Kuinka nopea olisikaan nykypaivan Williams vm-82?

  • Viestiketjun aloittaja Ma
  • Aloituspäivämäärä

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Kuinka nopea tuosta vekottimesta saataisiinkaan.
Jos nyt vaikka otetaan esimerkkina vuoden 82-Keken Williams, niin kuinka paljon nopeamman auton sama parivaljakko Williams-Cosworth pystyisi nyt rakentamaan noudattaen samoja sääntöjä kuin 24 vuotta sitten? :alppu:
 
Liittynyt
21.2.2003
Viestit
785
Sijainti
Lapinlahti
Ma sanoi:
Kuinka nopea tuosta vekottimesta saataisiinkaan.
Jos nyt vaikka otetaan esimerkkina vuoden 82-Keken Williams, niin kuinka paljon nopeamman auton sama parivaljakko Williams-Cosworth pystyisi nyt rakentamaan noudattaen samoja sääntöjä kuin 24 vuotta sitten? :alppu:
Nopeus ero olisi tämänpäivänkin F1-autoon valtava.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tottakai, tekniikkaahan on noitten paivien jalkeen rajoitettu aikatavalla.
Mutta kun en asiantuntija ole, en osaa sekuntilukuja tuohon menna sanomaan.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Viimeksi muokattu:

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Asia selviäisi vain rakentamalla nyt auto vanhojen sääntöjen mukaan. Kun nyt kuitenkin joudutaan tyytymään mutu-arvioon laitetaan 3 tärkeintä muutosta tarkasteluun.

1. Moottori: Keken aikaan cossystä lähti noin 550 heppaa kun viimevuonna mentiin pitkälti yli 900. Potkua olisi siis reippaasti enemmän käytössä. (heh, mitäs jos otettaisiin tilalle Renault; turbo ilman ahtopainerajoituksia :D )

2. Renkaat: Sliksit luistonestolla ja muhkean leveillä takarenkailla antaisi boostia kiihdytyksiin ja mutkanopeuksiin, aika-ajorenkaat valmistajien välisellä kilpailulla laittasi ainakin kierrosennätykset uuteen uskoon.

3. Helmat: Tämän kohdalta on sitten vaikeampaa arvioida kuinka paljon kehitys olisi mennyt eteenpäin. Pitoahan oli edessä jo -82 riittävästi, joten useasti autoissa ei ollut etusiipeä lainkaan! Nykyaikaisella aerodynamiikalla lisättynä autot olisivat kuin liimattuja rataan.

Heitetään nyt arvalla että Williamssin kierrosajat olisivat 20-30 sekuntia nopeampia kuin tuolloin radasta riippuen. Nykyisilläkin säännöillä eroa tulee yli kymmenisen sekuntia aika-ajoissa (mm. Monza -82 Williams 1.31.834 ja 2002 Williams 1.20.264 vähennettynä aika-ajojen muutoksen jälkeen tapahtunut kehitys ja Monzan muutokset). Eli moottorin osalta noin 10 sekkaa ja renkaiden ja helmojen osalta 10-20 sekkaa.
 
Viimeksi muokattu:

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Mutta mikä oli helmojen tilanne vuonna -82? Käsittääkseni HELMOJA oli jo tuolloin rajoitettu.

Mikäli Cossya ei tarvitse valita moottoriksi, niin ottamalla turbokone päästään ihan toisiin ulottuvuuksiin.

Williamsissahan oli vielä -83 alumiinimonokokki, joten se ensimmäisenä vaihtoon...
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Olisiko mahdollista, että "huippuhelmoilla", tehonlisäyksillä + 1300 hp, aktiivijousituksilla ja kaikilla "muilla herkuilla" päästäisiin semmoisiiin kaarrenopeuksiin ja -voimiin, esim 7-8 G:tä, että kuljettajien tajunta alkaisi sumeta? Vai olisiko vaikutus vielä niin lyhytaikainen?
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oma muistini väittäisi että helmoja ei enää tuossa vaiheessa ollut. Nehän hävisivät FIA-Foca -kiistassa.

Suurin huomio tietysti kiinnittyy renkaisiin ja aerodynamiikkaan. Nykyisellään F1-autot ovat paljon kapeampia, ja vanha williamsi saataisiin varmasti kasattua pienempään pakettiin.

Voisi olettaa että aerodynamiikan ja rengaskehityksen vuoksi autot nopeutuvat noin 1 sek kierrokselle vuosittain. Jo tästä saisi parikymmentä sekuntia pois kierrosajasta.

Koneen teho olisi varmaan jotain lähelle 1500hp lyhyissä vedoissa, 80-luvun jälkeenhän polttoainetta ja materiaaleja on koneesta rajoitettu reilusti. Tosin lisääntynyt pito vaatiikin tehoa...

Joten universaalisti tuollainen 20 sek tuntuu mahdolliselta, toki radasta riippuen. Nopeimmilla radoilla ei paljoa nykyistä kovempaa mentäisi.

---edit---
Niin, ja tosiaan tuskinpa kuskit tuollaista kyytiä kestäisivät koko kisan ajan, johan 04-kaudella kuskeilla oli ongelmia mutkapidon kanssa.

Ja sitten jos rattiin repäistäisiin myös '82-henkiset kuskit kevyellä kaljamahalla, krapulassa ja sikari suussa, niin taistais pojat luovuttaa pääsuoran jälkeen :)
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Autossa saattaisi olla nelipyöräveto ja -ohjauskin. On kovin vaikeaa tietää, mihin kehitys olisi johtanut ilman rajoituksia.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
WebSlave sanoi:
Autossa saattaisi olla nelipyöräveto ja -ohjauskin. On kovin vaikeaa tietää, mihin kehitys olisi johtanut ilman rajoituksia.
Olisi tosi mielenkiintoista nähdä miten mentäisiin ilman rajoituksia
(vain moottorin koon yläraja)! Tehoa, pitoa, nopeutta ja pysähtymiskykyä olisi riittävästi. Luistonesto yms. automatiikka huolehtisivat, että renkaat eivät sudi liikaa. Kiihtyvyys olisi mahtavaa ja lukkiutumattomat jarrut ja liikuteltavat spoilerit huolehtisivat pysähtymisestä sekä pidon säätelystä.
Tarvittaisiin vielä kuljettajakin kääntämään rattia ehkä automatiikan sallimissa rajoissa. Uusien ratojen muotoilussa olisi otettu tietysti huomioon nämä seikat. Monacon katurata olisi jo poistettu käytöstä hyvin todennäköisesti.
Katsottaisiin kenen vehkeet sekä psyyke ja fysiikka kestäisivät siinä menossa. Ulosajon tms. törmäyksen voimat olisivat useimmiten kerrastosta poikki luokkaa.
Veikkaanpa, että kuljettajilla olisi heittoistumet pelastautumiskäytössä.
:yuck:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Oma muistini väittäisi että helmoja ei enää tuossa vaiheessa ollut. Nehän hävisivät FIA-Foca -kiistassa.
---
Ja sitten jos rattiin repäistäisiin myös '82-henkiset kuskit kevyellä kaljamahalla, krapulassa ja sikari suussa, niin taistais pojat luovuttaa pääsuoran jälkeen :)
Kyllä autoissa oli helmat vielä 1982. Periaatteessa ne kyllä kiellettiin kokonaan kaudeksi 1981 samalla kun autojen minimimaavaraksi määritettiin 6 cm, mutta Bernie Ecclestonen Brabham kiersi säännön jousituksella,jonka avulla auto oli laillinen katsastuksessa, mutta laskettiin radalla viistämään maata. Tuossa autossa oli myös kiinteät helmat, joita ei lopulta Brabhamin sääntötulkinnan mukaan ollutkaan kielletty, vain joustavat sellaiset. Muut tallit seurasivat tietenkin perässä ja vuoden '82 autoissa ei ollut juuri minkäänlaista jousitusta, etteivät helmat rikkoutuisi. Tuon jälkimmäisen kommenttisi otin mukaan, koska väittäisin juurikin kyseisen vuoden ajokkien olleen jousituksen puuttumisen takia fyysisesti vaativimpia F1:ssä koskaan.
 
Viimeksi muokattu:

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Niin, 1.5L turbokone, 1500 hp
aktiivijousitus
liikuteltavat siivet
leveät sliksit
leveä auto
helmat
luistonesto
ABS-jarrut
bensa jotain ihan muuta kuin nykyään, >120 okt
CVT-vaihdelaatikko, kone jatkuvasti optimialueella
auton tankkaus / renkaanvaihto sallittu
koneiden ja muiden autonosien vapaa vaihdettavuus
hiilikuitumonokokki
--------------------------------------------------------------------
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Spekulointi on kivaa, mutta lähes mahdotonta.

Esimerkiksi aktiivijousitusta ja luistonestoa ei tietenkään ollut kielletty, kun ei sellaisesta paljon osattu edes unelmoida. Jo pelkästään aktiivijousitus yhdistettynä helmoihin ja nykyaikaisiin slickseihin saattaisi tuoda valtavan parannuksen kierrosaikoihin. Ehkä. Tai aktiivijousitus ja vähemmän rajoitetut turbomoottorit. Jne.

Mistä vaan löytyisi ne vanhat säännöt ?
Tätä voisi lähestyä vaikka niin, että katsoisi mitkä kaikki nykyään kielletyistä asioista olivat silloin sallittuja. Saattaa löytyä melkoinen lista nykyään kiellettyjä juttuja, joita on vuosien varrella nähty autoissa. Esim. juuri aktiivijousitus ja vaikkapa se kolmas jarrupoljin ym.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vesku sanoi:
Olisiko mahdollista, että "huippuhelmoilla", tehonlisäyksillä + 1300 hp, aktiivijousituksilla ja kaikilla "muilla herkuilla" päästäisiin semmoisiiin kaarrenopeuksiin ja -voimiin, esim 7-8 G:tä, että kuljettajien tajunta alkaisi sumeta? Vai olisiko vaikutus vielä niin lyhytaikainen?
Kyllähän mm H.Kovalainen taisi 2004 tai 2005 mainita että autot alkoivat olla renkaiden kehityksen myötä kaudella 2004 "hulluja" ajaa kun mutkat pystyi vetämään vaikka miten lujaa läpi.Myös Villeneuven kokemukset kauden lopulla puhuvat samaa kieltä.
 

Makkonen

Guest
Felix sanoi:
Heitetään nyt arvalla että Williamssin kierrosajat olisivat 20-30 sekuntia nopeampia kuin tuolloin radasta riippuen. Nykyisilläkin säännöillä eroa tulee yli kymmenisen sekuntia aika-ajoissa (mm. Monza -82 Williams 1.31.834 ja 2002 Williams 1.20.264 vähennettynä aika-ajojen muutoksen jälkeen tapahtunut kehitys ja Monzan muutokset). Eli moottorin osalta noin 10 sekkaa ja renkaiden ja helmojen osalta 10-20 sekkaa.
Mistähän löytyisi kuski joka
a) pystyisi
b) jaksaisi (enneemän kuin pari kierrosta)
gee) uskaltaisi
ajaa tuollaisella autolla.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Aivan V*tun nopea.

Niin ja mehän emme osaa miettiä, mitä kaikkea noiden jo keksittyjen asioiden lisäksi olisi keksitty, jos säännöt eivät olisi aina ollut niin tiukasti rajoittamassa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Tommonen peli olisi tosissaan mukava nahda Monacossa aika-ajo kierroksella, tyhjalla tankilla ja ylileveilla liimarenkailla :ahem:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ma sanoi:
Tommonen peli olisi tosissaan mukava nahda Monacossa aika-ajo kierroksella, tyhjalla tankilla ja ylileveilla liimarenkailla :ahem:
Se olis aika..... :eek: :eek!: :eek: :eek!: :eek: :eek!: :eek: :nope:
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Jep ja voisivat ajaa kahden tunnin mestareiden kisan Monacossa sitten noilla vehkeilla.
 
Ylös