Kotimaan rallikausi 2018

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vaikka renkaat olisikin samat ja bensakin maksaisi saman (S2000:t ja R5:t vaatinee tosin spessu polttoaineen kun joku E36 Bemu menee ihan normi ST1 bensalla - ainakin Juha Salon puheiden mukaan). niin auton ylläpitokulut on jollain Bemulla paaaaaaljon edullisemmat kuin tehdastason WRC/R5 peleillä. Ja mahtaa tuollainen tehdasviritteinen nelikko olla myös janoisempi.

Ja jos SM-sarjassa pitää olla FIA-säännön mukaiset piikkipyörät, niin harrastesarjassa voi (halutessaan) ajaa jollain halpis-pyörillä.
Oisko se vaan parempi että kirjottelet asioista joista oot jotenkin kärryillä? Siellä SM-rallissakin kato on niitä E36 Bemuja ja Starletteja ja Astroja köyhien harrastelaitteina. Ja muissa kansallisissa ralleissa. Ehkä ne R5:lla ajavat ei oo niitä jotka protestoi FIAn varustestandardien päivitystä vuodelta 2009 ja HANS-pakkoo vuodelta 2012.

SM-sarjassa nimenomaan ei ajeta (vielä) WRC-mallin piikkipyörillä, ja aika lailla just siks ne maksaa ihan pirusti kun niitä ei tarvita muualla kun parissa Pohjoismaassa.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4634
Sijainti
Salo
Vaikka ek-kilometrit sinänsä olisi saman hintaisia, ne erot lähteekö F Astralla ajamaan SM:ää vai harrasterallia tai jotain siltä väliltä, syntyvät muista kuluista. Kaksipäiväisyys tarkoittaa muutaman kympin viiva muutaman satasen korkeampia majoituskuluja. Ja nuotituspäivä on ainakin 37 h työviikkoa tekevälle yhtä kuin palkaton vapaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16151
Sijainti
Tampereen lenkki
Lake City Rallyssä yleisen pohja-aikojakin Mitsulla tehnyt ruotsalainen Jacob Jansson kilpailee ensi kaudella SM2-sarjassa.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3627
Sijainti
JKL
Lake City Rallyssä yleisen pohja-aikojakin Mitsulla tehnyt ruotsalainen Jacob Jansson kilpailee ensi kaudella SM2-sarjassa.
Tämä oli mielenkiitoinen uutinen. Teki kyllä vaikutuksen allekirjoittaneeseen syksyllä. Ja lisää kansainvälistä mielenkiintoa sarjaa kohtaan...
 

Kenda

Well-known member
Liittynyt
11.10.2015
Viestit
2719
Sijainti
Penkalla
Miksköhän Jansson ei lähtenyt suoraan SM1 -luokkaan, auto/rahoitus? Vauhdin luulis olevan ihan riittävällä tasolla sinnekin. Mut joka tapauksessa hyvä homma että tulee tänne ajelemaan :thumbup:
 
Viimeksi muokattu:

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Kyllä varmasti Jansson ja aika moni muukin ajaisi mieluusti SM1-luokassa. :D

Taloudelliset realiteetit sanelevat kuitenkin ne raamit, jotka luokan ja kaluston valintaa mietittäessä ratkaisevat.

Hienoa, kun saadaan ko.kuljettaja tänne SM-sarjaan!
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Mitenhän rallin SM sarjan arvostus vertautuu tällä hetkellä muiden maiden kansallisiin mestaruussarjoihin / onko näiden "rankingista" olemassa kv-rallipiireistä jonkinlainen koheesio vai kaikki pitää oman maansa sarjaa tasokkaimpana?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16151
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitenhän rallin SM sarjan arvostus vertautuu tällä hetkellä muiden maiden kansallisiin mestaruussarjoihin / onko näiden "rankingista" olemassa kv-rallipiireistä jonkinlainen koheesio vai kaikki pitää oman maansa sarjaa tasokkaimpana?
Kansainvälisillä foorumeilla ainakin tuntuu ERC:n arvostus olevan ihan toista tasoa kuin meillä. Johtuu ehkä siitä ettei ole yhtään rallia eikä kuskia ko. sarjassa. Muutenkin sarja tuntuu olevan suositumpi itä-Euroopan suunnalla.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2094
Kansainvälisillä foorumeilla ainakin tuntuu ERC:n arvostus olevan ihan toista tasoa kuin meillä. Johtuu ehkä siitä ettei ole yhtään rallia eikä kuskia ko. sarjassa. Muutenkin sarja tuntuu olevan suositumpi itä-Euroopan suunnalla.
Kyllä EM-sarjaa seurataan ja etenkin edesmennyttä IRC-sarjaa seurattiin innokkaasti myös Suomessa. EM-sarjassa on tasaseen ollut suomalaisia kuskeja, tänä vuonna Huttunen oli pikkuluokan moraalinen voittaja :) Esupin mestaruudesta ei ole pitkä aika, Juhon mestaruudesta viisi vuotta. Ymmärrettävästi Keski-Euroopassa kiinnostus on kovempaa, kun rallit ovat siellä ja pitkälti kuskitkin. Hienoja kisoja, etenkin klassikkovedot kuten Zlin ja Ypres (juu ei tällä hetkellä sarjassa).

Kansallisista sarjoista ei taida olla mitään konsensusta siitä, mikä on arvostetuin. Brittisarja on aika vahvoilla, monipuolinen ja hyvänä vuonna leveä kärki, joka lisää arvostusta. Italian sarja on kova koulu myös, mutta jäänyt vähän liiaksi italialaisten omaksi kentäksi ja se nostaa myös muille kynnystä osallistua, kun on hemmetin vaikea pärjätä andreucceille, jotka osaavat pätkät vaikka silmät kiinni. Tasoa ja kilpailua silti paljon. Ranskassa on hyviä sarjoja myös, joista on tälläkin vuosikymmenellä noustu WRC-autoihin (Lefebvre, Camilli). Peugeot Volant on kelpo merkkiluokka. Itse tykkään, että Tshekki-sarja on mielenkiintoinen seurattava myös, joskin ei enää sama kuin vuosikymmenen alussa. Espanjan sarjaa tulee seurattua aivan liian vähän, samoin Belgian. Saksan sarjaa en pidä kovana, mutta Opel Adam Cup puolestaan on hyvä väylä onnistuessaan edetä uralla. Ei mikään varma rasti, mutta silti ok. Huttunen ja Berqkvist nousivat nopeasti eteenpäin, Griebel ja Tannert ajan myötä, Madsen puolestaan ei oikein millään.

Miten meidän SM sitten sijoittuu näiden ja muiden pohjoismaisten ja balttisarjojen kesken, niin kehtaisin väittää, että ainakin kohtalaisesti. Omaa vauhtiaan täällä pääsee mittaamaan. Kilpailut taitavat olla jonkin prosenttia lyhyempiä kuin Euroopassa, mutta silti ok. Lunta ja soraa meillä on tarjolla, että sikäli sarja ei ole ihan täysi ympyrä, mutta kuitenkin noilla alustoilla pitää osata ajaa ja siinä SM-sarja toimii. Kruuda ja Veiby saivat Suomesta varmasti vauhtia.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Olihan se kun joku vuosi takaperin Circuit of Irelandin lähtöluettelosta löytyi nimiä Hänninen, Mikkelsen, Breen ja Kopecky.
IRC hyödynsi WRC:n lamakautta. WRC2 on syönyt viime vuosina IRC:n jatkajan eli ERC:n osanottajat.

Onhan se SM-sarja varmasti aika kovatasoinen sorasarjana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16151
Sijainti
Tampereen lenkki
Kyllähän se vaikuttaa kun on oman maan kuskeja kisaamassa. Tuskin Opel Adam Cupiakaan olisi hirveästi Suomessa seurattu ilman Huttusen mukanaoloa, tai vastaavasti Italian tai Latvian sarjaa ilman Rovanperää.

Kajetan Kajetanowicz on voittanut ERC:n kolme kertaa peräkkäin, mutta en muista kuulleeni tällä foorumilla kaverin nimeä usein, eikä hänestä puhuta tallipaikkaspekulaatioissakaan. Toki ei voi tietää onko sitten kyse jostain muusta syystä ettei kaveria nähdä vaikka WRC2:n puolella...
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5107
Sijainti
Parc Fermé
Toki ei voi tietää onko sitten kyse jostain muusta syystä ettei kaveria nähdä vaikka WRC2:n puolella...
Ikä taitaa olla suurimpia syitä. Muistaakseni WRC2:ssa oli jotain ikärajoitteita.

Tosin nyt kun rupesin katsomaan niin meniköhän se sittenkin näinpäin et "ikään ?? mennessä" tai sitten 3 kautta WRC2-luokassa. Yuriy Protasov tästä ainakin yksi esimerkki, 2015 viimeinen kausi WRC2:ssa ja sen jälkeen ajanut vaan 2 kisaa Puolassa. Kuitenkin aika usein oli kärkikahinoissa kyseisessä luokassa mukana.

Jos tietää enemmän, saa korjata.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16151
Sijainti
Tampereen lenkki
En löytänyt ainakaan sääntökirjasta

8. FIA SUPPORT CHAMPIONSHIPS (FIA WRC 2, FIA WRC 3)
8.1 ANNOUNCEMENT
8.1.1 The FIA WRC 2 Championship is a Championship for Teams, Drivers and Co-Drivers taking part in the qualifying rallies using eligible cars as in Art. 4.2.
8.1.2 The FIA WRC 3 Championship is a Championship for Teams, Drivers and Co-Drivers taking part in the qualifying rallies using eligible cars as in Art. 4.3.
8.1.3 Hereafter, “the Support Championships” denotes rules which are common to WRC 2 and WRC 3.
8.2 PARTICIPATION
8.2.1 In order to score points in the Support Championships, teams and/or competitors must register with the FIA before the closing date of entries of the first rally entered. Registration for each Championship, set at €3,000 for WRC 2 and €2,000 for WRC 3, may be made in the name of a driver or in the name of a team holding a current and valid competitor’s licence. Co-drivers are not required to register.
8.2.2 Any team registered in WRC 2 and/or WRC 3 may not enter more than two (2) cars in each championship rally. The best placed car will be taken into account for the points. The second placed car may neither score nor detract Team points from the other cars.
8.2.3 In order to score WRC 2 or WRC 3 Championship points, the entry in individual rallies must be made using the Support Championship standard entry form in the name of the competitor as stated on the licence used to register in each Support Championship. Any entry thus submitted shall always be considered as one of the 7 rallies as per Article 8.4.2 or 8.4.3, unless the Stewards grant a case of force majeure upon individual application which must be supported by clear evidence. This standard entry form must be sent to the rally organiser and to the FIA.
8.2.4 WRC 2 and WRC 3 registered competitors wishing to enter a rally without scoring WRC 2 and WRC 3 Championship points shall use the entry form provided by the rally organiser.
8.2.5 When a Team enters a rally as per Art. 8.2.3, the driver and co-driver will automatically score points.
8.2.6 A Team may enter more than 7 rallies but will no longer score points in the Team classification after that.
8.3 POINTS
8.3.1 For the awarding of points, a separate classification of the teams, drivers and co-drivers eligible to score points in that specific rally will be drawn from the general classification. Points scored in the Support Championships shall always be in the name of the team, driver and co-driver.
8.3.2 The WRC 2 Champion titles for Teams, Drivers and Co-Drivers will be awarded to the team, driver and co-driver who have scored the highest number of points from 6 of the first 7 rallies which they have entered to score points. In the remaining rallies they may neither score nor detract points from other registered drivers.
8.3.3 The WRC 3 Champion titles for Teams, Drivers and Co-Drivers will be awarded to the team, driver and co-driver who have scored the highest number of points from 6 of the first 7 rallies which they have entered to score points. In the remaining rallies they may neither score nor detract points from other registered drivers.
https://www.fia.com/file/64752/download/9275?token=-s1dKe8B
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Kajetan Kajetanowicz on voittanut ERC:n kolme kertaa peräkkäin, mutta en muista kuulleeni tällä foorumilla kaverin nimeä usein, eikä hänestä puhuta tallipaikkaspekulaatioissakaan. Toki ei voi tietää onko sitten kyse jostain muusta syystä ettei kaveria nähdä vaikka WRC2:n puolella...
Kertonee sarjan tasosta tuo Kajton voittoputki.
Ei sillä että hän olisi huono, mutta eipä suuremmin ole kilpailuakaan.
En ole nyt hetkeen ERC:tä seurannut, mutta Kajetanowiczin pää sponsorina on toiminut Lotos ja siltä suunnalta tulevat pelimerkit määrittää missä ajetaan.
WRC2 lienee hänelle liian kovatasoinen ja ikääkin niin paljon että tuskin älyttömästi kehittyy. Ajelee niin kauan kun sponsoreita löytyy.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4634
Sijainti
Salo
Kansainvälisillä foorumeilla ainakin tuntuu ERC:n arvostus olevan ihan toista tasoa kuin meillä. Johtuu ehkä siitä ettei ole yhtään rallia eikä kuskia ko. sarjassa. Muutenkin sarja tuntuu olevan suositumpi itä-Euroopan suunnalla.
En nyt usko, että vaikkapa Saksassa SM-sarjaan kohdistuva mielenkiinto on kuriositeettiarvoa kummempi. Saksassa kun ainoastaan sotilasalueet ja työmaatiet ovat sorapintaisia, joten ralli on siellä ihan eri laji kuin täällä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16151
Sijainti
Tampereen lenkki
En nyt usko, että vaikkapa Saksassa SM-sarjaan kohdistuva mielenkiinto on kuriositeettiarvoa kummempi. Saksassa kun ainoastaan sotilasalueet ja työmaatiet ovat sorapintaisia, joten ralli on siellä ihan eri laji kuin täällä.
Joo en sitä meinannutkaan, tulipa vaan mieleen mainita ERC vaikkei oikeastaan aiheeseen liity. Kyllähän se BRC varmaan on sellainen josta eniten ulkomailla puhutaan ja jolla on jonkinlaista mainetta.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
103
Ralli SM

Rallin SM-sarjan uusi kausi korkataan tutusti taas tammikuun lopulla Tunturirallilla. SM1-luokka on taas pykälää kiinnostavampi. Asunmaata, Saloa, Mäntyä ja kumppaneita tulee kirittämään mm. Emil Lindholm ja Eerik Pietarinen Skodillaan. Varsinkin Pietarinen on kiinnostava nimi ja heti yksi suurimmista mestarisuosikeista. Viime vuonna voitosta voittoon SM2-luokassa Mitsulla ja mestaruuden jo varmistuttua ylivoimainen voitto Lempäälässä (1min 48s kakkoseksi tulleeseen Saloon) ensimmäisessä startissaan R5-Skodalla. Bastin poika on myös sen verran rattimies, että eiköhän ainakin yksittäisistä voitoista aja hänkin.

Asunmaa hallitsevana mestarina ja tasaisen nopeana kuskina on kuitenkin ehkä vielä se suurin suosikki mestariksi. Salo tulee Pösöllään sen minkä kalusto ja ranteet antaa myöten mutta mestaruuteen tuskin on enää asiaa. Vauhti ei vain riitä nuorempia Skoda-kuskeja vastaan. Se nähtiin jo viime vuonna. Katsuta ja Arai jatkaa Tommin tiimin Fiestoilla ja nyt pitäisi jo pikkuhiljaa löytää lisää vauhtia ja tasaisuutta. Yksittäiset hyvät pätkäajat ei enää riitä. Ja mitä tekee Nikara? Jatkaako Adachin kouluttamista japsien piikkiin ja jos jatkaa niin millä kalustolla? R5-kalusto olisi hienoa nähdä Nikaran alla mutta ei tule tapahtumaan. Kun jo vanhalla Subarulla ajoi jäljet Katsutan ja Arain selkään niin sitä nöyryytyksen määrää samalla kalustolla ei ylpeät japsit ala katsomaan (ja maksamaan). Se kenen leipää jne jne... R5-kaluston määrä lisääntyy mukavasti kun Lindholmin ja Pietarisen lisäksi myös ainakin Tukiainen ja Kasi vaihtaa S2000 Fiestat Fabioihin. Ja Jesse Turunen pääsee nyt ajamaan ensimmäisen täyden kauden Hyundai i20 R5:lla.

SM2 luokan uskaltaa sanoa jo nyt menevän Jacob Janssonille. Vauhti riittää varmasti kun vastassa on Hautamäen, Erosen ja Selivaaran tasoisia ukkoja.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Rallin SM-sarjan uusi kausi korkataan tutusti taas tammikuun lopulla Tunturirallilla.

Katsuta ja Arai jatkaa Tommin tiimin Fiestoilla ja nyt pitäisi jo pikkuhiljaa löytää lisää vauhtia ja tasaisuutta.

Tukiainen ja Kasi vaihtaa S2000 Fiestat Fabioihin.

.

Mielenkiintoinen kausi kyllä tulossa ja itse odotan Pietarisen lopullista läpimurtoa. Luulen että mestaruus tulee ja ovet avautuu kansainvälisiin ympyröihin.
Mutta Katsuta ja Arai ei kyllä enää viime vuonna paljon SM:ssä ajelleet, eikä käsittääkseni tänäkään vuonna. Ja eikös Kasi ajellut jo koko viime kauden Fabialla, samoin Tukiainen hommasi loppukaudesta jo Fabian.
 
Ylös