Kotimainen rata-autoilu on turhaa.

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Väitän, että kotimaisella rata-autoilulla ei ole juurikaan merkitystä pilotille, joka pyrkivät menestymään huipulla. Jos pärjää mikroilla EM- tai MM-tasolla voi ja pystyy huoletta jättämään kotimaan "oikeiden autojen" kilpailut väliin. Miksi luoda kotimaahan mitään "järkevää" ja kv-potkua antavaa sarjaa, kun kuitenkin pitää suuntautua ulkomaille? Olen varma, että "herrat" ajattelevat tulosta kv-menestystä mitaten. Kotimaiset sarjajaot yms. vedetään vasurista, eihän täältä kuitenkaan mitään kv-menestystä voi saada. Miksi sarjoja ei tehdä "edullisiksi" ja nopeiksi? Em. seikat eivät ole toisistaan poislukevia. Miksi järjestää laihoja kisoja, joita ei näin n. 500 katsotun kilpailun kokemuksellakaan jaksa katsoa. Prööt prööt.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Edullisuus ja nopeus ovat hyviä periaatteita. Prööt-Prööt:illä viittaat varmaankin vakioautoluokkiin, jotka voivat osalle katsojista tarjota paljon mielenkiintoa nekin. Esimerkiksi clio-cupissa on maailmalla todella kovaa kamppailua. Sport 2000 oli vielä 3 vuotta sitten todella mielenkiintoinen ja jopa edullinen - nopea se ei silloin ollut.

Vrt. rallin puolella N/n-ryhmän autot ovat riittävän yksinkertaisia (pitää muistaa ettei jokaisessa autotallissa ole ammattimaista kilpa-autotehdasta) rakentaa, joten autot ovat edullisia... tosin pilalle meni sekin luokka kun vapauksia annettiin boksiin ja vaihteistoon. Kilpailu näillä alitehoisilla spööteillä on kuitenkin kovaa.

Varsinaiseen aiheeseen vielä kommentti: Kotimaisessa autoluokassa pitää voittaa mestaruus ennenkuin siitä on hyötyä mahdollista uraa tehdessä ja ulkomaille tähytessä.

<small>[ 23-10-2003, 07:45: Message edited by: Spyder ]</small>
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4243
Sijainti
Event horizon
Spyder:
Esimerkiksi clio-cupissa on maailmalla todella kovaa kamppailua. Sport 2000 oli vielä 3 vuotta sitten todella mielenkiintoinen ja jopa edullinen - nopea se ei silloin ollut.
No tuo Clio V6 on kyllä sangen mielenkiintoinen konsepti ollakseen merkkiluokan peli - melkein kuin Possun Carrera Cup. Spööt2K ei todellakaan ollut 3 vuotta sitten sitäkään vähää mielenkiintoinen mitä se on nykyisellään. Ylipäätään N/n -ryhmässä (jota S2K de facto tuolloin oli) ei ole ollut sitten Wiikin ja Kuusijärven Nissaneiden mitään mielenkiintoa.
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Eipä noita V6 Cliojakaan ole enään montaa kisoissa mukana. Yllättävän vähän kaksilitraiset jäävät ensimmäisellä kierroksella jälkeen noista yhdistetyissä lähdöissä.

Osa katsojista arvostaa vain teholukemia, toinen osa arvostaa kilpa-autoilua urheiluna, jolloin taistellaan mies miestä vastaan jotakuinkin tasaväkisin kalustoin... ja kummallekin joukolle on omat lajinsa, jota kannattaa seurata. Tällä hetkellä Suomessa tehoja ja kovia ääniä kannattaa hakea kiihdytyskisoista, mutta ei tästä sen enempää tässä otsikossa.

Palatakseni aiheeseen, täytyy vertailun vuoksi kysyä, että onko myös kotimainen ralliautoilu turhaa... ei sieltäkään nimittäin edes mestareille välttämättä aukea paikkaa maailmalla. Ja esim. Latvalan esimerkillä voi lähteä suoraan ulkomaillekin ajamaan.

Miksi rata-autoilijat yleensäkään ajavat kilpaa? Onko tarkoitus pedata itselleen ammattia, jollei sille tasolle ole vielä päässyt - vai tyydytetäänkö ajamisella kilpailuviettiä ja voiton nälkää. Jälkimmäinen kuvaus on osuvampi kun puhutaan urheiluautoilijoista tai autourheilijoista. Kotimaan radoillakin saa ajaa kilpaa ja voittaa ken siihen pystyy, joten kotimainen rata-autoilu ei ole turhaa. MOT.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Kilpailunhalun, voitonnälän ja harrastamisen vuoksi kotimainen rata-autoilu on tärkeää. Mutta ei siitä ponnahduslaudaksi maailmanmaineeseen ole.
Rallin puolella kotimaiset korkeatasoiset sarjat tarjoavat nuorelle kuljettajalle mielestäni paremmat mahdollisuudet opetella ja luoda uraansa. Varmasti rallin puolellakin siirrytään "malliin", jossa nuori lupaus laitetaan mangerinsa toimesta ajamaan ulkomaisia kovia sarjoja. Eikös Jouhki ole lähettänyt niin Hirvosen kuin Latvalankin ajamaan esim. Italiaan jotain Subaru Cupia.

Mutta ikävä tosiasia on se, että moni taidoiltaan loistava kuljettaja ei koskaan saa mahdollisuutta näyttää ulkomailla osaamistaan taloudellisten resurssien vajavaisuuden tai kunnollisen taustajoukon puuttumisen vuoksi. Toivottavasti Timo Jouhkin kaltaisia managereja tulee enemmän...
"Kotimainen autourheilu" on kyllä loistava tilaisuus tälläiselle tavalliselle kaverille harrastaa ja tyydyttää kilpailuviettiään, on pinta sitten asvaltti tai sora!

<small>[ 23-10-2003, 13:02: Message edited by: Xra ]</small>
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Viime vuosina tilanne on kehittynyt sellaiseen suuntaan, että jos ei ole F1- tai WRC-testejä takana ennen kuin ikää on 20, niin sitten on liian myöhäistä ajatella ammattilaisuraa. Ammattilaisuus ja harrastaminen ovat etääntyneet toisistaan. Suomalaista rata-autoilua ei pitäisi mitoittaa sen mukaan, että kun tulee suhdannetaantuma ja sponsorit kiristävät nyörejä, katoaa kalusto kilpailuista. Kun luokkia ja sääntöjä sorvataan muutaman ammattiteamin ehdoilla, päämääränä on hyvä ”tuote”, mutta kuka on maksava asiakas? F3 ja supertouring-tyyppinen kalusto on harrastelijalle liian kallista ja hankalaa eikä viivalle ole löytynyt viime vuosina enää riittävästi autoja.
Katsojalle tai edes kuskille ei liene suurtakaan merkitystä heittääkö kierrosaika sekunnin sinne tai tänne, mutta runsasautoisista ja tapahtumarikkaista lähdöistä pidetään. Mielestäni ajaminen tulisi olla Suomessakin kohtuuhintaista, jotta varmistettaisiin riittävät osanottajamäärät. Säännöt saisivat olla yhteneväisiä naapurimaiden kanssa, jotta kalustolle olisi enemmän käyttöä. Nuoret kuskit voivat kokeilla edullisemmallakin kalustolla taitojaan ja siirtyä vielä sittenkin muualle jos intoa ja rahoitusta riittää. Sen verran voi varmaan katsoa taaksepäin, että huomaa juuri edullisimpien luokkien olleen aina suosituimpia. Tietyissä kysymyksissä voisi olla paikallaan palata takaisin entiseen.
Osalle harrastajalle on muuttunut realistiseksi jopa kilpailla Baltian sarjoissa, joissa ilmoittautumismaksut ja lisenssit ovat vielä toistaiseksi huomattavasti edullisempia kuin Suomessa ja ajamaan on päässyt melkein millä vaan. Saa nähdä miten EU vaikuttaa tilanteeseen ensi kesänä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ei ole turhaa. Toivottavasti Valle Mäkelä tulee vielä todistamaan, ettei TODELLAKAAN ole turhaa. Toki nykyään valtaosa nuorista pomppaa suoraan Euroopan radoilla, mutta en usko että Valle Mäkelän tai Markus Palttalan urille on vielä ollut mitään haittaa siitä, että he ovat ajaneet myös kotimaan radoilla.
Ei varmaankaan olisi pahitteeksi useammankin kartingista nousua haaveilevan testata ja opiskella rauhassa vuosi Suomen ja pohjoismaiden Formula Fordeissa... Säästyy myös sukulaisilta huomattavasti rahaa, jos huomataan ajoissa, ettei ihan ylletäkään F1-tasolle. Ja leipänsä voi tienata ihan riittävästi muissakin luokissa maailmalla...
 

nitro

New member
Liittynyt
23.10.2003
Viestit
1
Sijainti
tre
Otsikko on mielestäni vatipäisin kommentti mitä tältä palstalta on saanut lukea. Tekstin kirjoittanut henkilö ei taida ymmärtää että kaikista ei tarvitse tulla F-1 kuskeja. Ensinnäkin jotkut meistä vaan haluavat harrastaa rata-autoilua ja se on sillon järkevintä omassa kotimaassa. Siksi on hieno asia. Toiseksi täällä voi uraa luova kuljettajakin ajaa ja opetella koviin koitoksiin vieläpä monin verroin halvemmalla kuin esim. nyt Saksassa, Englannissa tai Espanjassa. Otetaan nyt esimerkiski Formula Fordeihin siirtyminen kartingista, miksei suoraan siipiautoihinkin. Kartingista nouseva junnu ajaa kotimaassa 50000-70000 eurolla koko kauden Fordia tai kolmosta. Täällä saa ajaa paljon testejä edullisempien ratavoukrien johdosta. Lisäksi jokaiseen SM-kisaan saa ajaa 2 täyttä edeltävää päivää testiä ja olla radalla muutenkin merkittävästi enemmän kuin kovissa sarjoissa jossa kulut ovat aivan toista. Vastaavasta opettelusta Saksassa tai Englannissa saa tänä päivänä maksaa 250000 eur minimissään tai vaikka 800000 eur jos nyt haluaa vaikka kolmosia ajella englannissa. Ei ole varmasti hukkaan heitettyä rahaa se murto-osa millä voi opetella täällä ja hankkia kokemusta. Turha on luulla että kotimaan sarjat niin löysiä ovat että kuka tahansa kartingista tulee ja pöllyttää muita kotimaisia harrastajia mennen tullen. Ei pidä aliarvioida kotimaisia ratasarjojamme ja väittää että ne olisivat turhia tässäkään mielessä. On hienoa että suomalaiset vieläkin menestyvät maailmalla, mutta pitää muistaa että kotimaisen rata-autoilun harrastajat ovat niitä uurtajia jotka ajavat vielä silloikin kun perheen / suvun / monien sponsoreiden rahat on kulutettu ulkomailla eikä kilpauraa enää jatketa koska menestystä ei juuri kaikilla satu tulemaan ja useasti ura loppuu. En nyt jaksa enempää.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kokkis:
Viime vuosina tilanne on kehittynyt sellaiseen suuntaan, että jos ei ole F1- tai WRC-testejä takana ennen kuin ikää on 20, niin sitten on liian myöhäistä ajatella ammattilaisuraa. Ammattilaisuus ja harrastaminen ovat etääntyneet toisistaan. Suomalaista rata-autoilua ei pitäisi mitoittaa sen mukaan, että kun tulee suhdannetaantuma ja sponsorit kiristävät nyörejä, katoaa kalusto kilpailuista. Kun luokkia ja sääntöjä sorvataan muutaman ammattiteamin ehdoilla, päämääränä on hyvä ”tuote”, mutta kuka on maksava asiakas?

F3 ja supertouring-tyyppinen kalusto on harrastelijalle liian kallista ja hankalaa eikä viivalle ole löytynyt viime vuosina enää riittävästi autoja.
Katsojalle tai edes kuskille ei liene suurtakaan merkitystä heittääkö kierrosaika sekunnin sinne tai tänne, mutta runsasautoisista ja tapahtumarikkaista lähdöistä pidetään. Mielestäni ajaminen tulisi olla Suomessakin kohtuuhintaista, jotta varmistettaisiin riittävät osanottajamäärät. Säännöt saisivat olla yhteneväisiä naapurimaiden kanssa, jotta kalustolle olisi enemmän käyttöä. Nuoret kuskit voivat kokeilla edullisemmallakin kalustolla taitojaan ja siirtyä vielä sittenkin muualle jos intoa ja rahoitusta riittää. Sen verran voi varmaan katsoa taaksepäin, että huomaa juuri edullisimpien luokkien olleen aina suosituimpia. Tietyissä kysymyksissä voisi olla paikallaan palata takaisin entiseen.
Osalle harrastajalle on muuttunut realistiseksi jopa kilpailla Baltian sarjoissa, joissa ilmoittautumismaksut ja lisenssit ovat vielä toistaiseksi huomattavasti edullisempia kuin Suomessa ja ajamaan on päässyt melkein millä vaan. Saa nähdä miten EU vaikuttaa tilanteeseen ensi kesänä.
Ymmärsinkö väärin: Nopeaa ja "halpaa"?
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
Muistakaa että Normanin jutut kannattaa aina ottaa vakavasti koska kysessää on täyttää faktaa :D :D :cool:
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Tuo oli erinomainen keskustelun avaus.

Muutama asiallinen kannanotto saattaa jo alentaa uusien rata-autoilijoiden kynnystä lähteä kokeilemaan millaista kilpaileminen olisi. Kaiken ei tarvitse olla viimosen päälle eikä sponsorirahaakaan tarvita tukuittain jotta voi kilpailemaan lähteä kunhan valitsee sopivan luokan tai ajaa vain kisan-pari kesässä.

On kotimainen taso kuitenkin niin kova, että harvassa ovat ne kuljettajat jotka voittavat heti -> kalustoon ei kannata ensimmäisenä vuotena hirveästi sijoittaa. Jos sattuu vuokra-auton löytämään kohtuuhintaan niin se voisi olla paras vaihtoehto ensimmäisiin kisoihin.
 

Kokkis

Well-known member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
85
Sijainti
Eesti
Ymmärsinkö väärin: Nopeaa ja "halpaa"?
"Halpuus" takaa yleensä enemmän porukkaa viivalle.
Suurin huoli viime aikoina tuntuu olevan osanottajamääristä, ei niinkään tasosta. Aina muutama huippukuski saa hankittua alleen kunnon kaluston oli pouta tai sade, mutta jos viivalta puuttuvat harrastajat, ei ole kilpailua mitä mennä katsomaan tai näyttää TV:ssä. Tasokin nousee kun kaikki osallistuneet eivät automaattisesti saa palkintoa. Vasta toissijainen kysymys on, noustaanko täältä maailmalle ja jos niin millä kalustolla.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
nitro:
Otsikko on mielestäni vatipäisin kommentti mitä tältä palstalta on saanut lukea. Tekstin kirjoittanut henkilö ei taida ymmärtää että kaikista ei tarvitse tulla F-1 kuskeja. Ensinnäkin jotkut meistä vaan haluavat harrastaa rata-autoilua ja se on sillon järkevintä omassa kotimaassa..
Miksi sitten SM-arvo on luokilla, joissa mitalin voi ostaa, jos omaa edes hiukan ranteit?. Toisin on esin rallien n- ja N-ryhmissä, kalusta on , mutta se maksaa. Ei toki LPM-Volsun vertaa. Hyvä tuttuni voitti Saab-merkkiluokan pari kertaa putkeen minimaallisin kuluin (n. 15000mk).
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh rallin N-ryhmässä ainakin moni taitaa yrittää kalustolla ostaa mestaruuden. Koko luokka sinänsä on varsin surkuhupaisa merkkikirjoltaan. Mitsubishia emme toki voi syyttää vaan sääntäjen laatijoita. Eikö kuitenkin olisi sama julistaa kyseinen luokka merkkiluokaksi? wink -Ja ennen kuin joku korjaa, niin kyllä, tiedän Subarujakin olevan mukana. Olikohan kokonaiset kaksi...
 
Ylös