Kuivankelin renkaat märällä radalla

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eilinen Span kisa oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että vaikka kisan aikana ei vettä tullut, niin silti kisan voittaja ajoi koko matkan märänkelin renkailla. Itse en ole tällaista autokisaa koskaan nähnyt aikaisemmin. Normaalisti jos vettä ei tule taivaalta, ei montaa kierrosta tarvi ajaa, niin kuivankelinrenkailla ajetaan sekuntitolkulla nopeampia kierroksia.

Ilmeisesti uudet kuivankelin renkaat ovat sen verran kovia, ettei niihin saada millään lämpöä. Kuivuva rata on aina viileä ja renkaaseen pitää saada lämpöä jotta siinä on jotain pitoa. Ilmeisesti kumminkin lämpimimmissä olosuhteissa ajettavissa kisoissa kuivankelinrenkaatkin saavuttavat toimintalämpötilan paremmin, kun aurinko rupeaa porottamaan. Nythän Spassa oli pilvistä koko ajan.

Tähän miinaan meni monta tiimiä. Ferrarillakin todettiin että kierrosajat viittasivat että "slikseillä" olisi pitänyt pystyä ajamaan kovempaa. Siksi Schumin alle laitettiin aluksi kuivankelin renkaat. Toyotallakin tehtiin vastaavia laskelmia ja ne ei kyllä osuneet kohdalleen. Toisin päin olevissa olosuhteissa taas urarenkaat pelaavat perinteisiä sliksejä paremmin esim. lievässä tihkussa.

Mielestäni tämä on harmillista, sillä nyt renkaiden kanssa ei oteta riskiä vaan pelataan varman päälle. Aikaisemmin oli jännä seurata sitä kuka uskaltaa tehdä ennakkoluulottomia ratkaisuja ka ottaa siitä hyödyn irti. Tämä oli yksi vaihtuvien kelien tuoma suola. Nyt kelin muutoksiin ei tarvi reagoida niin nopeasti koska varman päälle pelaaminen kannattaa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Eilen ongelma oli että rata kuivui todella hitaasti. Nopeimmat kierrosajat ajettiin kuitenkin kuivan kelin renkailla kahdella viimeisellä kierroksella.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Ihmeellisen vähän mun mielestä sattui selkeitä "liian kovaa ajamisia" liukkaalla radalla. Autotkaan ei hirveesti tunnu enää vikuroivan, liekö elektroniikkakin jo niin kehittynyttä.

Oliko sitten ilman suhteellinen kosteus 100 % tai lähellä sitä, kun ei rata oikein tuntunut kuivuvan, vaikka vettä ei kisan aikana satanutkaan.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Spam sanoi:
Oliko sitten ilman suhteellinen kosteus 100 % tai lähellä sitä, kun ei rata oikein tuntunut kuivuvan, vaikka vettä ei kisan aikana satanutkaan.
Livetimingin mukaan tuo prosentti vaihteli 88-92%:n välillä. Lisäksi ilman lämpötila oli 18 astetta ja tuulta hyvin vähän joten olosuhteet ei tainneet suosia tuota kuivumista.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, mutta jos verrataan moneen muuhun kisaan, niin kyllä kuivankelin renkaat on aina täytynyt vaihtaa alle jossain välissä. Ajatellaanpa vaikka legendaarista Doningtonin kisaa, missä kolmen kärki kävi vaihtamassa renkaita noin 15 kertaa. Silloin oli erittäin kylmä ja kostea päivä, silti rata saattoi kuivua parissa kierroksessa slikseille otolliseen kuntoon.

Eilen ei vaikuttanut vaihtaa renkaita alle kun vasta liki 1.5h:n ajamisen jälkeen eikä märänkelin renkaat siinä vaiheessa mitenkään avuttomat olleet.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Joo, eilen oli poikkeukselliset olosuhteet. Normaalisti Belgian rata kuivuu paljon nopeammin. Siksi noita epäuskoisia yrittäjiä oli noinkin paljon. Toyotakaan ei meinannut millään uskoa, vaan pilasi varmuuden vuoksi molempien kuskien kisat panemalla kuivankelinnakit alle liian aikaisin. Ja muut tiimit katsoivat silmä kovana miten sektoriajat kehittyivät..
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Kiinnitin myös huomiota samaan asiaan. Enpä muista radan koskaan aiemmin olleen koko kisan ajan kostea vaikka ei satanut lisää. Edes ajoura ei tahtonut kuivua millään, mikä tuntuu erikoiselta. Autojen imun nostama vesimäärä kun kuitenkin on sama olosuhteista riippumatta.

Virhearviointiin sortuivat monet, ja itsekin alkuun ajattelin että Ralf saattaa voittaa koko kisan kun uskalsi ensimmäisenä mennä vaihtamaan kuivan kelin renkaat. Mutta eihän siitä ajamisesta mitään tullut. Tätä ennen peräti kahdeksan kuskia kävi vaihtamassa SC:n aikana väärät renkaat alle, tullakseen vain kierrosta tai kahta myöhemmin vaihtamaan ne takaisin.

Kuivan kelin renkaiden toimimattomuus johtui ilmeisesti juuri siitä, että niiden lämmöt eivät nousseet ollenkaan, ovathan ne niin kovia seokseltaan verrattuna aikaisempiin vuosiin.

Kuivan kelin renkaat olivat kannattavat ehkä 3-5 viimeisen kierroksen aikana, joten eipä niitä kokonaisuuden kannalta kannattanut käydä vaihtamassa kun kisa loppui kesken. Kisan nopeimpia kierrosaikoja niillä pystyi toki ajamaan, mutta varikkokäyntiin meni pidempi aika.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Charlie sanoi:
Kiinnitin myös huomiota samaan asiaan. Enpä muista radan koskaan aiemmin olleen koko kisan ajan kostea vaikka ei satanut lisää. Edes ajoura ei tahtonut kuivua millään, mikä tuntuu erikoiselta. Autojen imun nostama vesimäärä kun kuitenkin on sama olosuhteista riippumatta.

Virhearviointiin sortuivat monet, ja itsekin alkuun ajattelin että Ralf saattaa voittaa koko kisan kun uskalsi ensimmäisenä mennä vaihtamaan kuivan kelin renkaat. Mutta eihän siitä ajamisesta mitään tullut. Tätä ennen peräti kahdeksan kuskia kävi vaihtamassa SC:n aikana väärät renkaat alle, tullakseen vain kierrosta tai kahta myöhemmin vaihtamaan ne takaisin.

Kuivan kelin renkaiden toimimattomuus johtui ilmeisesti juuri siitä, että niiden lämmöt eivät nousseet ollenkaan, ovathan ne niin kovia seokseltaan verrattuna aikaisempiin vuosiin.

Kuivan kelin renkaat olivat kannattavat ehkä 3-5 viimeisen kierroksen aikana, joten eipä niitä kokonaisuuden kannalta kannattanut käydä vaihtamassa kun kisa loppui kesken. Kisan nopeimpia kierrosaikoja niillä pystyi toki ajamaan, mutta varikkokäyntiin meni pidempi aika.

Mistähän ihmeen syystä silti vaihdettiin kuivankelin renkaat niin lopussa - renkaiden kuluneisuuden vuoksi?
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Minkälaisia renkaita rengasvalmistajilla on tarjota sadekelin kisoihin? Eikös kimin rengastus ollut ns. välikeliä, ja tarvittaessa oltaisiin naftaliinista kaivettu sitten ns. "monsuunirenkaat"? Näillä viimeksi mainituilla ei sitten ajeta kovin montaa kierrosta kuivalla radalla, toisin kuin välikelin nakeilla.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Ossi Oikaristako "kiittäminen"?

Trullille syntyi kisan aikana tallinsa kanssa kiistaa siitä, minkälaiset renkaat auton alle laitettiin ensimmäisellä varikkopysähdyksellä turva-auton tultua radalle. Talli päätti laittaa autoon kuivan kelin renkaat. Tämä ei ollut Trullin mieleen.
- Tallin päätös ottaa kuivan kelin renkaat oli jättimäinen möhläys
- En pysynyt edes turva-auton perässä, Trulli kuvasi tilannettaan.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Äärimmäisen hyvä keskustelun aloitus, itsekin hieman pohdiskelin asiaa kisan aikana ja nyt onkin hyvä aika vetää johtopäätöksiä.

Vaikuttaa tosiaan siltä että kumiseokset on sen verran kovaa luokkaa ettei homma pelannut kuten edellisinä vuosina. Yllättävää tässä oli se että tämä tuli uutena monella tiimillekkin. Tosin näihin asioihin vaikuttaa moni muukin asia. Esimerkiksi radan pinta eli päällyste, tämän vuoksi eri ratoja on vaikea verrata keskenään kuivumisen suhteen. Joillakin radoilla päällysteitä voi olla vielä joissain kohdissa vanhaa ja toisissa uudempaa, en tiedä onko Spassa näin?

Toisaalta ei ole ollenkaan tavatonta, että tietyillä olosuhteilla näin tapahtuu, että sadekelin gumi (välikelinkin) toimii yksinkertaisesti pitkään paremmin. Ehkäpä kiitokset Michelinille eivät menneet hukkaan kun jotkut kuljettajat kehuivat sen nykytasoa sateella.

Kuitenkin tämä autojen vikuroiminen on mahdollista vielä nykyäänkin. Kisan aikaisemmassa vaiheessa slicksit vaihtaneet olivat huomattavissa vaikeuksissa ja autot vikuroivat selvästi. Tätä vikurointia ei vain paljoa nykyään ole ilmeisesti luistoneston vuoksi, olisiko näin? Mutta ei luistonestoa ole rakennettu niin että autoa voi ajaa kaasupohjassa koko ajan, vaan jossain vaiheessa senkin vaikutus loppuu, silloin alkaa vikurointi, vaikka nykimiseltä se nykyään vaikuttaa. Usein nämä tilanteet näyttävät päätyvän suoraan nurmikolle.

Ainakin tuon Eau Rougen jälkeisen suoran jarrutus ja ensimmäinen mutka yhdistelmä tuntui olevan koko viikonlopun se paikka missä se homma lähti lapasesta viimeistään.

EDIT: Vielä tuli mieleen että olisi mukava tietää millä rengaspaineilla pelattiin viikonlopun aikana slickseillä niin kuivalla kuin sitten kostealla. Tai millä säädöillä oltiin liikkeellä ja oliko näistä säädöistä sitten jollekkin enemmän hyötyä kisan slicksi vaiheessa. Vaikkakin yhdyn Ron Dennisin ihmettelyihin siitä, että miksi ihmeessä niitä kuivankelin renkaita piti vielä vaihtaa muutama kierros ennen kisan loppua?
 
Viimeksi muokattu:

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
*wruuum* sanoi:
Vaikuttaa tosiaan siltä että kumiseokset on sen verran kovaa luokkaa ettei homma pelannut kuten edellisinä vuosina.
Pitäneekin kysyä miksi... Sade- ja välikelin renkaitahan saa vaihtaa tankkauksen yhteydessä. Vai liekö syynä noiden liiallinen kuluminen.

Vaikkakin yhdyn Ron Dennisin ihmettelyihin siitä, että miksi ihmeessä niitä kuivankelin renkaita piti vielä vaihtaa muutama kierros ennen kisan loppua?
Ainakin Webber pääsi kuivan kelin renkailla Barrichellosta ohitse. En enää muista, miten lähellä esimerkiksi Pizzonia oli edellään ajanutta kuljettajaa, mutta mahdollisuuksia lieni hänelläkin.

Sinänsä aika tyhmää Toyotalta, että eivät kuunnelleet kuljettajaa rengaspäätöstä tehtäessä. Lienee turvallista olettaa, että kuski tietää tilanteen kuitenkin paremmin kuin insinöörit.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Vilkku sanoi:
Mistähän ihmeen syystä silti vaihdettiin kuivankelin renkaat niin lopussa - renkaiden kuluneisuuden vuoksi?
No varsinkin Barrichellon kohdalla tämä saattoi olla syynä, hänelle kun ei jostain ihmeen syystä vaihdettu uusia välikelin renkaita viimeisellä suunnitellulla pysähdyksellä kierroksella 31. Muita kisan lopussa renkaita vaihtaneita olivat Webber, Pizzonia ja Ralf. Yksi syy vaihtoon saattoi olla sekin, että aikaeroa takanatulevaan oli riittävästi, tätä en kisan aikana ehtinyt seurata.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mutku sanoi:
Ossi Oikaristako "kiittäminen"?
Toyota sähläsi kyllä pahiten noiden renkaiden kanssa.

-Trullille vaihdettiin kuivan kelin renkaat kierroksella 11 ja välikelin renkaat takaisin kierroksella 13
-Ralfille vaihdettiin kuivan kelin renkaat kierroksella 24, ja välikelin renkaat takaisin kierroksella 25

Kumma kun eivät oppineet mitään tuosta reilut 10 kierrosta aiemmin tapahtuneesta mokasta. Trullilla oli sentään välikelin renkaat kun ajoi ulos kierroksella 34, melkein heti toisen varikkokäyntinsä jälkeen joka oli kierroksella 32. Ralf kävi vielä viimeisenä vaihtamassa kuivan kelin renkaat kierroksella 40. Tästä nyt ei juuri hyötyä ollut, kisan nopein kierros kyllä syntyi, mutta Villeneuve meni varikkokäynnin takia ohi.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Iacchus sanoi:
Ainakin Webber pääsi kuivan kelin renkailla Barrichellosta ohitse. En enää muista, miten lähellä esimerkiksi Pizzonia oli edellään ajanutta kuljettajaa, mutta mahdollisuuksia lieni hänelläkin.
Ainakin Pizzonian omien sanojensa mukaan olisi ollut mahikset seiska paikalle.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mainittakoon vielä Minardin kuviot kisan alussa. Hehän lähtivät varikolta kisaan vaihtaen samalla varsinaiset sadekelin renkaat alle. Nekään eivät olleet oikea ratkaisu, ja molemmat autot tulivatkin vaihtamaan välikelin renkaat kierroksilla 4 ja 7. Ennenkuin edes kymmentä kierrosta oli ajettu, Minardit olivat käyneet varikolla tavallaan kahdesti ja vasta sitten heillä oli samat renkaat kuin muilla heti startissa.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Minardi vissiin ajatteli ottaa "riskin" joka olisi voinut onnistuessaan tuoda pinnan, mutta olisivat pistäneet autoihinsa eri taktiikat niin olisivat hajauttaneet riskin/leikkinsä...
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Iacchus sanoi:
Pitäneekin kysyä miksi... Sade- ja välikelin renkaitahan saa vaihtaa tankkauksen yhteydessä. Vai liekö syynä noiden liiallinen kuluminen.
Viittasin itse aikaisemmin tekstissäni kumien kovilla seoksilla pelkästään kuivankelin renkaisiin, eli pahoittelut huolimattomasta tekstistäni. Koska kuivankelin renkaiden seos on ilmeisesti kovempi kuin aikaisemmin, onhan niiden nyt kestettävä koko kisa pituus, eivät ne lämpene ja toimi enään samalla tavalla kuin aikaisempina vuosina kostealla radalla. Eli juuri tuo mitä pvm:n sanoi itse ja vertasi legendaariseen doningtoniin.


Iacchus sanoi:
Ainakin Webber pääsi kuivan kelin renkailla Barrichellosta ohitse. En enää muista, miten lähellä esimerkiksi Pizzonia oli edellään ajanutta kuljettajaa, mutta mahdollisuuksia lieni hänelläkin.

Sinänsä aika tyhmää Toyotalta, että eivät kuunnelleet kuljettajaa rengaspäätöstä tehtäessä. Lienee turvallista olettaa, että kuski tietää tilanteen kuitenkin paremmin kuin insinöörit.
Ja tässä paljastui kuinka huonosti olin tarkastanut faktat jos tuo pitää paikkaansa, eli Webber hyötyi. Mutta ilmeisesti kaikki eivät laskeneet aivan yhtä hyvin tätä. Toisaalta talleille oli arvoitus kuinka hyvin kuivankelin rengas toimii radalla, tässä vaikutti varmasti myös taas auton säädöt. Jokatapauksessa oikeaan aikaan vaihdetut slicksit ovat toimiessaan niin ylivoimaiset sadenakkeihin verrattuna, että riskin pelaaminen kannattaa.

EDIT: Quotet
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Mutku sanoi:
Minardi vissiin ajatteli ottaa "riskin" joka olisi voinut onnistuessaan tuoda pinnan, mutta olisivat pistäneet autoihinsa eri taktiikat niin olisivat hajauttaneet riskin/leikkinsä...
Tuo taktiikka olisi tietysti tuonut tulosta jos kisan alkupuolella olisi alkanut sataa lisää. Silloin Minardilla olisi ollut jo valmiiksi oikeat renkaat alla. Toinen Minardi (en muista kumpi) oli muuten jo startissa varikon portilla ja toinen odottamassa tankkausta. Eli pientä eroa siinä taktiikassa oli, molempien oli kuitenkin tultava sisään hakemaan ainoat oikeat eli välikelin renkaat alle.

Olisi muuten mielenkiintoista tietää kuka talleissa lopulta päättää noista rengasvalinnoista. Ainakin Trulli antoi ymmärtää että hänen piti ottaa kuivan kelin renkaat. Luulisi nyt kuljettajien viime kädessä tietävän paremmin mikä rengas on oikea. Kuski sitä autoa kuitenkin ajaa. Ihan kuin Toyotalla olisi nyt ne McLarenin kivitaulut, jossa kisataktiikka on naputettuna jo edellisenä iltana.

Trulli/Toyota (kuten myös Klien) mokasi muuten siinäkin, ettei tullut heti ensimmäillä mahdollisella kierroksella paikkaamaan renkaanvaihdossa tapahtunutta mokaa kuten ne kuusi muuta kuskia tulivat. Trulli tuli siis sisään vasta siinä vaiheessa kun kisa pääsi jatkumaan. Tämä selittää myös sen miksi mies oli aivan yössä lentävässä lähdössä ja pidätteli muita takanaan. Siinä ehti tulla monta sataa metriä eroa Alonsosta taaksepäin. Trullihan tuossa aiemmassa lainauksessakin totesi, ettei tahtonut pysyä kuivan kelin renkailla edes turva-auton perässä.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Nostetaan pöydälle vielä yksi taktiikkatohelo, eli Felipe Massa. Vain viisi kierrosta Ralf Schumacherin katastrofin jälkeen Massa vaihtaa kuivan kelin renkaat alle kierroksella 29 ollessaan hienosti sijalla neljä. Tällä peliliikkeellä varma palkintopallisija vaihtui sijaan 10. Renkaat piti nimittäin tulla vaihtamaan uudestaan, tosin se tapahtui vasta kolme kierrosta myöhemmin kierroksella 32 vahingon maksimoimiseksi.
 
Ylös