Kerropas selvemmin sanoin mitä ajoit takaa tuossa ekassa? Minä ainakin käsitin, jotta koulukiusaamisen syy olisi se kiusattu, mitäs olen ornari.. JOS meinasit kiusaajaa, niin mihin helvettiin sen psyyke ja kiusaamishalu korjaantuu, jos pistetään kiusattu pois koulusta? Lässynlässynterapiaa ja voivottelua päälle.
En ole väittänyt, että syy olisi kiusatun, miksi sellaista nyt väittäisin?! Ja niinkuin aikaisemmin samoin se ongelma lähtee kiusaajasta, hän on se avain johon täytyy keskittyä, ei kiusattu.
Eli tuossa esmerkkitapauksessa, eii tietenkään pidä jättää kiusaajan osalta asiaa siihen, pelkkä kiusatun siirtäminen kun ei voi olla mikään pysyvä ratkaisu. Meidän koulussa yläasteella kiusaaja siirrettiin rinnakkaisluokalle, joka hieman rauhoitti tilannetta.
Ja tuossa esimerkkitapauksessa kiusattu siirretään siksi, koska on laatinut tappolistan = uhkaus tappaa.
Minunkin pitäisi olla hoteissa...olla jo 10 vuotta:thumbfh: Olisiko minusta tullut tämän täydellisempää ihmistä suljetun kautta, jos tappolistani olisi päätynyt sosiaalitantan käteen...hehe...no ei välttämättä..Niin ja K18-räiskinnätkin ainakin Penn&Tellerin tutkimusten mukaan vähentävät aggressiivista käyttäytymistä ja tappohaluja..näin ainakin ohjelma opetti.
Penn&Teller on huono lähde ja he tekevät aivan samaa mitä IP-lehdet, eli värittävät tarinaa ja esittelevät pääasiassa vain heidän näkökulmaansa tukevia tutkimuksia ja mielipiteitä ja saattavat muita naurunalaisiksi. Kyseessä kun on viihdeohjelma. Joissain asioissa olen heidän kanssa samaa mieltä, toisissa en.
Olkootkin koulutappoja sun muuta...mutta auttaako kiusatun vihantunteita se, että hänet siirretään toiseen kouluun KOSKA häntä on kiusattu? Kiusaajat saavat jäädä kouluun etsimään uusia uhreja ja rehtori kertoilee joulu/kevätjuhlissa ikuista mantraansa, jottei MEIDÄN koulussa ole kiusaamista, vaikka tämä kiusaajaporukka olisikin löytänyt uuden möyhennettävän, joka taasen tekee hiljaa mielessään paperille tappolistaa...ja rinkula alkaa alusta.
Ei ole oikein, jos ainoa asialle tehtävä ratkaisu on siirtää kiusattu pois ja sitten jatkaa jeesustelua. Tottakai vaaditaan muitakin toimenpiteitä.
Ja ei, mun mielestä kiusattua ei pidä siirtää koulusta toiseen vain sen vuoksi, että on kiusattu. Mutta jos homma menee tuolle asteelle, että laaditaan tappolista, niin mulle henkilökohtaisesti on aivan sama kumpi sieltä siirretään. Tuossa tapauksessa siirto on melko välttämätöntä tehdä jos vaan maantieteellisesti mahdollista.
Terv. Ansa Jarna