Lähetin toimii kolmella eri operaattorin SIM-kortilla katsoen parasta mahdollista yhteyttä, lisäksi tukena oli wifiboksi kahdella eri SIM kortilla + antenniharavat vahvistimena, ja vielä oli Starlink kyljessä. Ei saatu eri manooverein yhteyttä pelaamaan, oli todella rajusti katveessa maali-at. Esim pe iltana kun tein yhteystestin at:lla, niin Elisa tarjosi 1/0,5 yhteyttä
Operaattorien tarjoamat yhteydet eivät taida valitettavasti taata luotettavaa yhteyttä, kun samoja tukiasemia tulee käyttämään rallin varrella olevat katsojat. Testivaiheessa verkon kuormitus on ollut erilaista, ja silloin yhteydet toimivat (kuten kerroit). Vaikka suomessa on muutama operaattori, niin omia mastoja (=verkkoja) on tuolla seudulla ehkä vain kahdella operaattorilla. Niiden kapasiteetti tuskin on mitoitettu tälläiselle yleisötapahtumalle. Siirtyviä tukiasemia tuskin on käytössä (kuten esim Kakariston pellolla on toimittu).
Operaattorin kanssa voi kokeilla tehdä sellaisen diilin, että ne takaa sinulle tietyn kaistan koko ajan. Periaatteessa tämä lähtisi toimimaan esim. ns. verkon viipaloinnilla (
5G-verkon ominaisuus, mutta ei ehkä kovinkaan käytetty menetelmä vielä). Koekäyttäjänä voisit saada supliikkimiehenä sellaisen diilin aikaan.
Mutta, hommaa Drone ja nosta 5G-puhelin vähän korkeammalle ja jaa siitä verkko. Saattaisi toimi keskellä ei mitään parhaiten. Saako niin tehdä....no härmäläisillä on omat säännöt ollu aina.. älä ny kuitenkaan nosta niin korkealle, että lentoliikenne vaarantuu. Eli on mahdollista ja sallittua testata, jos sinulla on lupa lennättää dronea. Traficomilla tietysti voi olla jotain omaa näkymystä antennikorkeudesta. Lisäksi kannattaa pitää yhteyttä koko ajan päällä ja miksei myös sitä varayhteyttä. Järjestelmä ei meilellään katkaise toimivaa, toiminnassa olevaa, yhteyttä.
Tsemppiä ja onnea tuleviin yhteysterpeisiin
Vähän historiaa:
Tämä ongelma todettiin jo 90-luvulla jolloin toki matkaviestiverkko ei ollut niin kehittynyt kuin nyt. Silloin käytimme Mobitex-tekniikkaa (tänä päivä esim. Virve-verkko toimii tällä tavalla). Kun käytimme siis ns. viranomaisverkkoa, jossa käyttäjien määrä voidaan rajata ja priorisoida, saatiin jo 90-luvulla (1992-1994) autoista reittitiedot. Satelliitti-yhteyttä ei vielä silloin käytetty ja meidän toimeksiannon tarkoitus oli testata toimiiko Virve/Mobitex-tekniikka (
Pysyykö magneettiantenni katolla? kuinka hyvä kentänvoimaakkuus silla saadaan jne.) No toimiko? Toimi jollain tapaa, mutta viiveet olivat suuria, tyypillisesti noin 3-5min, joten kovin reaaliaikainen se ei ollut.
On siis tullut ajettua suurajoreitti muutamana vuotena läpi testimielessä. Oli kuulema johtajan mielestä minun tehtävä, kun oli tietoa että ajoin rallia (
no en nyt vastaankaan laittanut). Kisa-autolla en sitä kuitenkaan tehnyt, mutta Ford:lla kuitenkin (
magneettiantenni 4x4 Sierran katolle ja menoksi).