Koulukiusaaminen ja muut sivuraiteet

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Tässä viimeisten kahden vuoden sisällä tapahtuneiden tapausten valossa, en juurikaan ihmettele että "tappolistan"-tekijä siirretään. Oli syy ikinä mikä hyvänsä.

Ja tuohon kiusaajien psykologiseen syyhyn kiusata, se ei ole nyt JUMALAUTA mikään puolustelu vaan yksinkertainen fakta siitä, että mitä paremmin ihmisten ja nuorten ajatuksia, syitä ja seuraamuksia ymmärretään, sitä nopeammin tällaiset kiusaamistapaukset voidaan ennaltaehkäistä. Ei tietenkään täysin, mutta edes osittain.

Melkein asiassa kuin asiassa on järkevämpi lähteä korjaamaan vikaa syystä eikä seurauksesta. Helppoa se ei luonollisesti näin päin aina ole. Mutta jos paska on jo housussa niin... sitten siirretään tappolistan tekijä.
Minulla on joko helvetin omituinen ja tappoaltis kaveripiiri, mutta noita tehtiin teiniangstiaikoina, vaikkei oltaisi oltu kiusattuja:frank:

Niin ja meinaat jotta se kiusaamisen SYY on kiusattu, ei kiusaaja?

Tehdään vaan kaikista tasaista paskamattoa, niin ketään ei kiusata, eikä kukaan kiusaa. Koulupuvut ja kaikki.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
En kyllä lähtisi koulujärjestelmää syyttämään koulukiusaamisesta. Kyllä syy löytyy kotikasvatuksesta. Tottakai koulujen tehtävä on valvoa ja ehkäistä noita tapauksia, mutta perusvika on muualla. Ei koulu opeta kiusaamaan.
Sen takia mä hain ongelmaa järjestelmästä kun siihen apinoiden elämäänsä kyllästyneiden ihmisten kotikasvatukseen tuskin muutosta saadaan. Vaimoa lyödään ja lapsia piestään. Vittu saatana. Aggressiivisia alkoholisteja täynnä koko paska maa.

Mutta yritän siis löytää jotain...kehitettävää.

PS. Ja tohonkin vanhemmuusjuttuun oon täälläkin useasti jo ehdottanut jonkinlaista koulutusta, mutta mistäpä vitusta nekään rahat ottais.

Toisin sanoen, me on hävitty tää peli ja mä meen ny nukkumaan.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Niin ja meinaat jotta se kiusaamisen SYY on kiusattu, ei kiusaaja?
Eksää ny tajuu ollenkaan mitä mä sanon vai oonko vaan liian epäselvä ja humalassa? :jaska:

Tappolistan tekijä, oli se kiusattu tai kiusaaja täytyy ottaa hoteisiin HETI ja tehdä kaikki, millä varmistutaan ettei kaveri lähde suunnitelmaansa toteuttamaan. Jos se on silloin kiusattu ja katsotaan että koulun vaihto korjaa ongelman, so be it.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Sen takia mä hain ongelmaa järjestelmästä kun siihen apinoiden elämäänsä kyllästyneiden ihmisten kotikasvatukseen tuskin muutosta saadaan. Vaimoa lyödään ja lapsia piestään. Vittu saatana. Aggressiivisia alkoholisteja täynnä koko paska maa.

Mutta yritän siis löytää jotain...kehitettävää.

PS. Ja tohonkin vanhemmuusjuttuun oon täälläkin useasti jo ehdottanut jonkinlaista koulutusta, mutta mistäpä vitusta nekään rahat ottais.

Toisin sanoen, me on hävitty tää peli ja mä meen ny nukkumaan.
Mitä itsekin nähnyt näitä koulukiusaajia ja koulukiusattuja, niin ei kukaan mistään hyvistä kotioloista ole tullut. On huonoa äitisuhdetta, eronneet vanhemmat, kiusaavat isoveljet, juoppo isä... Kyllä niitä syitä löytyy syrjäytyvään käyttäytymiseen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mitä itsekin nähnyt näitä koulukiusaajia ja koulukiusattuja, niin ei kukaan mistään hyvistä kotioloista ole tullut. On huonoa äitisuhdetta, eronneet vanhemmat, kiusaavat isoveljet, juoppo isä... Kyllä niitä syitä löytyy syrjäytyvään käyttäytymiseen.
Juuri näin ja tämä ei nimenomaan ole kiusaajien puolustelua, vaan faktojen esille tuomista ja niiden kautta oppimista. Jeesustelulla ei saada aikaan mitään.

WebSlave

Trackman
En tiedä nykytilannetta, mutta kyllä niitä kiusaajia ainakin aiemmin on tullut myös hyvistä perheistä, yhteiskunnan tukipilareista, joiden lapset ovat kultalusikka suussa syntyneet ja saaneet aina kaiken. Ei vain ole osattu rajoja laittaa.

Hyväosaiset ovat kiusanneet vähäosaisia näiden vähäosaisuuden takia.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Eksää ny tajuu ollenkaan mitä mä sanon vai oonko vaan liian epäselvä ja humalassa? :jaska:

Tappolistan tekijä, oli se kiusattu tai kiusaaja täytyy ottaa hoteisiin HETI ja tehdä kaikki, millä varmistutaan ettei kaveri lähde suunnitelmaansa toteuttamaan. Jos se on silloin kiusattu ja katsotaan että koulun vaihto korjaa ongelman, so be it.
Kerropas selvemmin sanoin mitä ajoit takaa tuossa ekassa? Minä ainakin käsitin, jotta koulukiusaamisen syy olisi se kiusattu, mitäs olen ornari.. JOS meinasit kiusaajaa, niin mihin helvettiin sen psyyke ja kiusaamishalu korjaantuu, jos pistetään kiusattu pois koulusta? Lässynlässynterapiaa ja voivottelua päälle.

Minunkin pitäisi olla hoteissa...olla jo 10 vuotta:thumbfh: Olisiko minusta tullut tämän täydellisempää ihmistä suljetun kautta, jos tappolistani olisi päätynyt sosiaalitantan käteen...hehe...no ei välttämättä..Niin ja K18-räiskinnätkin ainakin Penn&Tellerin tutkimusten mukaan vähentävät aggressiivista käyttäytymistä ja tappohaluja..näin ainakin ohjelma opetti.

Olkootkin koulutappoja sun muuta...mutta auttaako kiusatun vihantunteita se, että hänet siirretään toiseen kouluun KOSKA häntä on kiusattu? Kiusaajat saavat jäädä kouluun etsimään uusia uhreja ja rehtori kertoilee joulu/kevätjuhlissa ikuista mantraansa, jottei MEIDÄN koulussa ole kiusaamista, vaikka tämä kiusaajaporukka olisikin löytänyt uuden möyhennettävän, joka taasen tekee hiljaa mielessään paperille tappolistaa...ja rinkula alkaa alusta.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
En tiedä nykytilannetta, mutta kyllä niitä kiusaajia ainakin aiemmin on tullut myös hyvistä perheistä, yhteiskunnan tukipilareista, joiden lapset ovat kultalusikka suussa syntyneet ja saaneet aina kaiken. Ei vain ole osattu rajoja laittaa.

Hyväosaiset ovat kiusanneet vähäosaisia näiden vähäosaisuuden takia.
Tämä unohtui kertoa...koska Kesälahti on yksi rutiköyhäperse koko paikka, niin ei silleensä bättre folk-kiusaamista voinutkaan esiintyä.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Ja luuleevat tienaavansa naapurikunnan oppilailla. :D
Niin ja "syrjäisyyslisällä" vasta tienaavatkin, vaikkei moista saa mikään naapurikunta:eek: Rääkkylään ei kulje junatkaan, eikä Venäjän raja-asemaa mailla halmeilla... Eläköön järki rahanjaossa.

WebSlave

Trackman
Tämä unohtui kertoa...koska Kesälahti on yksi rutiköyhäperse koko paikka, niin ei silleensä bättre folk-kiusaamista voinutkaan esiintyä.
Tasa-arvoinen kunta, kun kaikilla on elämä päin *moderoitua*. :D

-Modemoodi- Tästä koulukiusaamiskeskustelusta tehdään oma ketjunsa. Huomenna. Tai siis tänään, heräämisen jälkeen.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Kerropas selvemmin sanoin mitä ajoit takaa tuossa ekassa? Minä ainakin käsitin, jotta koulukiusaamisen syy olisi se kiusattu, mitäs olen ornari.. JOS meinasit kiusaajaa, niin mihin helvettiin sen psyyke ja kiusaamishalu korjaantuu, jos pistetään kiusattu pois koulusta? Lässynlässynterapiaa ja voivottelua päälle.
En ole väittänyt, että syy olisi kiusatun, miksi sellaista nyt väittäisin?! Ja niinkuin aikaisemmin samoin se ongelma lähtee kiusaajasta, hän on se avain johon täytyy keskittyä, ei kiusattu.

Eli tuossa esmerkkitapauksessa, eii tietenkään pidä jättää kiusaajan osalta asiaa siihen, pelkkä kiusatun siirtäminen kun ei voi olla mikään pysyvä ratkaisu. Meidän koulussa yläasteella kiusaaja siirrettiin rinnakkaisluokalle, joka hieman rauhoitti tilannetta.

Ja tuossa esimerkkitapauksessa kiusattu siirretään siksi, koska on laatinut tappolistan = uhkaus tappaa.

Minunkin pitäisi olla hoteissa...olla jo 10 vuotta:thumbfh: Olisiko minusta tullut tämän täydellisempää ihmistä suljetun kautta, jos tappolistani olisi päätynyt sosiaalitantan käteen...hehe...no ei välttämättä..Niin ja K18-räiskinnätkin ainakin Penn&Tellerin tutkimusten mukaan vähentävät aggressiivista käyttäytymistä ja tappohaluja..näin ainakin ohjelma opetti.
Penn&Teller on huono lähde ja he tekevät aivan samaa mitä IP-lehdet, eli värittävät tarinaa ja esittelevät pääasiassa vain heidän näkökulmaansa tukevia tutkimuksia ja mielipiteitä ja saattavat muita naurunalaisiksi. Kyseessä kun on viihdeohjelma. Joissain asioissa olen heidän kanssa samaa mieltä, toisissa en.

Olkootkin koulutappoja sun muuta...mutta auttaako kiusatun vihantunteita se, että hänet siirretään toiseen kouluun KOSKA häntä on kiusattu? Kiusaajat saavat jäädä kouluun etsimään uusia uhreja ja rehtori kertoilee joulu/kevätjuhlissa ikuista mantraansa, jottei MEIDÄN koulussa ole kiusaamista, vaikka tämä kiusaajaporukka olisikin löytänyt uuden möyhennettävän, joka taasen tekee hiljaa mielessään paperille tappolistaa...ja rinkula alkaa alusta.
Ei ole oikein, jos ainoa asialle tehtävä ratkaisu on siirtää kiusattu pois ja sitten jatkaa jeesustelua. Tottakai vaaditaan muitakin toimenpiteitä.

Ja ei, mun mielestä kiusattua ei pidä siirtää koulusta toiseen vain sen vuoksi, että on kiusattu. Mutta jos homma menee tuolle asteelle, että laaditaan tappolista, niin mulle henkilökohtaisesti on aivan sama kumpi sieltä siirretään. Tuossa tapauksessa siirto on melko välttämätöntä tehdä jos vaan maantieteellisesti mahdollista.

Terv. Ansa Jarna

Mangelo

Well-known member
Minun oikeustajuni mukaan rikolliselle kuuluu rangaistus, oli se sitten 'hyvästä tai huonosta' perheestä. Rangaistuksen suorittamistapa sitten voisi olla sellainen joka kehittää rikollista parempaan suuntaan.