Keula edellä kovaan esteeseen tapahtuvat iskut on muutenkin sellaisia, missä ralliauton turvavarusteet ei auta yhtä paljon kuin katon kautta ympärimenoissa.
Videon perusteella pohdiskelin, että tuossa taitaa tapahtua sellainenkin efekti, että kun auto törmää ensin nokka edellä kiveen niin rajusti, että moottorikin irtoaa, niin turvavyöt antaa kaiken mahdollisen periksi. Ja kun sen jälkeen alkaa auton pyörimisliike niin kartturi ei olekaan enää tiukasti penkissä kiinni vaan pääsee retkahtamaan sivuikkunasta ulos.
Jos vöitä ei ole kunnolla kiristetty niin sitä enemmän tuo korostuu ja lisää törmäysvoimia. Pahimmillaan hartiavyöt luiskahtaa kokonaan pois paikoiltaan.
Enkä nyt väitä, että juuri tuossa onnettomuudessa olisi ollut vyöt löysällä, mutta varmasti ne ainakin venyy, kun törmätään nokka edellä kiinteään esteeseen.
Ilmeisesti ei ollut korvaläpällisiä penkkejä mutta eikö HANS tosiaan estä sivuttaisliikettä tuon enempää?