pmv
Well-known member
Eilinen Span kisa oli siinä mielessä mielenkiintoinen, että vaikka kisan aikana ei vettä tullut, niin silti kisan voittaja ajoi koko matkan märänkelin renkailla. Itse en ole tällaista autokisaa koskaan nähnyt aikaisemmin. Normaalisti jos vettä ei tule taivaalta, ei montaa kierrosta tarvi ajaa, niin kuivankelinrenkailla ajetaan sekuntitolkulla nopeampia kierroksia.
Ilmeisesti uudet kuivankelin renkaat ovat sen verran kovia, ettei niihin saada millään lämpöä. Kuivuva rata on aina viileä ja renkaaseen pitää saada lämpöä jotta siinä on jotain pitoa. Ilmeisesti kumminkin lämpimimmissä olosuhteissa ajettavissa kisoissa kuivankelinrenkaatkin saavuttavat toimintalämpötilan paremmin, kun aurinko rupeaa porottamaan. Nythän Spassa oli pilvistä koko ajan.
Tähän miinaan meni monta tiimiä. Ferrarillakin todettiin että kierrosajat viittasivat että "slikseillä" olisi pitänyt pystyä ajamaan kovempaa. Siksi Schumin alle laitettiin aluksi kuivankelin renkaat. Toyotallakin tehtiin vastaavia laskelmia ja ne ei kyllä osuneet kohdalleen. Toisin päin olevissa olosuhteissa taas urarenkaat pelaavat perinteisiä sliksejä paremmin esim. lievässä tihkussa.
Mielestäni tämä on harmillista, sillä nyt renkaiden kanssa ei oteta riskiä vaan pelataan varman päälle. Aikaisemmin oli jännä seurata sitä kuka uskaltaa tehdä ennakkoluulottomia ratkaisuja ka ottaa siitä hyödyn irti. Tämä oli yksi vaihtuvien kelien tuoma suola. Nyt kelin muutoksiin ei tarvi reagoida niin nopeasti koska varman päälle pelaaminen kannattaa.
Ilmeisesti uudet kuivankelin renkaat ovat sen verran kovia, ettei niihin saada millään lämpöä. Kuivuva rata on aina viileä ja renkaaseen pitää saada lämpöä jotta siinä on jotain pitoa. Ilmeisesti kumminkin lämpimimmissä olosuhteissa ajettavissa kisoissa kuivankelinrenkaatkin saavuttavat toimintalämpötilan paremmin, kun aurinko rupeaa porottamaan. Nythän Spassa oli pilvistä koko ajan.
Tähän miinaan meni monta tiimiä. Ferrarillakin todettiin että kierrosajat viittasivat että "slikseillä" olisi pitänyt pystyä ajamaan kovempaa. Siksi Schumin alle laitettiin aluksi kuivankelin renkaat. Toyotallakin tehtiin vastaavia laskelmia ja ne ei kyllä osuneet kohdalleen. Toisin päin olevissa olosuhteissa taas urarenkaat pelaavat perinteisiä sliksejä paremmin esim. lievässä tihkussa.
Mielestäni tämä on harmillista, sillä nyt renkaiden kanssa ei oteta riskiä vaan pelataan varman päälle. Aikaisemmin oli jännä seurata sitä kuka uskaltaa tehdä ennakkoluulottomia ratkaisuja ka ottaa siitä hyödyn irti. Tämä oli yksi vaihtuvien kelien tuoma suola. Nyt kelin muutoksiin ei tarvi reagoida niin nopeasti koska varman päälle pelaaminen kannattaa.