Viime vuosina tilanne on kehittynyt sellaiseen suuntaan, että jos ei ole F1- tai WRC-testejä takana ennen kuin ikää on 20, niin sitten on liian myöhäistä ajatella ammattilaisuraa. Ammattilaisuus ja harrastaminen ovat etääntyneet toisistaan. Suomalaista rata-autoilua ei pitäisi mitoittaa sen mukaan, että kun tulee suhdannetaantuma ja sponsorit kiristävät nyörejä, katoaa kalusto kilpailuista. Kun luokkia ja sääntöjä sorvataan muutaman ammattiteamin ehdoilla, päämääränä on hyvä ”tuote”, mutta kuka on maksava asiakas? F3 ja supertouring-tyyppinen kalusto on harrastelijalle liian kallista ja hankalaa eikä viivalle ole löytynyt viime vuosina enää riittävästi autoja.
Katsojalle tai edes kuskille ei liene suurtakaan merkitystä heittääkö kierrosaika sekunnin sinne tai tänne, mutta runsasautoisista ja tapahtumarikkaista lähdöistä pidetään. Mielestäni ajaminen tulisi olla Suomessakin kohtuuhintaista, jotta varmistettaisiin riittävät osanottajamäärät. Säännöt saisivat olla yhteneväisiä naapurimaiden kanssa, jotta kalustolle olisi enemmän käyttöä. Nuoret kuskit voivat kokeilla edullisemmallakin kalustolla taitojaan ja siirtyä vielä sittenkin muualle jos intoa ja rahoitusta riittää. Sen verran voi varmaan katsoa taaksepäin, että huomaa juuri edullisimpien luokkien olleen aina suosituimpia. Tietyissä kysymyksissä voisi olla paikallaan palata takaisin entiseen.
Osalle harrastajalle on muuttunut realistiseksi jopa kilpailla Baltian sarjoissa, joissa ilmoittautumismaksut ja lisenssit ovat vielä toistaiseksi huomattavasti edullisempia kuin Suomessa ja ajamaan on päässyt melkein millä vaan. Saa nähdä miten EU vaikuttaa tilanteeseen ensi kesänä.