Kotimaan rallikausi 2021

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
"kilpa-auto on jälkitarkastettu kilpailunjärjestäjän ja viranomaisten toimesta onnettomuuden jälkeen: auto on todettu sääntöjen mukaiseksi ja autossa ei ole huomautettavaa turvavarusteiden osalta"

Tuli mieleen tästä lausunnosta, että tarkoittaako tämä välttämättä sitä, että jokin turvaväline ei ole antanut periksi?
Ei tarkoita mun mielestä. Tuo lausunto tarkoittaa mielestäni sitä, että auton turvavarusteet ovat olleet sääntöjen mukaisessa kunnossa ja esim. penkin kiinnitykset sääntöjen mukaiset. Se ei tarkoita sitä etteikö jokin turvavaruste voisi olla silti pettänyt. Isku oli raju joten ihan sääntöjenkin mukaisesti tehty kohta voi pettää tuollaisessa. Tuossa ei myöskään mainita että onko niitä varusteita käytetty oikein. Mutta jos onnettomuustutkintakeskus sen tutkii(toivottavasti) niin sitten saadaan faktatietoa enemmän.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Ei taida olla tiedossa myöskään oliko Hanssi käytössä, Hanssin käyttöähän harrasterallissa suositellaan, mutta pakko ei ole käyttää
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1334
Ei tarkoita mun mielestä. Tuo lausunto tarkoittaa mielestäni sitä, että auton turvavarusteet ovat olleet sääntöjen mukaisessa kunnossa ja esim. penkin kiinnitykset sääntöjen mukaiset. Se ei tarkoita sitä etteikö jokin turvavaruste voisi olla silti pettänyt. Isku oli raju joten ihan sääntöjenkin mukaisesti tehty kohta voi pettää tuollaisessa. Tuossa ei myöskään mainita että onko niitä varusteita käytetty oikein. Mutta jos onnettomuustutkintakeskus sen tutkii(toivottavasti) niin sitten saadaan faktatietoa enemmän.
Jep, turvalaitteiden käyttöstä luonnollisesti ei voida mitään sanoa vielä. Mutta toivottavasti tutkinnassa kaikki selviää.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Keula edellä kovaan esteeseen tapahtuvat iskut on muutenkin sellaisia, missä ralliauton turvavarusteet ei auta yhtä paljon kuin katon kautta ympärimenoissa.
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Tuli mieleen tästä lausunnosta, että tarkoittaako tämä välttämättä sitä, että jokin turvaväline ei ole antanut periksi?
Periaatteessa noilla sanamuodoilla ei, mutta tässä tapauksessa tarkoittaa. Mikään turvavaruste ei ole pettänyt (repeytynyt irti, katkennut, tunkeutunut ohjaamoon tms)

Ei taida olla tiedossa myöskään oliko Hanssi käytössä, Hanssin käyttöähän harrasterallissa suositellaan, mutta pakko ei ole käyttää
Oli käytössä, remmitkin kiinni. (Joskaan tästä en omaa päätäni laita pantiksi)

Varusteiden oikeasta käytöstä tutkinta toivottavasti antaa lisätietoa. En tosin tiedä, miten sen tutkiminen onnistuu. Veikkauksia riittää omasta takaa.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
605
Sijainti
Tallissa
Ei taida olla tiedossa myöskään oliko Hanssi käytössä, Hanssin käyttöähän harrasterallissa suositellaan, mutta pakko ei ole käyttää
On nykyään harrasterallissakin pakollinen.
Kaikissa Hamun alaisissa kilpailuissa Hans -niskatuki tulee olemaan pakollinen kaudella 2021. Porrastetusti nuorten luokissa 1.1.2021 lähtien ja muissa luokissa 1.5.2021 lähtien.
https://harrastemoottoriurheilu.fi/2020/10/23/tiedotettavia-asioita-ja-saantomuutoksia-kaudelle-2021/
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Keula edellä kovaan esteeseen tapahtuvat iskut on muutenkin sellaisia, missä ralliauton turvavarusteet ei auta yhtä paljon kuin katon kautta ympärimenoissa.
Videon perusteella pohdiskelin, että tuossa taitaa tapahtua sellainenkin efekti, että kun auto törmää ensin nokka edellä kiveen niin rajusti, että moottorikin irtoaa, niin turvavyöt antaa kaiken mahdollisen periksi. Ja kun sen jälkeen alkaa auton pyörimisliike niin kartturi ei olekaan enää tiukasti penkissä kiinni vaan pääsee retkahtamaan sivuikkunasta ulos.
Jos vöitä ei ole kunnolla kiristetty niin sitä enemmän tuo korostuu ja lisää törmäysvoimia. Pahimmillaan hartiavyöt luiskahtaa kokonaan pois paikoiltaan.

Enkä nyt väitä, että juuri tuossa onnettomuudessa olisi ollut vyöt löysällä, mutta varmasti ne ainakin venyy, kun törmätään nokka edellä kiinteään esteeseen.

Ilmeisesti ei ollut korvaläpällisiä penkkejä mutta eikö HANS tosiaan estä sivuttaisliikettä tuon enempää?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Sepä vaan kun HANSin toiminta perustuu siihen, että se on vöillä kiristetty kuljettajan hartioille. Jos vöissä on syystä tai toisesta löysää, niin eipä se HANSkaan hirveesti jarruta. Pahimmassa tapauksessa luiskahtaa vyö kapulan päältä pois, ja sitten on vielä enemmän löysää.

Nämä ovat sitten pelkkiä spekulaatioita.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Sepä vaan kun HANSin toiminta perustuu siihen, että se on vöillä kiristetty kuljettajan hartioille. Jos vöissä on syystä tai toisesta löysää, niin eipä se HANSkaan hirveesti jarruta. Pahimmassa tapauksessa luiskahtaa vyö kapulan päältä pois, ja sitten on vielä enemmän löysää.

Nämä ovat sitten pelkkiä spekulaatioita.
Mutta, jos vyöt on kunnolla kireällä, eikä veny törmäyksessä, niin onko mahdollista, että HANSista huolimatta pää pääsee heilahtamaan sivuikkunasta ulos asti? Eikö ne remmit rajoita sivuttaista liikettäkin?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1376
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Mutta, jos vyöt on kunnolla kireällä, eikä veny törmäyksessä, niin onko mahdollista, että HANSista huolimatta pää pääsee heilahtamaan sivuikkunasta ulos asti? Eikö ne remmit rajoita sivuttaista liikettäkin?
Jos nyt aivan optimitilannetta ajatellaan, niin kyllä se perinteinen HANS varmaan vähän rajottaa liikettä sivusuunnassa, mutta aiheuttaa samalla kiertoa päähän kun toinen remmi on löysällä sivulle mennessä. Modernimpi Hybrid HANS on tässä vähän parempi.

Muttamutta, se HANS kuitenkin tukeutuu kuljettajan hartioihin. Ja jos sivulle tai etuviistoon mennään, niin yläkroppa kyllä joustaa läpättömästä penkistä aika lailla sinne sivulle (ja vyöt taas ei pidä sivusuunnassa yläkroppaa juurikaan). HANS tulee hartioiden mukana.

Etsivä löytää onnettomuusautosta kuvan ek:lta 1, josta voi vähän hahmotella missä se kartturin pää on ollu asioiden ollessa hyvin. Sen verran voin vihjata, että ei ole aivan yhtä alhaalla ja takana mitä wrc-inkkareissa kartturi on. Eli loppuunsa se matka vähän korkealla olevasta pikkuauton penkistä sivuikkunaan ei ole edes erityisen pitkä.
 

jabajee

Well-known member
Liittynyt
9.12.2019
Viestit
205
Etsivä löytää onnettomuusautosta kuvan ek:lta 1, josta voi vähän hahmotella missä se kartturin pää on ollu asioiden ollessa hyvin. Sen verran voin vihjata, että ei ole aivan yhtä alhaalla ja takana mitä wrc-inkkareissa kartturi on. Eli loppuunsa se matka vähän korkealla olevasta pikkuauton penkistä sivuikkunaan ei ole edes erityisen pitkä.
Zoomailijan kuvien perusteella kuskilla näyttää olevan korvaläppäpenkki, mutta kartturilla ei. Kyseisessä ajokuvassa kartturi pitää kädellä turvakaarien "wrc-putkesta" kiinni. Aika lähellä sivuikkunaahan tuollaisessa pikkupösössä istutaan, mutta niin se taitaa olla kaikissa muissakin vastaavissa autoissa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Jaahas, se olisi viikonloppuna rallia pitkästä (mikäli ei muita kiireitä tule)

Eipä hirveän erikoista kattausta tullut autoglym ralliin, mutta onpa ainakin edes paljon autoja.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
332
Sm2 on ollut jo pitkään lancer evo 9/10 merkkiluokka. Sm1 on tullut Skoda merkkiluokka. Salo yritti aikansa vanhalla pösöllä mut ymmärsi vaihtaa skodaan.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Lippu käyty hakemassa huomiseen Autoglym ralliin, vähän ehkä kiinnostaisi käydä startti katsomassa ja yksi tai kaksi pätkää. Vielä en ole laittanut suunnitelmia lukkoon. Nämä ajavat varmaan minuutin väleillä autot? Mietin tuota 3 ja 6 komboa, ottaisi vaikka kirjan mukaan mitä lukisi väliajalla.
Entä onko noissa starttipaikoilla yleensä mitään nähtävää? Vai kannattaisikohan vain mennä suoraan pätkälle. Paljon vaihtoehtoja ja into piukassa. Edellinen ralli paikanpäällä taitaa olla Ruotsin ralli 2019.

Joku vuosi (olikoha 16 vai 17) huoltoalueella oli komeaa kalustoa näytillä, onko tämä yleensä ollut tapa tässä rallissa? Mihin aikaan huollot muuten ajoittuu? Ei lue ainakaan kisaoppaassa?

Minkäslaisilla suunnitelmilla täältä on porukka lähdössä?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1553
Sijainti
Porvoo
Lippu käyty hakemassa huomiseen Autoglym ralliin, vähän ehkä kiinnostaisi käydä startti katsomassa ja yksi tai kaksi pätkää. Vielä en ole laittanut suunnitelmia lukkoon. Nämä ajavat varmaan minuutin väleillä autot? Mietin tuota 3 ja 6 komboa, ottaisi vaikka kirjan mukaan mitä lukisi väliajalla.
Entä onko noissa starttipaikoilla yleensä mitään nähtävää? Vai kannattaisikohan vain mennä suoraan pätkälle. Paljon vaihtoehtoja ja into piukassa. Edellinen ralli paikanpäällä taitaa olla Ruotsin ralli 2019.

Joku vuosi (olikoha 16 vai 17) huoltoalueella oli komeaa kalustoa näytillä, onko tämä yleensä ollut tapa tässä rallissa? Mihin aikaan huollot muuten ajoittuu? Ei lue ainakaan kisaoppaassa?

Minkäslaisilla suunnitelmilla täältä on porukka lähdössä?
Kaipa nyt reitistä voi puhua kun se on jo julkinen. Sahalahtihan on vanhana Jyväskylä pätkänä hieno. Lähdössä hyvät mutkat tai sitten 500m vastaan assuristeyksestä, Sepp Haiderin mutka joka on toiminut kumpaakin suuntaan. Nyt siis vasuri, tähän suuntaan ajettaessa.

Jos haluat mennä Sappeen huoltoon, se on n. 12:30 kun eka auto tulee sinne. Onhan sielläkin katteltavaa. Itse pysyn silti visusti reitillä. Lähdössäkin hiljalleen ajavat. Kyllähän vauhti on se mitä on nähtävä. Mut jos huoltoon, katot ykkösellä melkein kaikki (esim. isosta risteyksestä 100m eteenpäin on pitkä näkemä ja korpin natsamutka), meet huoltoon ja sieltä esim. vitoselle. Asfalttiristeys vitosella voi olla mielenkiintoinen kun on vähän väärin kallellaan.

Itse meneen 7v. muksun kanssa niin paikat valitsen helppouden takia. Kakkoselle takapiikkiin ja sitten Neloselle.
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3897
Kaipa nyt reitistä voi puhua kun se on jo julkinen. Sahalahtihan on vanhana Jyväskylä pätkänä hieno. Lähdössä hyvät mutkat tai sitten 500m vastaan assuristeyksestä, Sepp Haiderin mutka joka on toiminut kumpaakin suuntaan.

Jos haluat mennä Sappeen huoltoon, se on n. 12:30 kun eka auto tulee sinne. Onhan sielläkin katteltavaa. Itse pysyn silti visusti reitillä. Lähdössäkin hiljalleen ajavat. Kyllähän vauhti on se mitä on nähtävä. Mut jos huoltoon, katot ykkösellä melkein kaikki (esim. isosta risteyksestä 100m eteenpäin on pitkä näkemä ja korpin natsamutka), meet huoltoon ja sieltä esim. vitoselle. Asfalttiristeys vitosella voi olla mielenkiintoinen kun on vähän väärin kallellaan.

Itse meneen 7v. muksun kanssa niin paikat valitsen helppouden takia. Kakkoselle takapiikkiin ja sitten Neloselle.
Kiitti vinkistä!
 
Ylös