Sörsselsön
Kui hianoo se sit on?
Kieltämättä nyt vähän harmittaa ettei tullut lähdettyä paikanpäälle. Hieno päätös tälle kaudelle tulee olemaan, kuka sen mestaruuden sitten viekään.
https://www.rallism.fi/content/fi/3/20238/Livetulokset.htmlMikä siis tilanne tällä hetkellä? En tiedä mistä sm-rallin livetilanteen näkisi?
Meinasivat Joonaa pronssille, Korhosen putoamisesta johtuen.Salolle pohjat ja voitto vikassa SM-kisassa, joka meinaa ilmeisesti sitä et SM-pronssit taskuun. Ihan hieno päätös herran uralle.
Olkoon herrasta mitä mieltä tahansa, niin tuo ilo mikä nytkin tuli maalissa tästä, kertoo kuinka paljon mies elää ja hengittää rallia.
Tämä ei ole ihan 1:1 sama asia, mutta Antero Laine voitti 1984 ja 1985 B-ryhmän Suomen mestaruudet osallistuen molemmilla kausilla SM-ralleihin kolmella eri automerkillä. Koukkuna tässä on se, että kummallakin kaudella 2/3 automerkeistä olivat saman, eli juurikin mestaruusryhmän pelejä, ja se kolmas sitten ei ollut. 1984 automerkkeinä olivat Audi (B), Ford (B) ja Opel (A) kun taas 1985 Audi (B), Subaru (B) ja VW (A).- Tuukka Kauppisen mestaruus käyttäen kolmen eri merkkistä autoa kauden aikana?
Juu ja ajettiinko B ja A-ryhmän pisteistä joka kerta samoissa kilpailuissakaan?Tämä ei ole ihan 1:1 sama asia, mutta Antero Laine voitti 1984 ja 1985 B-ryhmän Suomen mestaruudet osallistuen molemmilla kausilla SM-ralleihin kolmella eri automerkillä. Koukkuna tässä on se, että kummallakin kaudella 2/3 automerkeistä olivat saman, eli juurikin mestaruusryhmän pelejä, ja se kolmas sitten ei ollut. 1984 automerkkeinä olivat Audi (B), Ford (B) ja Opel (A) kun taas 1985 Audi (B), Subaru (B) ja VW (A).
Ei, eli 1984 Pohjolassa, jossa Laine oli liikkeellä Opelilla, B-ryhmä ei saanut SM-pisteitä ja 1985 taasen omituinen Subaru-kisa (ja mikä ihme on B-ryhmän Subaru?), Kuopiossa (!) ajettu Car Parts -ralli, oli ainoastaan 2-ryhmän SM. Mutta toisaalta 1985 Stop Pastilles -ralli oli myös B-ryhmän SM-kisa ja Laine oli viivalla A-ryhmän Golfilla.Juu ja ajettiinko B ja A-ryhmän pisteistä joka kerta samoissa kilpailuissakaan?
Juu eikös se mestaruus ollut -85 jo varmistunut ennen Jyskälää ja siitä eteenpäin sitten tuo Golffi kokeilu?Ei, eli 1984 Pohjolassa, jossa Laine oli liikkeellä Opelilla, B-ryhmä ei saanut SM-pisteitä ja 1985 taasen omituinen Subaru-kisa (ja mikä ihme on B-ryhmän Subaru?), Kuopiossa (!) ajettu Car Parts -ralli, oli ainoastaan 2-ryhmän SM. Mutta toisaalta 1985 Stop Pastilles -ralli oli myös B-ryhmän SM-kisa ja Laine oli viivalla A-ryhmän Golfilla.
Jep. Olisko hurjana tavoitteena ollut napata vielä A-ryhmänkin mestaruus samana vuonna? Täytyisi ynnäillä pisteitä mutta periaatteessa olisi kai ollut mahdollista.Juu eikös se mestaruus ollut -85 jo varmistunut ennen Jyskälää ja siitä eteenpäin sitten tuo Golffi kokeilu?
Erikoinen vehje. Tosin tuossa sanotaan että luokiteltiin lokakuussa 1985, Car Parts -ralli ajettiin helmikuussaRTP sanoi:B-ryhmän Subaru kummajainen on tämä: https://historicdb.fia.com/car/fuji-subaru-xt-4wd-turb-ax-1782 . Se erosiko tuo Laineen auto tuossa kohtaa juurikaan vakiosta ja miten sellainen ylipäätään oli Suomessa onkin sitten pahempi kysymys...
Ei kyllä tuosta kait tosissaan jotain suunniteltiin (luokiteltu lisäoptioita ja päätyi myös sille kieltolistalle joita B-ryhmäläisiä ei saa kilpailussa käyttää...), koska Pick-up Subaru vaihtehto löytyi jo: https://historicdb.fia.com/car/subaru-mp-1-18Tuo Subaruhan on ollut B-ryhmäläinen varmaan ohjaamon minimimittojen vuoksi, eli samasta syystä kuin Peugeotin pick-up.
Tuo on sitten se ainoa hämmentävä asia, koska nämä kaksi ovat ainoita B-ryhmään luokiteltuja Subaruita. Ja jostain muistan lukeneeni että tuollainen XT oli tosiaan Suomeen tulossa pysyvästi (Eero Torttilalle?). Toki ottaen aikakauden huomioon, ei varmaan olisi ihan poissuljettua että vähän kyseenalaisesti olisi kilpailtu B-ryhmässä... Ja Laineen historian tuntien ei olisi ihan poissuljettua että autokaan ei oikeasti olisi ollut Subaru.Erikoinen vehje. Tosin tuossa sanotaan että luokiteltiin lokakuussa 1985, Car Parts -ralli ajettiin helmikuussa