Kotimaan rallikausi 2023

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
SM1 luokan lisäksi muissakin luokissa aika paljon liikehdintää luokasta toiseen. Ennakkoasetelmat ehkä vaikeimmin arvioitavat jokuseen vuoteen
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
Jep todella vaikea sanoa mitä tapahtuu missäki. Luokassa.
Sm1 osalta kuljettajat taitaa olla aikalailla julkistettu.
 

kepu

Active member
Liittynyt
9.11.2019
Viestit
41
Saman suuntaisen huhun kuulin sarjaa lähellä olevalta taholta pari viikkoa sitten, eli pääluokkaa näkyy koskettavan pienimuotoinen "sukupolvenvaihdos".
Ei kai sitä voi sukupolven vaihdokseksi kutsua kun Asunmaa ja salo on mukana.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
137
Kotimaan rallikauteen tämäkin: Secto Rallyn 2023 passit myynnissä. Collectors edition näkyy olevan 85€. Eikös tuo ole vähän viime vuotista halvempi? Pitäiskö kohta puolin käydä varaamassa, jotta saavat vähän tukea juokseviin kuluihin, joita tunnetusti kasaantuu pitkin vuotta.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Roope Korhonen ja Henri Hokkala näemmä Rautio Motorsportin ilmoittamana... Rautio Motorsportin kakkosteamissa sitten Juha Salo ja Benjamin Korhola...
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3570
Sijainti
JKL
Juuri päättyi Tunturin ilmoittautuminen. Taitaa näkyä taloudellinen tilanne aika vahvasti koska kolmisenkymmentä autokuntaa vähemmän ilmoittautunut kuin viimevuonna. SM1 luokassa nyt 13 kun viimevuonna oli 23 lähtijää... Ja jännä huomio, SM3 luokassa 6/14 ilmoittautuneesta on ulkomaalaisia...
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
759
Oma huomioni kiinnittyi luokassa 9. Samsonaksen ilmoittamaan Vilmantas Padegimasiin. Mahtaako tuo Clio olla nyt sitten tälläinen N5-vehe, kun taas eWRC:ssä kerrotaan miehen ilmoittautuneen tammikuun lopun Aluksne-ralliin Clio Proto 4x4:llä? Olettaen, että on siis tuo sama peli.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
506
Juuri päättyi Tunturin ilmoittautuminen. Taitaa näkyä taloudellinen tilanne aika vahvasti koska kolmisenkymmentä autokuntaa vähemmän ilmoittautunut kuin viimevuonna. SM1 luokassa nyt 13 kun viimevuonna oli 23 lähtijää... Ja jännä huomio, SM3 luokassa 6/14 ilmoittautuneesta on ulkomaalaisia...
Isossa kuvassa sääli tämä osallistujamäärä mutta koetetaan silti posit löytää: laatu huomattavasti parempaa määrän sijaan. Joka luokassa tasaisesti ilmoittautuneita. "Mitsu" luokka jälleen elossa. Joka luokasta 2-5 kuskia jotka ajaa voitosta. Ja erityismainintana Rally3n määrä
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
412
Isossa kuvassa sääli tämä osallistujamäärä mutta koetetaan silti posit löytää: laatu huomattavasti parempaa määrän sijaan. Joka luokassa tasaisesti ilmoittautuneita. "Mitsu" luokka jälleen elossa. Joka luokasta 2-5 kuskia jotka ajaa voitosta. Ja erityismainintana Rally3n määrä
Ehdottomasti näin👍 60 autoa sm luokissa kuitenkin mikä on hyvä määrä, enemmänkin näkyy lisäluokkien puolella osallistujakato.
Mutta totuus tästä nähdään vasta seuraavissa ralleissa, tunturi aina vähän spessu tapaus.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1542
Sijainti
Porvoo
Piippola ralliin lähtee 180 autoa, mikä on kyllä todella kiitettävä määrä. Hamun sarjaankin ilmoittautui lähes 300 paria, toki tuo ei nyt sinällään kerro mitään, koska ei sido mihinkään.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
594
Sijainti
Tallissa
Piippola ralliin lähtee 180 autoa, mikä on kyllä todella kiitettävä määrä. Hamun sarjaankin ilmoittautui lähes 300 paria, toki tuo ei nyt sinällään kerro mitään, koska ei sido mihinkään.
Tuo sarjaan ilmoittautuneiden määräkin on hieman harhaanjohtava kun siinä todellisuudessa on kahteen eri sarjaan ilmoittautuneet. Ja luonnollisesti moni on ilmoittautunut molempiin.
 

Onzah

Mediamies
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
895
Sijainti
Pohjois-Karjala
Sarjaan ilmoittautuneiden listalla oli mm. Ari Vihavainen DS3 R5:dellä, lieköhän Mikkelissä viivalla.

Sinänsä systeemi on hyvä, sillä se kannustaa osallistumaan edes yhteen kisaan. Esim. R-Rallicupissa on sarjamaksu, ja ehkä siksi sinne sarjaan ei ole tunkua.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
960
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Laitetaan nyt isolla pensselillä, on oikein tehdaskin mukana.👍👍

Niclas Grönholm Citroënilla ralli SM-sarjaan

Rallicrossin MM-sarjan kaksinkertainen MM-pronssimitalisti Niclas Grönholm osallistuu yhdessä Antti Linnakedon kanssa ralli SM-sarjaan Citroën C3 R5:lla. SM1-luokassa kilpaileva kaksikko aloittaa kautensa ensi viikolla Rovaniemen SM Arctic Lapland-rallista.

Rallicrossin MM-sarjaa päätyökseen ajavan Niclas Grönholmin pitkäaikainen haave toteutuu tänä vuonna. Grönholm kilpailee yhtä osakilpailua lukuun ottamatta täyden ralli SM-sarjan SM1-luokassa GRX-Sontek Teamin Citroën C3 R5:lla yhdessä Antti Linnakedon kanssa.

- Olemme touhunneet ralliprojektiamme pala kerrallaan jo pidemmän aikaa. Pitkäaikainen haaveeni on ollut ajaa rallia enemmän. Tähän asti ajamiseni on ollut muutama Arctic Lapland-ralli ja viime talvena kaksi SM-rallia. Jokaiseen ralliin olen lähtenyt nollilta, ja ajaminen sekä nuotittaminen ovat sen takia tuntuneet vaikealta.

- Ensi viikon SM-avaus on varmasti taas pitkän ajotauon jälkeen vaikea kisa minulle. Olen ehtinyt unohtaa nuotituksesta lähes kaiken, kun rutiinia ei ole. Myös testit ralliautolla aiempina vuosina on jäänyt todella vähiin.

Ralli SM-sarja käsittää seitsemän osakilpailua, joista yhden kilpailun pisteet jätetään laskematta loppupisteisiin.

- Kaikki on viimein kunnossa siihen, että pääsen kilpailemaan kesäkuussa ajettavaa SM Itärallia lukuun ottamatta koko SM-sarjan. Meiltä menee Itäralli-viikonlopun kanssa päällekkäin rallicrossin MM-avaus Ruotsissa, ja rallicross on edelleen päälajini, joten se menee tietysti SM-rallin edelle, Grönholm kertoo.

Citroën - harkittu valinta

GRX-Sontek Teamin lähtökohta kauteen oli se, että tiimi hankki käyttöönsä oman ralliauton. Valinta kohdistui ralli SM-sarjassa ensi kertaa nähtävään Citroën C3 R5:een.

- Seurasimme WRC2-luokan MM-sarjaa ja muita kansainvälisiä rallisarjoja, joissa Citroën pärjää hyvin. Autolla on pärjätty kaikilla alustoilla. Taustalla vaikuttaa myös halu olla ralli SM-sarjassa erilainen, Grönholm perustelee.

Grönholm on ajanut Citroënilla jo kaksi kertaa testiä, ja ensivaikutelma on ollut positiivinen.

- Hyvä päätös meiltä. Automme on hyvä ja hienossa kunnossa, koska sillä on ajettu aiemmin rallia vain asfaltilla. Saimme projektiimme myös autonvalmistajalta apua.

- Tässä projektissa pääsen ajamaan enemmän testiä, ja se on yksistään jo tärkeä asia. Muutimme autossa pieniä juttuja, ja se tuntuu niiden jälkeen hyvältä ajaa. Olen säätömuutoksiin todella tyytyväinen. Olemme jo nyt aika lähellä parasta R5-autoa, jolla olen koskaan ajanut. Ja Antti (Linnaketo) oli vieressä samaa mieltä, Grönholm kertoo.

Uusi auto, uusi nuottikieli

Ensi viikon Arctic Lapland-ralliin Citroën-kaksikko starttaa lähtönumerolla 6. Avauskisaan on asetettu maltilliset tavoitteet.

- Ensisijaisesti tähtäämme maaliin, jotta saisimme kerättyä kaikki mahdolliset EK-kilometrit hyväksemme. Ja jos olemme maalissa viiden nopeimman joukossa niin kaikki tavoitteemme ovat täytetty ja tulos olisi meille hieno bonus.

- SM-avauksen jälkeen tavoitteemme on kehittyä nuotinteossa ja totta kai sen kehittyessä myös vauhdillisesti. Kun laji kiehtoo, mutta minulla ei ole koskaan ollut sellaista määrää ralleja alla, joiden avulla voisin kehittyä tässä lajissa. Noin vuoden välein ajettu ralli ei muuta asiaa suuntaan eikä toiseen: ajaminen jää junnaamaan paikoilleen, Grönholm muistuttaa.

- Toiveeni on, että tämän kauden jälkeen ajaminen selkeästi paranee entisestä. Toivotaan, että talven mittaan olemme jo lähempänä sitä, mitä tavoittelemme.

Grönholm on yhdessä kakkosohjaajansa Antti Linnakedon kanssa muuttanut myös kauden alkuun nuotitustaan.

- Yksinkertaistimme nuottiamme ja muutimme skaaloja nykyaikaisempaan suuntaan. Vastaavalla nuottikielellä tänä päivänä ajaa muun muassa Esapekka Lappi. Uutta nuottikieltä ei toki heti kukaan omaksu, mutta pidemmän päälle se on selkeämpi tapa toimia.

- Ajamme jo SM-sarjassa ammattilaisia vastaan, ja kun Niclasin rallirutiini on alkutekijöissään niin tulemme alkukaudesta näistä syistä antamaan muille hieman tasoitusta, Linnaketo muistuttaa.

Ralli SM-kauden avausosakilpailun Arctic Lapland-rallin reitti sisältää 11 erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 235,89 km. Ralli käynnistyy perjantaina 11. tammikuuta kello 11:00 Rovaniemen Lordi-aukiolta. Avauspäivän ohjelmassa on viisi erikoiskoetta.

Ralli jatkuu lauantaina klo 7:00. Päivän aikana ajetaan kaikkiaan kuusi erikoiskoetta. Rallin maaliin Lordi-aukiolle ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan klo 18:53 alkaen.

Ralli SM-sarjan tulospalvelu/results: rallism.fi
LEHDISTÖKUVAT
Lataa täysresoluutiokuva klikkaamalla

Credit: Marko Mäkinen/Meritapix
Niclas Grönholm ja Citroën C3 R5.
GRX-Sontek Team: Niclas Grönholm (oikealla) ja kakkosohjaaja Antti Linnaketo.
GRX-Sontek Team Citroën C3 R5.





GRX-Sontek Team sosiaalin
 
Ylös