattaisi kuitenkin nousta kolmansien autojen myötä sarjaan. Meidän Mikallekin saattaisi aueta paikka mistä tahansa tallista.
Mua ei Jaguaarin katoaminen jää harmittamaan, tallilta puuttuu aimo annos sympaattisuutta, mitä on esim. Minardilla ja Jordanilla.
Vielä Stewart aikoina tallilla oli minunkin kannatus puolellaan.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
jusban sanoi:
Mielenkiintoisia kuljattajanimiä saattaisi kuitenkin nousta kolmansien autojen myötä sarjaan. Meidän Mikallekin saattaisi aueta paikka mistä tahansa tallista.
Mua ei Jaguaarin katoaminen jää harmittamaan, tallilta puuttuu aimo annos sympaattisuutta, mitä on esim. Minardilla ja Jordanilla.
Vielä Stewart aikoina tallilla oli minunkin kannatus puolellaan.
Ainoa hyvä puoli kolmansien autojen ajattamisessa on se että silloin Mika mahtuu Mäkille ;)
 

Joona

Well-known member
Liittynyt
19.5.2004
Viestit
73
Sijainti
Tuhansien järvien maa.
Mitäs porukat sanoisi sellaisesta systeemistä,että kolmea kuljettajaa ajattavan tallin huonoimmin kisassa sijoittunut (jos kaikki kolme pääsevät maaliin,of course) auto pudotettaisiin pois tuloslistoilta?
Eli jos Ferrari ottaa kolmoisvoiton,pudotetaan kolmas Ferrari pois tuloksista ja palkintopallille nousisi nelossijan saalistanut kaveri?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Joona sanoi:
Mitäs porukat sanoisi sellaisesta systeemistä,että kolmea kuljettajaa ajattavan tallin huonoimmin kisassa sijoittunut (jos kaikki kolme pääsevät maaliin,of course) auto pudotettaisiin pois tuloslistoilta?
Eli jos Ferrari ottaa kolmoisvoiton,pudotetaan kolmas Ferrari pois tuloksista ja palkintopallille nousisi nelossijan saalistanut kaveri?
En edelleenkään halua nähdä mitään pelleilyä F1-luokassa. Lopputulokset on ne mitkä ne on piste!
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kyllähän homma menee ihan säätämiseksi jos jokaisella tallilla on kolme autoa. Voi sitä taktikoinnin määrää mm. varikkokäyntien yhteydessä, kun apupojat yrittävät pedata mahdollisimman hyviä asemia esim. ykköskuskille. Aika harvassa tallissa yleensäkin ajetaan kilpaa tallin sisäisesti. Ja jos joku siihen "sortuu", nauretaan sille yleisesti jos sattuu kolahtamaan.

Kaikenlainen tuloslista- ja pistekikkailu on myös aivan syvältä. Siinä vaiheessa kun kolmansia autoja todella ajatetaan, kannattaa alkaa miettiä koko sarjan lakkauttamista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
General FUp sanoi:
Minä kaipaan oikeastikin pikkutalleja myös kisaamaan, heidän puolestaan voi aina olla onnellinen kun tulee onnistumisia :thumbup:
Ja niihin talleihin voi laittaa nuoria kuskeja opettelemaan. Isoissa talleissa paineet ja odotukset voivat olla liian kovat vaikka nopeutta löytyisi. Se on nähty monta kertaa että nopeatkin kuljettajat voivat tarvita pidemmän sopeutumisajan.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Kolmas auto olisi loistava näky Ferrarilla ja Mclarenilla. Kuitenkin sillä pitäisi olla mahdollisuus taisteklla ainakin henkilökohtaisista pistreistä ja kisavoitoista. Mitä järkeä olisi latistaa noiden ylimääräisten autojen merkitys? Ketä se haittaa, jos on enemmän kuljettajia taistelemassa voitoista ja hyvistä sijoituksista?
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4297
Kustannuksia alas, että olisi mahdollisuuksia vähän pienemmäälläkin budjetilla. Tuleehan taas ikävä aikaa jolloin oli 26 autoa ruudukossa ja esikarsinnat. Homma ei voi jatkua näin. Minkä helvetin takia ei kielletä vaikka elektroniikkaa( onhan sen valvominen ehkä vaikeaa mutta ei mahdotonta) kuskiin roolillekin jäisi vähän enemmän. Radikaaleja päätöksiä kustannusten karsimiseksi eikä mitään väkisin tehtyä "lisäjännitystä" uusilla aika-ajosäännöillä. Pistää vihaksi!!!!:mad: :mad: :mad:
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Kolmansia autoja parempi vaihtoehto olisi mielestäni, että suuremmat tallit joko perustaisivat jonkinlaisia juniori- tai satelliittitalleja tai sitten myisivät kalustoa yksityisille. Toisaalta en kuitenkaan haluaisi nähdä mitään CART-tyylistä sarjaa, jossa on vain muutama eri rungonvalmistaja, mutta olisi sekin parempi vaihtoehto kuin ajaa vain esim. 15 autolla kilpaa.

Toinen vähän samantyylinen ehdotus olisi, että nämä suuret autonvalmistajat rakentaisivat autoja ja myisivät niitä juuri yksityisille tai vastaaville. Nämä yksityiset tallit sitten ajattaisivat yhtä tai kahta autoa ja "emätallit" saisivat pisteitä näiden kautta. Näin saataisiin paljon kilpailukykyisiä ja suunnilleen tasavertaisia autoja viivalle niin, että ne myös ajaisivat kilpaa toisiaan vastaan, koska eri talleilla olisi lähes samanlaiset autot, eikä tallimääräyksiä olisi ainakaan kovin paljoa. Eri asia sitten onkin, miten tällainen sopisi äfykkösiin, mistä löytyisi näitä tarpeeksi varakkaita yksityistalleja ja mitä autonvalmistajat tähän sanoisivat.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Karsitaan vaan elektroniikkaa kovalla kädellä ja rajoitetaan samalla myös aerodynamiikkaa, niin kyllä se siitä..:eek:
Testejä entistä vähemmän ja tiukka valvonta.

Ei kolmansista autoista olisi mitään iloa, joko ne syö pisteitä pienemmiltä talleilta tai sitten niistä tulle pelinappuloita sekoittamaan kilpailevien tallien ajoa..:thumbdown
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Valde sanoi:
Kolmas auto olisi loistava näky Ferrarilla ja Mclarenilla.

Itse muistan miten kolme Ferraria kiersi rataa Eurosportin suorassa lähetyksessä, kun viime kauden kaksoismestaruutta aikanaan juhlistettiin. Mielestäni tällaiset kolmen auton voimin tehtävät kunniakierrokset kisan parilla viimeisellä kierroksella eivät olisi mikään loistava näky. Kolme Ferraria kilpailisi keskenään kilpailussa aivan yhtä tosissaan kuin ne kilpailivat mestaruutta juhlistaneissa radankiertelyissäkin. En usko, että mainitun tyyppinen loppuhuipennus vetoaisi keneenkään muuhun kuin tifosoihin.

McLarenista puheen ollen kannattaisi ehkä ensiksi panostaa siihen, että lähtöviivalle saataisiin kaksi toimivaa autoa. Sen jälkeen voitaisiin ehkä hehkuttaa miten loistavaa kolmannen auton mukaan saaminen olisi. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Parempi olisi jopa vain 18 autolla ajettava sarja (edellyttäen että Jordan ja Minardi jatkavat) kuin väkisin haalia ruudukkoon kolmansilla autoilla yli 20 kilpailijaa.
 

Terho

Alain
Liittynyt
29.8.2001
Viestit
1317
Sijainti
Hämeenlinna
Nyt Ecclestone lupailisi tän päivän uutisessa pisteitä myös kolmansille autoille. No täytyy seurailla miten tuo tilanne kehittyy ja tuleeko kolmannet autot ylipäänsä vai ei.

Siinähän olisi sitten ainakin Häkkiselle varma paikka McLarenilla ajamaan maailmanmestaruudesta Räikkösen, Montoyan sekä Ferrarien kanssa! (eikä unohdettaisi ainakaan Williamseja myöskään). Sinänsä mielenkiintoinen ajatuskuvio, jos jotain tällaista todella kehittyisi ensi kaudeksi!
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Jos ensikaudella ajetaan kolmella autolla MM pisteistä, niin Kimin siirtohuhut Ferrarille tulevat kasvamaan. Luulen et jos Ferrari vaan haluaa Kimin, niin Kimi olis valmis ajaan heti. Niin paljon on miehen ura kärsinyt Mclarenin luotettavuudesta.
 
Ylös