Korvaavia töitä sairausloman sijaan?

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Korvaavilla töillä vähennetään sairauslomia

Yhä useamman yrityksen työntekijät jäävät työpaikalleen tekemään korvaavia töitä sairausloman sijaan. Korvaavia töitä voi teettää, kun työntekijä ei tapaturman tai sairauden vuoksi suoriudu omista tehtävistään.

Työterveyslääkäri voi arvioida, ettei työkyky ole mennyt kokonaan, vaan työntekijä kykenee yrityksessä muihin töihin tai osallistumaan vaikkapa koulutuspäivään.
Sairausloman sijaan lääkäri kirjoittaakin todistuksen työrajoitteesta, esimerkiksi toisen käden käyttökiellon.

Vaikka korvaavien töiden tekeminen yleistyy koko ajan, työnantaja- ja työntekijäpuoli ovat eri mieltä pelisäännöistä.
Mielenkiintoinen juttu. Uskon, että monilla työpaikoilla on väkeä, jotka löytävät herkästi syitä poissaoloon. Itse olen sairaalloisen tunnollinen ja sen huomaa. :eek: Oikea käsi oli taannoin ranteesta poikki. Tekeillä oli työ, jota silloin ei kukaan muu voinut tehdä. Kipsikättä piti vetristää Tetriksen avulla :rolleyes: ja siitä ne sitten hommatkin alkoivat sujua.

Mitäs mieltä olette, olisitteko itse valmiita korvaaviin töihin?
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Periaatteessa hyvä juttu. Voi olla että työntekijä ja työnantaja eivät välttämättä ole ole samaa mieltä korvaavasta työstä. Lähinnä tarkoitan sitä, että jotain parempaa hommaa tekevä 'alennettaisiin' vaikka liimailemaan postimerkkejä kirjekuoriin... kun ei kipäeltä jalaltaan asiakkaalle pääse.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Periaatteessa hyvä juttu.
Samaa mieltä.

Toki tuossa on myös se, että esim. työmatkat voi hankaloitua suunnattomasti, jos jalka on poikki tms.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mulla on kanssa semmonen fiilis että jos himassa jaksaa olla pystyssä, niin sitten samalla voi tehdä jotain töitä.

Jos on sänkypotilas, niin sitten huilataan. Jos on esim. se käsi poikki niin tekee sen minkä pystyy. Muuten tulee aikakin pitkäksi.
 

300 SLR

Well-known member
Liittynyt
15.8.2000
Viestit
316
Sijainti
Oulu
Ihan mielenkiintoinen juttu. Toivottavasti sairauslomaa käytetään kuitenkin pääsääntöisesti toipumiseen. Huonosti hoidettu sairaus/tms aiheuttaa taatusti enemmän kustannuksia myöhemmin kun tarvitaan lisää sairauslomaa ja hoitoja.
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Hautuumaat on väärällään korvaamattomia työntekijöitä. En mene sairaana töihin.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
sakuraba sanoi:
Hautuumaat on väärällään korvaamattomia työntekijöitä. En mene sairaana töihin.
Onhan se noinkin. Kuulin erään jumppaopettajan olleen pois pari viikkoa, kun pikkurilli oli murtunut. :rolleyes: Ehkä sitä ei vain toinen ymmärrä toisen ihmisen työn vaativuutta. Äkkinäinen vain kuvittelee, että se ei siinä hommassa paljon tahtia haittaa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
sakuraba sanoi:
Hautuumaat on väärällään korvaamattomia työntekijöitä. En mene sairaana töihin.
Joo ei kai toi sitä tarkoita, että esim. "kuumeessa" pitäisi duuniin vääntäytyä?
Ja riippuuhan se siitäkin onko töissä tehtaassa vai toimistossa...
 

kode

Unregistered User
Liittynyt
8.7.2005
Viestit
118
Sijainti
Häme
Itse olen ollut sairaslomalla jo pari kuukautta. Sovimme työnantajan kanssa, että teen niitä töitä mitä pystyn. Itseasiassa olen nauttinut tilanteesta, kun voi itse periaatteessa päättää mitä tekee. Tietenkin täällainen järjestely vaatii hyvää suhdetta työnantajan ja työntekijän välillä. Mutta tilanne on silloin toinen jos olen kuumeessa, silloin pyhitän sairasloman levolle.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Kun lapset ovat olleet kipeänä, olen tehnyt töitä kotoa käsin. Itse sairastaessa (keskimäärin alle työpäivä vuodessa) pidän puhelimen hiljaisella. Muutenkin olen pitänyt avointa linjaa työnantajan suuntaan työajoistani ja mahdollisista ongelmista. Eipähän tarvitse jälkeenpäin selitellä, jos sanoo suoraan esim. että sain juuri tytölle hammaslääkärin ensi viikolle. Olen loppupäivän poissa toimistosta tämän takia ja teen duunia loppupäivän kotoa. Kai minulla on hyvä tilanne, kun nykyinen systeemi on mahdollinen.
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Moe Szyslak sanoi:
Mulla on kanssa semmonen fiilis että jos himassa jaksaa olla pystyssä, niin sitten samalla voi tehdä jotain töitä.

Jos on sänkypotilas, niin sitten huilataan. Jos on esim. se käsi poikki niin tekee sen minkä pystyy. Muuten tulee aikakin pitkäksi.
Jep. Jos minulla olisi vasen käsi paketissa niin ei se työntekoa kovin hirveänä haittaisi. Heti kun kivut olisi loppuneet vois duunissa ihan hyvin olla.

Oikean käden ollessa pois pelistä niin olisin aikalailla toimintakyvytön sitten.
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Idea koskee kai lähinnä nimenomaan just erilaisia vammoja, vaikkapa kipsissä oelvaa kättä, sen vaikutus kokonaisuuteen ei liene kovin kummonen. ei ainakaan vaikkapa omassa duunissani tuu jsut nyt mieleen, että joku olis tollasen "odotteluvamman" takia ollut töistä pois. Äärimmäisen typerä suuntaus mikäli se hidastaa paranemista, ei kenenkään etu. Saati sitten, että asettais muut alttiiks tartunnoille. Ihmisiä on erilaisia ja niillä on erilaisia vaivoja joiden "vaikeutta" ja haittavuutta on ehkä muiden paha arvioida (tai ei ehkä niinkään, mun mielestä kyllä kaikki muut pystyis töihin sairainakin). Se tästä maasta vielä puuttuis, että sairastamistakin katottais jonkinlaisena "rikoksena".
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Off-Topic sanoi:
Se tästä maasta vielä puuttuis, että sairastamistakin katottais jonkinlaisena "rikoksena".
Tiedät sä yhtään kuinka paljon osakkeenomistajat menettävät vuodessa tuloja, kun hyväpalkkainen työväki käkkii sairaslomilla eikä palvele isäntäänsä henkensä kaupalla?!
 

Off-Topic

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
2514
Tiedän. Nää on vaikeita asioita vähän niinku vaikka joku tykytoiminta. Kustannus, mutta loppupelissä kuitenkin säästö. Tähän vois vielä lisätä sellasen sairauden kun lapsen saanti; ei kun duuniin tila jossa lasta voi hoitaa. Se kuitenkin nukkuu aika suuren osan ajasta, niin siinäkin vois näperrellä yhtä sun toista.
 
Ylös