Korsikan ralli

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Markko voitti rallin, mutta Loeb maailmanmestaruuden!

Onnittelut Ranskaan ja Viroon. Molemmilta miehiltä hienot suoritukset, samoin kuin Sainzilta.

Bosse ja Pösö olivat vähän pettymyksiä, samoin kuin Pirellit. Subarussa tai Solbergissä ei kai sinänsä mitään vikaa ollut. Hirvonen kyllä ajeli aika kehnosti. Olisi sitä nyt pitänyt Skodat voittaa. Gardemeister meni sitte häviämään Schwarzille. Ei hyvä.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
pitääpäs pitkästä aikaa kirjoitella... hieno homma kaikkien kannalta että Lööbbi voitti mestaruuden. Olisi väärin sanoa että edellisvuosien mestarit ei olisi mestaruuksiaan ansainneet, mutta nyt ei ainakaan jää jossiteltavaa kun selvästi paras kuljettaja vei mestaruuden ilman skandaaleita..

Hienoa myös että sitikalla voitettiin mestaruus, ihan vain sen takia
että luo uskoa uusien tulokkaiden "sarjaan 200x ja mestaruus 200x" suunnitelmiin..
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17765
Sijainti
East of Eden
Onnittelut Ranskan poijalle maailmanmestaruudesta. Luotettava auto, huippuluokan kuski ja sitä myöten ansaittu mestaruus.:thumbup:
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Loebille ansaittu mestaruus! Märtin antoi yllättävän hyvän työnäytteen vaisuhkon kauden jälkeen, toivottavasti tämä antaa Fordille uskoa satsata ralliin tulevaisuudessa. Pösö on tällä hetkellä hieman kuutamolla, mutta jospa se siitä. G-mies hävisi tallikaverilleen. Ei hyvä ollenkaan.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
On tuo Hirvonen oikea epeli. Nytkin Ruuttiksen haastattelussa mies venkoili itsensä kuiville. Mikon mielestä rallista opittiin paljon uutta ja pätkäajat olivat paikoin kovia, merkki-pisteitäkin tuli tallille. Jotenkin katastrofihan tuo suoritus muuten oli, Mikko jäi molemmille Skodille ja mikä pahinta, Armin Schwarzille.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Lööppi tulee olemaan vaikea lyötävä tulevina vuosina. Nyt mestaruus tuli niin vakuuttavasti, ettei sellaista ole juuri nähnyt viime vuosina (lukuunottamatta tietenkin Marcuksen mestaruutta 2002).

Mikko ajoi joillain pätkillä ihan hyvin kokemukseensa ja testaamattomuuteensa nähden. 0.3 sekuntia kilometrillä ei ole kauhean paha tappio Petterille. Toisaalta joillain pätkillä Mikko oli aivan kuutamolla ja otti takkiin Skodiltakin vaikka kuinka. Garden ja Mikon tilannetta ajatellen kokonaisvaikutelmaksi jää se, että jos Jouhki saa miehille taiottua täyden kauden tehdastalleista ensi vuodeksi, niin se on pienoinen ihme.

Märtinin hyvä ajo on iloinen asia ja osoittaa sen, että Argentiinan aiheuttama lamakausi on taaksejäänyttä elämää.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Itse taas veikkaan, että ensi vuonna Lööpille jää mestaruudet haaveeksi. Citikan luotettavalla autolla ei saada mitään etua, kun se vanhenee käsiin. Uusi C4 tuli kai vasta loppu vuodesta? Ja uudessa autossa on aina omat ongelmansa. Näkisin, että ensi kauden mestaruus on Solbergin, Grönholmin ja Märtinin kauppa. Odotan innolla Pirellin ja Pösön yhteistyötä. Märtin löytänee itsensä Pösöltä. Provera siirtynee muihin tehtäviin.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Tekikö Pösö Korsikalla McLarenit ? Eli tehoja alaspäin sen verran, että saadaan laatikko ja muut osat kestämään. Sen verran puhditonta oli se meno. No toisaalta eipä se Subarukaan oikein liikkunut, tai pitäisikö sanoa Pirelli.

Niin ja olihan ne Pösön tallin "asfalttispecialistit" koko ajan Marcuksen takana, joten siinä mielessä ihan siedettävä ajo.

Hienoa että saatiin uusi mestari.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
JTH sanoi:
Tekikö Pösö Korsikalla McLarenit ? Eli tehoja alaspäin sen verran, että saadaan laatikko ja muut osat kestämään. Sen verran puhditonta oli se meno. No toisaalta eipä se Subarukaan oikein liikkunut, tai pitäisikö sanoa Pirelli.

Niin ja olihan ne Pösön tallin "asfalttispecialistit" koko ajan Marcuksen takana, joten siinä mielessä ihan siedettävä ajo.
Peugeotin ongelma oli auton surkeassa käyttäytymisessä. Marcus sanoi, että esim. Fordeista poiketen Peugeotilla joutuu mutkaan mentäessä sitomaan jarrulla auton peräpäätä. Loix sanoi, että auto tuntuu välillä pelottavalta.

Onkohan Peugeotin peruskonstruktiossa jotakin vakavasti vialla? Tähän voisi viitata jatkuvat säätöongelmat; auton väärästä painojakaumasta johtuvia puutteita yritetään korjata voimansiirron säätämisellä. Seuraavanlainen arvelu ei ole ainoa sarjassaan, jonka olen nähnyt:

"307 menee kuin pulkka, puskee rajusti ja sitten kun painava perä lähtee se piirtää laveat linjat ja penkkaa siirtyy! Ei hyvä! Auton painonjakauma on huonompi kuin 206:ssa (suurempi polar moment of inertia), vaihdelaatikon asettelu, varapyörä pitkällä perälaatikossa, klassinen vasaranheittoefekti oli nähtävissä jatkuvasti. Taaskaan ei voi kuin ihmetellä Bossen vauhtia tollasella autolla! Loix lipsutteli näyttävästi, mutta enemmänkin kävi sääliksi, kun haluja tuntui olevan, mutta homma meni show-ajoksi. Pitkä perä liukui koko ajan pehmeällä."
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eiköhän se vika siellä piile. Focus oli kans ennen ongelmissa asvaltilla, koska tämä uudentyyppinen (ei toki enää) korkea korimalli omaa luonnollisesti myös korkean painopisteen. Vasta nyt kun auto on tehty liioitellunkin matalalle, alkaa ajettavuus olla kohdallaan. 307 on siitä poikkeuksellinen auto, että kun muut tiimit on kasvattanut takasiipeä lähes mallia mallilta, Pösö otti takapakkia.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Jep, näin varmaan asia on. Kyllä autossa täytyy olla joku perustava moka, kun kausi on pian ohi ja Pösöä ei olla vieläkään saatu kulkemaan kunnolla. Ei kai ole yhtäkään rallia, jossa kuskit olisivat kunnolla kehuneet sitä. Olisi kiva kuulla Bastin rehelliset kommentit 307:sta, kun hän on tänä vuonna ajanut vuorotellen sillä ja 206:lla.
 

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
Onnittelut vaan Loebille!
Ei voi sanoa etteikö oikea mies olis voittanut mestaruutta. Varmaa ja tasaista/nopeaa ajoa koko kauden.

Mutta itse Korsikan ralli.... Onko näin aneemista reittiä vielä kertaakaan missään "oikeassa" rallissa nähty???:nope:

Kohta aletaan varmaan ajamaan jotain ravirataa vuorotellen kaks kertaa päivässä ja seuraavana päivänä sama uudestaan (Jyskälässäkään ei tartteis lähteä Killeriä kauemmaksi, olisi ainakin lyhyt matka Paviljongille). Kyllä menee mielenkiinto niin katsojilta kuin todennäköisesti kilpailijoiltakin pikku hiljaa. Kaiholla muistelee viime vuosituhannen lopun kilpailuiden reittejä (puhumattakaan 80 -luvun kisoista).
TV ja kaupallisuus pilaa kaikki hyvät lajit ja ralli näyttää kuuluvan siihen sarjaan - valitettavasti :jaska:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Zep sanoi:
Eiköhän se vika siellä piile. Focus oli kans ennen ongelmissa asvaltilla, koska tämä uudentyyppinen (ei toki enää) korkea korimalli omaa luonnollisesti myös korkean painopisteen. Vasta nyt kun auto on tehty liioitellunkin matalalle, alkaa ajettavuus olla kohdallaan. 307 on siitä poikkeuksellinen auto, että kun muut tiimit on kasvattanut takasiipeä lähes mallia mallilta, Pösö otti takapakkia.
Itse kyllä muistan kovin eri tavalla. Focus oli nopein asvalttiauto jo ensimmäisessä kisassaan Saksassa, jossa Märtin olisi korjannut kaikella todennäköisyydellä voiton ilman teknisiä ongelmia. Ja hyvin Ford kulki lähes Citroen-Loeb valjakon rinnalla muissakin asvalttiralleissa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin, siis tässä puhuin nyt ensimmäisestä WRC Focuksesta aina 2003 speksiin. Eli viime kaudella saatiin viimein käytös aisoihin asvaltilla, kun painopistettä lähdettiin laskemaan oikein kunnolla ja laitettiin vähin järkevämpää siipeä eteen ja taakse. Eli 2003 WRC oli ensimmäinen ex-Subaruinssi Christian Loriauxin Focus. McRae poti aikoinaan aikamoista luottamuspulaa Focuksen käytökseen asvaltilla, varmaan samaan tapaan kuin Pösön kuskit tällä hetkellä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Tuosta viime kauden Saksasta alkaen Focus on ollut meikäläisen silmissä eniten asvalttipotentiaalia omaava auto ja pettynyt oon ollu tulostasoon tähän asti. Hommat vaan ei oikein ole natsannu.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Ja kukas ajoikaan tässä kisassa kuudenneksi. Ei huonoa työtä Stephane Sarrazinilta, kohta mies näyttää moottoripyörien puolella mistä on kotoisin.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Loebille ansaittu mestaruus. Varmin ja nopein kuski, nopea ja luotettava auto sekä toimiva tiimi. Märtinin vauhti oli maaliin asti päässeistä selvästi parasta. Grönholm jäi yllättävän paljon mutta minkäs sille voi jos ei kulje. Hirvosella tulee olemaan hankalaa saada tallipaikka ensi kaudeksi jos tällaiset esitykset jatkuvat. Kokemusta kaivattaisiin.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17765
Sijainti
East of Eden
Bastikin ajelee kotomaan rallit mieluummin vanhalla versiolla Luulen, että saisi uudenkin jos vaan haluaisi.

Bossehan joskus sanoi, että ne ylitykset ovat uudessa suuremmat ja niihin ei meinaa tottua sitten millään, vanhalla kun oppi ajamaan ja vanhassa kun niitä ylityksiä ei juuri ollut => pyörät melkein kulmissa.

Joku vikahan siinä uudessa täytyy olla kun koko vuosi on mennyt niitä korjaillessa eikä autosta ole saatu Bossen mieleistä koko kautena. Toivottavasti ensi kauden alkuun saadaan jotain todella hyvää tehtyä, että auto olisi iskussa heti eka kisasta alkaen, kuski varmaankin sitä on.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Basti kyllä itse on sanonut todella nauttivansa 307:lla ajamisesta ja että auto on paras, mitä hän on ikinä ajanut. Kyllähän tuo Suomen tapaisilla teillä hyvin liikkuu; avoimessa kisassa ainoastaan Solberg olisi kyennyt vastaamaan Roviksen, Marcuksen ja Sebastianin vauhtiin. Toisaalta sarjan tehokkaimmalla moottorilla pitäisi pystyä pikkuisen Subarua parempiin tuloksiin.
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
Valde sanoi:

Onkohan Peugeotin peruskonstruktiossa jotakin vakavasti vialla?
Grönholmin mietteitä VM 11/04: "Ensimmäistä kertaa ralliammattilaisena tunnen paineita siitä, että minun pitäisi suorittaa "ihmetekoja" autolla, joka ei vastaa odotuksiani. Aikaisemmin ei ole ollut tunnetta, että pitää onnistua, mutta ulos ei saa ajaa."

- Mihinkähän pösö on hukannut sen tatsin mikä oli vielä 206 mallin alkuaikoina? :doubtful:
 
Ylös