Kuivankelin renkaat märällä radalla

  • Viestiketjun aloittaja pmv
  • Aloituspäivämäärä

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Iacchus sanoi:
Ainakin Webber pääsi kuivan kelin renkailla Barrichellosta ohitse. En enää muista, miten lähellä esimerkiksi Pizzonia oli edellään ajanutta kuljettajaa, mutta mahdollisuuksia lieni hänelläkin.
Myös Barrichello oli lopussa kuivan kelin renkailla liikkeellä. Webber vain vaihtoi ne alle kaksi kierrosta aiemmin ja oli muutenkin nopeampi. Mielestäni ohitus ei tapahtunut radalla, vaan Rubensin varikkokäynnin aikana.

Klien oli myös lopussa kuivan kelin renkailla hyvässä vauhdissa ohittaen Alonson, vaihtoi tosin ne renkaat liiankin aikaisin kierroksella 31 mikä verotti kokonaistulosta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
No varsinkin Barrichellon kohdalla tämä saattoi olla syynä, hänelle kun ei jostain ihmeen syystä vaihdettu uusia välikelin renkaita viimeisellä suunnitellulla pysähdyksellä kierroksella 31.
Se mainittiinkin Ferrarin kommenteissa että Rubenssin välikelin kumit sulivat alle.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer sanoi:
Se mainittiinkin Ferrarin kommenteissa että Rubenssin välikelin kumit sulivat alle.
Mikäköhän kuningasidea oli sitten jättää ne vaihtamatta uusiin aiemmin? Ilmankos Buttonkin tuli niin helposti ohi ennen sitä viimeistä vaihtoa. Samalla olisi voinut jättää sen viimeisen vaihdon tekemättä ja napata neljännen sijan Webberiltä (olettaen että tämä olisi joka tapauksessa tehnyt sen viimeisen stopin).
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Charlie sanoi:
Mikäköhän kuningasidea oli sitten jättää ne vaihtamatta uusiin aiemmin? Ilmankos Buttonkin tuli niin helposti ohi ennen sitä viimeistä vaihtoa. Samalla olisi voinut jättää sen viimeisen vaihdon tekemättä ja napata neljännen sijan Webberiltä (olettaen että tämä olisi joka tapauksessa tehnyt sen viimeisen stopin).
Siinä Ferrarin tiedotteessa taitaa olla vastaus kaikkiin kysymyksiisi:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=25840
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Observer sanoi:
Siinä Ferrarin tiedotteessa taitaa olla vastaus kaikkiin kysymyksiisi:

http://www.pitpass.com/fes_php/pitpass_news_item.php?fes_art_id=25840
Juu, tuoltahan kaikki selviää, kiitos linkistä. Aika turhaa uhkapeliä oli jättää renkaat vaihtamatta. Onnistuessaankin hyöty olisi jäänyt saamatta, koska Alonsoa ei oltaisi kuitenkaan ikinä tavoitettu. Ja Webber näköjään ohitti Rubensin radalla, sitä ei vaan näkynyt kuvissa. Katselin aikaerojen perusteella että se olisi voinut tapahtua jo sen varikkokäynnin aikana, mutta ei kuitenkaan.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
713
Varmasti talleissa pohditaan kerätystä datasta selitystä renkaiden ennakoimattomaan käyttäytymiseen. Ruubenssin muutama kierros lopussa kuivankelin renkailla voi antaa Ferrari tallille paljon arvokasta tietoa, kun yrittävät selvittää tapahtumia.

Ilmankosteus, matala lämpötila ja vähäinen tuuli vaikuttivat varmasti osaltaan radan hitaaseen kuivumiseen. Samoin kuivankelin renkaiden koventuneet seokset laskivat niiden pitoa edellisvuosien vastaaviin tilanteisiin verrattuna. Lisäksi autojen diffuusorin muutokset ovat varmasti heikentäneet auton alapuolisia virtauksia, jotka pyrkivät "nostamaan" kosteutta radanpinnasta ja nopeuttamaan ajouran kuivumista.

Mielestäni kaikki autojen tekniikkaan liittyvät muutokset, jotka vaikuttaisivat radan kuivumiseen tai renkaiden pitoon, olisi pitänyt olla tallien ennakoitavissa testitulosten perusteella, joten on kai vain pakko kallistua epäilemään paikallisten olosuhteiden tulleen yllätyksenä tallien henkilöstölle.
 

Iacchus

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
231
Sijainti
Joroinen, Itä-Suomi
*wruuum* sanoi:
Viittasin itse aikaisemmin tekstissäni kumien kovilla seoksilla pelkästään kuivankelin renkaisiin.
Jahas. No siinä on kyllä varmaan selitys sille, miksi ne kuivan kelin renkaat eivät toimineet yhtä hyvin kuin aiempina vuosina.

Punainen sanoi:
Ilmankosteus, matala lämpötila ja vähäinen tuuli vaikuttivat varmasti osaltaan radan hitaaseen kuivumiseen. Samoin kuivankelin renkaiden koventuneet seokset laskivat niiden pitoa edellisvuosien vastaaviin tilanteisiin verrattuna. Lisäksi autojen diffuusorin muutokset ovat varmasti heikentäneet auton alapuolisia virtauksia, jotka pyrkivät "nostamaan" kosteutta radanpinnasta ja nopeuttamaan ajouran kuivumista.
Sitten kun otetaan vielä huomioon, että suurin osa kuljettajista ajoi puolet kilpailusta ajolinjan ulkopuolella jäähdytellessään renkaitaan. Tästä voinee todeta, että eivät kuivan eivätkä välikelin renkaatkaan toimineet kunnolla kyseisissä olosuhteissa.

Olisipa muuten mielenkiintoista tietää, oliko tallien kuivan kelin vaihtoehto se pehmeämpi vai kovempi... Jos esimerkiksi Sauber oli valinnut sen pehmeämmän ja Toyota sen kovemman, olisi Sauberin rengaskuvioissa silloin hieman enemmän järkeä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Tietysti tallien olisi pitänyt tietää...Kuten tässäkin on todettu, koskaan aikaisemmin ei ole ollut vastaavaa kisaa, jossa välikelin renkailla olisi selvitty kilpailukykyisesti maaliin asti. Itse asiassa se ei ole ollut koskaan edes lähellä.

Siinä mielessä en kyllä ihmettele että tiimit päättivät riskeerata, noilla riskeillä kun kisoja on aikaisemminkin käännetty itselle.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Charlie sanoi:
Mikäköhän kuningasidea oli sitten jättää ne vaihtamatta uusiin aiemmin? Ilmankos Buttonkin tuli niin helposti ohi ennen sitä viimeistä vaihtoa. Samalla olisi voinut jättää sen viimeisen vaihdon tekemättä ja napata neljännen sijan Webberiltä (olettaen että tämä olisi joka tapauksessa tehnyt sen viimeisen stopin).
Itse asiassa Button näki hyvän vauhtinsa johtuneen nimenomaan siitä, että ajoi kaksi stinttiä välikelin renkaillaan, eli on se jollakulla myös toiminut. Michelin vs. Bridgestone toki.

Button:
"Double stinting the tyres really made all the difference for us though. I have to thank the entire team and Michelin for making this result possible. The pitstops were great and the Honda engine was faultless all weekend. We have some new developments for the next few races so I'm feeling really positive. Let's hope we have a few more days like today before the end of the season"
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Veden häviämisen hitauteen ei oikeastaa voi olla muuta syytä kuin paikallinen suuri ilmankosteus. Ihan sama onko kylmää vai kuumaa, jos ilmaskosteus on 100%, niin vettä ei voi mihinkään hävitä. Aika outo tilanne sinällänsä.

Ilmeisesti nämä koko-kisan -renkaat ovat niin kovat viileisiin ja märkiin olosuhteisiin, etteivät ne kerta kaikkiaan toimi samalla tapaa kuin aikaisempina vuosina.
 
Ylös